Tjena!
Nåja, det beror på vad man har för ljud i bilen och vilka eftermarknadshögtalare man köper.
Jag har endast haft begagnade Volvos. I en av de första, en 144 satte jag in en Pioneer och högtalarna i hatthyllan i uppklippta hål. Det var bra ljud, bagageluckan som resonans.
Senare 244, 2 st., blev aldrig riktigt bra ljud där.
Senaste köpet var så längesen som 2010, en V70 2000 med gamla karossen och nya motorn då. Den hade nog allt extra som fanns då. En sån där dubbeldäckare till anläggning, högtalare i alla 4 dörrar och skrikare på instrumentbrädan och stolparna bak vid bakluckan.
Har något svagt minne av att dom (EDIT: Volvo alltså) lagt en del energi på att få ett bra system.
Men, det lät ganska dåligt, väldigt tråkigt ljud jämfört med vad jag vant mig vid. Funderade på att installera bättre högtalare, är ju det "man" först tänker på, och som föreslagits i tråden.
Testade dock först att sätta in en stereo jag hade haft i senaste 244an innan det. Där hade den inte låtit jättebra trots en lite dyrare sak, så förväntade mig inget speciellt.
Men det blev väldigt bra ljud, så har aldrig mer funderat på att sätta in andra högtalare.
Tycker fortfarande det är väldigt konstigt att dom la ner så mycket jobb på högtalarsystemet, för att sedan sätta ni en anläggning som låter som en vanlig sketen instegsstereo (antar jag).
Tyvärr är det väl svårare och svårare att få in en annan stereo i moderna bilar.
Sidonot:
Ja min V70 är gammal, men har kompisar med nya bilar som jag åkt i/kört någon gång, inga värstingar, men inte heller billiga, typ medelklassbilar(?). Komfortmässigt är det inte någon direkt skillnad, om man bortser från nya funktioner och infotainment.
Och är inte heller direkt imponerad av ljudanläggningarna, min låter klart bättre. Är det fortfarande så att det läggs mycket kräm på högtalarsystemen men sedan blir det en medioker anläggning, kanske för att de måste specialtillverkas för respektive märke och/eller modell?
TL;DR
Behöver inte vara något fel på högtalarna, dom kan vara helt ok, men kan sitta en dålig anläggning i.