[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Tjena!

Nåja, det beror på vad man har för ljud i bilen och vilka eftermarknadshögtalare man köper.

Jag har endast haft begagnade Volvos. I en av de första, en 144 satte jag in en Pioneer och högtalarna i hatthyllan i uppklippta hål. Det var bra ljud, bagageluckan som resonans.
Senare 244, 2 st., blev aldrig riktigt bra ljud där.

Senaste köpet var så längesen som 2010, en V70 2000 med gamla karossen och nya motorn då. Den hade nog allt extra som fanns då. En sån där dubbeldäckare till anläggning, högtalare i alla 4 dörrar och skrikare på instrumentbrädan och stolparna bak vid bakluckan.
Har något svagt minne av att dom (EDIT: Volvo alltså) lagt en del energi på att få ett bra system.

Men, det lät ganska dåligt, väldigt tråkigt ljud jämfört med vad jag vant mig vid. Funderade på att installera bättre högtalare, är ju det "man" först tänker på, och som föreslagits i tråden.

Testade dock först att sätta in en stereo jag hade haft i senaste 244an innan det. Där hade den inte låtit jättebra trots en lite dyrare sak, så förväntade mig inget speciellt.
Men det blev väldigt bra ljud, så har aldrig mer funderat på att sätta in andra högtalare.

Tycker fortfarande det är väldigt konstigt att dom la ner så mycket jobb på högtalarsystemet, för att sedan sätta ni en anläggning som låter som en vanlig sketen instegsstereo (antar jag).

Tyvärr är det väl svårare och svårare att få in en annan stereo i moderna bilar.

Sidonot:
Ja min V70 är gammal, men har kompisar med nya bilar som jag åkt i/kört någon gång, inga värstingar, men inte heller billiga, typ medelklassbilar(?). Komfortmässigt är det inte någon direkt skillnad, om man bortser från nya funktioner och infotainment.

Och är inte heller direkt imponerad av ljudanläggningarna, min låter klart bättre. Är det fortfarande så att det läggs mycket kräm på högtalarsystemen men sedan blir det en medioker anläggning, kanske för att de måste specialtillverkas för respektive märke och/eller modell?

TL;DR
Behöver inte vara något fel på högtalarna, dom kan vara helt ok, men kan sitta en dålig anläggning i.

Senast ändrad:
Jag har lite kinaskit, specifikt några nothing lurar, kanske någon asus lur med dirac i sig. Inget speciellt bra ljud i dem.

Min jobblaptop har "beosound" eller nåt sånt. Låter inte speciellt bra den heller...

Min poäng är väl att allt digitalt har en dsp i sig. Tror inte det låter bättre för att en svensk dragit i ljudkurvan genetemot någon kines eller indier eller annan utlänning
Det som är digitalt behöver inte ha en dsp i sig se bara på digitala slutsteg

Det som är digitalt behöver inte ha en dsp i sig se bara på digitala slutsteg
Fast de är ju analoga, om det nu är klass-d vi pratar om.

Mina otroligt omtyckta Enby högtalare har jag för mig att de gör om blåtand en till analogt, sen ad-omvandlar till digitalt så att dspn kan göra musiken till mono, göra digital delning och frekvensmodulering, sen göra analog diskant och bas signal igen och spela musik som låter jättebra.

Jag gissar att moderna bilar är likadana eller värre, att de gör om digitalt analogt och vice versa i flera steg.

Fast de är ju analoga, om det nu är klass-d vi pratar om.

Mina otroligt omtyckta Enby högtalare har jag för mig att de gör om blåtand en till analogt, sen ad-omvandlar till digitalt så att dspn kan göra musiken till mono, göra digital delning och frekvensmodulering, sen göra analog diskant och bas signal igen och spela musik som låter jättebra.

Jag gissar att moderna bilar är likadana eller värre, att de gör om digitalt analogt och vice versa i flera steg.
Då borde det sitta en DAC och en ADC i dom högtalarna och inte en Dsp en Dsp är i regel att man kan kontrollera högtalarna i en tidsdomän och med EQ och även som delningsfilter och olika selvfilter ocg i regel när man använder Dsp så mäter man in högtalarna med mikrofon för att få dom i tidsdomänen så här kan det se ut i en programmerbar
2025-07-09_200944.webp
Dsp.

Crap, nu upptäcker jag i efterhand att Wiim Mini är den enda enheten i deras sortiment som inte stöder Chromecast.

Kunde man ju såklart fattat genom att läsa specen noga, men det känns ju som snudd på en självklarhet idag, + alla reviews som beskriver den som "äntligen en ersättare till Chromecast Audio".

Dags att testa Amazons returmöjligheter tror jag.

Finns ingen Wiim som har Cromecast utan endast Google Audio.
Skall du ha Cromecast så är det en tvbox som gäller.Typ Nvidia Shield/Apple Tv men i regel så låter dom skit dåligt till streamad musik om man inte spelar upp i en klockradio så kan det låta bra.

Finns ingen Wiim som har Cromecast utan endast Google Audio.
Skall du ha Cromecast så är det en tvbox som gäller.Typ Nvidia Shield/Apple Tv men i regel så låter dom skit dåligt till streamad musik om man inte spelar upp i en klockradio så kan det låta bra.
Google Cast Audio heter det (men finns många namn rörigt nog)

Finns på Wiim Pro, Pro Plus, Ultra, Amp, Amp Plus.

Allt utom Mini

Crap, nu upptäcker jag i efterhand att Wiim Mini är den enda enheten i deras sortiment som inte stöder Chromecast.
Google Cast Audio heter det (men finns många namn rörigt nog)

Finns på Wiim Pro, Pro Plus, Ultra, Amp, Amp Plus.

Allt utom Mini
Från vad har du tänkt att casta?
För om jag har läst infon rätt finns det även i WiiM mini stöd för Tidal/Spotify Connect,
då castar du direkt från Tidal/Spotify-appen till WiiM Mini.
Du hittar detaljerna under fliken "Guides"
Jag lyssnar via Tidal Connect till min WiiM Ultra medan jag skriver dessa rader.

För om jag har läst infon rätt finns det även i WiiM mini stöd för Tidal/Spotify Connect,
Jag lyssnar via Tidal Connect till min WiiM Ultra medan jag skriver dessa rader.
Framförallt handlar det om grupper.

Googleprorokollet är inte det bästa, men det är än så länge best bet för att många olika enheter ska spela tillsammans och i sync.

Ett annat alternativ till uterummet är att det sålänge får ärva mina tråkiga små Edifiers från kontoret, inklämt så gott det går.

Men då behöver kontoret något nytt.

Finns det några små trevliga aktiva högtalare, för typ max 5km helst mindre?
Inte rena monitorer, placeringen är bara perfekt om jag ståjobbar.

Audio Pro A28 är tilltalande på papperet, precis så stora som får plats, inbyggt nätdel, och dessutom streamingmottagare.

Men jag är inte superimponerad av min ljudet i min C10, och alla "smarta" komponenter är rätt buggiga.

Ett annat alternativ till uterummet är att det sålänge får ärva mina tråkiga små Edifiers från kontoret, inklämt så gott det går.

Audio Pro A28 är tilltalande på papperet, precis så stora som får plats, inbyggt nätdel, och dessutom streamingmottagare.

Men jag är inte superimponerad av min ljudet i min C10, och alla "smarta" komponenter är rätt buggiga.

Till datorn kör jag med Creative Pebbles V3 med gott resultat (har även 2.1varianten)

Visst, de räknas väl till budgetkategorin men har man inget behov av att spela starkt, så presterar de imho över förväntan, gissar att en bidragande orsak till det är formen och den 45gradiga vinklingen av elementen.

Saknar man lite i de nedre regionerna så finns 2.1 varianten att tillgå, men den saknar både usb c samt blåtand

Tjena!

Jag har två par AudiPro T14, som väl är föregångare till A28, och är väldigt nöjd. Har dom som TV-högtalare i två rum.
Enda negativa jag kan komma på är att av nån j*vla anledning så finns det inget hål för väggfäste på vänster högtalare. Så jag fick modda när jag skulle ha upp dom på väggen. Men tror det finns på A28.

Tjena!

Jag har två par AudiPro T14, som väl är föregångare till A28, och är väldigt nöjd. Har dom som TV-högtalare i två rum.
Enda negativa jag kan komma på är att av nån j*vla anledning så finns det inget hål för väggfäste på vänster högtalare. Så jag fick modda när jag skulle ha upp dom på väggen. Men tror det finns på A28.
Jag har dammsugit blocket på T14 och har tre par hemma. De verkar tillförlitliga hittills efter flera år av standby och låter inte alls så tokigt. De får en rekommendation av mig också om man kan hitta de för typ 1500 på blocket.

Senast ändrad:
T14 ser ju riktigt smidig ut.
Med USB-port dessutom så man kan driva en Chromecast eller Wiim Mini.

Skapar lite bevakningar på beggade sådana..

Jag har dammsugit blocket på T14 och har tre par hemma. De verkar tillförlitliga hittills efter flera år av standby och låter inte alls så tokigt. De får en rekommendation av mig också om man kan hitta de för typ 1500 på blocket.

Tjena!

Jag funderar på att ersätta mitt ena par med ett par A28 för jag behöver Hdmi till nya TVn, eftersom den har BT-fjärr så kan inte styra högtalarna med den fjärren.
Kanske säljer dom då.

Tjena!

Jag funderar på att ersätta mitt ena par med ett par A28 för jag behöver Hdmi till nya TVn, eftersom den har BT-fjärr så kan inte styra högtalarna med den fjärren.
Kanske säljer dom då.
Hur mycket behöver du styra på högtalarna?

Hade velat föreslå att stoppa nån slags smart burk emellan istället, med Hdmi in och optisk ut.

Tycker som nämnt att min AP C10 är rätt buggig när det kommer till allt det "smarta", och räknar med att den kommer köra på enbart aux nån gång i framtiden.

Tyvärr har jag inga tips på bra sådana burkar.
Om Chromecast kommit en en modern version, eller om Wiim Mini haft hdmi.

Wiim Ultra känns inte som ett rimligt alternativ prismässigt

Hur mycket behöver du styra på högtalarna?

Hade velat föreslå att stoppa nån slags smart burk emellan istället, med Hdmi in och optisk ut.

Tycker som nämnt att min AP C10 är rätt buggig när det kommer till allt det "smarta", och räknar med att den kommer köra på enbart aux nån gång i framtiden.

Tyvärr har jag inga tips på bra sådana burkar.
Om Chromecast kommit en en modern version, eller om Wiim Mini haft hdmi.

Wiim Ultra känns inte som ett rimligt alternativ prismässigt

Tjena!

Är sugen på att uppgradera av två anledningar, dels för HDMI och dels för att jag vill ha ett par i valnöt för det passar bättre med inredningen.

Första anledningen tycker jag inte är bra nog för en uppgradering (verkar vara rätt kinkig med ljudformat från TVs), andra köper jag däremot

Tjena!

Första anledningen är ju just ren lathet för att slippa två fjärrkontroller. Den är inte värd pengarna. Men estetik har jag mindre problem att lägga pengar på.

Inser att som Androidanvändare är man rätt körd utan CC.
Spotify och Tidal är undantagen, men allt annat förlitar sig på det.

Inser att som Androidanvändare är man rätt körd utan CC.
Om du vill ha en WiiM med fler funktioner och tom effektförstärkare kan kanske denna annons vara intressant
(Som framgår står det även i rubriken att den skall ha Chromecast)
Nypris verkar vara över 4kSEK enl https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12920694

Om du vill ha en WiiM med fler funktioner och tom effektförstärkare kan kanske denna annons vara intressant
(Som framgår står det även i rubriken att den skall ha Chromecast)
Nypris verkar vara över 4kSEK enl https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12920694
Det var den jag funderade på från amazon, då kostade den 40kr mindre än slutpriset här 😛

Men det verkar vara en förhållandevis dålig förstärkare i det hela, så känns bättre att "investera" i separata burkar.

Tänkte att Tidal skulle fungera bättre när man faktiskt ägde en enhet som stödde Tidal Connect, men nä, den är lika bortkopplad som alla chromecasts. Synd att en tjänst som skulle kunna vara så bra har så skräpig mjukvara.
Ni som faktiskt lyckas använda det, sitter ni med windowsdatorer och iPhones? Dom plattformar jag inte testat..

1753772951437.webp

Tänkte att Tidal skulle fungera bättre när man faktiskt ägde en enhet som stödde Tidal Connect, men nä, den är lika bortkopplad som alla chromecasts.
Trist att det inte verkar funka för dig, men är du säker på att det beror på Tidal?
Jag har har helt utan problem använt Tidal Connect sedan 2016 (jag tror den kallades ngt annat då) i olika apparater från olika tillverkare liksom flera olika Chromecast, i de sista(senaste?) gick det även att installera Tidalappen och även från den spela helt utan problem.
Tidalappen har jag även helt utan problem både installerat och använt på både Windows 10 och 11 liksom flera Androidversioner, nu på Android 13.
Ingen hjälp för dig förstås, men Tidal inte bara ska funka, det gör så även i praktiken

Om din HW inte skulle vara trasig eller inte kompatibel med Tidal (varför det?)
återstår kanske bara det tunga, riktigt tunga artilleriet

Trist att det inte verkar funka för dig, men är du säker på att det beror på Tidal?
Jag har har helt utan problem använt Tidal Connect sedan 2016 (jag tror den kallades ngt annat då) i olika apparater från olika tillverkare liksom flera olika Chromecast, i de sista(senaste?) gick det även att installera Tidalappen och även från den spela helt utan problem.
Tidalappen har jag även helt utan problem både installerat och använt på både Windows 10 och 11 liksom flera Androidversioner, nu på Android 13.
Ingen hjälp för dig förstås, men Tidal inte bara ska funka, det gör så även i praktiken

Om din HW inte skulle vara trasig eller inte kompatibel med Tidal (varför det?)
återstår kanske bara det tunga, riktigt tunga artilleriet
Såklart omöjligt att veta, men när Tidal har samma problem på bägge Macarna, och Spotify, VLC, Chrome fungerar som väntat så kan man ju misstänka.

Tidal på Android kan se cast-enheter, det är andra problem den har.

Så problem med Mac OS och problem med nätverket känns osannolikt.

Länka gärna den beryktade manualen du refererar till 🙂

Tillägg: Det fungerar även på Mac ett kort tag efter omstart. Så det kan uppenbarligen fungera.

Senast ändrad:
Ok, äntligen efter enorm försening av denna tjänst, nu kanske jag också går över till Spotify 👍 (från Tidal) men avvaktar lite reviews / andras erfarenheter etc först. 🙂 Spelar väl ingen större roll men lite roligare att stödja Spotify som ju trots allt är svenskt.

Senast ändrad:
Jag sade precis upp Spotify eftersom de inte har grundläggande funktionalitet i spelaren som att komma ihåg var jag slutade lyssna senast och Integration med sonos är kass. Lossless är jag helt ointresserad av.

Alternativet var att säga upp YT music, som har samma problem och ännu sämre integration med sonos (pga stämningar mellan bolagen) men med YT slipper jag reklam på tuben.

Hur jvla svårt kan det vara?

Och jag som tänkte att det är dags att lämna det på alvar snart.
Så fort jag försöker köra "Song Radio" eller vilken genererad playlist som helst så smyger det in massa AI-skit

Det är vi sådana här tillfällen jag är glad att jag inte hoppade på streaming tåget utan satte upp min egna MPD server...

Och jag som tänkte att det är dags att lämna det på alvar snart.
Så fort jag försöker köra "Song Radio" eller vilken genererad playlist som helst så smyger det in massa AI-skit

Spotify har trots snart två decenniers verksamhet haft svårt att hitta ngn vidare lönsamhet, så det här är ju ett grepp för att slippa betala ut licenspengar till upphovsrättsägare. Jfr m Netflix, som varvar dyrt inköpt material med sitt egenproducerade (filmer/serier som utspelar sig i ett villaområde med ett fåtal skådespelare (billig produktion alltså)).

Spotify klarar inte att hålla reda på vad jag lyssnat på när jag växlar mellan luren och desktop heller. Att sen appen är helt jävla värdelös för att hitta fram till det man vill lyssna på är inget vidare. Fjörtontusen knapptryck för att komma till en viss platta eftersom "populärt" tydligen är högre prioriterat. Varför i helsike jag nu skulle bry mig om vad som är populärt.

Edit: Att försöka plöja fram en specifik platta medan man kör bil är lögn i helvete om man vill stanna kvar på vägen.

Spotify klarar inte att hålla reda på vad jag lyssnat på när jag växlar mellan luren och desktop heller. Att sen appen är helt jävla värdelös för att hitta fram till det man vill lyssna på är inget vidare. Fjörtontusen knapptryck för att komma till en viss platta eftersom "populärt" tydligen är högre prioriterat. Varför i helsike jag nu skulle bry mig om vad som är populärt.

Edit: Att försöka plöja fram en specifik platta medan man kör bil är lögn i helvete om man vill stanna kvar på vägen.
Vad är bättre då?

Har försökt gå över till Tidal i år, men mjukvaran är bara ett skämt

Ok, äntligen efter enorm försening av denna tjänst, nu kanske jag också går över till Spotify 👍 (från Tidal) men avvaktar lite reviews / andras erfarenheter etc först. 🙂 Spelar väl ingen större roll men lite roligare att stödja Spotify som ju trots allt är svenskt.
Visst är det kul att Spotify äntligen levererar det de lovade att de skulle leverera för över 4,5 år sedan.
Men det kommer att kosta 129 SEK per månad för FLAC-ljud med en upplösning i upp till 24-bitars/44,1 kHz. Det är dyrare än tex Tidal (119 SEK/mån) med upp till 24-bitar/192 kHz.
Men viktigare än upplösningen är att Tidal även erbjuder Dolby Atmos, dels för en omslutande (häftigare?) lyssningsupplevelse för de som har en Atmos-anläggning, men inte minst för att mixningsvillkoren för Atmos är hårda, riktigt hårda, vilket gör att Atmos-versioner även låter bättre automatiskt nedmixat i två-kanals anläggning.
Dessutom finns gratisversionen av Spotify kvar, för den som inte bryr sig om ljudkvalité och/eller är en snåljåp (som jag). Trots det högre priset betalar Tidal mer/spelning till artisterna, för den som bryr sig om sådant.

Varför betala mer för sämre ljud, sämre funktionalitet och där en mindre del av pengarna går till de man lyssnar på?

<REDIGERAT>
Men visst kommer även jag att prova Spotify lossless, även om det verkar dröja en månad (eller mer) innan det kommer till Spotify Connect. Men det verka vara först i oktober (vilket år?) det Spotify lossless lanseras till oss i allmänheten.
"Lossless rullas ut i oktober för användare i ett 50-tal länder, däribland Sverige."
och
"Lossless is available on mobile, desktop, and tablet, as well as on many devices that support Spotify Connect
Support for additional devices, including those from Sonos and Amazon, arrives next month.
"

Den här jmf finns i senaste numret av tidningen https://www.stereo.de/

Streamin_jmf_Stereo - 2025-11-17.webp

Senast ändrad:
Vad är bättre då?

Har försökt gå över till Tidal i år, men mjukvaran är bara ett skämt
Absolut ingen aning. Jag lyssnar inte så mkt på musik att jag orkar bry mig. Å andra sidan gör jag inte det för att appen suger så enormt (har 2 timmar i bilen varje dag, men jag måste planera och välja musik innan, vilket jag alltid glömmer bort).

Hur länge sedan då?
Det där fungerar ju iallafall hyfsat smärtfritt trots att jag hoppar mellan telefon, tablet och 3 datorer.

Inte när jag hoppar mellan, det gör jag sällan. När jag lyssnar på en spellista eller album ena dagen, och vill fortsätta där jag slutade nästa dag, eller senare. Detta vill jag ska funka, även om jag lyssnat på andra saker i mellantiden.
Som att jag har en kassett i bilen, en på jobbet och en hemma.

Varför betala mer för sämre ljud, sämre funktionalitet och där en mindre del av pengarna går till de man lyssnar på?

För att
1 Spotify kan streama till mina dyra enheter hemma, med Tidal får jag nöja mig med laptopens högtalare.
2 Spotify klarar av att vara öppet medans man kopplar bort ett par BT-hörlurar utan att appen ballar ut helt och måste tvångsavslutas.
3 Spotify håller koll på min uppspelning mellan enheter.

Största problem är såklart 1.
Ljudet från Tidal är bra men hypotetiskt, och hellre halvbra ljud än inget alls.

Tidal följer normen för alla digitala audiofilprodukter jag testat, fyfan vad buggigt det är.

Tillbaka
Topp