Vänta på paket-tråden! Del. II

Jaha då får man vänta lite till då , fick mail från Bird att det dröjer lite till ….
Ramen skickades men har blivit skadad😕 så den är tillbaka hos Bird igen .
Slog en signal och de ska skicka den och jag skulle få rabatt som plåster på såren och den ska skickas imorgon…..

IMG_6876.webp

Åker karusell i Härryda. Ska levereras på tisdag 15:e ( igår ) mellan 19 &17 står det i appen.

Behövde några småsaker som var slut i vanliga butiken. Men skippar nog bike inn i fortsättningen.

Beställt (som så många gånger förut) från Bike24, och de skickar (som vanligt) med DHL. Men denna gång verkar inte paketet lämnas över till PN utan fastna i en vinkelvolt på distributionsterminalen ca 10 km från där jag bor...

Visa bilaga 782577
Precis samma för mig de två senaste gångerna från Bike24, nu under juli månad.

Paketet har tidigare från Bike24 alltid gått raka vägen till Postnord ombud för mig, de senaste tre-fyra åren. Så detta är en klar försämring.

För min del löste det sig förra gången att jag kontaktade DHL kundtjänst direkt när jag såg att det inte kunde levereras hem, och då fick jag boka en tid för utkörning. Och så ringde chauffören när han var framme.

Andra gången nu för några dagar sedan, så hade jag noga fyllt i mitt telefonnummer på ett extra adressfält när jag beställde hos Bike24, och igår fick jag sms från DHL med länk till en sida där jag själv kunde välja dag och boka utkörning. Men det förutsätter ju att man kan vara hemma vardag dagtid.

Hoppas det bara är något tillfälligt nu i sommar. Föredrar ju direkt leverans till ombud om jag får välja.

Ja, klart en försämring. I detta fallet hade det varit helt OK om de försökte köra ut det, någon är ändå alltid hemma men nu försöker de ju inte ens och heller inget SMS. Kanske kommer en brevavi vad tiden lider…

Jag anar en maskopi där det billigare fraktalternativet blir så dåligt att man ”tvingas” ta express bara för att paketen ska komma fram öht.

DHL stannade också utanför huset för att konstatera att de saknade mitt mobilnummer. Ok. Jag är inte 100% på att de inte ringde på. Bara 90-95

Handlade just (igen) från Bike24 och de verkar ha gått ifrån Postnord och istället använder de DHL hela vägen. DHL som är anpassat för företagsleverans.

Paketet anländer Rosersberg tisdag morgon kl 5, och ligger sedan där tills jag får ett pappersbrev utdelat på torsdag eftermiddag kl 16. Jag får en kod att välja när jag kan ta emot, 10-15 vardagar. Paketet måste kviteras av mig personligen. Det kan jag inte, så jag får lägga en dryg timme och en hundring på soppa på att köra dit ut, sitta i kö och vänta på att få mitt paket och hem igen.

Beställer inte från Bike24 igen på ett tag.

Mitt paket från Bike24 kam tidigt igår på Hägersten och väntar på att "aviseras mottagaren för överenskommelse om leveranstid". Jag minns inte hur det gick sista gången. Jag minns inte att jag fick nån brev. Tror att de kam vid dörren då. Om det går genom brev är det en stor försämring av servicen. Jag brukar beställa på söndagkväll och jag brukade får paketet innan nästa helg, som räcker för mig. Trist om jag behöver välja express och transport med flyg för att får det inom en vecka.

Nä, precis. Men när man inte ens får möjligheten att slippa hemleverans … särskilt när DHL har en service point på samma ställer som PN

Nä, precis. Men när man inte ens får möjligheten att slippa hemleverans … särskilt när DHL har en service point på samma ställer som PN
Jag frågade DHL kundtjänst första gången om dom inte kunde köra paketet till en DHL service point istället, men det gick inte alls pga att det var import-paket och internationell transport och bla bla bla...

Jag fick också mitt paket från Bike24 via DHL. Fick mail om att utkörning skulle ske på en fredag. Fick sedan mail på fredag kväll att "due to time restriction" kunde de inte köra ut mitt paket. Det ska komma på måndag istället. På måndag kväll får jag mail som återigen säger att de inte hann med att köra ut mitt paket. Sedan är det tyst från dem och inget ny aktivitet syns i trackingen. Onsdag får jag brev på posten att jag ska beställa utkörning. Så på fredagen en vecka senare efter det första utkörningsförsöket får jag återigen hålla mig hemma och lyckas äntligen ta emot mitt paket. Summa summarum, tvingades jag hålla mig hemma tre dagar för att få mitt paket. Uselt!

Brukar man inte kunna välja olika leveransalternativ hos de flesta online-butiker? Jag brukar konsekvent undvika DHL pga. problem jag haft med dem vid något tidigare tillfälle.

Brukar man inte kunna välja olika leveransalternativ hos de flesta online-butiker? Jag brukar konsekvent undvika DHL pga. problem jag haft med dem vid något tidigare tillfälle.

Hos Bike24 kan man nu inte välja, förutom för DHL express (som funkar riktigt bra). Hos Bike-Disount kan man välja mellan DPD och DHL, men både är dålig då och då.

Lite OT, då jag köpte löpartights från Gore, men...

Det började med att jag inte kunde ange en korrekt adress till min lägenhet i fjällen, men lyckades komma runt det och ge en tillräckligt bra adress för att den som kör sista biten skulle kunna leverera. Problemet var att jag var tvungen att välja gatuadress från en drop down, och det fanns inte någon korrekt där.

När paketet tillslut kom till UPS i Järfälla, så stod det i tracking att de inte kunde leverera eftersom adressen var felaktig, om inte adressen uppdateras inom 2 dagar går den i retur. Detta ser jag eftersom jag ivrigt uppdaterar spårningen. Inget meddelande till mig.

Efter mycket om och men lyckas jag få tag på en UPS-människa och uppdatera med gatunummer. Han tar mitt telefonnummer, så att de kan ringa inför leverans.

Sen går det ca 2 dygn när status säger att "reschedule requested" tills helt plötsligt "delivery failed". Då hade jag missat leverans med 10 minuter.

Nytt samtal till UPS, jag försöker förklara att jag måste veta när paketet ska komma för att kunna ta emot det, eller att de bara lämnar utanför dörren, eller att de ringer mig. Nej får jag förklarat för mig, de kan inte ringa, de kan bara skanna streckkoder, jo försöker jag, men jag tror att chauffören har en telefon...

Lite senare får jag ett sms från firman som kör ut åt UPS att de ska leverera nästa dag innan 16. Och paketet kommer till slut fram.

Man undrar ju fortfarande vilken parallel verklighet en del logistikföretag lever i...

Just ja, skulle berätta om de felaktiga gatuadresserna som fanns som val också.

Lite efterforskning gav att mitt hus, som är på nummer 13, har fått gatuadress 13A-13F (6 möjliga lägenheter) vilket blir konstigt eftersom huset har 11 lägenheter. Dessutom lade jag märke till att min brevlåda, som sitter uppe vid stora vägen har 13A, vilket är konstigt, eftersom lägenheten ligger "mitt i huset".

Detta enligt lantmäteriets lista, men det är kommunen som uppdaterar listan.
Jag har felanmält till kommunen, så får vi se om det händer något.

Fick idag äntligen ett brev från DHL och bokade hemleverans till imorgon. Men jag undrar nu om DHL har mitt telefonnummer, annars kommer de inte in i porten. Vet någon om Bike24 get telnr till DHL?

Fick idag äntligen ett brev från DHL och bokade hemleverans till imorgon. Men jag undrar nu om DHL har mitt telefonnummer, annars kommer de inte in i porten. Vet någon om Bike24 get telnr till DHL?
Jag beställde från bike24 för 2 veckor sen, då hade jag problem att få hemleverans då dom inte hade gett DHL varken telenummer eller mejladress.

Jag tror tyvärr att det krävs att man skriver sitt telefonnummer i adressfältet på Bike24. Det gjorde jag nu senast och då stod det även på tracking på DHL, och så fick jag sms för att välja leveranstid. Och idag ringde chauffören på plats hos mig och allt gick fint.

Men för ca 2 veckor sedan hade jag inte fyllt i numret på adressen vid beställning, och syntes inte på tracking bara mitt namn, så då fick jag uppge det senare när jag ringde DHL kundtjänst och bokade tid.

Jag ser nu att jag inte har läst brevet tillräckligt några. Det står att man ska ringa DHL när en portkod behövs. Förvirrande för att det på webbsidan står att ingen portkod behövs för att de levererar till trottoaren.

Precis samma för mig de två senaste gångerna från Bike24, nu under juli månad.

Paketet har tidigare från Bike24 alltid gått raka vägen till Postnord ombud för mig, de senaste tre-fyra åren. Så detta är en klar försämring.

För min del löste det sig förra gången att jag kontaktade DHL kundtjänst direkt när jag såg att det inte kunde levereras hem, och då fick jag boka en tid för utkörning. Och så ringde chauffören när han var framme.
Exakt samma som i NLC:s bild har hänt mig med Bike24/DHL, det är en jävla loop med "the shipment has arrived at the parcel center" varje dag i en vecka.

Försökte kontakta dem via ett kontaktformulär och fråga om de behövde ytterligare info för att leverera eller om jag kunde komma och hämta det någonstans, men fick då svar att de bara kunde besvara frågor på engelska (trots att kontaktformuläret var på svenska). Skrev då på engelska istället och fick då ett svar om att jag efter 10 dagar kunde klaga hos Bike 24... :-(

Hur ringer man dem? Jag skulle jättegärna vilja tala med en människa men varje gång jag försöker komma till deras kundtjänst via hemsidan så slutar det vid samma jävla kontaktformulär. Finns det ett telefonnummer? :-)

Tillbaka
Topp