Visa din misär!

Visa din misär!
Jäkla rygg, så fort jag försöker träna, något, jävlas den, oavsett vad.
då var det sagt.
Jag gnäller ju ofta på dig, men både dina ryggproblem och de andra bekymren som jag inte tar upp men som du varit väldigt öppen med i annan tråd är väl i princip lika gamla som mitt happymedlemsskap om jag får generalisera lite.

Jag tänker dels att de till viss del hänger ihop (eller iallafall livsstilen som gör att de uppkommer), samt att det finns ett visst mått av sanning i uttrycket att inte göra något åt sin situation är detsamma som att aktivt faktiskt välja situationen (givet att man förstår vad som orsakar situationen, vilket jag gissar att du gör).

Så, gör du systematiska och långsiktiga åtgärder för att få ordning på besvären eller skrapar du bara på ytan? Både ryggen och det andra har ju en åtgärdshorisont på ett par år innan man får styr på dem, följt av livslångt åtagande att fortsätta med de goda vanorna. "Jojo" är väl nyckelordet man ska se till att undvika.

Jag själv har minst ett par återkommande misskötselgrejer jag ägnar mig åt, där den ena är stressrelaterad och den andra är att ägna viktiga människor rätt mängd uppmärksamhet. Båda är jag högst medveten om och det är ett work in progress. Bara för att vara tydlig med att jag kastar sten både i andras och mitt eget glashus.

Hejpårej!

Visa din misär!
Jag gnäller ju ofta på dig, men både dina ryggproblem och de andra bekymren som jag inte tar upp men som du varit väldigt öppen med i annan tråd är väl i princip lika gamla som mitt happymedlemsskap om jag får generalisera lite.

Jag tänker dels att de till viss del hänger ihop (eller iallafall livsstilen som gör att de uppkommer), samt att det finns ett visst mått av sanning i uttrycket att inte göra något åt sin situation är detsamma som att aktivt faktiskt välja situationen (givet att man förstår vad som orsakar situationen, vilket jag gissar att du gör).

Så, gör du systematiska och långsiktiga åtgärder för att få ordning på besvären eller skrapar du bara på ytan? Både ryggen och det andra har ju en åtgärdshorisont på ett par år innan man får styr på dem, följt av livslångt åtagande att fortsätta med de goda vanorna. "Jojo" är väl nyckelordet man ska se till att undvika.

Jag själv har minst ett par återkommande misskötselgrejer jag ägnar mig åt, där den ena är stressrelaterad och den andra är att ägna viktiga människor rätt mängd uppmärksamhet. Båda är jag högst medveten om och det är ett work in progress. Bara för att vara tydlig med att jag kastar sten både i andras och mitt eget glashus.

Hejpårej!
Enligt Oscars Strava, så kör han rätt mycket rehab och styrkeövningar för att komma undan ryggproblemen. Sedan självmedicinerar han ibland med belgiska lugnande och smärtstillande substanser.

Visa din misär!

Hejpårej!
Eftersom du svarar
Två saker triggar ryggen, helt ovetenskapligt då.
1. Träning, dvs med belastning som i benstyrka eller cykelpass med fart.
2. Soffsittande.

Lugnt cyklande och promenader funkar. Ryggen bromsar annat. Det är segt. Ibland kommer ett smärtfritt fönster och då kör jag, med vetskapen om att baksmällan kommer.

Visa din misär!
En helt vanlig spd-vurpa på lederna i Rörbäcksnäs, kom undan lindrigt med tanke på all sten på plats..
1000006051.webp

Visa din misär!
Skulle ”bara” byta bromsbelägg lite snabbt, resulterade i att jag fastnade i bromsskivan på något jäkligt konstigt sätt då jag rullade framhjulet och drogs in i ekrarna och ner i bromsskivan och skar upp halva fingret och nagel trasig men men, ihopsydd och tejpad. soon back on track 👍🏻🙈

Bilagor

• IMG_4122.webp
    IMG_4122.webp
    160.7 KB · Besök: 148
Visa din misär!
Eftersom du svarar
Två saker triggar ryggen, helt ovetenskapligt då.
1. Träning, dvs med belastning som i benstyrka eller cykelpass med fart.
2. Soffsittande.

Lugnt cyklande och promenader funkar. Ryggen bromsar annat. Det är segt. Ibland kommer ett smärtfritt fönster och då kör jag, med vetskapen om att baksmällan kommer.
Har en bekant med liknande problem. Antar att du säkert har kontakt med sjukvård och rehab osv men där är det SI-leden. Visserligen ett problem som är vanligare hos kvinnor än män men det är ju inte uteslutande kvinnor.

Sen har jag själv problem med både knän och ländrygg samt skuldror från arbetet och jag kör
varje dag och den är enormt effektiv för alla tre.

Visa din misär!
Har du repat dig? Det verkade ju nästan som att du var nära på att stryka med ett tag. Jag var nog inte ensam om att vara orolig när du inte hade uppdaterat på ett tag.
Allt bra här. Ena benet fortfarande lite tjockare, knöligare och lite hårt, men det går väl över det med. Eller så gör det inte det, men jag är gift och rätt gammal så det sänker inte mitt värde direkt.

Visa din misär!
Kom ned till Spanien i söndags för en månad med cykel och bad.
Blev en tur, framhjulet punkade i en kurva efter 7 mil. Blev ambulans och sjukhus med trasigt nyckelben.
Fick en total röntgen på köpet. Tydligen en pytteliten blödning i skallen så jag blir kvar på observation i 24h.
Där rök min run streak.
Ajaj.

Behövs det opereras, och de planerar in det i Spanien, så kör på det. Jag slog av nyckelbenet på Mallorca 2019 så pass att det krävde platta. Olyckan skedde på en måndag och skulle opereras i Palma redan på torsdagen. Dum som jag var (insåg jag i efterhand) så bad jag om att få flyga hem på onsdagen istället. Tänkte väl att det är enklare att sköta operation i Sverige, och skönt att vara sjuk hemma istället. Fel, fel, fel. Väl hemma så sa först läkaren som min arbetsgivare stod för (tjänstesjukvårdsförsäkring) att nyckelben opererar man inte, vilket fick mig att söka till öppenvården där jag efter att jag bråkat och bönat i två veckor tillslut fick ett motvilligt "ok då, vi opererar". Med tanke på hur plockepin det var i axeln hade jag annars varit Quasimodo, förstår inte tänket.

Så det hade varit mycket bättre att ha stannat i Spanien och fått det gjort där efter tre dagar istället för allt strul hemma och två veckor till op. (Och nyckelbrottsläkaren på Mallorca är nog 10 gånger mer van än även den duktigaste svenska läkaren.. . Men allt blev ändå bra till sist, helt återställd ganska snabbt.)

Visa din misär!
Inte mycket att visa, men halkade i badkaret igår o sopade i revbenen i kanten.
GIck knappt sova med värken som blev o idag tänkte jag att jag tar en liten cykeltur, men nä, det gick fan inte. Bara hem till soffan igen. Antar att ja fått en spricka eller nått i något revben. Är ju fan i klass med ett riktigt jävligt ryggskott.

Visa din misär!
GIck knappt sova med värken som blev o idag tänkte jag att jag tar en liten cykeltur, men nä, det gick fan inte. Bara hem till soffan igen. Antar att ja fått en spricka eller nått i något revben. Är ju fan i klass med ett riktigt jävligt ryggskott.
Nu är det nog inte det du vill höra, men vänta en vecka eller två så får du se på grejer. 😬

Krya på dig.

Visa din misär!
Sådant är läskigt. Hade en kollega som ramlade när han höll på att lägga golv i ett uthus hemma hos sig. Knäckte ett revben som petade bort mjälten. Klarade livhanken med en hårsmån, tömde blodbanken på sjukhuset.
Han tog i hand med alla blodgivare på arbetsplatsen för att tacka.

Visa din misär!
Blev en tur, framhjulet punkade i en kurva efter 7 mil. Blev ambulans och sjukhus med trasigt nyckelben.
Fick en total röntgen på köpet. Tydligen en pytteliten blödning i skallen så jag blir kvar på observation i 24h.
Där rök min run streak.
Om jag inte fattat Strava fel gick det i ungefär 50knyck när jag vurpade. Blev hittad liggandes medvetslös mitt i körbanan av kille.
Jag var tydligen bra snurrig när jag ringde kompisen som var framför och som försvann nedåt.

Visa din misär!
Nu jävlar har smärtan stigit några nivåer.
Härligt.
Blir spännande att börja jobba efter semestern på måndag.
Antar att det är värre då än nu🤣😭
Äsch, bara att kriga på! Upp och hoppa som Almeida! ”Nothing too serious”

Visa din misär!
Där rök min run streak.

Antar att det är omöjligt att backtracka men att du har klurat mycket, vad kan orsaken till punkan ha varit?

Visa din misär!
Otroligt smärtsamt. Åkte själv på något liknande när jag tränade brottning med en kille på 120kg 😃
Att nysa undviker man gärna.

Visa din misär!
Antar att det är omöjligt att backtracka men att du har klurat mycket, vad kan orsaken till punkan ha varit?
Ingen aning. Har ett litet fragment av minne att jag reagerade på att jag hade lågt tryck fram. Nästa minnesfragment säger att däcket krängde av i kurvan och att cykeln vek sig.
Kommer förhoppningsvis hem från sjukhuset idag och ska försöka åka iväg och hämta cykeln under veckan.

Tillbaka
Topp