Dra barncykel efter egen cykel

redrob

Medlem
Dotterdotter 4 år cyklar gärna. Nu ska hon börja förskola som ligger lite väl långt hemifrån. Det kommer inte att bli cyklande dit varje morgon med någon av föräldrarna, så de dagar jag ska hämta kommer hennes cykel inte att vara på förskolan. Att hon cyklar hem kan dock fungera. Något förslag på hur jag själv cyklar till förskolan med hennes cykel så att vi kan cykla tillsammans hemåt? Finns det smart lösning för att frakta cykel i/på cykelvagn? Någon annan manick att klämma fast hennes cykel på eller efter min? En Followme-tandem känns lite överkurs, för tanken är att hon ska cykla hem för egen maskin.

Hur tung är den? En 4-årings cykel kanske man kan få plats med i en stor rygga, eller trä över styret? Tänk som när man hänger matkassar på styret. Hmm.. 🤔

Innan barnens och barnens cyklar blev för stora så fick en cykel och ett barn plats i vår cykelvagn. Framhjulet hängandes ut över bakkanten på vagnen typ som på en pickup.

Jag körde mycket med trail gator till dottern. Funkade väldigt bra. Bara att haka på hennes cykel.
Ville hon cykla själv, så är det bara att låsa armen vid egna cykeln under tiden. Orkade hon inte, så var det bara som en påhängscykel bak. Funkar även i enklare flack terräng.
Kan rekommendera.

Jag tror att din lösning heter Trail-Gator.
(Din egen cykel behöver ha pakethållare/motsv för att kunna få med dig dragstången hem utan att den sitter fast i barncykeln.)

Edit: ser att den finns till bra pris även hos svenska leverantörer.)
Jag antar att det med en Trail-Gator går bra att dra barncykeln utan barn på också? Planen är att jag tar cykeln till henne och att hon sedan tar sig fram för egen maskin.
Bra pris hos Roslins också, tack för tipset!

Jag brukade hänga cykeln på utfällda handtaget på Thule-vagnen som jag drog med min cykel. Hjälmen i bagaget på vagnen. Han brukade springcykla (och sedan cykla) typ halvvägs, sen slappa i vagnen resten av förskolependlingen.
Det var en mysig tid.

Annars kanske det går att bygga något liknande den här:

Jag har alltid cyklat med mina barn. Från ramsits till att de cyklat själva med diverse hjälpmedel på vägen.

Det finns lite olika draghjälp som funkar kanon för åldern där man kan cykla men helt enkelt inte orkar hela vägen. Jag hade en variant som är som ett flexikoppel, funkar kanon https://traxbike.com/product/trax-pro/
Vi hade två stycken, den ena har jag gett bort till en kompis men jag tror den andra ligger i garaget - TS får skicka PM om intresserad så får du den mot porto.

Finns även varianter med ”bungee” cord som jag inte provat, tyckte när jag hade behovet att jag inte ville ha varken slack lina eller ”fjäder” till barnet. Säkert någon annan som faktiskt provat som kan recensera.

Jag antar att det med en Trail-Gator går bra att dra barncykeln utan barn på också? Planen är att jag tar cykeln till henne och att hon sedan tar sig fram för egen maskin.
Bra pris hos Roslins också, tack för tipset!
Precis så.
Var ofta jag skjutsade till förskola med bil på morgonen och sen hängde på hennes cykel på min och cyklade för att hämta.
Som en tom släpkärra bara.

Tillbaka
Topp