Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men orkar du äta tre kulor?Rättviksglass tar 65kr för 3 kulor. Utom i Mora, där nöjer de sig med 59kr.
Äh, glass kan man ju äta hur mycket som helst, den smälter ju i magen baraMen orkar du äta tre kulor?
Två kulor balanserar på min gräns, särskilt om jag skall fortsätta att cykla.
![]()
<REDIGERAT>
Inte enbart priset utan även kulstrl verkar varia mellan försäljningsställena
![]()
En kula Rättviks Glass på hela 193g för 40 SEK, allt enl
(Bonnierinloggning funkar)![]()
Stort test: Här får du mest glass för pengarna
Så mycket skiljer det • Panelen: ”Varning för brain freeze”www.gd.se
Det var ett test av glasstrl och jmfpris för en kula, det varierade från 37 SEK till 49 SEK för en kula.
Fick sex stycken kulor Rättviksglass när jag betalde för 2 i förra veckan. Rann glass över handen och bra mycket smälte väl bort i värmen.Men orkar du äta tre kulor?
Två kulor balanserar på min gräns, särskilt om jag skall fortsätta att cykla.
![]()
<REDIGERAT>
Inte enbart priset utan även kulstrl verkar varia mellan försäljningsställena
![]()
En kula Rättviks Glass på hela 193g för 40 SEK, allt enl
(Bonnierinloggning funkar)![]()
Stort test: Här får du mest glass för pengarna
Så mycket skiljer det • Panelen: ”Varning för brain freeze”www.gd.se
Det var ett test av glasstrl och jmfpris för en kula, det varierade från 37 SEK till 49 SEK för en kula.

Kan det ha varit GlasstorpetIdag var jag på ett ställe som ligger vi E22 precis norr om Mönsterås, glassbuffe med fullt sortiment från Rättvik och Triumf.
+1Smakar det så kostar det! Men jag är glassofil av värsta slag, så jag betalar gärna en slant för nån schysst hantverksglass.
? Hänger inte med här....Det är dyrt med fackligt förhandlade löner och lokalhyror.
De ska ju också betalas av glassen som säljs i en glasskiosk…? Hänger inte med här....
Då har du nog aldrig kommit i kontakt med riktig italiensk gelato. Det är två helt olika saker.Lätt att få i sig tre kulor. Men jag är kräsen när det kommer till smak så det blir oftast bara två. För övrigt känner jag ingen direkt skillnad mellan italiensk och svensk glass. Men så är jag inte så mycket för att sitta och prata med min glass. Fast oftast handlar det kanske mer om att italienarna och jag har olika preferenser när det kommer till smaker.
OK....Så det höga glasspriset beror på det?De ska ju också betalas av glassen som säljs i en glasskiosk…
Brukar köpa en liter gelato från Scarfó varje år på min födelsedag. Brukar kosta 400-500kr.
Sambon får smaka på nåder.
Det håller jag med om! Inget som går upp mot det i glassväg.Då har du nog aldrig kommit i kontakt med riktig italiensk gelato. Det är två helt olika saker.
Fullt möjligt. Det beror på vilka smaker de kommer i vanligen.Då har du nog aldrig kommit i kontakt med riktig italiensk gelato. Det är två helt olika saker.
Wow, finns Glaciären kvar på torget? Bodde i Karlskrona för 30 år sedan och trots enorma köer, så var det alltid somrarnas höjdpunktTjena!
Sen går man in på Glaciären i Karlskrona, beställer två smaker och kommer ut med ett halvt kilo glass.
Låter rimligt. Sen betyder nog läge en del också.Som prisjämförelse, apropå gelato, kan jag meddela att standardpriset för en liten kopp med två smaker (gelato serveras inte i kulor) för närvarade är €3,50 i italienska storstäder.
Ett annat varningstecken för turistfälla är är när byttorna står öppna och ett påbyggt snitsigt berg med gelato ovanpå. En clean disk med gelaton dold under runda plåtlock är minimikravet jag har, då brukar det vara helt ok.Måste säga att jag ätit en hel del kass gelato i både Italien och Frankrike. Dom bästa ställena här hemma slår utan tvekan en medel-gelato i Italien imo. Ett varningstecken brukar vara att dom gör alldeles för många smaker. Dom bättre ställena håller sig generellt till ett fåtal.
De serveras väl inte heller i smaker, utan i storlek. ”Una copetta grande” är ju standardbeställningen när man är i ItalienSom prisjämförelse, apropå gelato, kan jag meddela att standardpriset för en liten kopp med två smaker (gelato serveras inte i kulor) för närvarade är €3,50 i italienska storstäder.
Kan det ha varit Glasstorpet
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.maps.app.goo.gl
Wow, finns Glaciären kvar på torget? Bodde i Karlskrona för 30 år sedan och trots enorma köer, så var det alltid somrarnas höjdpunkt![]()
Troligen därför som glasspaketen har jämförspriser i kr/liter och inte kr/kg. Det mesta är luft och ju mer luft i glassen, desto mer tjänar tillverkaren.Tänkte litet på saken numdan, när jag köpte en kartong med jag tror sex glasspinnar på ICA. Okey, priset var väl en sak, men herremintid vad l ä t t glasskartongen var!
Var i Malmö finns den dyra glassen? Dolce Sicilia? Det är som med priset på öl och vin, 89:- för nånting som kostar ca. 15:- på Bolaget. På en nudelbar betalade jag 145:- för ganska vanlig IPA nyligen. Förr la restauranger på ca 300% och nu är det snarare 500%, minns fortfarande att ett glas Côtes du Rhône kostade sex franc (8,40) i Paris 1996. Och som nån sa, det har ingen betydelse om det är sant, det är för j-t ändå.Har en ny nivå nåtts? 2 kulor i en simpel pappbägare: 98 kr
Visserligen italiensk, men i Malmö.
Har ni exempel på dyrare?
Var i Malmö finns den dyra glassen? Dolce Sicilia? Det är som med priset på öl och vin, 89:- för nånting som kostar ca. 15:- på Bolaget. På en nudelbar betalade jag 145:- för ganska vanlig IPA nyligen. Förr la restauranger på ca 300% och nu är det snarare 500%, minns fortfarande att ett glas Côtes du Rhône kostade sex franc (8,40) i Paris 1996. Och som nån sa, det har ingen betydelse om det är sant, det är för j-t ändå.
Årsta havsbad va? Grym glass, kan nog vara bäst i stan (även om nu iofs det lite utanför storstaden). Tog ett stopp där igår med på min runda. Deras blåbär-cheescake är fantastiskt98 kr för två kulor i en landsbygdsby är svindyrt. Precis utanför storstaden betalade jag 70 kr för tre STORA kulor glass av högsta kvalitet (guld i glass-SM).
Hmm, när är den GB-menyn från? Känner inte igen alla och en del namn minns jag inte igen. Tex "Super Jet", hette inte inte den X-15?!
Sökte på 70-tal, flera där jag inte heller känner igen. :) Tror jag ätit puckstång. =)Hmm, när är den GB-menyn från? Känner inte igen alla och en del namn minns jag inte igen. Tex "Super Jet", hette inte inte den X-15?!