(OT) Glasspriset

(OT) Glasspriset
Hantverksglass i all ära men på vägen finns bara en
20250701_145906.webp
Engelholmsglass Storstrut.
Har väl blivit 50% dyrare på ett något år.
GBs godisglassar är vidrigt söta.

(OT) Glasspriset
Bilden på GB glassen måste nästan vara från 60-talet. För någon som hette Tärning kan jag inte minnas alls, varken till namn eller utseende.

(OT) Glasspriset
Gjorde förresten egen lite "nyttigare" glass för ett tag sedan. Hacka banan, mango i bitar och frys. Frys även hallon. Kör i mixer ev med lite mjölk eller grädde. Servera och ät direkt. Viktigt att hitta rätt balans mellan bananen och det syrliga. Svingott och enkelt. Behövs ingen glassmaskin.

(OT) Glasspriset
Guteglass i en riktig turistfälla, kajen i Nynäshamn. Kulorna var stora.Visa bilaga 781579
Optimalt att köpa tre kulor. Endast 25 kr/st. 😁

Tillägg: Fel av mig där. @Dan C har rätt.

Senast ändrad:
(OT) Glasspriset
Så om man är en familj på 4 så köper man 2 st med 4 kulor och käkar 2 var. Bättre än att var och en köper 2. Och bäst är att gå in på Ica bredvid och köpa 1 liter för ca 50 kr.

(OT) Glasspriset
Här åt jag idag:
Tror jag betalade 45 kr för två kulor glass av ungefär samma (goda) kvalitet som t.ex. Snö i Sthlm/Nacka. Men så va väl säkert lokalhyrorna modesta kan jag tänka; stället ligger mitt i åkern längs vägen mellan Håle-Tängs kyrka och Flakeberg (i Grästorps kommun alltså).

(OT) Glasspriset
Festlig prissättning, borde ksk sätta sexåriga barnbarnet på att räkna ut en rimligare prislista åt dom! :D
Edit, åas pissedyrt så bättre skippa det helt!
Jag misstänker att strutarna inte är helt gratis. Jag köpte tre kulor och struten hade behövt vara lite större. Med fyra kulor behövs det en XL-strut.

(OT) Glasspriset
Det står en glassvagn i Oxelösund där dom gör glassen varje kväll i vagnen så det är nya smaker varje dag beroende på vad som får tag i för ingredienser. 2 ganska små kulor 67 kr. Prisvärt för mig ändå med tänkte på allt pyssel. Jag tog citron/kamomill samt skogsbär/kanderade pumpakärnor.
DSC_1523.webp

(OT) Glasspriset
(OT) Glasspriset
Det står en glassvagn i Oxelösund där dom gör glassen varje kväll i vagnen så det är nya smaker varje dag beroende på vad som får tag i för ingredienser. 2 ganska små kulor 67 kr. Prisvärt för mig ändå med tänkte på allt pyssel. Jag tog citron/kamomill samt skogsbär/kanderade pumpakärnor.
Visa bilaga 781649

Ja, det är skillnad på glass och glass. God hantverksglass från grunden får kosta mer. Fabriksglass, not so much (men den kan ju fortfarande vara god).

(OT) Glasspriset
Fanns en kiosk i min närhet när jag var barn där vi alltid brukade köpa mjukglass, kompisarna och jag. Har för mig det kostade 20 kr eller så, inte direkt billigt men ok.
Men sen tog vi alltid alla tillbehör, chokladsås, kolasås, chokladströssel, nötströssel, you name it, för kanske 5 kr styck, så det slutade alltid på 45-50 kr för en bägare. Knappast prisvärt, men galet gott (som barn).

(OT) Glasspriset
Ja, det kommer som en nyhet då och då för ägarna av mjukglassmaskiner, att de behöver göras rent.

God mjukglass är god, men ibland har jag fått något som bara smakade tillsatsämnen. Eller så hade de försökt att göra rent, men missat att skölja.
Köpt mjukglass som kommer i portionsförpackningar och som trycks ut med en speciell maskin, var skeptiskt men en av de godare mjukglassarna jag ätit!

Soft republic heter det visst!

"Soft Republic är ett nytt mjukglasskoncept i Sverige. Glassen levereras i en patron som laddas i Soft Republic-maskinen tillsammans med Soft Republic-struten. För att kunna erbjuda Soft Republic till era kunder behöver ni en Soft Republic-maskin, glasspatroner med de olika samkerna ni önskar samt strutar eller bägare."

Inte så miljövänligt kanske med tomhylsor i plast? ;)

(OT) Glasspriset
Italiensk 'glass' undviker jag kategoriskt numera. Kommer jag till italien lovar jag ge det ett nytt försök men precis allt jag testat är 'rätt dåligt' för att sammanfatta. Fransk glass är däremot något annat... Men smaken är såklart som baken. Jag dricker inte cola heller 🤣

Lejonet och Björnen är det bästa jag hittat häromkring.

Jag gör oftast min egen glass, gärna på tahiti-vanilj. Utan konsistensgivare a la Italien... 😉

(OT) Glasspriset
Två kulor på pappret, i praktiken fyra, 50 kr vid glasskiosken i Magnarps hamn. Ligger längs Kattegattleden. Skaldjursrestaurangen intill gör det till en mångfacetterad matdestination.

IMG_9934.webp

Tillbaka
Topp