Kan jag skylla på Skistar?

loglog

Medlem
Åkte häromdagen i Åre Bike Park och vurpade hårt på ett trixigt hopp i Wingman och får nu gå med gipsad hand i flera veckor framöver plus behöver en mindre operation. Har inte åkt jättemycket downhill tidigare, men åker bra och snabbt i blåa leder och har åkt några röda i Åre Björnen och haft kul på dom. Ville testa en röd led i Bike Park men var helt oförberedd på hur tuff Wingman var i jämförelse med annat.

Kruxet är att jag hittade Wingman via ledkartan och den varnar inte alls för att Wingman kräver särskilda hoppfärdigheter. Så när jag kom ner till leden dubbelkollade jag bara ledens nummer och gav mig ut. Missade därmed skylten "Jumping skills required" som stod undertill. Hade jag sett den så hade jag definitivt tagit en annan led.

Så till frågan: är detta helt och hållet mitt eget fel och var det bara tokklantigt att inte noggrant kolla upp nedfarten i förväg? Egentligen detta som jag tycker, är ganska arg på mig själv, men ju mer jag tänker på det tycker jag att Skistar har en dålig och farlig skyltning här. Om svårigheten är markant tuffare än en vanlig röd led så ska väl varning vara smått omöjlig att missa.

Vad tycker ni?

Ok! Snabbt konsensus verkar vara att det var klantigt att inte ha bättre koll. Åkte innan vurpan en downhillguidning hos Åreguiderna och de släppte iväg mig efteråt utan något som helst snack om allmänna föreskrifter, hur man ska tänka när man väljer en nedfart etc. Kan tycka att det är en rimlig grej att göra som guide till en relativ nybörjare.

Sen är det problem för en del av oss som kan köra svart utan hopp men inte röd hoppled men finns det en skylt så vet jag inte vad mer de ska göra.
Det är nog inte så bra att köra blint

Ok! Snabbt konsensus verkar vara att det var klantigt att inte ha bättre koll. Åkte innan vurpan en downhillguidning hos Åreguiderna och de släppte iväg mig efteråt utan något som helst snack om allmänna föreskrifter, hur man ska tänka när man väljer en nedfart etc. Kan tycka att det är en rimlig grej att göra som guide till en relativ nybörjare.
Ja, det tycker jag är rimligt att de drar på en guidning. Läs skyltar och inspektera leden innan du kör med fart.
Det bör vara i deras eget intresse att folk fattar risken

Så till frågan: är detta helt och hållet mitt eget fel och var det bara tokklantigt att inte noggrant kolla upp nedfarten i förväg?

Vad tycker ni?

Det kunde gått mycket sämre än någon fraktur. Wingman är inget jag ger mig in i trots flera års DH åkning. Jag menar att det är informerat och väl känt att den är en led med branta och stora hopp, och inte att jämföra med gamla Shimano ( som jag gillade ).

Ja, det tycker jag är rimligt att de drar på en guidning. Läs skyltar och inspektera leden innan du kör med fart.
Det bör vara i deras eget intresse att folk fattar risken
Till saken hör att jag inte körde särskilt snabbt. Vurpan skedde på grund av att jag tog ett hopp för sakta, inte klarade gapet och landade fel.

Hade jag haft bikepark så hade jag lagt till en checkbox att man läst innan man kan köpa pass. Det står på samma sida men längre ner.

Till saken hör att jag inte körde särskilt snabbt. Vurpan skedde på grund av att jag tog ett hopp för sakta, inte klarade gapet och landade fel.
Ja, precis. Helt livsfarligt

Detta står på sidan där man köper pass
1000005715.webp

Det kunde gått mycket sämre än någon fraktur. Wingman är inget jag ger mig in i trots flera års DH åkning. Jag menar att det är informerat och väl känt att den är en led med branta och stora hopp, och inte att jämföra med gamla Shimano ( som jag gillade ).
Kan förstå att det är väl känt bland dem som har koll. Frågan är vad man informerar om innan och hur tydligt. Har t ex upplevt att vissa leder ibland börjar med någon slags skill check (typ brant inledande drop) för att skrämma bort dem som inte har tillräckliga färdigheter.

Särskilt här hade jag önskat att min guide hade gett mig något alls att utgå ifrån för att välja nya leder.

Förstår också att det kunde gått mycket värre och är på många sätt tacksam att det inte gjorde det.

Man cyklar alltid ner för ett berg på eget ansvar.
Självklart slår man sig om man trillar.
Jo, men jag tänker att det är i parkens intresse att undvika olyckor.
Nu vet jag inte vad guidning innebär men har man betalt för guidning bör man kanske få med sig att man inte ska köra blint.

Visst, du och jag har räknat ut det själv men det finns ju fler folk

Du kan skylla på Skistsr om det känns bättre, men har nog inget juridiskt på dem. Men återkoppla till dem med din feedback?
Tänker inte i första hand på något juridiskt. Utan mer på vad man kan förvänta sig för information. Funderar absolut på att återkoppla till Skistar och kanske framför allt till Åreguiderna. Rätt bisarrt om konsensus är att man ska studera nya nedfarter noggrant innan man kör dem och så nämns det inte alls vid en guidning för nybörjare.

Som sagt, har kört röda trails förut och det gick bra, förväntade mig inte en sådan skillnad i svårighet.

Dyker inte upp när man köper Bikepass i appen.
Ok, som jag skrev så hade jag gjort det tvingande att läsa om jag haft bikepark. För att undvika diskussion.

Samtidigt håller jag med de som tycker det BORDE vara självklart att det är farligt att åka park och att lämpliga åtgärder måste tas.

Edit.
Om det verkligen stämmer så är lite feedback inte fel

Är det svårt att cykla downhill i Åre bike park?
Har du aldrig cyklat downhill i Åre tidigare kan vi varmt rekommendera våra introkurser! Det hjälper dig att komma igång med cyklingen, vad som är viktigt att tänka på, hur man kliver på liften och hur man tar sig ner på ett säkert sätt. Introkursen körs varje dag och bokas som tillägg när du hyr cykel. Det går även att boka 2 och 5 timmars downhillguide.

Visst, man kan räkna ut det själv men går man en intro kurs enligt ovan...

Senast ändrad:
Bara för du har cyklat röda leder betyder det inte att du kan cykla alla röda leder. Det är en självklarhet att man kollar INNAN man satsar - vad är det för typ av led, vilka utmaningar osv.
Sen är det helt uppenbart att bikeparkerna behöver bli ännu tydligare med stora övertydliga skyltar vid ledstart och inför större hopp.

Du har har lyckats ge dig på en av de största hoppledarna i Skandinavien! Om du ville prova en lättare röd led, så skulle du kanske valt Västra Stjärnvägen istället. Om du frågat Åreguiderna om en lämplig röd led så skulle du säkert fått några bra förslag.

Åkte häromdagen i Åre Bike Park och vurpade hårt på ett trixigt hopp i Wingman och får nu gå med gipsad hand i flera veckor framöver plus behöver en mindre operation. Har inte åkt jättemycket downhill tidigare, men åker bra och snabbt i blåa leder och har åkt några röda i Åre Björnen och haft kul på dom. Ville testa en röd led i Bike Park men var helt oförberedd på hur tuff Wingman var i jämförelse med annat.

Kruxet är att jag hittade Wingman via ledkartan och den varnar inte alls för att Wingman kräver särskilda hoppfärdigheter. Så när jag kom ner till leden dubbelkollade jag bara ledens nummer och gav mig ut. Missade därmed skylten "Jumping skills required" som stod undertill. Hade jag sett den så hade jag definitivt tagit en annan led.

Så till frågan: är detta helt och hållet mitt eget fel och var det bara tokklantigt att inte noggrant kolla upp nedfarten i förväg? Egentligen detta som jag tycker, är ganska arg på mig själv, men ju mer jag tänker på det tycker jag att Skistar har en dålig och farlig skyltning här. Om svårigheten är markant tuffare än en vanlig röd led så ska väl varning vara smått omöjlig att missa.

Vad tycker ni?

Har kört lite olika bike parks i Sverige och Norge och jag skulle nog säga att Åre har en nivå högre på flera nedfarter jämfört med andra parker.

Men jag anser att i dessa sporter ligger det största ansvaret hos utövaren och tipsen som anges vid boknings tillfället är applicerara på vilken park som helst. Det är något jag tänker på varje gång jag åker med barnen, utvärdera varje utfart, sedan åker själv för att sedan få en känsla om gruppen kan hänga med eller och man skall ta en alternativ rutt ner.

Sedan är förslaget att ban designern lägger en indikering hinder redan vid start är bra samt ge alternativ rutt runt de första hindren för att sedan leda av banan till en alternativ sektion som leder en oerfaren utövare av banan.
Men det kräver sin ban koordinering.
Icke att för glömma, det är en del av att skaffa sin erfarenhet om man nu skulle ta sig an andra aktiviteter på andra platser inte arrangerat av SkiStar det skiljer en del mellan sälen, Idre och Säfsen.

Sedan är ju det alltid ok att skicka åsikter och sin utvärdering till SkiStar, tex mer detaljerad info på aretrails som reflekteras på banan, kartor som är uppdaterade.

Du har har lyckats ge dig på en av de största hoppledarna i Skandinavien!

Jag tycker iofs att det är konstigt att Skandiviens största hoppled är klassad som röd. Jag har bara sett några delar när de byggdes för två år sen och de var mycket imponerande. Antar att allt är rullbart och att det därför klassas som röd. Men jag skulle tänka att man behöver mycket erfarenhet med stora hopp för att har roligt där.

Ja, all åkning sker på eget ansvar. Nu har jag inte varit i just Åre, men iaf på andra Skistar-anläggningar informeras det flitigt om preride/reride/freeride. Har man inte kört en led innan tar man det försiktigt. Trist att du fick lära dig det den hårda vägen.

Men som kontrast vill jag lyfta fram Trysil, som jag just kom hem ifrån. Supertydlig skyltning med Jumping Skills Required i början av lederna, features/B-linjer är färgkodade blå/röd/svart och man har valt att vara väldigt konservativ med graderingen — är det konsekvenser om man inte tar en feature är de markerade som svarta.

Jag tycker iofs att det är konstigt att Skandiviens största hoppled är klassad som röd. Jag har bara sett några delar när de byggdes för två år sen och de var mycket imponerande. Antar att allt är rullbart och att det därför klassas som röd. Men jag skulle tänka att man behöver mycket erfarenhet med stora hopp för att har roligt där.
Ja sååå sjuk är den inte, inga problem att rulla igenom utan att behöva hoppa över allt.

är detta helt och hållet mitt eget fel och var det bara tokklantigt att inte noggrant kolla upp nedfarten i förväg?
Ja

Missade därmed skylten "Jumping skills required"
Om Åre skyltar och du inte läser, vad ska dom göra?

Om svårigheten är markant tuffare än en vanlig röd led så ska väl varning vara smått omöjlig att missa.

Den är klassad som en röd hoppled. En röd stökled, röd flowled, röd hoppled är inte samma sak. Dom klassar enligt regler och här antar jag att det inte finns några gaps utan allt har platå och går att rulla eller landa kort. Har man kört en röd hoppled betyder det inte att man kan köra alla röda hoppleder.

Köra leder blint är helt galet om man inte tydligt ser vad som kommer framför. Vilket du uppenbarligen inte gjorde. Cykla utför är en högrisk aktivitet.

Pre-Ride.
Re-Ride.
Free-Ride.

Gap hop har jag svårt att förstå vitsen med, borde förbjudas. Om någon kör för sakta så ska de göra illa sig så mycket det går och skrota hojjen? Ta bort skiten är allt jag kan tycka.

Fast vitsen med Gap hop (stora) är väl just att avskräcka såna som TS, lär kräva rätt mycket mindre jobb och material + att det ser fränt ut när de som kan kör :)

Men jag är helt enig att mindre gap hop som är tillräckligt stora för att det ska gå åt skogen ordentligt om man dunkar in i läppen på landningen skulle kunna skippas till förmån för platåhopp. Visst kommer fler som "inte har där att göra" köra och slita på kickarna osv. men samtidigt lär det hjälpa fler att utvecklas och minska antalet olyckor (*tror* jag).

Gap hop har jag svårt att förstå vitsen med, borde förbjudas. Om någon kör för sakta så ska de göra illa sig så mycket det går och skrota hojjen? Ta bort skiten är allt jag kan tycka.
Gapen är till för att avskräcka de som inte hör hemma där. Så kanske de bättre åkarna inte får sina åk förstörda genom attt konstant behöva bromsa och tappa den fart som krävs. Ja, det är lätt att ”casa” på Wingman. Synd för vissa att de rev Shimano och inte byggde Wingman någon annanstans.

Senast ändrad:
Jag föredrar stök och är ganska kass på att hoppa, men kan ändå gilla att köra den ibland för att öva på hopp. Men man bör klara dom flesta hoppen på Cobra innan man har något nöje av Wingman.

Jag föredrar också stök och är kass på hopp. Barbro är ok för mig, Twist twist klart inte. Tycker att Cobra inte ger en bra träning för att hoppa. Redan med Shimano var det problematiskt i Åre att det inte fanns en bra progression i hoppleden, det har blivit ännu värre med Wingman.

Förstår inte mentaliteten att det ofta ska vara nån annans fel när man själv klantat till det 🤔 Cykelparker är inte ett nöjesfält och kräver betydligt mer av utövaren än en karusell. Är jag osäker på en led rullar jag alltid igenom den sakta så jag vet vad som finns där.
Tråkigt att du gjorde illa dig. Men det hör tyvärr lite till sporten om man vill bli bättre. Som många andra sporter.
Hoppas du läker ihop fort och kan cykla igen.

Jag föredrar också stök och är kass på hopp. Barbro är ok för mig, Twist twist klart inte. Tycker att Cobra inte ger en bra träning för att hoppa. Redan med Shimano var det problematiskt i Åre att det inte fanns en bra progression i hoppleden, det har blivit ännu värre med Wingman.
Ja det där med progression tycker jag som också är rätt kass på att hoppa också är svårt på många ställen. Just att kunna öka lite utan att risken ökar så mycket som den gör så fort det börjar bli gap som man måste klara.

Men i grundfrågan så tycker jag också att både normal självbevarelsedrift och kutym är att inte köra blint på en ny led fortare än att man kan bedöma vad som kommer och stanna om det är för svårt. Precis som på skidor är graderingen ett rätt trubbigt sätt att beskriva en stor variation av terräng. Sen finns det också ställen med mer informativ skyltning än Åre, helt klart.

ett problem i sammanhanget är väl att vissa hopp och sektioner knappast går att köra sakta och försiktigt? dessa kan man gärna ha varningar för på plats, och så sker väl i stor utsträckning redan.

utan det i sig tar bort den enskilde åkarens ansvar.

sedan är det inte som att sjukvården och skistar skulle vara likgiltiga inför skadepreventiva åtgärder...
.

Även fast jag är rätt duktig på att hoppa så skulle jag aldrig köra en ny led utan att smyga ner en gång för att kolla hur den ser ut. Behövs så lite för att det ska bli stora konsekvenser.

Även proffsen rekar innan de kör. Det ingår liksom i konceptet köra "lita inte på nån annan, det är ditt liv"-principen (speciellt för amatörer).
Älgar dyker upp i diket trots att det inte är varningsskyltar uppsatta.

Ja det där med progression tycker jag som också är rätt kass på att hoppa också är svårt på många ställen. Just att kunna öka lite utan att risken ökar så mycket som den gör så fort det börjar bli gap som man måste klara.

Nu verkar det dock inte finnas gap i Wingman. Borde kanske prova den nästa gång jag är i Åre ...

Men i grundfrågan så tycker jag också att både normal självbevarelsedrift och kutym är att inte köra blint på en ny led fortare än att man kan bedöma vad som kommer och stanna om det är för svårt. Precis som på skidor är graderingen ett rätt trubbigt sätt att beskriva en stor variation av terräng. Sen finns det också ställen med mer informativ skyltning än Åre, helt klart.

För att vara tydligt så håller jag helt med att man ska utforska en ny led innan man kör den i full fart, åtminstone om den inte är markerad som grön eller blå.

Som vanligt är problemet att nybörjare börjar med en blå flowled och sen vips hamnar i en röd hoppled eller motsvarande.

Hoppleder är inte som flowleder och inget av dem är som stökleder. Det är tre rätt fundamentalt skiljda typer av leder.

Variationen på åkning är det som gör utförscykling särskilt roligt men det gör det också otroligt mycket svårare att gradera än pistskidåkning, där i princip enbart lutning på backen eller hoppen storlek (som syns tydligt när man åker in mot hoppen) behöver graderas.

På cykel har du lutning, underlag, kurvstöd, dropp, hopp, väderlek, exponering och allehanda andra faktorer som styr. Det tar tid att bli mångsidig och färgkodningen går som sagt var inte i en linjär skala.

TS har väl redan fått svar så det räcker men även jag stämmer in i kören och säger att det är ett personligt ansvar.

Jo, men jag tror att det ibland finns en uppfattning om att man köper en biljett till till en preppad bana / attraktion.
Gör man sig då besvär att gå en introkurs hoppas jag detta missförstånd reds ut. Annars finns det all anledning att fundera på det.

För egen del har jag hittills inte kört snabbare än att jag hinner låta bli att hoppa på okända hopp men jag är också extremt långsam relativt teknik och storlek på bromsarna.

Tacksamt om det är väldigt tydligt vad som är hopp, flow och stök.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp