Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hade också testat att flytta klossar men mina brukar sluta domna efter några turer
Kan eventuellt vara någon nerv i ryggen som inte gillar din sittställning. Prova att justera, alternativt, kliv av och gå en sväng. Försvinner det då kommer det nog från ryggen.Lyfter denna tråd då jag har upptäckt samma problem själv.
Speciellt nu när jag sitter på trainer så och köra flera pass i veckan
så känns det i höger fot efter ca 30 min som att det är "veck" på
strumpan under tårna på höger fot.
Har provat två olika iläggsulor men upplever samma problem.
SPD-klossarna är skjutna så långt bak som möjligt
Tips på vad jag kan göra?
/S
Precis vad jag skulle skriva.Kan eventuellt vara någon nerv i ryggen som inte gillar din sittställning. Prova att justera, alternativt, kliv av och gå en sväng. Försvinner det då kommer det nog från ryggen.
Instegs spd-sko = mjuk sula?Dottern, 24 år, har anmält sig till årets halvvättern, så jag köpte nyligen instegs spd skor, shimano xc300 herr, åt henne. Det finns dam modell av denna, men inte i hennes stl (44). Jag använder själv denna modell och finner dem mkt bekväma, och bedömer att hon har en fot liknande mig. För henne domnar dock hela höger framfot efter ca 1h körning. Hon löser detta med att stanna ta ut foten ur skon och ta en rast, sen kan hon fortsätta 1h till. Jag tycker dock inte det är en acceptabel quick-fix när man kör halvvättern. Hennes skor är inte för små/smala och förefaller sitta bra.
Sadelhöjden inställd enl 0.883 x inseam, hon vill ha högre (har det på andra cyklar) men jag nekar med hänvisning till hennes orutin och låga årliga körssträcka.
Ischiasnerven föreslås i annan tråd, men jag tror inte på det på en helt frisk 24-åring utan kända ryggproblem.
Sittställningen ser ok ut i mina ögon med måttligt dropp på ca 4 cm, ramen förefaller passa henne bra.
Hennes kadens är dock låg, vilket borde kunna ge ökat pedaltryck. Kan det ge domningar?
Varför endast höger fot? Trampar hon kanske hårdare med den? De flesta cyklister är väl lite asymmetriska i sin fotkraft?
Kloss i bakersta läget har ännu inte provats.
Iläggssula med pelott funderas på, eller annan iläggssula, men finns så fruktansvärt mkt att välja på så man vet knappt vilket väderstreck man ska vända sig åt.
Ideer & förslag? Har scannat befintliga trådar men finner förslagen spretande åt alla håll. Det här verkar svårare än att hitta en för långlopp bekväm sadel.
Bättre rundtramp? Medvetet dra upp skon med foten med jämna mellanrum så att fotsulan får vila lite. Om man bara trycker på hela tiden så blir det lätt oskönt.Dottern, 24 år, har anmält sig till årets halvvättern, så jag köpte nyligen instegs spd skor, shimano xc300 herr, åt henne. Det finns dam modell av denna, men inte i hennes stl (44). Jag använder själv denna modell och finner dem mkt bekväma, och bedömer att hon har en fot liknande mig. För henne domnar dock hela höger framfot efter ca 1h körning. Hon löser detta med att stanna ta ut foten ur skon och ta en rast, sen kan hon fortsätta 1h till. Jag tycker dock inte det är en acceptabel quick-fix när man kör halvvättern. Hennes skor är inte för små/smala och förefaller sitta bra.
Sadelhöjden inställd enl 0.883 x inseam, hon vill ha högre (har det på andra cyklar) men jag nekar med hänvisning till hennes orutin och låga årliga körssträcka.
Ischiasnerven föreslås i annan tråd, men jag tror inte på det på en helt frisk 24-åring utan kända ryggproblem.
Sittställningen ser ok ut i mina ögon med måttligt dropp på ca 4 cm, ramen förefaller passa henne bra.
Hennes kadens är dock låg, vilket borde kunna ge ökat pedaltryck. Kan det ge domningar?
Varför endast höger fot? Trampar hon kanske hårdare med den? De flesta cyklister är väl lite asymmetriska i sin fotkraft?
Iläggssula med pelott funderas på, eller annan iläggssula, men finns så fruktansvärt mkt att välja på så man vet knappt vilket väderstreck man ska vända sig åt.
Ideer & förslag? Har scannat befintliga trådar men finner förslagen spretande åt alla håll. Det här verkar svårare än att hitta en för långlopp bekväm sadel.
Instegs = relativt billiga, jag bedömmer sulans hårdhet som fullt tillräcklig för mina egna behov och jag kör (och har kört) en hel del landsväg. Du menar att jag ska köpa look pedaler (spd-L) åt henne? Såna skor kommer hon inte att acceptera. Hon vill inte gå som en anka.Instegs spd-sko = mjuk sula?
Spd = hård liten kontaktyta.
Jag hade samma bekymmer när jag började cykla med motsvarande utrustning.
Jag har haft ischias problem sedan jag var 20/21 år så det KAN vara en delorsak, men testa att flytta fram klossarna lite och höj kadensen. Det fungerade för mig för massor år sedan och fortsatt fungera hyggligt. Ok, på rundor över 10 timmar så bråkar det ibland ändå, men då mer "burning feet" så det är lite an annan sak. Förklaring som jag tror gör att det hjälper för mig är att klossarna längre fram och högre kadens gör att vaderna jobbar mer och arbetar musklerna så venpumpar de bättre upp blodet från fötterna. Det är en teori iaf. Nackdelen är ju såklart det som får alla att plattfotstrampa.... ökad belastning på vadmuskeln. Naturen och generna har varit snälla emot mig där så mina vader är ganska starka och tåliga så det är inget stort problem för mig, men kan vara det för många andra.Dottern, 24 år, har anmält sig till årets halvvättern, så jag köpte nyligen instegs spd skor, shimano xc300 herr, åt henne. Det finns dam modell av denna, men inte i hennes stl (44). Jag använder själv denna modell och finner dem mkt bekväma, och bedömer att hon har en fot liknande mig. För henne domnar dock hela höger framfot efter ca 1h körning. Hon löser detta med att stanna ta ut foten ur skon och ta en rast, sen kan hon fortsätta 1h till. Jag tycker dock inte det är en acceptabel quick-fix när man kör halvvättern. Hennes skor är inte för små/smala och förefaller sitta bra.
Sadelhöjden inställd enl 0.883 x inseam, hon vill ha högre (har det på andra cyklar) men jag nekar med hänvisning till hennes orutin och låga årliga körssträcka. Själv sitter jag lägre än denna formel.
Säkert avlastande men dra uppåt är ingen lätt rörelse. Dra bakåt och trycka framåt är väl en mer realistisk del av rundtrampet. Hon är ganska grön som cyklist och jag vet inte hur meningsfullt det är att börja prata rundtramp. Får inget större gehör för mina påpekanden om att kadensen genomgående är för låg, och det borde väl vara lättare att åtgärda?Bättre rundtramp? Medvetet dra upp skon med foten med jämna mellanrum så att fotsulan får vila lite. Om man bara trycker på hela tiden så blir det lätt oskönt.
Det räcker med att hon kan låna ett par skor med coolfibersula för att se om det skiljer.Instegs = relativt billiga, jag bedömmer sulans hårdhet som fullt tillräcklig för mina egna behov och jag kör (och har kört) en hel del landsväg. Du menar att jag ska köpa look pedaler (spd-L) åt henne? Såna skor kommer hon inte att acceptera. Hon vill inte gå som en anka.
Jag har ett par XC7 or i 44 om man vill testa. De är hyggligt styvaDet räcker med att hon kan låna ett par skor med coolfibersula för att se om det skiljer.
Flytta fram klossarna? De flesta pratar om att flytta bak dem. Men visst, är ju inte så mkt justermån åt något håll. Försöker få iväg henne till Farsta-träningen, tänker mig att gruppkörning ger minskat pedaltryck och även är bästa miljön för att få upp en låg kadens.Jag har haft ischias problem sedan jag var 20/21 år så det KAN vara en delorsak, men testa att flytta fram klossarna lite och höj kadensen. Det fungerade för mig för massor år sedan och fortsatt fungera hyggligt. Ok, på rundor över 10 timmar så bråkar det ibland ändå, men då mer "burning feet" så det är lite an annan sak. Förklaring som jag tror gör att det hjälper för mig är att klossarna längre fram och högre kadens gör att vaderna jobbar mer och arbetar musklerna så venpumpar de bättre upp blodet från fötterna. Det är en teori iaf. Nackdelen är ju såklart det som får alla att plattfotstrampa.... ökad belastning på vadmuskeln. Naturen och generna har varit snälla emot mig där så mina vader är ganska starka och tåliga så det är inget stort problem för mig, men kan vara det för många andra.
Yepp. Låter som en bra ide. Kan vara bra att se andra cyklister. Människan gillar att härma....Flytta fram klossarna? De flesta pratar om att flytta bak dem. Men visst, är ju inte så mkt justermån åt något håll. Försöker få iväg henne till Farsta-träningen, tänker mig att gruppkörning ger minskat pedaltryck och även är bästa miljön för att få upp en låg kadens.
Yepp. Lugnt - de går ingenstanns!Och det är spd antar jag? :) Tack, låt mig fundera påt!
Yepp, kör 73an in och södra länken, örbyleden och 73an hem på dagarna.Passerar du gubbängen/farsta eller vilken väg kommer du?
Precis, att matematiskt beräkna sadelhöjden funkar kanske på gruppnivå men på individnivå kan det bli lika rätt som fel.0,833 x inseam (ord) är ju inte annat än approximation av sadelhöjd. Korrekt sadelhöjd är individuellt och beror på flera faktorer såsom set back, skostorlek, flexibilitet osv.
I övrigt håller jag med allt som @glitch skriver ovan
Sadelhöjden inställd enl 0.883 x inseam, hon vill ha högre (har det på andra cyklar) men jag nekar med hänvisning till hennes orutin och låga årliga körssträcka. Själv sitter jag lägre än denna formel.
Ideer & förslag?
Fwiw, jag har pga artros fått en lite sned ländrygg på höger sida. Uppenbart skall en nerv hamnat i kläm på det att känslan i de tre yttersta tårna på vänster fot är obefintlig.Kan eventuellt vara någon nerv i ryggen som inte gillar din sittställning. Prova att justera, alternativt, kliv av och gå en sväng. Försvinner det då kommer det nog från ryggen.
Jag skulle inte se det som är särskilt träffsäker diagnos. Domningar i foten vid cykling kommer oftast från långvarigt tryck på just framfoten. När du står upp / går är trycket fördelat över en mycket större yta och inte koncentrerat till framfoten. Jag säger inte att problemen inte kan ha sitt ursprung högre upp i kedjan, men att säga att det "nog kommer från ryggen" för att man inte har domningar när man står / går är att dra det för långt.Kan eventuellt vara någon nerv i ryggen som inte gillar din sittställning. Prova att justera, alternativt, kliv av och gå en sväng. Försvinner det då kommer det nog från ryggen.
Vilket har störst chans att hamna ungefär rätt? En total nybörjare får själv gissa vilken sadelhöjd hen ska ha på sin räser, eller utgå från inseam och en mkt väletablerad konstant med koppling till Greg Lemond?Så du sitter själv inte efter denna formel, men vill inte justera sadelhöjden på din dotters cykel. Trots att hon själv säger att hon skulle vilja sitta högre och har problem med domningar?
Vilket har störst chans att hamna ungefär rätt? En total nybörjare får själv gissa vilken sadelhöjd hen ska ha på sin räser, eller utgå från inseam och en mkt väletablerad konstant med koppling till Greg Lemond?