XD kassett passar inte på XD body

Maqqan

Aktiv medlem
Jag köpte fälgar med XD body för att ha som extrafälgar, se bifogad bild. Produktkoden BJD-T18080100026-F är angiven på bodyn men google ger inget ledtråd på det. Köpte en SRAM GX kassett för XD body och monterade men den hamnar inte tillräckligt långt in på bodyn utan tar emot ramen när jag provmonterade.

Hade en Shimano HG kassett i gömmorna som jag testade med och den tycks passa mycket bättre? Vad är det för XD body jag fått tag på? Eller är den modifierad i efterhand?

Gissar jag får byta till en SRAM NX kassett eller byta body.

Bilagor

• IMG_7077.webp
    IMG_7077.webp
    274 KB · Besök: 400
  • IMG_7078.webp
    IMG_7078.webp
    92.5 KB · Besök: 290
  • IMG_7079.webp
    IMG_7079.webp
    412 KB · Besök: 301
  • IMG_7080.webp
    IMG_7080.webp
    206.2 KB · Besök: 295
Senast ändrad:
Body och kassett borde passa, hg-kassett passar inte på den. Greppar den rätt och dragit åt den tillräckligt? Ser ut som den ska längre in bara.

HG-funderingarna kan du släppa.
Kolla så att spåren på kassetten matchar spåren på bodyn.
Vet att en tillverkare har snäva toleranser på spåren på bodyn, men jag kommer inte ihåg vilken tillverkare. Kolla noga när du drar åt att spåren matchar ordentligt.

HG-funderingarna kan du släppa.
Kolla så att spåren på kassetten matchar spåren på bodyn.
Vet att en tillverkare har snäva toleranser på spåren på bodyn, men jag kommer inte ihåg vilken tillverkare. Kolla noga när du drar åt att spåren matchar ordentligt.
Jag tycker ju inte att kassetten matchar spåren på bodyn. På kassetten är kilarna mer jämnstora medan bodyn har längre på ett ställe. Därför tankarna for till HG.

Får prova igen efter frukost att få ned kassetten lite mer innan jag drar.

Senast ändrad:
Jag ser nu att kassetten verkar vara skadad. Nästan hälften av "tänderna" runt hållet i största drevet ser ut att böja utåt isf att vara i plan med drevet. Det skulle kunna förhindra att kassetten glider helt på bodyn.

Får inte ner kassetten längre än såhär. Bifogar lite närbilder på kassetten också. Var lite fett på igår som kanske gjorde att se såg trasigt ut.

Bilagor

• IMG_7084.webp
    IMG_7084.webp
    219.3 KB · Besök: 184
  • IMG_7083.webp
    IMG_7083.webp
    656.7 KB · Besök: 184
  • IMG_7082.webp
    IMG_7082.webp
    227 KB · Besök: 177
Det är den här lilla kilen som jag inte får ihop med kassetten riktigt. Alla hål på kassetten ser lika stora ut. Aldrig monterat på XD tidigare.

Bilagor

• IMG_7085.webp
    IMG_7085.webp
    267.1 KB · Besök: 149
Kassetten borde glida på några få mm på splinsen efter några grader rotation för att får öppningar i linje med splinsen. Alla hål är lika stora. Sen behöva man skruva med verktyget får att får den helt på.

Det spelar ingen roll om det är T-type eller inte.

Får inte ner kassetten längre än såhär.
Men alltså, har du skruvat dit kassetten alls med låsringen? Annars kommer den givetvis inte gå längre in, när kassettens gängade del går emot bodyns gängade del.

Kassettens integrerade "mutter" kan ibland vara extremt trög att börja dra första gången, det är bara att ta i mer tills det börjar hända något. Se även till att pressa kassetten rak mot hjulet/navet/bodyn tills gängorna börjar sammanfogas, annars är det lätt hänt att kassetten går på lite snett och du får gängsallad.

Jag brukar sätta dit kassetten så man känner att den hugger tag i splinesen. Därefter drar jag åt låsringen försiktigt i början - på slutet ska det dras åt ganska hårt (runt 40Nm) och om man inte gör det så kan det bli precis som du beskriver. Då sitter kassetten lite för långt ut på bodyn.

Jag har aldrig kört XD så jag undrar om det är lika som på HG, att kassetten bara passar på ett sätt? Alltså att en splines är mindre/större än de andra så att man måste rotera kassetten till rätt "klockslag"?

En kompis med lite mer finlir kikade förbi idag och provade. Vi testade ett antal gånger att montera kassetten utan att dra åt och till sist kändes det som att den satt bättre. Drog åt med 40nm och nu kröp den äntligen sakta närmare navet. Så nu sitter den slutligen på plats som den skall.

Vet inte vad jag misslyckades med först men kanske bara är ovan med XD kassetter. Tack för alla tips!

Jag har aldrig kört XD så jag undrar om det är lika som på HG, att kassetten bara passar på ett sätt?
Ja och nej. Om du tittar på bilderna så ser du att bodyn har samma uppsättning splines som HG, med symmetrisk bredd förutom på ett ställe där en är smalare med bredare "glugg" bredvid. Inga av de kassetter jag kommit i kontakt med (samtliga SRAM, inga tredjeparts) har dock följt detta utan alla har haft symmetriska splines hela vägen runt och kan därmed monteras i flera positioner.

Det ser ut som att gängorna var skadade och då behövs lite känsla. Krånglar det fler gånger så fixa till dem hjälpligt med morakniven, fetta in och skriva sen kassetten fram och tillbaka några gånger när den börjar gänga och egentligen ska gå lätt. Upprepa sen med mer och mer kraft så brukar det lösa sig.

Det ser ut som att gängorna var skadade och då behövs lite känsla. Krånglar det fler gånger så fixa till dem hjälpligt med morakniven, fetta in och skriva sen kassetten fram och tillbaka några gånger när den börjar gänga och egentligen ska gå lätt. Upprepa sen med mer och mer kraft så brukar det lösa sig.

Låter helt klart som en sannolikhet. Får försöka minnas det till nästa gång.

Tillbaka
Topp