Köpråd Racer/Gravel

Potata

Aktiv medlem
Köpråd Racer/Gravel
Hej Riders!

Jag kör för tillfället MTB Cannondale Hanit FS och tycker om den extremt mycket efter lite uppgraderingar, men suget efter racer eller gravel har ju stigit sig på, mest för att jag kör så mycket väg och knappt någon grus eller nedför alls. Nu till mitt dilemma.

Jag har köpt/reserverat en Orbea Orca M30 2025 från cykelkraft som jag ska hämta imorgon med kolfiber ram samt Shimano 105 för endast 21500kr, vilket jag tycker var ett bra pris efter nedsänkningen plus rabatt. Där går max på 32mm däck.
När jag läser på angående vad man ska välja är typ alla inne på en Gravel istället för racer pga att man kan ha den till lite vad som och att det i dom flesta fallen slutar med att bli en favorit i segmentet. Jag vill inte ångra mig och känner att jag vill köpa rätt från början. Tanken med min körning är väl 80% väg med kanske 20% skog när man får feeling och komfort är något jag vill ha då jag tänkt ge mig på längre sträckor men även ta men cykeln på lite semester där väglaget kan variera.

Vad ska man göra? Kan fortfarande backa från denna affär och köpa annat, men vill ju helst ha kolfiber ram samt minst den nya 105an. Men priset var så bra så kunde inte motstå riktigt.

Tacksam för svar. Max budget 20-25.

Köpråd Racer/Gravel
Jag har köpt/reserverat en Orbea Orca M30 2025 från cykelkraft som jag ska hämta imorgon med kolfiber ram samt Shimano 105 för endast 21500kr, vilket jag tycker var ett bra pris efter nedsänkningen plus rabatt. Där går max på 32mm däck.
En cykel med Shimano R7150 för 21.500 SEK är ett riktigt bra pris
Men hur är övrig utrustning, jag tänker då ffa på däck och hjul?

Tanken med min körning är väl 80% väg med kanske 20% skog när man får feeling och komfort är något jag vill ha då jag tänkt ge mig på längre sträckor men även ta men cykeln på lite semester där väglaget kan variera.
Om du inte är allt för tung funkar 32mm däck utan problem på åtminstone snälla grusvägar/skog, det kan även funka om du är tung/med packning men du får vara mer försiktig och det blir inte lika bekvämt som med fetare däck.
Men fetare däck är även tyngre och kräver mer plats, dvs en annan ramkonstruktion.
Den högre roterande vikten och den ändrade ramgeometrin kan göra att cykeln känns både trögare och sävligare. OBS: Kan göra, det kan vara mkt mer som skiljer mellan olika ramar.
Men generellt sett så är en ram/gaffel för max 45-55mm däck sävligare än en för max 32mm, särskilt om man jmf med 32 <=> 45mm däck (uppemot 500g enl exempel!)

När jag läser på angående vad man ska välja är typ alla inne på en Gravel istället för racer pga att man kan ha den till lite vad som och att det i dom flesta fallen slutar med att bli en favorit i segmentet.
En gravel kan vara fantastiskt kul på grusvägar och bekväm på dåliga vägar oavsett underlag.
Men på fina vägar känns oftast en racer ännu roligare och kvickare, även om den inte alltid är det i praktiken.

Vad ska man göra? Kan fortfarande backa från denna affär och köpa annat, men vill ju helst ha kolfiber ram samt minst den nya 105an. Men priset var så bra så kunde inte motstå riktigt.
Det är du som måste bestämma dig och skall bli nöjd med det du köper.
Tyvärr kan jag inte ge bättre råd än så.

<REDIGERAT>
Jag skriver långsamt, men @Fjärdebrunn och jag har samma tankar

Köpråd Racer/Gravel
Om du redan idag nästan bara cyklar asfalt med din MTB så verkar det ju vara väg som du föredrar. En racer kommer kännas lite rappare och roligare på vägen än en gravel som är lite mer sävlig. Orbea är ett fint märke, 105 en bra grupp och priset verkar vara bra. Tror inte du kommer ångra dig. 🙂

Köpråd Racer/Gravel
Det viktigaste vid köp av en racer eller gravel är att geometrin funkar för din kropp. Orcan är ganska låg, så säkerställ att du vill ha det så.

En gravel har ett bredare användningsområde. Den generella nackdelen är att den kan kännas lite sävligare, men som redan har skrivits behöver det inte betyda att det faktiskt går långsammare. Jag har cyklat en hel del landsväg med min Ridley Kanzo C och tycker att det har fungerat mycket bra. Den har en snällare geometri som passar min kropp.

Priset är bra, men flera säljer den för 24 tkr och vi är i slutet av racersäsongen, så det är möjligt att priset sänks hos andra återförsäljare. Budskapet är att låt inte priset göra att du tar ett förhastat beslut. Om Orcan är för låg för dig är det ett dåligt köp.

Tillbaka
Topp