Vajerbyte vänster Shimano XT spärr?

Mattias_W

Medlem
Hej! Ny här i samband med helrenovering av en Wilier 503:a från omkring 2015. Har stött på problem vid vajerbyte vänster (Shimano XT växelreglage). Höger sida var inga problem men i detta reglage sitter nåt som ser ut som en spärr som hindrar vajerknoppen att lossa. Man kan se ”spärren” som en liten svart klack i nedre delen av hålet för vajerknoppen. Kan någon svara på hur man gör för att få ut vajern på denna sida? Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_0383.webp
    IMG_0383.webp
    210.4 KB · Besök: 116
Jag antar genom att växla till rätt växel. Rätt borde vara tvärtom andra sidan (eller samma beroende på hur man ser världen)

Har testat alla lägen. På höger sida (bakväxeln) gäller ”slappt” läge för att vajern ska löpa fritt ut. Så också på denna sida. Men det är den där klacken eller spärren som gör mig förbryllad. Har provat bända och bryta med mejsel och ”petverktyg”.

Oj, oj, oj, vart går världen? First frågar folk på happy, sen letar de på YouTube och snart frågar alla AIn. Ingen tittar i manualen.

Håller med och tar till mig det. Manualen först! Brukar ha den inställningen men så trillar man dit rätt vad det är när allt tycks köra ihop sig. Inte alltid lätt att hitta manualer dock. Tyckte jag sökte runt en bra stund utan att hitta nåt i detta fall.

Håller med och tar till mig det. Manualen först! Brukar ha den inställningen men så trillar man dit rätt vad det är när allt tycks köra ihop sig. Inte alltid lätt att hitta manualer dock. Tyckte jag sökte runt en bra stund utan att hitta nåt i detta fall.

Det finns mycket information i Shimano manualer, men jag hittade det direkt under vajern ute eller nåt sånt.

Finns det någon bruksanvisning för hur man hittar manualen, och framför allt rätt manual?

Google. Eller ankaankagå it mitt fall.

Går fram och tillbaka, hit och dit. Vågar jag röra högen med instruktionsböcker i bokhyllan, eller finns den i garderoben. Det är säkert X som stulit den! Eller hur var det? Glömde jag kvar den i garaget, på skåpet? Men jag kan inte bläddra i den med så här oljiga händer. Och det är mörkt snart nu. Äh, jag gör det i morrnkväll!

Tillbaka
Topp