Tankar om Zwift ride smart frame

B-main79

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte köpa mig en trainer. Just nu är det rea på zwift kickr core och funderade även på om man skulle slå till på en ram till den.

Någon som har en sådan och kan dela erfarenheter? Talar alltså om denna: https://eu.zwift.com/collections/equipment/products/zwift-ride-smart-frame?variant=45958173589755

Hur högt sitter man på den? Tänkte använda den i mitt källarförråd som inte har jättehögt i tak. Absolut ståhöjd men inte mer än 2,10 typ.

Andra alternativet är ju att använda min vanliga cykel. Hur mycket sliter det på cykeln att ha den i en trainer.

Zwift Ride är väl kalas. Nackdelen är att du är hyfsat låst till Zwift / Erg mode tillsvidare.

Att ha cykeln i trainern sliter inte nämnvärt mer än att cykla på den ute, om du inte svettas kopiösa mängder på den. Det är korrosion från saltet i svetten som brukar vara största problemet. Lager och skruvar rostar fast helt enkelt. Men dels finns det svettskydd, dels kan nan torka av den efteråt respektive lägga en handduk över där det kommer mest svett om det är ett problem.

Gällande höjden på Zwift Ride kan jag inte säga mer än att den troligtvis inte är högre än en vanlig cykel i trainer.

Zwift Ride är väl kalas. Nackdelen är att du är hyfsat låst till Zwift / Erg mode tillsvidare.

Att ha cykeln i trainern sliter inte nämnvärt mer än att cykla på den ute, om du inte svettas kopiösa mängder på den. Det är korrosion från saltet i svetten som brukar vara största problemet. Lager och skruvar rostar fast helt enkelt. Men dels finns det svettskydd, dels kan nan torka av den efteråt respektive lägga en handduk över där det kommer mest svett om det är ett problem.

Gällande höjden på Zwift Ride kan jag inte säga mer än att den troligtvis inte är högre än en vanlig cykel i trainer.
Tack för svar. Mitt ”problem” är att jag har en rätt hög svett-frekvens men bra att det finns skydd då.

Ram + trainern går att få för 1269€ (ca. 14200:-, inkl. frakt) om du använder en "referral-länk". Länken ger 10% rabatt.
Enbart trainern går på ca. 5000:-

Min analys gällande för- och nackdelar.
Bundle kontra cykel + trainer.

- Dyrt.
+ Smidigt. Du slipper att dra in din vanliga cykel.
+ Justerbarheten. Speciellt om man är flera i hushållet som ska använda trainern.
+ Stabil ram. 25kg.
+/- Play-controllers. Smidigt men kanske lite onödigt. Trainern inkluderar en enklare kontroller för virtual shifting.
+/- Virtual shifting fungerar endast med Zwift (om man inte använder extra mjukvara).

Senast ändrad:
Det trodde jag med.. men Rouvy har lyckats via "reverse engineering" hacka den virtuella växlingen för Zwift Ride och Zwift click. Insåg i helgen att detta skedde redan februari. Lite förvånad då jag för mig inte var så länge sedan jag kollade upp det sist. Tidigare fanns det ju bara något jobbigt 3:e-parts-hack, som jag varit skeptisk till att testa.

Tecknade upp mig på en prövoperiod på Rouvy i lördags. Det fungerar utmärkt att köra på min Zwite Ride. Växlingen funkar klockrent. Styrningen fungerar förstås inte, men det är ju såvitt jag vet inget som finns i Rovy oavsett hårdvaran

Senast ändrad:
Det trodde jag med.. men Rouvy har lyckats via "reverse engineering" hacka den virtuella växlingen för Zwift Ride och Zwift click. Insåg i helgen att detta skedde redan februari. Lite förvånad då jag för mig inte var så länge sedan jag kollade upp det sist. Tidigare fanns det ju bara något jobbigt 3:e-parts-hack, som jag varit skeptisk till att testa.
Tecknade upp mig på en prövoperiod på Rouvy i lördags. Det fungerar utmärkt att köra på min Zwite Ride. Växlingen funkar klockrent.

Styrningen fungerar förstås inte, men det är ju såvitt jag vet inget som finns i Rovy oavsett hårdvaran
Ni som testat både Zwift och Rouvy. Vilken gillar ni bäst och varför?

Rouvy utan tvekan (efter två dagars test av Rouvy och några år med Zwift)

Innan jag började med Zwift hade jag den felaktiga bilden att man skulle kunna cykla på vägar (animerade) från massa verkliga platser i framförallt de stora cykelländerna Italien och Belgien. Tyvärr var det ju inte riktigt så bra. Zwift har ju inte direkt gått in för utveckla den realistiska cykelupplevelsen utan istället satsat mer och mer fantasivärlden och att utveckla dataspelet. Jag är inte speciellt intresserad av det.

Jag använder trainern till 95% för träningspass i ERG-mode. Rouvy ger mig så mycket mer av detta. Igår cyklade jag upp för Stelvio. Underbart!

Nackdelen med Rouvy är väl att det verkar vara väldigt få användare. Körde om två personer, och blev omkörd av en under mitt 90-minuterspass igår. Det gör ju att man kanske lite oroad för dess framtid. Eller så är det bara på de platser i Italien jag cyklat på hittills det är så få

Senast ändrad:
Tecknade upp mig på en prövoperiod på Rouvy i lördags. Det fungerar utmärkt att köra på min Zwite Ride. Växlingen funkar klockrent.

Styrningen fungerar förstås inte, men det är ju såvitt jag vet inget som finns i Rovy oavsett hårdvaran
Ni som testat både Zwift och Rouvy. Vilken gillar ni bäst och varför

Innan jag började med Zwift hade jag den felaktiga bilden att man skulle kunna cykla på vägar (animerade) från massa verkliga platser i framförallt de stora cykelländerna Italien och Belgien. Tyvärr var det ju inte riktigt så bra. Zwift har ju inte direkt gått in för utveckla den realistiska cykelupplevelsen utan istället satsat mer och mer fantasivärlden och att utveckla dataspelet. Jag är inte speciellt intresserad av det.

Jag använder trainern till 95% för träningspass i ERG-mode. Rouvy ger mig så mycket mer av detta. Igår cyklade jag upp för Stelvio. Underbart!

Nackdelen med Rouvy är väl att det verkar vara väldigt få användare. Körde om två personer, och blev omkörd av en under mitt 90-minuterspass igår. Det gör ju att man kanske lite oroad för dess framtid. Eller så är det bara på de plaster i Italien jag cyklat på hittills det är så få
Tack för utförligt svar.

Nackdelen med Rouvy är väl att det verkar vara väldigt få användare. Körde om två personer, och blev omkörd av en under mitt 90-minuterspass igår. Det gör ju att man kanske lite oroad för dess framtid. Eller så är det bara på de plaster i Italien jag cyklat på hittills det är så få

Blir intressant ekonomiskt - Rouvy + Fulgaz + Ironman Group och nu har väl Rouvy gått in i BKool. Samtidigt som Zwift allierar sig med Trainerroad och TrainingPeaks ska ha sin egna plattform.

Själv tycker jag tvärtom. Kan inte med Rouvy, får ingen känsla av realism alls och gillar inte alls hur avataren ser ut, då kan jag likagärna ha en helfejk värld som i Zwift,. Tycker känsla och "gameplay" är betydligt bättre i Zwift. Då kör jag kankse 75% strukturerade workouts i ERG och resten är "events" och race med vanlig växling

Jo jag kan nog hålla med om att Rouvy har lite att jobba på när gäller avatarens utseende, samt "markontakten" och annat i spelkänslan. Men för mig överväger ändå möjligheten att cykla i de realistiska miljöerna så här långt.
Inte fattat beslut än hur ska göra dock.. Egentligen var det lite dumt tillfälle att testa nytt nu när har fyra månader Zwift kvar... och så är det ju alltid jobbigt med förändring när det inte handlar om att lämna något som bara dåligt. Gillar ju Zwift också trots allt. Ångestkval..

Senast ändrad:
Tycker alltid det känns helt fel att ställa sig upp och bända när cykeln är fastspänd i trainer. Så länge man inte gör det är det knappast mer slitage än att cykla normalt…
Problemet är väl att man står uppe mycket mer i Zwift vs utomhus, det tror jag åtminstone de flesta gör men visst man kan försöka cykla mjukt ändå.

Hur högt sitter man på den? Tänkte använda den i mitt källarförråd som inte har jättehögt i tak. Absolut ståhöjd men inte mer än 2,10 typ.
Jag är 198cm har ca 207cm i takhöjd i källaren där Ride står. Det är precis att det fungerar med tennisbollsfötter på trainern.
Sadeln är maxad i höjd.

Beställde precis en Zwift Ride med KICKR Core 2. Om det är någon annan som funderar på det finns via CyclingNews en länk som ger 10% rabatt men sägs gå ut imorgon:

Tillbaka
Topp