TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Angående rutt:
Finns det något som gör att man vill korsa Europa så tydligt i öst-västlig riktning? Man skulle ju kunnat tänka sig en variant där de efter Siena drog sig norrut och hade målgång i t.ex. norra Tyskland/Polen. Eller direkt efter Assietta dragit sig åt det hållet och kunnat trampa upp till säg Riga eller Tallinn.
förhärskande vindriktning?

Har inte färjan gått samtidigt för alla deltagare då? Visst, avgången var ju helt avgörande, men möjligheten att hinna till den har ju varit exakt likadan för alla deltagare och fullt möjligt att planera för samtliga.

Antingen så kan man se det som att de saknade ben för att hinna dit, eller så kan man se det som att de saknade hjärna för att planera så de hann. Säger inte att det var lätt på något vis, men de som hann hann för att de var starkast/smartast.
Eftersom färjan går så sällan hade ju alla försprång dittills blivit utraderade. Just därför är det en dålig idé att ha en sådan flaskhals såpass nära slutet av loppet. Det startar ju nästan om i Albanien, grupperat med färjorna. 🤷

Eftersom färjan går så sällan hade ju alla försprång dittills blivit utraderade. Just därför är det en dålig idé att ha en sådan flaskhals såpass nära slutet av loppet. Det startar ju nästan om i Albanien, grupperat med färjorna. 🤷
Ja, köper den tanken. Men tänker också att det är så det är - inga välordnade banor med perfekta förutsättningar osv. Att landa i Albanien och behöva dra på en 100-milaspurt (eller vad det är kvar) direkt efter att ha pushat järnet för att hinna en galet tight färjeavgång leder ju onekligen till en vass vinnare.

Ja, köper den tanken. Men tänker också att det är så det är - inga välordnade banor med perfekta förutsättningar osv. Att landa i Albanien och behöva dra på en 100-milaspurt (eller vad det är kvar) direkt efter att ha pushat järnet för att hinna en galet tight färjeavgång leder ju onekligen till en vass vinnare.
Tänk nu om de två ledarna hade missat färjan istället. Lätt hänt.

Tänk nu om de två ledarna hade missat färjan istället. Lätt hänt.
Framförallt om en av dem gjort det.. var ju verkligen på håret då drog till färjan först istället för till biljetthallen, som var en bra bit därifrån. Det gjorde de ju iofs båda två, men var lite värre i Bosonis fall då han hade mindre tid på sig

Yes, bort med sådana färjor som bara går ganska sällan.

Eller kanske stoppa en TDF-etapp halvvägs, låt dom 5 första fortsatta, resten kan köra vidare 2h senare. 😀

Jag tar på mig kontrovershatten och tycker att en färja som denna kan vara helt ok, iaf vissa år. Förutsättningarna var kända för de som satt sig in i saken, och gjorde att det blev ett planerings- och utförandeproblem. Inse att det här kommer bli en flaskhals och köra superhårt och kanske ta sig igenom nålsögat för att vara med i finalen? Med risken att man spränger sig, och kanske ändå missar båten? Eller kommer med, men är kokt efteråt? Vad kommer mina konkurrenter göra? En del av tävlingen, att planera sitt upplägg.

Yes, bort med sådana färjor som bara går ganska sällan.

Eller kanske stoppa en TDF-etapp halvvägs, låt dom 5 första fortsatta, resten kan köra vidare 2h senare. 😀
Det är ju ett gammalt knep för att öka på spänningen i Paris Roubaix.

1754332147612.webp

Jag tar på mig kontrovershatten och tycker att en färja som denna kan vara helt ok, iaf vissa år. Förutsättningarna var kända för de som satt sig in i saken, och gjorde att det blev ett planerings- och utförandeproblem. Inse att det här kommer bli en flaskhals och köra superhårt och kanske ta sig igenom nålsögat för att vara med i finalen? Med risken att man spränger sig, och kanske ändå missar båten? Eller kommer med, men är kokt efteråt? Vad kommer mina konkurrenter göra? En del av tävlingen, att planera sitt upplägg.
Jag är enig! Det är ett intressant upplägg som ger väldig annorlunda förutsättningar än att bara cykla a-b utan liknande hinder. Det gäller att gilla läget och göra det bästa av de möjligheter som ges. Samma förutsättningar för alla.

Som jag fattar det var det mer eller mindre på minuten som Bosoni kom med färjan. Säg att han fått två extra rödljus genom Bari och missat färjan. Är det önskvärt att en sådan "okontrollerbar" ger ett "tidstillägg" på ett dygn?

Den typen av ganska extrema diskontinuiteter i slutresultat som funktion av insats det handlar om här ser jag som en oönskad bieffekt snarare än något önskvärt i ett lopp som jag tolkar som ett försök att mäta cyklisternas förmåga att cykla tvärs över "kontinenten".

Jag är enig! Det är ett intressant upplägg som ger väldig annorlunda förutsättningar än att bara cykla a-b utan liknande hinder. Det gäller att gilla läget och göra det bästa av de möjligheter som ges. Samma förutsättningar för alla.
Fast samma förutsättningar och lika för alla är ju mer ett nödvändigt än tillräckligt villkor för att det ska vara något önskvärt. Man kan ha bonussprintar vid varje ortsskylt där den som kommer först till skylten får ett tidsavdrag på en minut. Rättvist men konstigt och inte riktigt det som jag uppfattar som loppets själ.

Som jag fattar det var det mer eller mindre på minuten som Bosoni kom med färjan. Säg att han fått två extra rödljus genom Bari och missat färjan. Är det önskvärt att en sådan "okontrollerbar" ger ett "tidstillägg" på ett dygn?

Den typen av ganska extrema diskontinuiteter i slutresultat som funktion av insats det handlar om här ser jag som en oönskad bieffekt snarare än något önskvärt i ett lopp som jag tolkar som ett försök att mäta cyklisternas förmåga att cykla tvärs över "kontinenten".
Det hade ju inte berott på rödljusen isf. Jag är inne på bland annat @bigmollo's tanke att de flesta i täten inte räknade in första färjan. Miss i planeringen, för kapaciteten hos de 4-5 första finns där och det fanns nog med i raceskisserna också - en episk avslutning med 4-5 "utvilade" cyklister som skulle rejsa sista biten.
Nu blev det panik och pannkaka när de försent insåg att de möjligen skulle kunna hinna.

Fortsatt med kontrovershatten på:

Han skulle cyklat fortare så hade det inte varit problem. 🤷🙂

Lite som ett linjelopp när det är kantvind. Missa att se och gå ikapp när det delar sig, ge allt den där avgörande halvminuten, och flera timmars insats är i soptunnan.

Hade det enbart handlat om att cykla snabbast över kontinenten så vore ett RAAM-upplägg rättvisare. Nu är det mer av en tävling i att ta sig en lätt fördefinierad väg över kontinenten, med cykel och de förutsättningarna en cyklist har. Båda koncepten har sin charm.

Om reglerna är tillräckligt aparta försvinner intresset från både deltagare och följare, åtminstone över tid.

Å andra sidan, spektakulära inslag - av vilken typ de än må vara - utgör ju onekligen en grund för diskussion om eventet. Och det leder ju till intresse för detsamma. Åtminstone hos oss följare. Dock inte nödvändigtvis hos de mer namnkunniga potentiella deltagarna.

Fortsatt med kontrovershatten på:

Han skulle cyklat fortare så hade det inte varit problem. 🤷🙂

Lite som ett linjelopp när det är kantvind. Missa att se och gå ikapp när det delar sig, ge allt den där avgörande halvminuten, och flera timmars insats är i soptunnan.

Hade det enbart handlat om att cykla snabbast över kontinenten så vore ett RAAM-upplägg rättvisare. Nu är det mer av en tävling i att ta sig en lätt fördefinierad väg över kontinenten, med cykel och de förutsättningarna en cyklist har. Båda koncepten har sin charm.
Charmigheten är i mina ögon något subjektiv och jag tycker inte den typen av extrema diskontinuiteter är så charmiga. Genom att det är subjektivt finns det förstås inte heller något fel i att du tycker annorlunda än jag.

Om man tar extremen att två cyklister cyklar precis max vad de kan och är lika starkt. De åker lite olika vägar sista biten men de är båda precis jämförbara och innehåller varsin korsning med rödljus med en kilometer kvar. Rödljusen är inte synkroniserade på de olika vägarna. Säg att den ena fastnar på rödljuset och missar färjan medan den andra inte gör det. Det är bortom all typ av rimlig kontroll och är alltså ett rent slumpmoment som p.g.a. färjan ger upphov till en tidsskillnad på ett dygn. Knappast charmigt i mina ögon.

Charmigheten är i mina ögon något subjektiv och jag tycker inte den typen av extrema diskontinuiteter är så charmiga. Genom att det är subjektivt finns det förstås inte heller något fel i att du tycker annorlunda än jag.

Om man tar extremen att två cyklister cyklar precis max vad de kan och är lika starkt. De åker lite olika vägar sista biten men de är båda precis jämförbara och innehåller varsin korsning med rödljus med en kilometer kvar. Rödljusen är inte synkroniserade på de olika vägarna. Säg att den ena fastnar på rödljuset och missar färjan medan den andra inte gör det. Det är bortom all typ av rimlig kontroll och är alltså ett rent slumpmoment som p.g.a. färjan ger upphov till en tidsskillnad på ett dygn. Knappast charmigt i mina ögon.
Det senare gäller ju vid målgång också, så problemet är ju inte obefintligt (om det är ett problem) även utan färja. Här fanns det en trång sektor en bra bit in i loppet, en planerbar och förutsägbar trång sektor för de som läst på, räknat och gått för det.

Det hade ju inte berott på rödljusen isf. Jag är inne på bland annat @bigmollo's tanke att de flesta i täten inte räknade in första färjan. Miss i planeringen, för kapaciteten hos de 4-5 första finns där och det fanns nog med i raceskisserna också - en episk avslutning med 4-5 "utvilade" cyklister som skulle rejsa sista biten.
Nu blev det panik och pannkaka när de försent insåg att de möjligen skulle kunna hinna.
Rödljusen är knappast kontrollerbara saker utan slumpmoment. Om två ytterligare rödljus var skillnaden mellan att hinna med och inte hinna med färjan tycker jag det är rimligt att säga att det ligger inom slumpvariationen om han skulle hinna med eller ej. Och att låta slumpen ha en sådan inverkan på resultatet är i mina ögon inte önskvärt.

F.ö. tveksam till att de inte hade första färjan med i kalkylen. Tycker Strasser låtit som han varit medveten om vad som gällde. Har du något som stödjer hypotesen att de skulle ha bortsett från möjligheten?

Grejen är ju att det blir slumpmoment när man är nere på sån liten marginal. Vill man slippa slumpmoment får man se till att vara på plats tidigare helt enkelt, dvs ha mer marginal.

Det senare gäller ju vid målgång också, så problemet är ju inte obefintligt (om det är ett problem) även utan färja. Här fanns det en trång sektor en bra bit in i loppet, en planerbar och förutsägbar trång sektor för de som läst på, räknat och gått för det.
Målet kommer väl i slutet av en rätt lång parcours varvid det inte är ett problem på samma sätt.

Vore det ett problem om färjan kom efter ca ett dygns cyklande? Om nästa färja gick efter två dygn?

Grejen är ju att det blir slumpmoment när man är nere på sån liten marginal. Vill man slippa slumpmoment får man se till att vara på plats tidigare helt enkelt, dvs ha mer marginal.
Hörrudu Victor, du skulle inte ha åkt och såsat så där utan tagit i lite mer så du hade varit på plats med större marginal.

Målet kommer väl i slutet av en rätt lång parcours varvid det inte är ett problem på samma sätt.
Man kan vara två sekunder efter vid ett rödljus och fastna på slutet.

Vore det ett problem om färjan kom efter ca ett dygns cyklande? Om nästa färja gick efter två dygn?
Jag tycker det här var ok. Hade färjan gått en timme efter starten, och nästa först en vecka senare? Nej, det hade jag inte gillat. Så visst finns det någon flytande (!) gräns för vad jag tycker passar. Det blev ett utmanande problem i en del av vad loppet handlar om, att planera.

Bokar dom färjebiljetter på förhand eller köper dom biljett på plats? Tänk om det skulle vara fullt på färjan när dom kommer dit.

det är inte som att andra sporter är befriade från rävspel och irrationella moment.

#filmasigtilllenstraffifotboll

gillar väl inte heller riktigt antingen eller-upplägget av årets upplaga, även om det ändå är rätt intressant. lite välvillligt kan man se färjan som en uppdelning i a- b- och c-final osv. där varje deltagare utifrån förutsättningar och taktik väljer vilket av finalerna man skall delta i. och det kostar på att stressa sig till svårare motstånd efter gallringen.

tävlingen kan man säga nollställs och börjar om i varje kohort när uppdelningen är genomförd.

Bokar dom färjebiljetter på förhand eller köper dom biljett på plats? Tänk om det skulle vara fullt på färjan när dom kommer dit.
I podden intervjuades tättrion i damklassen. Alla, eller i vart fall två, hade bokat i förväg. Verkar klokast. Alttså inte hemifrån, men när de börjar fatta vilken avgång som gäller.

Jag har hängt med hjälpligt i tråden, men var det så att Bosoni låg en bra bit efter Moritz en bit in i loppet för att nästan hämta in det fram till färjan?

Man kan vara två sekunder efter vid ett rödljus och fastna på slutet.

Jag tycker det här var ok. Hade färjan gått en timme efter starten, och nästa först en vecka senare? Nej, det hade jag inte gillat. Så visst finns det någon flytande (!) gräns för vad jag tycker passar. Det blev ett utmanande problem i en del av vad loppet handlar om, att planera.
Var någon av de två första som nämnde vinden längs adriatiska kusten som en positiv överraskning. D.v.s. slumpmässig, icke planerad "hjälp". Minns inte vem det var som nämnde det, men om det var Bosoni var det garanterat avgörande för att han skulle hinna med färjan och få betalt för den ansträngning han gjort och som startade långt innan han nådde kusten. Han fick alltså, p.g.a. något som han inte planerat för, betalt för en tidigare ansträngning.

För min del är inte problemet att det finns slumpmoment. Det kommer det alltid att finnas och det går inte att eliminera, allra minst i denna typ av tävlingar. Jag tycker dock att påslag på tiden med typ 10% är för mycket för att vara önskvärt. Har i tidigare upplagor också funnits färjor som haft klart märkbar effekt, men detta är såvitt jag kan minnas i de upplagor jag följt den klart största effekten. Och för mig är effekten för stor för att kännas bra.

Beroende på hur lång sträcka dom hade medvind så kan man kanske säga att medvinden var avgörande även för Moritz. Har en liten känsla av att iaf Bosoni märkte typ att "det kanske går" och la till ett extra kol. Bära eller brista. Eller helt enkelt att han insåg att Moritz gick för det. Nu vet jag inte hur dom la upp sista dygnen innan, men beslutet att ge allt för att hinna med just den färjan måste ha tagits ett bra tag innan.

Tycker nog att båda egentligen chansade, lite sämre vind och kanske ingen hade hunnit, var ju inte direkt några stora marginaler. Men friskt vågat hälften vunnet.

Vad tycker deltagarna? Om några där hade klagat på upplägget hade det förmodligen plockats upp i tråden, så jag antar att dom inte tycker illa om det. Det blir ju ett väldigt fokus på den färjan, vilken avgång man hinner med. Lite extra krydda.

Moritz inledde ju säkert forceringen mot färjan senast i början av den där 35-timmarsperioden.

Har för mig att Strasser hade uppe färjan tidigare än så och att det var ett rejs till den.

Nu verkar ledarna ha stannat för kvällen. Ska bli spännande att se om MM tar kortare vila och försöker knappa in på ledningen eller om VB försöker rycka ännu mer..

Nu verkar ledarna ha stannat för kvällen. Ska bli spännande att se om MM tar kortare vila och försöker knappa in på ledningen eller om VB försöker rycka ännu mer..
Rondellen strax norr om där Moritz nu är passerade han 22:22 och Bosoni 18:53. Skillnaden alltså 3,5 timmar. Så ska Moritz plocka in hela försprånget är det nog minst i de krokarna så mycket kortare paus han behöver ta. Känns tveksamt om Bosoni kommer att ta så lång paus att det är rimligt, inte minst med tanke på att de ju hade ett längre än vanligt "stopp" på båten.

Hur skaffade sig Bosoni ett sånt försprång? Kortare pauser eller tokcyklat? M.t.p. hur det såg ut innan färjan så känns det nästan som att Moritz sprängt sig.

Moritz tappade lite upp till parcoursen och tog sen rätt lång tid på sig vid "vändningen" i slutet av den. Oklart varför. Tror han tappade 1,5 h där. Sen har Bosoni, som tidigare, cyklat fortare när de väl trampat.

Tillbaka
Topp