Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Velar mycket kring vilka däck jag ska köra med. Blir inte mitt snabbaste lopp då det inte är mitt tempo jag ska hålla. För att hantera lera är mina 2.4 Scorpion väldigt bra. Men lyckades ju till sist montera kassetten på reservfälgarna som har racing ralph/ray 2.25 monterade. Tar nog med båda fälgarna och bestämmer mig i sista sekund.

Visa bilaga 784463
Efter vasan 24. Ser ut som om man doppat den i cement. Det var ännu smutsigare 23.

2023 var mitt senaste lopp. Hade två mål det året, köra under 4 timmar och aldrig sätta ned foten. Tiden hamnade på 4:12 till sist efter allt slirande men jag lyckades hålla balansen hela vägen! Inget foto på enbart cykel tyvärr, valde tom att köra med skärmar. Ansiktet på polaren bredvid säger en del.

IMG_2716.webp

Senast ändrad:
Cykelvasan 2025
Kör cykelvasan öppet spår för första gången. Startar i gravelledet. Kör med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Ska bli kul att se hur det ser ut på sommaren då jag kört Vasaloppet några gånger på skidor. Verkar bli hyggligt väder men finns det ställen som brukar vara extra blöta eller leriga?

Cykelvasan 2025
Kör cykelvasan öppet spår för första gången. Startar i gravelledet. Kör med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Ska bli kul att se hur det ser ut på sommaren då jag kört Vasaloppet några gånger på skidor. Verkar bli hyggligt väder men finns det ställen som brukar vara extra blöta eller leriga?
Nöjd med HD varianten av thundero? Skillnad mot vanliga?

Cykelvasan 2025
Sista uppförsbacken, på gräs, mot Hökberg kan bli riktigt blöt och härlig. Man skulle kunna tro att vattnet skulle rinna undan, men på sedvanligt dala-manér har det surnat till och bestämt sig för att stanna på plats i backen.

Cykelvasan 2025
För några år sedan, när jag var en trogen gäst i CV-spåret, övernattade jag antingen i krokarna kring start eller åkte i arla morgonstund med en av de första bussarna från Mora. Nu när det kanske blir en sen påkommen comeback kommer det förstås att bli det senare, med hämtning av nummerlapp i Berga By. Men då läser jag "Din cykel ska vara märkt med nummerlapp eller dekal när du lämnar in den för transport. Din ryggnummerlapp fungerar som ett kvitto när du hämtar ut cykeln.". Den är ju lite tuff om man ämnar hämta nummerlapp etc vid start. Jaja.

Cykelvasan 2025
En fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.

Ska man torka av kedjan med en trasa så gott det går och smörja den under loppet eller är jag bara korkad/kinkig?

Senast ändrad:
Cykelvasan 2025
De har dragit spåret rakt in i kontrollen istället för metkroken som det var tidigare. Var där i torsdags och körde den gamla kroken från fel hål och sedan rakt in i kontrollen.

Och förutom bredare startbacke med rödare grus och ovanstående ändring i Risberg blir det ännu lite lättare mot slutet; "Vid Mora skidstadion pågår just nu ett arbete med att bygga en ny rullskidbana vilket berör bansträckningen i flera av loppen. I samtliga cykellopp dras banan längs Hedvägen in mot Skidstadion och istället för tvära backar både uppför och utför bjuds deltagarna på en platt, lättcyklad grusväg som avslutas med en nedförsbacke i höjd med 3-kilometersskylten."

Cykelvasan 2025
Det kan vara blött/lerigt över myrarna och vissa skogspartier mellan Smågan och Risberg. Har varit ute någon dagar efter förra veckans intensiva regn då det föll 50mm på två dygn. Ingen lera Risberg till målet i Mora bara några mindre pölar om som går att köra runt.. Körde på gravel med Tufo Thundero 42mm. De som är lite jobbigt är det grova gruset de lagt på mellan Risberg och Evertsberg, trögrullat och lite av dödsgrus känsla! Eversbergsjöarna torrt på leden men blött i sjön!
IMG_2232.webp
IMG_2233.webp

Cykelvasan 2025
En fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.

Ska man torka av kedjan med en trasa så gott det går och smörja den under loppet eller är jag bara korkad/kinkig?
Spola av gruset från kedja o kassett är det bästa om du kan. Och sen på med Finishline grön smörja.

Cykelvasan 2025

Ja

Bilagor

• Screenshot_2025-08-05-19-43-27-81_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.webp
    Screenshot_2025-08-05-19-43-27-81_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.webp
    114.1 KB · Besök: 176
Cykelvasan 2025

Jag kör bara på och låter det slipa på där bak i kassetten. Det beror nog på hur bråttom man har. Har man inte något viktigt tidsmål kan man ju fixa kedjan ett par gånger.

Cykelvasan 2025
Hur har banan och tiderna utvecklats på tio år? Jag körde 2013 senast. Körde på ca 3.40 då. Hur mycket långsammare är banan nu jämfört med då? När asfaltspartier försvinner borde även tiderna påverkas?

Cykelvasan 2025
Jag svar mig själv. Delvis i alla fall.
För eliten är det inga stora variationer på sluttider. Men är det samma för den stora massan?

Nu startar jag ju efter alla seadade led så jag har måga att ta mig förbi om jag skall matcha min tid jag hade 2013. Jag är inte i riktigt i toppform så jag har inte en aning om hur snabbt jag kommer köra.

2013 hade jag en otroligt styv 26" ht med för hårt pumpade däck. Och för brant gaffelvinkel. Känslan i mål var inte direkt "Vilken skön resa det här var". I år kör jag på en 29" heldämpad stigcykel. Inte lika rapp men det kommer bli en betydligt bekvämare resa. Och därmed kanske lite mer krafter kvar på slutet?

1754419010643.webp

Cykelvasan 2025
För eliten är det inga stora variationer på sluttider. Men är det samma för den stora massan?

Nu startar jag ju efter alla seadade led så jag har måga att ta mig förbi om jag skall matcha min tid jag hade 2013. Jag är inte i riktigt i toppform så jag har inte en aning om hur snabbt jag kommer köra.

2013 hade jag en otroligt styv 26" ht med för hårt pumpade däck. Och för brant gaffelvinkel. Känslan i mål var inte direkt "Vilken skön resa det här var". I år kör jag på en 29" heldämpad stigcykel. Inte lika rapp men det kommer bli en betydligt bekvämare resa. Och därmed kanske lite mer krafter kvar på slutet?

Visa bilaga 784892
Jag är iaf glad att jag lyckades få med mig två cyklar på årets semester i Lindvallen.
En Scale bara för Vadan.
Inte jättelockande att köra min Izzo med för grova däck. Tycker skillnaden är stor nog så det blir värt besväret att släpa med sig en extra cykel.

Cykelvasan 2025

Visa bilaga 784892
Jag har kört både HT och stigcykel och föredrar stighojen eftersom den har dubbeldämpat och erbjuder mer komfort. Båda har gått ungefär lika snabbt. Jag är ju 54 år gammal och börjar känna av ryggslutet när jag hojar och då är bakdämparen med sina 135mm rätt najs. 150 fram är inte dumt det heller. Jag gillar den större vinkeln.

Cykelvasan 2025
Oja er hur mkt ni vill, @Stökarn kommer att cykla ifrån er ändå 😘
Förmodligen! Men det märks väl på lördag😁

Jag startar iaf i startled 0.

Jag kör med HT och stel gaffel.
Race King 2.2.
62 cm brett styre.

Körde det förre året också och tyckte det gick bra att köra odämpad. Nytt för i år är att jag har skaffat en större klinga (42 ist för 38). Det är välbehövligt.

Cykelvasan 2025
Jaha, då var det bestämt, det blir CV45 med dotter på fredag och CV90 med mig själv på lördag. För några år sedan brukade jag hamna runt 3:20-3:30, och stod i för dessa tider passande startled. I år blir det startled 27 eller vad det nu var, det blir spännande bara det.

Cykelvasan 2025
Cykelvasan 2025
Någon som vet återförsäljare i Mora eller Falun eller ännu hellre för all del Rättvik där jag befinner mig nu som kan ha en laddare till SRAM AXS batteri på hyllan. Ska cykla Vasan på lördag och glömde laddaren hemma. Funderar också på att köpa ett extra batteri att ha i reserv.

Och ni har väl tippat på er sluttid i Vasan på:
De skänker 10kr för alla som tippar till Barncancerfonden.

Cykelvasan 2025
Förmodligen! Men det märks väl på lördag😁

Jag startar iaf i startled 0.

Jag kör med HT och stel gaffel.
Race King 2.2.
62 cm brett styre.

Körde det förre året också och tyckte det gick bra att köra odämpad. Nytt för i år är att jag har skaffat en större klinga (42 ist för 38). Det är välbehövligt.
Fiif..n, körde på crossen ett år med TB 2,1 fram. Köpte tillbaka min fs i närtid efteråt.
Det är skillnad på MÄN och pojkar(på 60 )

Cykelvasan 2025
Jaha, då var det bestämt, det blir CV45 med dotter på fredag och CV90 med mig själv på lördag. För några år sedan brukade jag hamna runt 3:20-3:30, och stod i för dessa tider passande startled. I år blir det startled 27 eller vad det nu var, det blir spännande bara det.
Nähe, från startled 29 fram till led 10 bidde det plötsligt. Det var värst. Jag får ligga på rulle på dottern dagen innan, så får det bli.

Tillbaka
Topp