velman
Aktiv medlem
Cykelvasan 2025
Nej. Cykelvasan.Det är ju trots allt Mtb vi pratar om =D
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Cykelvasan.Det är ju trots allt Mtb vi pratar om =D
Visa bilaga 784463
Efter vasan 24. Ser ut som om man doppat den i cement. Det var ännu smutsigare 23.

Nöjd med HD varianten av thundero? Skillnad mot vanliga?Kör cykelvasan öppet spår för första gången. Startar i gravelledet. Kör med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Ska bli kul att se hur det ser ut på sommaren då jag kört Vasaloppet några gånger på skidor. Verkar bli hyggligt väder men finns det ställen som brukar vara extra blöta eller leriga?
Nöjd. Inga punkor och då har jag bara haft en punka med de vanliga Thunderodäcken de senaste åren. Men med tanke på att HD väger som de vanliga och rullar likvärdigt är HD ett bra val.Nöjd med HD varianten av thundero? Skillnad mot vanliga?
Sista uppförsbacken, på gräs, mot Hökberg kan bli riktigt blöt och härlig. Man skulle kunna tro att vattnet skulle rinna undan, men på sedvanligt dala-manér har det surnat till och bestämt sig för att stanna på plats i backen.Kör cykelvasan öppet spår för första gången. Startar i gravelledet. Kör med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Ska bli kul att se hur det ser ut på sommaren då jag kört Vasaloppet några gånger på skidor. Verkar bli hyggligt väder men finns det ställen som brukar vara extra blöta eller leriga?
De har dragit spåret rakt in i kontrollen istället för metkroken som det var tidigare. Var där i torsdags och körde den gamla kroken från fel hål och sedan rakt in i kontrollen.Är det några andra ändringar än vid Risberg annonserade? Hörde något om nytt grus i startbacken också.
De har dragit spåret rakt in i kontrollen istället för metkroken som det var tidigare. Var där i torsdags och körde den gamla kroken från fel hål och sedan rakt in i kontrollen.
Det kan vara blött/lerigt över myrarna och vissa skogspartier mellan Smågan och Risberg. Har varit ute någon dagar efter förra veckans intensiva regn då det föll 50mm på två dygn. Ingen lera Risberg till målet i Mora bara några mindre pölar om som går att köra runt.. Körde på gravel med Tufo Thundero 42mm. De som är lite jobbigt är det grova gruset de lagt på mellan Risberg och Evertsberg, trögrullat och lite av dödsgrus känsla! Eversbergsjöarna torrt på leden men blött i sjön!Kör cykelvasan öppet spår för första gången. Startar i gravelledet. Kör med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Ska bli kul att se hur det ser ut på sommaren då jag kört Vasaloppet några gånger på skidor. Verkar bli hyggligt väder men finns det ställen som brukar vara extra blöta eller leriga?
Grustaget är det lättrullat uppför backen och nedför på andra sidan. Var där i onsdagskväll!Det röda gruset som var där man körde igenom grustaget är inget vidare att cykla påär det sånt dom har breddat startbacken med?
Det blåser nu, växlar mellan sol och lätta regnskurar.Väderprognosen svängde precis. Dags att jinxa så vi får den där stormen istället :)
Spola av gruset från kedja o kassett är det bästa om du kan. Och sen på med Finishline grön smörja.En fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.
Ska man torka av kedjan med en trasa så gott det går och smörja den under loppet eller är jag bara korkad/kinkig?
Körde exakt samma förra året med dotternSka köra 30 med sonen på fredag och 90 på lördagen (Startgrupp 13). Hoppas på finväder!
Det är ju bara en lång nedförsbacke så ta absolut inte bilen.Jag funderar på att cykla ner till starten från Lindvallen innan start. För jag misstänker att det kommer vara mycket bilar runt startområdet.
En fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.
Ska man torka av kedjan med en trasa så gott det går och smörja den under loppet eller är jag bara korkad/kinkig?
JaEn fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.
Jag kör bara på och låter det slipa på där bak i kassetten. Det beror nog på hur bråttom man har. Har man inte något viktigt tidsmål kan man ju fixa kedjan ett par gånger.En fundering, finns det något bra "bonntrick" för att sanera kedjan under resans gång ifall föret blir som ifjol? Lyckades vid en station få kassetten avspolad av en herre med vattenslang men efter nån mil var gnissel och den tröga känslan tillbaka? Oklart om jag tappad kraft pga detta men mentalt var det fan jobbigt med knaster och gnissel.
Jag är iaf glad att jag lyckades få med mig två cyklar på årets semester i Lindvallen.Jag svar mig själv. Delvis i alla fall.
För eliten är det inga stora variationer på sluttider. Men är det samma för den stora massan?
Nu startar jag ju efter alla seadade led så jag har måga att ta mig förbi om jag skall matcha min tid jag hade 2013. Jag är inte i riktigt i toppform så jag har inte en aning om hur snabbt jag kommer köra.
2013 hade jag en otroligt styv 26" ht med för hårt pumpade däck. Och för brant gaffelvinkel. Känslan i mål var inte direkt "Vilken skön resa det här var". I år kör jag på en 29" heldämpad stigcykel. Inte lika rapp men det kommer bli en betydligt bekvämare resa. Och därmed kanske lite mer krafter kvar på slutet?
Visa bilaga 784892
Jag har kört både HT och stigcykel och föredrar stighojen eftersom den har dubbeldämpat och erbjuder mer komfort. Båda har gått ungefär lika snabbt. Jag är ju 54 år gammal och börjar känna av ryggslutet när jag hojar och då är bakdämparen med sina 135mm rätt najs. 150 fram är inte dumt det heller. Jag gillar den större vinkeln.Jag svar mig själv. Delvis i alla fall.
För eliten är det inga stora variationer på sluttider. Men är det samma för den stora massan?
Nu startar jag ju efter alla seadade led så jag har måga att ta mig förbi om jag skall matcha min tid jag hade 2013. Jag är inte i riktigt i toppform så jag har inte en aning om hur snabbt jag kommer köra.
2013 hade jag en otroligt styv 26" ht med för hårt pumpade däck. Och för brant gaffelvinkel. Känslan i mål var inte direkt "Vilken skön resa det här var". I år kör jag på en 29" heldämpad stigcykel. Inte lika rapp men det kommer bli en betydligt bekvämare resa. Och därmed kanske lite mer krafter kvar på slutet?
Visa bilaga 784892
Gjorde det ifjol. Plättlätt och skön uppvärmning.Jag funderar på att cykla ner till starten från Lindvallen innan start. För jag misstänker att det kommer vara mycket bilar runt startområdet.
Förmodligen! Men det märks väl på lördagOja er hur mkt ni vill, @Stökarn kommer att cykla ifrån er ändå![]()
Skriv i den du dåVarför ny tråd igen?
Alla svar finns ju här
https://happyride.se/forum/threads/dacktryck-pa-cykelvasan.1891949/post-2966102
Jag kommer till någon tråd som lutar cykeln mot träd? Något som blivit fel?Varför ny tråd igen?
Alla svar finns ju här
https://happyride.se/forum/threads/dacktryck-pa-cykelvasan.1891949/post-2966102
42Körde det förre året också och tyckte det gick bra att köra odämpad. Nytt för i år är att jag har skaffat en större klinga (42 ist för 38). Det är välbehövligt.
Ser ut som lite regn på fredag men torrt på lördagSer fortfarande ut att kunna bli regn, men förhoppningsvis inte misär och på det hela fint.
Skulle ge ca plats 250 förra året, så då lär du inte bli omkörd av särskilt många. Men köra om andra kommer du få göra :)Startled 32 :-) får se hur många man kör om eller blir omkörd av :-) ingen aning om tid men under 3:30 ska man väl kunna göra ?
Startled 32 :-) får se hur många man kör om eller blir omkörd av :-) ingen aning om tid men under 3:30 ska man väl kunna
För mig låter det fruktansvärt snabbt då mitt mål är att komma under 5 timmarStartled 32 :-) får se hur många man kör om eller blir omkörd av :-) ingen aning om tid men under 3:30 ska man väl kunna göra ?
Fiif..n, körde på crossen ett år med TB 2,1 fram. Köpte tillbaka min fs i närtid efteråt.Förmodligen! Men det märks väl på lördag
Jag startar iaf i startled 0.
Jag kör med HT och stel gaffel.
Race King 2.2.
62 cm brett styre.
Körde det förre året också och tyckte det gick bra att köra odämpad. Nytt för i år är att jag har skaffat en större klinga (42 ist för 38). Det är välbehövligt.
Det är skillnad på MÄN och GUBBAR, heter detFiif..n, körde på crossen ett år med TB 2,1 fram. Köpte tillbaka min fs i närtid efteråt.
Det är skillnad på MÄN och pojkar(på 60 )
Nähe, från startled 29 fram till led 10 bidde det plötsligt. Det var värst. Jag får ligga på rulle på dottern dagen innan, så får det bli.Jaha, då var det bestämt, det blir CV45 med dotter på fredag och CV90 med mig själv på lördag. För några år sedan brukade jag hamna runt 3:20-3:30, och stod i för dessa tider passande startled. I år blir det startled 27 eller vad det nu var, det blir spännande bara det.