Vad är den minst stöldbegärliga typen av cykel i dagens läge?

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
Grabben ska flytta till umeå och kommer tyvärr inte att ha tillgång till låst cykelförråd. Vilken typ av cykel är i dagsläget den minst stöldbegärliga men som ändå är robust? Vi gissar på att vi ska leta efter en till synes halvrisig herrcykel från 60~70 talet eller en 26" mtb där qr-kopplingar byts mot skruv och mutter där det går. Rejält lås är en självklarhet.

En sån här?
1754401362802.webp

En fastlåst cykel som saknar så mycket delar (gärna ett eller flera hjul, sadel, etc.) att den inte längre kan cyklas från platsen om låset bryts upp.

Grabben ska flytta till umeå och kommer tyvärr inte att ha tillgång till låst cykelförråd. Vilken typ av cykel är i dagsläget den minst stöldbegärliga men som ändå är robust? Vi gissar på att vi ska leta efter en till synes halvrisig herrcykel från 60~70 talet eller en 26" mtb där qr-kopplingar byts mot skruv och mutter där det går. Rejält lås är en självklarhet.
En MTB 26” med fast hjulaxel med mutter på vardera sida. Den skall se lite rostig ut men inte som skrot. Vanliga plastpedaler och en vajer genom sadelrälsen och ner till ramen.
Har en sådan som står i en medelstor stad och hade köpt de billigaste pedalerna fast tyvärr i färgen blå. Pedalerna blev stulna på en gång.
Sedan har två sadelstolpar med sadlar försvunnit, därför någon extra säkring mot att kunna dra upp sadeln.
Försvunnit flera cyklar runt denna cykel, men denna har fått stå kvar.

Senast ändrad:
En stor mixte skulle kunna vara något, men jag har aldrig sett någon tillräckligt stor för att passa cyklisten i fråga som är 193 cm lång.
Jag är 195 cm och fått ha min Skeppshult ifred sedan 2009 i Lund. Kanske pga av cykelns storlek och sadelhöjd? Då har den även flera gånger stått över natten på centralstationen. Det hjälper nog också med omaka hjul och däck, krokiga skärmar samt biltema sadel.

Var finns du? Du kan få en stor Crescent positron 5 billigt av mig

Har två ungar på distans och deras cyklar är ju bara kaos. Helt omöjligt att hålla skiten rullande. Tipset i en mindre stad är typ elsparkcykel. Dyrt och slappt, ja, men funkar klockrent...

Cyklat mkt i Sthlm och låst på diverse ställen med bra lås, slutar ändå med att delar blir stulna och avskruvade (tom fått kransar på vevparti avskruvade.

Det har dock funkat bra med äldre racer och snabbkopplingar, samt långt smalt bygellås, sen lossa framhjulet och låsa fast det tillsammans med ram och bakhjul i ett fast föremål, inte förlorat något när jag gjort så, men såklart lite omständigt.

Pojken ska väl inte behöva lida. Ge honom en ordentlig cykel, lås och en knog scout och sen litar ni på hemförsäkring, låsningsteknik och talar om för honom att aldrig parkera cykel i Ersboda... hur snygg hon än må vara.

Har två ungar på distans och deras cyklar är ju bara kaos. Helt omöjligt att hålla skiten rullande. Tipset i en mindre stad är typ elsparkcykel. Dyrt och slappt, ja, men funkar klockrent...
Bra tips, har lyft alternativet med honom men han vill ha det så enkelt som möjligt och inte hålla på och släpa in och ut och ladda en el-kick.

Cyklat mkt i Sthlm och låst på diverse ställen med bra lås, slutar ändå med att delar blir stulna och avskruvade (tom fått kransar på vevparti avskruvade.

Det har dock funkat bra med äldre racer och snabbkopplingar, samt långt smalt bygellås, sen lossa framhjulet och låsa fast det tillsammans med ram och bakhjul i ett fast föremål, inte förlorat något när jag gjort så, men såklart lite omständigt.
På den tiden som jag var pendlare så hade jag en risig bridgeton racer med 630 hjul, skumhandtag på bockstyret vilket jag också vinklat upp och tejplagad sadel, den såg ut som en riktig pundarhoj men rullet var det inget fel på. Jag hade ett skapligt bygellås så att det gick att låsa fast både framhjulet och ramen, den fick jag ha kvar i många år trots att den nattetid bodde på tågstationer. Men den här cykeln ska också användas till laståsna i ur och skur och då känns en racer fel.

Dottern har pluggat i Umeå i 2 år och till henne fixade jag till frugans gamla 90-tals MTB med Biltemaskärmar, pakethållare fram, Lidlsadel och fina bruna däck. Ett ABUSlås från samma årtionde med ramfäste krönte skapelsen. Peppar peppar men än så länge har ingen rört den. Kanske är det en fördel att göra den lite unik?

Gamla cantibromsar och gott om reflexer är kanske avskräckande också?

Pojken ska väl inte behöva lida. Ge honom en ordentlig cykel, lås och en knog scout och sen litar ni på hemförsäkring, låsningsteknik och talar om för honom att aldrig parkera cykel i Ersboda... hur snygg hon än må vara.
Men vad är en ordentlig cykel egentligen? Själv så cyklar jag på allt från minicykel, kolfiberracer till heldämpad mtb och det mesta däremellan den jag lider minst på är en tvåväxlad Erlan gubbcykel i flygstål med lättviktsfälgar från 50-talet.

White AX, om man lyckas förfula den ännu mer med t ex dåligt sittande skärmar, torde väl vara en kandidat om vi snackar nya cyklar? Samtidigt som det är en robust och funktionell hoj.

Jag tror på en gammal vardags cresent/DBS/Marathon gärna treväxlad och med fördel original blocklås. Där tangerar funktionen och penningvärde, med fördel funktion.

Gammal med bockstyre borde vara minst stöldbegärliga, svårsålda/lågt värde, och inte trendigt eller så.

26" budget-mtb funkar ändå hyfsat. På linan Haschboda - Mariehem - Åijliidhjiem snabbskruvas snabbt varje cykel som ens liknar en mormorshoj! De må vara nya, men getthofieringarna skall tydligen skramla och skrika "nystulet".
Elsparkcyklarna är både plus o minus här. Snabba när det skall rekas, men också alternativ till att fylle-stjäla.

Jag kör en gammal herrcykel med så mkt som möjligt fastskruvat (korg, skärmar, lampor). Har haft den i Stockholm parkerade på en massa platser i 15 år utan att ha blivit stulen. Ful sadel bidrar till ointresset för den. Ser dock att jag på bilden inte hunnit montera fast baklampa.IMG_1314.webp

Finns en anledning till att cykelbuden får behålla sina fixis, trots elementär låsning. Tar de finare cyklar ökar risken väsentligt.

Ligger nog nånting i det. En fixie kan vara fin, men då är den bara fin för dom invigda. Helt enkelt för svårt att sälja stöldgodset. Som "impulsstöld" för att ta sig hem från krogen passar den också dåligt.

...fast nu kom jag på att jag faktiskt fick en fixie stulen i Malmö för en herrans massa år sen.

Min gamla pendlare hade ett par Powercranks, fantastisk stöldskydd. Nackdelen är att man själv alltid måste lalla runt i cykelskor (eller ha med sig ombyte). Numer pendlar jag på gammal färgglad 26" GT med skärmar och frampakethållare. Alla QR är bytta mot Biltemas insex-variant. Har fått ha dem i fred, tack o lov.

Jag testar nu varianten 'förfulning': byggde en vardags cykel som jag ville, men lät barnen måla den som dom ville med pensel.

När jag ledsnade på att dotterns cykel (Yosemite damtralla.....) fick fötter plockade jag fram lackfärg och målade dit mitt mobilnummer på ramen på nästa exemplar. Ökar också chansen att den kommer tillbaka efter att nån trötter 'lånat' på väg hem från festen....

Tillbaka
Topp