Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Jaha. Wet lube eller inte för morgondagen? Stirrar på en oöppnad flaska från Weldtite. Ifjol körde jag nån grön tysk smörja och halva loppet var ett jäkla gnissel.

Cykelvasan 2025
Efter en veckas uppånervänd magsäck och noll möjligheter till att pilla i mej kolhydrater i mängd så kom då dagen V. Innan dagen V testade jag nog porslinshinken 250 gånger på tre dagar... Idag testade jag den fyra eller om det nu var fem gånger bara på starten i Berga. En synnerligen mäktig upplevelse att köra cykelvasaroulette med väldigt möjlig extra risig konsekvens. Peppar peppar ta i trä men plötsligt samarbetade alla inre organ och det var inga problem med magen under loppet. Märkligt hur det kan bli.

Fick tom en bra start, tänkte yes kanske kan putsa lite på pers. Första backen bra och enligt plan. Kändes ok. Sen hängde jag på en bra grupp med bra fart. Strax efter Mångsbodarna nånstans nära nån ort som börjar på bokstaven T drar jag megapunka på bakiset. Punkavätskespray deluxe. Drog in en bredsladd till flaggvakterna i korsningen som kom väldigt lägligt för att höjsta i en slangjävul och pumpa med minikompressorn. Kom på för sent dock att den jävla plastbiten till ventil på Tubolitona inte tål särskilt hög värme. Naturligtvis...just det så smälte skiten och jag fick alltså en andra punka innan jag ens cyklat en meter med nya slangen. Drog fram en till Tubolito ur tröjärmen och petade i och fick tag på en pump från funktionärerna. Yes, där satt den... tror jag. Får på hjulet och ska dra runt vevarna för att se att den lilla jävla kedjan kilat fast sej i århundratets fastkilning mellan klinga, ram och kedjestyrare. Alltså fastkilning deluxe med plusmeny. Efter 15 minuter extra och ett par helvete och jävla snurrjävel-ish får jag på skiten efter en bra spark på kedjestyraren. Med händer svarta som en kolgruvearbetares tar jag mej upp på cykeln och tänker... jaja dessa 30 minuter av mitt liv var väl kulmen på veckans övriga bedrövligheter...

Pyspunka... jodå det blev det också. Tubolitoskitens ventil var inte direkt tät såklart (Nej jag har inte tummen mitt i handen och kan laga punka..även under stress och låg energi). Fick alltså stanna till på varje kontroll och fylla på extra luft.
- 2.5 bar tack.
- Va!! Så mkt. Precis alla andra på Cykelvasan kör 2.0 bar prick oavsett åkarvikt och däcksvolym jada jada...
- Nej inte jag. Jag ska ha 2.5.
- Ok, jag vet inte om pumpen nånsin har gått så högt. Vi får se.
- Ah kolla 2.5 bar, tack. Hejdå.
x 4

Jaja, jag kom inte i mål på sub 3:30 utan 4:14 eller va fan det nu blev. 3:43 rulltid om det nu är nån tröst (Nej det är det inte).

Så nu sitter jag här och har bombat de vid 62km krampande bena (händer varje år på exakt samma ställe) med linement. Ormsalva Magnesium Heat. Satan va bra grejjer! Rek på den.

Just ja, blev tvungen att slänga skumbananen från bakhjulet. Vem vill åka runt med en kladdig sån som krans över mållinjen för ett misslyckat vasalopp på hjul.

Nästa år då jävlar :)

Cykelvasan 2025
Efter en veckas uppånervänd magsäck och noll möjligheter till att pilla i mej kolhydrater i mängd så kom då dagen V. Innan dagen V testade jag nog porslinshinken 250 gånger på tre dagar... Idag testade jag den fyra eller om det nu var fem gånger bara på starten i Berga. En synnerligen mäktig upplevelse att köra cykelvasaroulette med väldigt möjlig extra risig konsekvens. Peppar peppar ta i trä men plötsligt samarbetade alla inre organ och det var inga problem med magen under loppet. Märkligt hur det kan bli.

Fick tom en bra start, tänkte yes kanske kan putsa lite på pers. Första backen bra och enligt plan. Kändes ok. Sen hängde jag på en bra grupp med bra fart. Strax efter Mångsbodarna nånstans nära nån ort som börjar på bokstaven T drar jag megapunka på bakiset. Punkavätskespray deluxe. Drog in en bredsladd till flaggvakterna i korsningen som kom väldigt lägligt för att höjsta i en slangjävul och pumpa med minikompressorn. Kom på för sent dock att den jävla plastbiten till ventil på Tubolitona inte tål särskilt hög värme. Naturligtvis...just det så smälte skiten och jag fick alltså en andra punka innan jag ens cyklat en meter med nya slangen. Drog fram en till Tubolito ur tröjärmen och petade i och fick tag på en pump från funktionärerna. Yes, där satt den... tror jag. Får på hjulet och ska dra runt vevarna för att se att den lilla jävla kedjan kilat fast sej i århundratets fastkilning mellan klinga, ram och kedjestyrare. Alltså fastkilning deluxe med plusmeny. Efter 15 minuter extra och ett par helvete och jävla snurrjävel-ish får jag på skiten efter en bra spark på kedjestyraren. Med händer svarta som en kolgruvearbetares tar jag mej upp på cykeln och tänker... jaja dessa 30 minuter av mitt liv var väl kulmen på veckans övriga bedrövligheter...

Pyspunka... jodå det blev det också. Tubolitoskitens ventil var inte direkt tät såklart (Nej jag har inte tummen mitt i handen och kan laga punka..även under stress och låg energi). Fick alltså stanna till på varje kontroll och fylla på extra luft.
- 2.5 bar tack.
- Va!! Så mkt. Precis alla andra på Cykelvasan kör 2.0 bar prick oavsett åkarvikt och däcksvolym jada jada...
x 4

Jaja, jag kom inte i mål på sub 3:30 utan 4:14 eller va fan det nu blev. 3:43 rulltid om det nu är nån tröst (Nej det är det inte).

Så nu sitter jag här och har bombat de vid 62km krampande bena (händer varje år på exakt samma ställe) med linement. Ormsalva Magnesium Heat. Satan va bra grejjer! Rek på den.

Just ja, blev tvungen att slänga skumbananen från bakhjulet. Vem vill åka runt med en kladdig sån som krans över mållinjen för ett misslyckat vasalopp på hjul.

Trist. Tycker du ska leta upp en kall öl. Ett par butylslangar med industriell hållfasthet blir morgondagens uppdrag 👍🏻

Cykelvasan 2025
Kände på alla skruvar som en sista koll och upptäcker givetvis att bult 9.4 i länkaget är paj på ena sidan :( vad tror ni chansen är att de har lösning på det på servicen vid start? Är en Orbea Oiz H30. Har tryckt in den nu och tejpat så den inte försvinner.

Bilagor

• IMG_7182.webp
    IMG_7182.webp
    77.4 KB · Besök: 103
  • IMG_7183.webp
    IMG_7183.webp
    28.7 KB · Besök: 108
Cykelvasan 2025
Kände på alla skruvar som en sista koll och upptäcker givetvis att bult 9.4 i länkaget är paj på ena sidan :( vad tror ni chansen är att de har lösning på det på servicen vid start? Är en Orbea Oiz H30. Har tryckt in den nu och tejpat så den inte försvinner.
Den chansen är nog rätt liten. Men det är ju värt att chansa. Ta med lite extra tejp / buntband i reserv. Glöm inte lägga upp en bild i fulmektråden när du kommer i mål!

Cykelvasan 2025
Jag såg nu att det finns en väg på fel sida vattnet, tänkte så man slipper trängas med bilister sista biten om man cyklar ner från Lindvallen.
Kommer man över vattnet, eller måste man cykla väg 66?
Visa bilaga 785737
Med min gedigna erfarenhet med två cykelvasor i början av 10-talet vill jag ändå påstå att det inte är några problem att trängas med bilarna. Ni med lite färskare erfarenhet får gärna rätta mig om jag har fel.

Cykelvasan 2025

- 2.5 bar tack.
x 4

Har aldrig haft punka, så var livrädd att just idag skulle vara dagen. Men jag hade två mikrohelveten att gnälla om.

1. Busschauffören visste inte hur ACn funka så han körde värmare på. När någon påtalade att vi svettades som grisar så höjde han den ytterligare. Jag satt med skjorts plus överdrag och var garanterat svettigare i bussen än loppet.

2. Min vattenrygga hade pajat i väskan och blött ner allt. Då det regnade var det inte hela världen. Men det innebär att jag inte hade vatten med mig i spåret. Bara söt sportdryck.
Stannade och svepte två koppar i Evertsberg. Passade på att mula en näve saltgurka.
En kopp till i gud vet var samt en langad av DHL i skogen.

Cykelvasan 2025
Sista uppförsbacken, på gräs, mot Hökberg kan bli riktigt blöt och härlig. Man skulle kunna tro att vattnet skulle rinna undan, men på sedvanligt dala-manér har det surnat till och bestämt sig för att stanna på plats i backen.
Ja, enda stället där jag haft problem med halvslicks bak, men det hade ingen betydelse eftersom jag kör i motionsklass där 90% hoppar avhojen o börjar gå så fort det blir en aning tekniskt.

Cykelvasan 2025
Körde Öppet spår för första gången med start i gravelledet. Regn innan start men torrt på banan första halvan. Andra halvan var det betydligt blötare och skitigare. Sprängsten var vanligt förekommande underlag vilket gjorde det extra jobbigt med gravel. Var betydligt ruffigare än jag hade förväntat mig. Siktade på 3.30 och det blev 3.30 efter en fartökning sista 2 milen. Kul lopp med bra stämning både på banan och runtomkring.

Cykelvasan 2025
Var det inte massa stök för något år sedan att Emil Lindgren inte höll rätt på styret och blev diskad och sen o-diskad. Har inte både Forsell och norrmannen hållit i styret innanför handtagen på dagens lopp?

Cykelvasan 2025
Det viktiga är väl att hålla i styret. Men vila på handlederna/underarmarna (puppy paw) är förbjudet nu.
Norrbaggen körde faktiskt puppy paws i täten klart och tydligt dokumenterat av SVT men jag undrar om det kommer att tas upp eftersom det var just i tät och med Forsell bakom och inte i nån klunga. Var det inte exakt det som hände Emil. Puppy paws men inte i klunga som friade honom vid det tillfället?

Cykelvasan 2025
Norrbaggen körde faktiskt puppy paws i täten men jag undrar om det kommer att tas upp eftersom det var just i tät och med Forsell bakom och inte i nån klunga. Var det inte exakt det som hände Emil. Puppy paws men inte i klunga som friade honom vid det tillfället?
Men Emil fick ju aldrig något straff för det. Diskningen togs tillbaka.
Tror inte det straffats något för puppy paws på mtb öht.

Cykelvasan 2025
Från 13K anmälda 2019 till 8K i år, och nu kostar det 2K att köra, mot 800 kronor då. Låter som bad business i mina öron.
Om målet är att tjäna pengar är det väl bättre? Allt över 1300kr är väl ren vinst med de där siffrorna, med ökad bonus att vissa kostnader går ned med färre deltagare. Eller räknar jag snett?

Cykelvasan 2025
Mycket av motionsloppsboomen dog ju efter pandemin och har väl ganska sakta återhämtat sig. Tror inget är uppe på 2019-nivåer ännu, och frågan är om det kommer dit ens.

Cykelvasan 2025
Förmodligen! Men det märks väl på lördag😁

Jag startar iaf i startled 0.

Jag kör med HT och stel gaffel.
Race King 2.2.
62 cm brett styre.

Körde det förre året också och tyckte det gick bra att köra odämpad. Nytt för i år är att jag har skaffat en större klinga (42 ist för 38). Det är välbehövligt.
Bra stökat ändå, synd att det inte höll 💪

Cykelvasan 2025
Körde Öppet spår för första gången med start i gravelledet. Regn innan start men torrt på banan första halvan. Andra halvan var det betydligt blötare och skitigare. Sprängsten var vanligt förekommande underlag vilket gjorde det extra jobbigt med gravel. Var betydligt ruffigare än jag hade förväntat mig. Siktade på 3.30 och det blev 3.30 efter en fartökning sista 2 milen. Kul lopp med bra stämning både på banan och runtomkring.
Vad körde du med för däck och tror du att du hade kört fortare med mtb?

Cykelvasan 2025
Vad körde du med för däck och tror du att du hade kört fortare med mtb?
Körde med Tufo Thundero 44 HD bak och Thunder Burt 2.1 fram. Bredare får jag inte plats med. Tror nästan en FS lätt mtb hade varit snabbare då det var mycket sprängsten och stökigt underlag. Men en gravel tycker jag är roligare så valde det. Optimalt är nog FS mtb med bockstyre.

Tillbaka
Topp