Anders wester
Aktiv medlem
Cykelvasan 2025
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ah så kanske det var ja.Om jag minns rätt så var det förbjudet men det fanns inget straff föreskrivet så därav blev det inget.
Hur gick det för dig? Kom du under 4 timmar?Dags att dra igång lite diskussioner inför cykelvasan :)
Mindre än en vecka kvar till årets cykelvasa.
Blir det blött även i år?
Medvind eller motvind?
Nya sträckningen efter risberg?
Är du i form?
Vilken startgrupp?
Med mera..
Inge bra förslag.Ja det är ju Emil de borde byta ut.
Vad har man för medelhastighet när kör på dom tiderna?Jaha, vad ska vi säga om detta då? 45 med dottern igår var väldigt trevlig. Idag; Uppförsbacken efter start var jobbig och brantare än jag trott men ändå hanterbar. Påtagligt mer sprängsten än när jag körde för 5 år sedan, sånt gillar man inte. Fina förhållanden i övrigt. Nöjd med FS-hojen, det blir lite lättare för gubbkroppen. Flöt på bra till 25 km kvar då Krampen kom på ett onödigt besök. Blev sittande cykling utan riktigt tryck efter det. Landade till slut på 3:39. Maten med öl efter målgång var klockren, även om jag inte kunde gå dit med raka ben.
Ja, det var en del rejält lösa kurvor och en del vasst sprängstensskravel. Kul!Att starta i led 19 var lite av ett äventyr, många att köra om och många som ”inte är vana cyklister ”. Kul var det iaf och är nöjd med 4.13, träningen går helt enkelt inte enligt plan med tre unga barn.. För mig iaf
men det lösa gruset de lagt ut var bitvis läskigt… såg flera ”nära på” vurpor.
Du är alltså lite bättre än de vanliga cyklisterna?Jag köpte en startplats i andra hand veckan innan loppet. Fick först stargrupp 34 tror jag, lyckades sedan byta till grupp 27. Och när jag hämtde nummerlappen fick jag en plats i startled 12. Visade upp lite blandade meriter och lovade god form på heder och samvete.
Jag körde nog som de flesta i grupp 12 så mitt samvete är rent och fint.
Att cykla ner till starten var rena skräckupplevelsen. Cyklar med stöd, bakhjul som vobblar, på tog för hög/låg sadel, cyklar som gnisslar osv osv osv. Det hade varit en mardröm att försöka ta sig förbi alla "vanliga" cyklister. Har man ingen som helst koll på skicket på cykeln har man nog inte full koll på hur man skall bete sig i spåret heller.
Kanske lite fördomsfullt men det var skönt att köra i startleden där de flesta har rutin och koll.
När det är mycket folk så finns det alltid idioter..Du är alltså lite bättre än de vanliga cyklisterna?
Jag startade i led 17 och fick kramp efter 6 mil så sista delen blev lite utmanande. Kom i mål på 4.31. Blev flera gånger omkörd av ”duktiga cyklister” i grupp som betedde sig ganska dåligt när de körde om mig och de andra vanliga cyklisterna.
Du kommer att få starta betydligt tidigareFörsta vasan för mig, startade i startgrupp 27.
4:18 slutade jag på, kändes som att jag cyklade om mängder med folk. Hoppas det blir jämnare nästa år om man får starta tidigare.
Bestämde mig på starten att jag inte skulle sätta ner foten någon gång under loppen. Lyckades ,![]()
Då var de väl inte så duktiga då?Du är alltså lite bättre än de vanliga cyklisterna?
Jag startade i led 17 och fick kramp efter 6 mil så sista delen blev lite utmanande. Kom i mål på 4.31. Blev flera gånger omkörd av ”duktiga cyklister” i grupp som betedde sig ganska dåligt när de körde om mig och de andra vanliga cyklisterna.
ja det borde bli betydligt trevligare cykling.Du kommer att få starta betydligt tidigare![]()
Hur gick det?Målet är som vanligt att försöka slå cykelvasan på under 4 timmar med militärcykel.
Missade målet med 3 minuter förra året.
4:e försöket i år.
Förra året åkte jag på punktering och pedalhaveri. Har lärt mig av misstagen och bytt däck från Speed King till Race King.
Monterat helt nya pedaler (antika pedaler kan man säga).
Militärcykeln är helt genomgången.
Ny vev, nya pedaler, ny kedja, nya lager och fett, nya innerslangar. Bara lite inkörning kvar.
Står i startled 10.
Känner mig redo då det har rullat på ordentligt i år.
Har cyklat sen 3e Mars då jag blev less på skidorna efter Vasaloppet.
Får man lite medvind, inte allt för mycket lera och klarar sig från punktering ska målet vara nåbart i år. Sträckan är dessutom 2km kortare.

Tack för trevlig pratstund med trevliga Värmlänningar..Första året för mig som jag inte maxade utan körde hustruns tempo och pushade henne på hennes första CV. 5:30 satte vi som mål och i mål kom vi på 5:42. Helt okej!
Hon var rejält trött i skallen i Evertsberg så gav henne två gel med koffein. Det gjorde susen. Sista 5km frågade hon två gånger per km hur långt det var kvar. Inte mycket energi kvar i kroppen vid målgång.
Visa bilaga 785979
Angående den trasiga bulten på hustruns cykel fick vi lösa det med eltejp och buntband då servicen inte hade delar för det. Men det höll bra hela vägen.
Riktigt kul att se så många gravelcyklar som körde, väldigt sugen på att testa det nästa år.
Tack för trevlig pratstund med trevliga Värmlänningar..
Ska du inte slå till och testa tempohoj på en gång? Gissar att du skulle bli först om du fullföljer på det!Riktigt kul att se så många gravelcyklar som körde, väldigt sugen på att testa det nästa år.
Ska du inte slå till och testa tempohoj på en gång? Gissar att du skulle bli först om du fullföljer på det!
(Mkt stor risk att det inte är "lagligt" dock, vilket ju kan ställa till det.)
4:18 slutade det på. Nöjd med hade velat komma under 4.Tack själv! Alltid kul med ansikten i verkligheten :)
Hur gick det för dig?
Då så - just go for it!Skulle förvåna mig om det inte är tillåtet. Stor variation på cyklarna jag såg idag. Många damcyklar.
Det blir alltid svansar ffa på slutet. Antingen cyklar man ifrån dem eller så får man stå ut. Brukar vara svårövertalat att folk ska bidra. Sen får många helt magiskt krafterna tillbaka i moraparkenFörsta Cykelvasan startade i led 8 efter seedning och siktet va inställt på 3,30-3,45.
Efter att jag och polarn dragit en lång svans bakom oss i ca 3mil så rullade vi in på 3.22.02.
Spännande och se vad man kan åstadkomma nästa år![]()
Det är väl den bistra sanningen, lite styrketräning kan nog göra sitt också.Kanske träna på längre rundor? Eller träna mer?
Sägs väl att kramp har mer att göra med att musklerna blir trötta än brist på mat eller dryck, i alla fall så länge man sköter den senare biten hyggligt.
Träna på att cykla hårt i 3 timmar så vänjer sig kroppen.Det är väl den bistra sanningen, lite styrketräning kan nog göra sitt också.
Jaha, vad ska vi säga om detta då? 45 med dottern igår var väldigt trevlig. Idag; Uppförsbacken efter start var jobbig och brantare än jag trott men ändå hanterbar. Påtagligt mer sprängsten än när jag körde för 5 år sedan, sånt gillar man inte. Fina förhållanden i övrigt. Nöjd med FS-hojen, det blir lite lättare för gubbkroppen. Flöt på bra till 25 km kvar då Krampen kom på ett onödigt besök. Blev sittande cykling utan riktigt tryck efter det. Landade till slut på 3:39. Maten med öl efter målgång var klockren, även om jag inte kunde gå dit med raka ben.
Tempobågar är inte tillåtet. " inner barends" vore fint men är nog inte tillåtna heller.Ska du inte slå till och testa tempohoj på en gång? Gissar att du skulle bli först om du fullföljer på det!
(Mkt stor risk att det inte är "lagligt" dock, vilket ju kan ställa till det.)
Körde min första vasa igår, hade absolut noll mål mer än att just gå i mål. Blev 5.13 för min del, så nej du är inte ensamAlla som skriver här gick imål på 3 eller precis över 4 timmar. Måste väl finnas fler som ligger på runt 5 timmar som jag? Eller är Alla här halvproffs
Runt 5 är ju bra och inte snytet ur näsan. Mitt i snittet och många inom +-10min.Alla som skriver här gick imål på 3 eller precis över 4 timmar. Måste väl finnas fler som ligger på runt 5 timmar som jag? Eller är Alla här halvproffs
Ladda gärna upp! Jag älskar att glo på slow-TV i form av tex olika lopp i olika sporter. Använder dem också som rek inför :)Jag brukar vara bra på att köra ungefär som jag har tränat. Men den här gången har jag inte tränat så mycket (högintensivt) men körde som på den gamla goda tiden. Det tillsammans med relativt långa fjällpromenader med familjen dagarna innan var nog två av ingredienserna för kramp.
Jag hade gärna haft en bättre tid men är på det stora hela nöjd med både tiden och loppet.
Jag filmade även hela loppet med en kamera på vätskeryggsäcken. Laddar upp den på youtube så småningom. Rätt ointressant att glo på den i fyra timmar men det kan säkert vara intressant för någon som skall köra loppet i framtiden.