Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Mitt mål idag va att komma under 5 timmar. Låter ju löjligt när man läser vilka tider folk här ligger på, men jag är jätte nöjd en riktigt rolig dag👍 Nästa år är det 4:30 som är målet

Bilagor

• Messenger_creation_1170185281829573.webp
    Messenger_creation_1170185281829573.webp
    105 KB · Besök: 190
Cykelvasan 2025
Jaha, vad ska vi säga om detta då? 45 med dottern igår var väldigt trevlig. Idag; Uppförsbacken efter start var jobbig och brantare än jag trott men ändå hanterbar. Påtagligt mer sprängsten än när jag körde för 5 år sedan, sånt gillar man inte. Fina förhållanden i övrigt. Nöjd med FS-hojen, det blir lite lättare för gubbkroppen. Flöt på bra till 25 km kvar då Krampen kom på ett onödigt besök. Blev sittande cykling utan riktigt tryck efter det. Landade till slut på 3:39. Maten med öl efter målgång var klockren, även om jag inte kunde gå dit med raka ben.

Cykelvasan 2025
Jaha, vad ska vi säga om detta då? 45 med dottern igår var väldigt trevlig. Idag; Uppförsbacken efter start var jobbig och brantare än jag trott men ändå hanterbar. Påtagligt mer sprängsten än när jag körde för 5 år sedan, sånt gillar man inte. Fina förhållanden i övrigt. Nöjd med FS-hojen, det blir lite lättare för gubbkroppen. Flöt på bra till 25 km kvar då Krampen kom på ett onödigt besök. Blev sittande cykling utan riktigt tryck efter det. Landade till slut på 3:39. Maten med öl efter målgång var klockren, även om jag inte kunde gå dit med raka ben.
Vad har man för medelhastighet när kör på dom tiderna?

Cykelvasan 2025
Jag hade premiär för kramp i cykelsammahang. Oklart varför men känningarna kom efter halva loppet. Sista två milen blev ett rävspel mellan mig och baksidan vänster lår. Det var en ny upplevelse jag skall försöka undvika i framtiden.

Målet var under 4h och det hade inte varit några problem om bara benen varit med mig. 4.03 blev det till slut.

Tittar man på mina placeringar vid kontrollerna under loppet har är de stadigt sjunkande. Jag tror att jag brukar öppnar i ett tempo som jag (bortsett från idag då...) klarar hålla hela vägen till mål. Det är skönt för moralen att köra om fler på slutet än tvärt om. Trots krampen tappade jag inga placeringar, snarare tvärt om. Lite förvånande faktiskt. Många öppnar nog alldeles för hårt och får slita hårt för att ta sig i mål.

Jag har cyklat 300+ mil i år men väldigt få av dem är någon vettig träning. Så med lite riktigt träning borde jag kunna putsa tiden en del nästa år, om det blir en fjällvecka med familjen då med dvs.

Cykelvasan 2025
Jag köpte en startplats i andra hand veckan innan loppet. Fick först stargrupp 34 tror jag, lyckades sedan byta till grupp 27. Och när jag hämtde nummerlappen fick jag en plats i startled 12. Visade upp lite blandade meriter och lovade god form på heder och samvete.

Jag körde nog som de flesta i grupp 12 så mitt samvete är rent och fint.

Att cykla ner till starten var rena skräckupplevelsen. Cyklar med stöd, bakhjul som vobblar, på tog för hög/låg sadel, cyklar som gnisslar osv osv osv. Det hade varit en mardröm att försöka ta sig förbi alla "vanliga" cyklister. Har man ingen som helst koll på skicket på cykeln har man nog inte full koll på hur man skall bete sig i spåret heller.

Kanske lite fördomsfullt men det var skönt att köra i startleden där de flesta har rutin och koll.

Cykelvasan 2025
Att starta i led 19 var lite av ett äventyr, många att köra om och många som ”inte är vana cyklister ”. Kul var det iaf och är nöjd med 4.13, träningen går helt enkelt inte enligt plan med tre unga barn.. För mig iaf 😅
men det lösa gruset de lagt ut var bitvis läskigt… såg flera ”nära på” vurpor.

Cykelvasan 2025
Att starta i led 19 var lite av ett äventyr, många att köra om och många som ”inte är vana cyklister ”. Kul var det iaf och är nöjd med 4.13, träningen går helt enkelt inte enligt plan med tre unga barn.. För mig iaf 😅
men det lösa gruset de lagt ut var bitvis läskigt… såg flera ”nära på” vurpor.
Ja, det var en del rejält lösa kurvor och en del vasst sprängstensskravel. Kul!

Cykelvasan 2025
Jag köpte en startplats i andra hand veckan innan loppet. Fick först stargrupp 34 tror jag, lyckades sedan byta till grupp 27. Och när jag hämtde nummerlappen fick jag en plats i startled 12. Visade upp lite blandade meriter och lovade god form på heder och samvete.

Jag körde nog som de flesta i grupp 12 så mitt samvete är rent och fint.

Att cykla ner till starten var rena skräckupplevelsen. Cyklar med stöd, bakhjul som vobblar, på tog för hög/låg sadel, cyklar som gnisslar osv osv osv. Det hade varit en mardröm att försöka ta sig förbi alla "vanliga" cyklister. Har man ingen som helst koll på skicket på cykeln har man nog inte full koll på hur man skall bete sig i spåret heller.

Kanske lite fördomsfullt men det var skönt att köra i startleden där de flesta har rutin och koll.
Du är alltså lite bättre än de vanliga cyklisterna?

Jag startade i led 17 och fick kramp efter 6 mil så sista delen blev lite utmanande. Kom i mål på 4.31. Blev flera gånger omkörd av ”duktiga cyklister” i grupp som betedde sig ganska dåligt när de körde om mig och de andra vanliga cyklisterna.

Cykelvasan 2025

Jag startade i led 17 och fick kramp efter 6 mil så sista delen blev lite utmanande. Kom i mål på 4.31. Blev flera gånger omkörd av ”duktiga cyklister” i grupp som betedde sig ganska dåligt när de körde om mig och de andra vanliga cyklisterna.
När det är mycket folk så finns det alltid idioter..

Cykelvasan 2025
Första vasan för mig, startade i startgrupp 27.
4:18 slutade jag på, kändes som att jag cyklade om mängder med folk. Hoppas det blir jämnare nästa år om man får starta tidigare.

Bestämde mig på starten att jag inte skulle sätta ner foten någon gång under loppen. Lyckades ,😁
Du kommer att få starta betydligt tidigare 👍

Cykelvasan 2025

Då var de väl inte så duktiga då?

Nu vet jag inte om du försöker misstolka mig medvetet men jag hävdar i alla fall att vana cyklister t.ex. ser sig mer när de byter spår och har allmänt bättre koll på cykeln.

sen är man inte en van cyklist per automatik bara för att man kört snabbt en gång och fått en bra startgrupp i Cykelvasan så undantag finns överallt.

Nog om detta från min sida.

Angående gruset så var det inte så illa som jag trodde. Jag gillar verkligen inte dåligt grepp i kurvor så jag hade nog tur den här gången. 🙂

Cykelvasan 2025
Otroligt tacksam för vädret. Fyfan för att göra detta i regn och kyla. Tog personbästa i pulsen (hjärtfel), Strava "ai" sammanfattade det bra "suprising max of 240bpm".

Första loppet och rullade in på 5:10 men stod still i 40 min vid kontroll tills hjärtat lugnade ner sig så under fem i rullande tid iallafall även om det tyvärr inte räknas.
Gruset var som många andra påpekat riktigt löst vid vissa ställen. Startade längst bak och såg tre vurpor pga löst grus i mitten. Överlag rätt så nöjd och tyckte det var riktigt kul. Blir mer seriös satsning nästa år med målsättningen under fyra.

Är det lika bra väder nästa år kommer jag nog göra semislick ala schwalbe så jag iallafall inte kan skylla på däcken nästa år.

Bilagor

• Screenshot_20250809-173515.webp
    Screenshot_20250809-173515.webp
    76 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Cykelvasan 2025
Målet är som vanligt att försöka slå cykelvasan på under 4 timmar med militärcykel.
Missade målet med 3 minuter förra året.
4:e försöket i år.

Förra året åkte jag på punktering och pedalhaveri. Har lärt mig av misstagen och bytt däck från Speed King till Race King.
Monterat helt nya pedaler (antika pedaler kan man säga).

Militärcykeln är helt genomgången.
Ny vev, nya pedaler, ny kedja, nya lager och fett, nya innerslangar. Bara lite inkörning kvar.

Står i startled 10.

Känner mig redo då det har rullat på ordentligt i år.
Har cyklat sen 3e Mars då jag blev less på skidorna efter Vasaloppet.

Får man lite medvind, inte allt för mycket lera och klarar sig från punktering ska målet vara nåbart i år. Sträckan är dessutom 2km kortare.
Hur gick det?

Körde om dig, du höll bra fart. 💪👍

Cykelvasan 2025
Första året för mig som jag inte maxade utan körde hustruns tempo och pushade henne på hennes första CV. 5:30 satte vi som mål och i mål kom vi på 5:42. Helt okej!

Hon var rejält trött i skallen i Evertsberg så gav henne två gel med koffein. Det gjorde susen. Sista 5km frågade hon två gånger per km hur långt det var kvar. Inte mycket energi kvar i kroppen vid målgång.

IMG_7190.webp

Angående den trasiga bulten på hustruns cykel fick vi lösa det med eltejp och buntband då servicen inte hade delar för det. Men det höll bra hela vägen.

Riktigt kul att se så många gravelcyklar som körde, väldigt sugen på att testa det nästa år.

Cykelvasan 2025
Första året för mig som jag inte maxade utan körde hustruns tempo och pushade henne på hennes första CV. 5:30 satte vi som mål och i mål kom vi på 5:42. Helt okej!

Hon var rejält trött i skallen i Evertsberg så gav henne två gel med koffein. Det gjorde susen. Sista 5km frågade hon två gånger per km hur långt det var kvar. Inte mycket energi kvar i kroppen vid målgång.

Visa bilaga 785979

Angående den trasiga bulten på hustruns cykel fick vi lösa det med eltejp och buntband då servicen inte hade delar för det. Men det höll bra hela vägen.

Riktigt kul att se så många gravelcyklar som körde, väldigt sugen på att testa det nästa år.
Tack för trevlig pratstund med trevliga Värmlänningar..

Cykelvasan 2025
Cykelvasapremiär för mig idag utan några som helst ambitioner eller förväntningar. Startade bland skärmförsedda citybikes och cyklar försedda med diverse konstiga mobilhållare i led 33.
Gissade att strax under 5h skulle vara rimligt men insåg en bit in att sub-4h kanske borde gå om jag håller farten uppe hela vägen. Missade med 51 hundradelar 😄

Cykelvasan 2025
Premiär på gravel som jag hintade om tidigare i tråden. Missade dock målet med 20 min på grund av svår kramp men är nöjd med insatsen ändå. Kommer köra gravel nästa år igen - inga som helst problem med helstelt.
Startgrupp 34 hjälpte inte till att dra ner tiden och nog hade det gått fortare att starta i en tidigare startgrupp, men det ordnar sig nästa år.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2025
Första Cykelvasan startade i led 8 efter seedning och siktet va inställt på 3,30-3,45.

Efter att jag och polarn dragit en lång svans bakom oss i ca 3mil så rullade vi in på 3.22.02.

Spännande och se vad man kan åstadkomma nästa år 🫣
Det blir alltid svansar ffa på slutet. Antingen cyklar man ifrån dem eller så får man stå ut. Brukar vara svårövertalat att folk ska bidra. Sen får många helt magiskt krafterna tillbaka i moraparken

Cykelvasan 2025
Startade i led 9.
Mål på 3:40
Nöjd med tanke på de få timmarna man har på sadeln och ingen runda över 2h.

Men hur ska jag göra?
Jag får nästan alltid kramp om jag håller på lite längre, denna gång kända jag att de va på g i backarna innan Oxberg. Åker runt och är livrädd för att trycka på och det blir mest att cykla så enkelt som möjligt tills det är några få km kvar.
Tilläggas ska att jag verkligen äter och dricker ”som man ska”, inget lämnat åt slumpen där.

Sen detta med klungor, jag måste va en redig enstöring för jag klarar det inte. Går det stundtals lite långsammare än jag kan/vill så tar det inte mer än 10 sekunder innan jag tröttnar och ”drar”.
Hur fasen ska man tänka där?

Cykelvasan 2025
Kanske träna på längre rundor? Eller träna mer?

Sägs väl att kramp har mer att göra med att musklerna blir trötta än brist på mat eller dryck, i alla fall så länge man sköter den senare biten hyggligt.

Cykelvasan 2025

Håller med dig i allt. Cyklade CV30 med sonen på 1.35 och sedan CV90 på 3.49. Nöjd med instansen med tanke på träningsmängden. Sprängsten och första backen var grymt jobbat men ölen efter gjorde att man gick vidare 😅

Cykelvasan 2025
Jag brukar vara bra på att köra ungefär som jag har tränat. Men den här gången har jag inte tränat så mycket (högintensivt) men körde som på den gamla goda tiden. Det tillsammans med relativt långa fjällpromenader med familjen dagarna innan var nog två av ingredienserna för kramp.

Jag hade gärna haft en bättre tid men är på det stora hela nöjd med både tiden och loppet.

Jag filmade även hela loppet med en kamera på vätskeryggsäcken. Laddar upp den på youtube så småningom. Rätt ointressant att glo på den i fyra timmar men det kan säkert vara intressant för någon som skall köra loppet i framtiden.

Cykelvasan 2025
Jag brukar vara bra på att köra ungefär som jag har tränat. Men den här gången har jag inte tränat så mycket (högintensivt) men körde som på den gamla goda tiden. Det tillsammans med relativt långa fjällpromenader med familjen dagarna innan var nog två av ingredienserna för kramp.

Jag hade gärna haft en bättre tid men är på det stora hela nöjd med både tiden och loppet.

Jag filmade även hela loppet med en kamera på vätskeryggsäcken. Laddar upp den på youtube så småningom. Rätt ointressant att glo på den i fyra timmar men det kan säkert vara intressant för någon som skall köra loppet i framtiden.
Ladda gärna upp! Jag älskar att glo på slow-TV i form av tex olika lopp i olika sporter. Använder dem också som rek inför :)

Tillbaka
Topp