Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
nej det är en frog, problemet är att man behöver se baksidan men google tror på

Har du skruv och mutter? tror det kanske ska se ut så här:

Visa bilaga 783183

Det man kan göra är, förutom fråga nån som vet, är att kolla hur många snarlika som finns på

Tycker bara att jag hittar två och de är nog identiska.

Kanske kan man gjuta av i barnens lera för att se bättre?
Många bra idéer där, känns lovande för en lösning. Jag kör fulförsöket med mutter först och går inte det så får jag beställa något av ovanstående.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som vet hur ”feta” däck man kan få in på en Frog 52 - 20 tum?

Original kommer den med Kenda K1153, 20 x 1.75"

Jag undrar alltså hur breda däck som kan gå att få in. Kan det vara olika fram och bak kanske? Har inga att prova med så behöver köpa.

Kom gärna med förslag på däck att köpa också :-)

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som vet hur ”feta” däck man kan få in på en Frog 52 - 20 tum?

Original kommer den med Kenda K1153, 20 x 1.75"

Jag undrar alltså hur breda däck som kan gå att få in. Kan det vara olika fram och bak kanske? Har inga att prova med så behöver köpa.

Kom gärna med förslag på däck att köpa också :-)
Köpte Smart Sam 20x1.85 grabben är väldigt nöjd!

Barncyklar samlingstråd
Hej! Dottern fyller 4 år efter årsskiftet och jag har börjat fundera på cykel till henne efter vintern. Hon är 101cm lång idag och kört springcykel denna sommar+förra.
Borde man satsa direkt på 16” eller är 14” att föredra?

Barncyklar samlingstråd
Min grabb är några cm under 100cm och börjar känna på storasysters gamla 16" Frog 44, han når marken med tåspetsarna och tränar lite på att bromsa med bromsar. Jag hade kört på 16" om jag hade behövs köpa en förstacykel till honom om 5 månader

Barncyklar samlingstråd
Hej! Dottern fyller 4 år efter årsskiftet och jag har börjat fundera på cykel till henne efter vintern. Hon är 101cm lång idag och kört springcykel denna sommar+förra.
Borde man satsa direkt på 16” eller är 14” att föredra?
Min fyraåring på dryga 100 cm kör på en Frog 14-tum idag och har gjort sen förra året. Jag hade definitivt kollat på 16 tum om jag köpt en idag.

Barncyklar samlingstråd
Klart!
Kanske att den är liiiiite stor för användaren, men det funkar iallafall och hon är nöjd. Tror jag får ordna något styre med backsweep så hon når bättre.

Växelöra fanns att köpa hos en cykelaffär ganska nära så jag hade lite tur där.

Bilagor

• IMG_9918.webp
    IMG_9918.webp
    806.3 KB · Besök: 67
Barncyklar samlingstråd
Snart höst och skolstart, så nu har det kommit önskemål om korg och pakethållare till MTBn men där sätter jag ner foten, jag led redan när skärmar åkte på...

Så letar väl egentligen efter en "damtralla" 24" (eller 26" ?) till den 137cm långa 9-åringen, med skärmar, pakethållare, korg, stöd och lyse. Vad finns för en rimlig peng (ca 4-5k) och som inte väger bly? Bromstyp och växlar är av mindre betydelse...
Jag hittar bara blysänken kring 14kg när jag letar?

Barncyklar samlingstråd
Trallor väger i allra bästa fall 14kg.

Det borde väl funka med 26'' i alla fall? Dottern gick direkt från 24 till en liten 28'' med 45cm ram men det vet jag inte om det går att få tag på idag och hon var väl 140+.

Annars kanske nån helstel variant som går att utrusta med korg osv.

Barncyklar samlingstråd
Trallor väger i allra bästa fall 14kg.

Det borde väl funka med 26'' i alla fall? Dottern gick direkt från 24 till en liten 28'' med 45cm ram men det vet jag inte om det går att få tag på idag och hon var väl 140+.

Annars kanske nån helstel variant som går att utrusta med korg osv.
Ja kanske 26" skulle funka också. Nått sånt här är väl målbilden, med högt styre (förutom att just den här väger 16,5kg...)

c.webp

Barncyklar samlingstråd
Dags för min son att skaffa 20".
Han vill upp på riktiga lift trailsen i Järvsö (har kört de där man kan cykla upp).

De informerade om att man behöver både dämpare och skivbromsar för att åka upp i storparken.
Hade såklart inte tänkt på det eftersom jag själv alltid haft det :)

Har kört mycket pumptrack och bmxbana, men vi kör också mer och mer hellas (stockholm), hoppar på alla stenar och rötter han ser. Han förstår också att man måste sänka sadeln om man ska göra något tekniskt eller nedför, och höja den om man ska trampa.
Är det helt sjukt att ha dropper om man är fem och ett halvt? :)

Early rider Hellion
Orbea Laufey 20"
Cube nånting?

Vad finns?
Det verkar ju vara redigt dyrt i barncykelsegmentet om man ska ha dämpning och skivbroms...

Barncyklar samlingstråd
Lyckas inte söka mig fram i tråden. Behöver byta bakväxel på 24”.. sitter rd-tx800 nu.. ska man köra på samma eller passa på att ”uppgradera” till ngt annat? 8vxl

Barncyklar samlingstråd
Lyckas inte söka mig fram i tråden. Behöver byta bakväxel på 24”.. sitter rd-tx800 nu.. ska man köra på samma eller passa på att ”uppgradera” till ngt annat? 8vxl
Shimano tourney duger fint på en barncykel. Vet inte hur bakväxeln gått sönder men på mina barns cyklar har jag satt på ett växelskydd så skyddar man växeln och örat.

Barncyklar samlingstråd
Han vill upp på riktiga lift trailsen i Järvsö (har kört de där man kan cykla upp).

De informerade om att man behöver både dämpare och skivbromsar för att åka upp i storparken.

Har kört mycket pumptrack och bmxbana, men vi kör också mer och mer hellas (stockholm), hoppar på alla stenar och rötter han ser. Han förstår också att man måste sänka sadeln om man ska göra något tekniskt eller nedför, och höja den om man ska trampa.

Early rider Hellion
Orbea Laufey 20"
Cube nånting?

Vad finns?
Det verkar ju vara redigt dyrt i barncykelsegmentet om man ska ha dämpning och skivbroms...
Kan grabben hantera droppern så är det inte så sjukt :) Orbean är nog trevlig, vill du lyxa till det och har ekonomin kolla Woom då får du ner vikten.

Barncyklar samlingstråd
Kan grabben hantera droppern så är det inte så sjukt :) Orbean är nog trevlig, vill du lyxa till det och har ekonomin kolla Woom då får du ner vikten.
När vi var till Kottaberget sist lät en mycket tålmodig man barnen leka med hans dropper. Deras 20-30 kg var inte tillräckligt mycket för att trycka ner droppern. Men det kanske går att justera sånt 🙂

Barncyklar samlingstråd
Shimano tourney duger fint på en barncykel. Vet inte hur bakväxeln gått sönder men på mina barns cyklar har jag satt på ett växelskydd så skyddar man växeln och örat.
Hur ser ett sånt växelskydd ut? Låter intressant. Min dotter har precis gått över till cykel med utanpåliggande växlar, jag tänker mig att den bakväxeln är duktigt utsatt…

Barncyklar samlingstråd

Early rider Hellion
Orbea Laufey 20"
Cube nånting?

Vad finns?
Jag hade satsat på laufey. Den dyrare har dropper. Jag är inte helt säker på att det blir succé. Cyklar han med sadeln på normal höjd nu? Tycker många barn har sadeln så jävla lågt. Dessutom kommer det inte att finnas plats för dropper förrän det börjar bli dags för 24''?
Ok, ser nu i reklamtexten att det är just detta droppern ska fixa... fair enough.

Helt klart kul att testa. Å andra sidan har inte riktiga parkcyklar dropper så det kan ju inte vara en anledning.

Vi har inte behövt riktiga mtb förren 26'' så har inte behövt bekymra mig. 26an har funkat utan dropper men kan bli att näste man blir bortskämd med det.

Tror inte det blir billigare än laufey. Dyrare ska vi nog kunna leta upp. Fs hade smakat?

Barncyklar samlingstråd
Jag håller med att en dropper inte behövs till park. Där kan man enkelt sänka sadeln. Jag är just nu i Järvsö och där höjer jag bara sadeln för att cykla 200 meter från lägenheten till liften (och det behövs såklart inte heller).

Min son fick en dropper när han hade sex år för att cykla svårare partier i Hellas. Där behövs det verkligen. Han körde den på sin 24" Vpace Max som han fick några månader innan han fyllde sex år.

Hur lång är din son?

Barncyklar samlingstråd
Jag hade satsat på laufey. Den dyrare har dropper. Jag är inte helt säker på att det blir succé. Cyklar han med sadeln på normal höjd nu? Tycker många barn har sadeln så jävla lågt. Dessutom kommer det inte att finnas plats för dropper förrän det börjar bli dags för 24''?
Ok, ser nu i reklamtexten att det är just detta droppern ska fixa... fair enough.

Helt klart kul att testa. Å andra sidan har inte riktiga parkcyklar dropper så det kan ju inte vara en anledning.

Vi har inte behövt riktiga mtb förren 26'' så har inte behövt bekymra mig. 26an har funkat utan dropper men kan bli att näste man blir bortskämd med det.

Tror inte det blir billigare än laufey. Dyrare ska vi nog kunna leta upp. Fs hade smakat?
Tänker inte dropper till parken, utan till Stigcykling. I parken är sadeln i botten 100% av tiden.
Men vi höjer den till pedalhöjd i uppförsbacke oftast, och smäller ner i botten för nedförsbackar, precis som vuxna gör.
Det blir ganska omständigt efter ett tag, kanske inte borde introducerat det :)

Fs är nog utanför rimlighetens gränser för mig, HT är ju ganska bra att lära sig på. Lagom oförlåtande :)

Barncyklar samlingstråd
Jag håller med att en dropper inte behövs till park. Där kan man enkelt sänka sadeln. Jag är just nu i Järvsö och där höjer jag bara sadeln för att cykla 200 meter från lägenheten till liften (och det behövs såklart inte heller).

Min son fick en dropper när han hade sex år för att cykla svårare partier i Hellas. Där behövs det verkligen. Han körde den på sin 24" Vpace Max som han fick några månader innan han fyllde sex år.

Hur lång är din son?
Min son är 120cm med skor. Tycker han känns på gränsen till för liten för de 20” vi testat, undrar vilken som är minst?

Ser många barn (och vuxna) på för stora cyklar, de är svåra att hantera på pumptrack och sämre att lära sig knix på.

Barncyklar samlingstråd
Tänker inte dropper till parken, utan till Stigcykling. I parken är sadeln i botten 100% av tiden.
Men vi höjer den till pedalhöjd i uppförsbacke oftast, och smäller ner i botten för nedförsbackar, precis som vuxna gör.
Det blir ganska omständigt efter ett tag, kanske inte borde introducerat det :)

Fs är nog utanför rimlighetens gränser för mig, HT är ju ganska bra att lära sig på. Lagom oförlåtande :)
Ja, jag drar gränsen långt innan fs.
Tror med vettig dämpning blir det ändå inte billigt.
Finns nån tråd om 20'' för park men minns inte vilken cykel.

Barncyklar samlingstråd
Min son är 120cm med skor. Tycker han känns på gränsen till för liten för de 20” vi testat, undrar vilken som är minst?

Ser många barn (och vuxna) på för stora cyklar, de är svåra att hantera på pumptrack och sämre att lära sig knix på.

Ja, jag såg nu i Järvsö att nästan alla barn cyklar på för stora MTB (i motsatsen mot stan där nästa alla barn har för små cyklar).

Men 120 cm är lång till 20". Min son fick en 20" MTB när han var 104 cm. Den passade bra, men hade små ram, mycket mindre än Laufey 20. Han bytte till 24" vid 117 cm, men det var en Vpace Max som har relativt riktigt små ram. Jag skulle rekommendera den till Hellas, riktigt stor fördel med 24" hjul, men det kostar (begagnad värde är dock också hög).

Barncyklar samlingstråd
De som tränar xc har enormt stora cyklar. Det är nog bara så det är men de kunde i alla fall få kortare vevar tycker man.

Vpace är alltid bra men kostar mer än en laufey

Barncyklar samlingstråd

Early rider Hellion
Orbea Laufey 20"
Cube nånting?

Vad finns?
Ja, det drar iväg. Men fördelen med att köpa begagnat är att, om du tar hand om den, inte får ner så mycket i värde och är lätt att sälja.
På FS segmentet tycker jag nog bara att det är VPACE och Propain Freshdax som är vettiga, om man kan hitta nån på rea eller beg. Den senare hade vi och vägde inte in på mer än 9.7kg, men då utan dropper(men kralliga däck).

Har fått billiga dropers, brand X, att funka från typ 23-24kg genom att bytta till wolfthoots light actionreglage och spänna dropper vajern hårt (minsta tryck för att sjunka ner). Varit kanon, även om det kan ta en stund till se lär sig använda den….

Barncyklar samlingstråd
Hur ser ett sånt växelskydd ut? Låter intressant. Min dotter har precis gått över till cykel med utanpåliggande växlar, jag tänker mig att den bakväxeln är duktigt utsatt…

Köp inte Biltemas den bygeln är för kort och bakväxeln tar i på dom tyngsta kuggarna. Tror jag beställt från amazon elr dylikt.

Bilagor

• IMG_0708.webp
    IMG_0708.webp
    318.6 KB · Besök: 51
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag såg nu i Järvsö att nästan alla barn cyklar på för stora MTB (i motsatsen mot stan där nästa alla barn har för små cyklar).

Men 120 cm är lång till 20". Min son fick en 20" MTB när han var 104 cm. Den passade bra, men hade små ram, mycket mindre än Laufey 20. Han bytte till 24" vid 117 cm, men det var en Vpace Max som har relativt riktigt små ram. Jag skulle rekommendera den till Hellas, riktigt stor fördel med 24" hjul, men det kostar (begagnad värde är dock också hög).
Han prövade en kompis orbea 20” idag. Den såg bra ut! Och enligt geometri verkar den ha längst reach av de jag kollat på.
24” och hans längd känns ju verkligen i största laget? Om inte ramen är väldigt liten?

I proportion så ser det ju ”normalt” ut med hans kropp på en 20”, typ som en vuxen på en lagom stor 29”.

Barncyklar samlingstråd
Ja, det drar iväg. Men fördelen med att köpa begagnat är att, om du tar hand om den, inte får ner så mycket i värde och är lätt att sälja.
På FS segmentet tycker jag nog bara att det är VPACE och Propain Freshdax som är vettiga, om man kan hitta nån på rea eller beg. Den senare hade vi och vägde inte in på mer än 9.7kg, men då utan dropper(men kralliga däck).

Har fått billiga dropers, brand X, att funka från typ 23-24kg genom att bytta till wolfthoots light actionreglage och spänna dropper vajern hårt (minsta tryck för att sjunka ner). Varit kanon, även om det kan ta en stund till se lär sig använda den….
Hade missat propain! Tänkte inte på att de hade barncyklar, tack för tips. Deras hardtail ser fin ut också

Barncyklar samlingstråd
Han prövade en kompis orbea 20” idag. Den såg bra ut! Och enligt geometri verkar den ha längst reach av de jag kollat på.
24” och hans längd känns ju verkligen i största laget? Om inte ramen är väldigt liten?

I proportion så ser det ju ”normalt” ut med hans kropp på en 20”, typ som en vuxen på en lagom stor 29”.

Ja, jag tror att en 20" Laufey skulle passa perfekt nu. Då har man dock missat hälften som är "inväxningen" och har man bara "urväxningen" kvar. En vanlig 24" skulle vara lite för stor. En Vpace Matz 24" skulle dock passa.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag tror att en 20" Laufey skulle passa perfekt nu. Då har man dock missat hälften som är "invägningen" och har man bara "urväxningen" kvar. En vanlig 24" skulle vara lite för stor. En Vpace Matz 24" skulle dock passa.
Justja, så kan man tänka också. Jag tänker att en cykel ska vara lagom när man köper den, men det är ju klart att det är smartare att ”växa i och ur” cykeln som barn.
Svårt det där, eftersom det är nästan är bättre att en cykel är lite för liten än lite för stor.

Barncyklar samlingstråd
Justja, så kan man tänka också. Jag tänker att en cykel ska vara lagom när man köper den, men det är ju klart att det är smartare att ”växa i och ur” cykeln som barn.
Svårt det där, eftersom det är nästan är bättre att en cykel är lite för liten än lite för stor.

Ja, dessutom är hjul på barn-mtb alltid för små.

Men åt andra sidan vet man ofta inte hur mycket småbarn kommer att tänka om mtb. Jag hade tur att jag hittade en Canyon Offspring 20" med 40% rabatt när sonen var 104 cm lång. Jag trodde att den skulle vara för stor för att cykla på direkt. Men sonen cyklade direkt på den dagen den kam. Och så började också riktiga stigcykling för mig :)

(I år fyllde han 12 år och nu klagar han att jag inte följer med honom på Kristin ...)

Barncyklar samlingstråd
Barn är olika, många vägrar för stora / höga cyklar.

Sen vill man upp på större hjul så fort som möjligt så det är väl ofta det som styr. Cykla stig på 20'' ett år extra gör man nog inte om 24'' passar.

Vid 130cm (senast?) passar troligen 24'' så beroende på tillväxtdpurtarna kan det gå olika fort.
Kan vara värt att hyra på Järvsö och köpa en 24'' till sommaren?
Om nu pengar är en faktor. Annars är det bara att köpa en laufey i varje storlek. Växa lär han göra till sist

Edit. 24'' från 125cm är nog inte alls ovanligt. Tror min pojke bytte strax under 130 men minns inte var i intervallet 125-130. Då kunde han cykla på den sommaren innan men tyckte den var för stor. Flickan var väldigt mycket längre så han har alltid nästa cykel som står och väntar

Barncyklar samlingstråd

Min son fyllde 6 nu och hans Orbea mx 20 började bli för liten han är ca 127cm med skor.
Han var redo för 24.

Han fick sin 20 när han var runt 105-110

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tränar stigcykling med barn sedan ett gäng år tillbaka. Vanligt med för stora cyklar till barnen. Men samtidigt så gör större hjul väldigt stor skillnad för hur barnen tar sig an stigarna. Större hjul gör det mycket lättare. Men det är en balansgång mellan för stor cykel och för små hjul helt klart.

Barncyklar samlingstråd
Det är synd att inte fler tillverkare gör barn-mtb med stora hjul som Vpace. Naloo är de enda andra som jag känner till. Det är trist att t.ex. en Laufey 20 har mycket mindre hjul relativt till åkarens längd än en vuxen 29" när barn behöver relativt större hjul än vuxen. Hjulbasen är proportionellt så utrymmen finns, som man ser från stora distanser mellen vevlagret och bak och framdäcket.

Barncyklar samlingstråd
Ja, dessutom är hjul på barn-mtb alltid för små.

Men åt andra sidan vet man ofta inte hur mycket småbarn kommer att tänka om mtb. Jag hade tur att jag hittade en Canyon Offspring 20" med 40% rabatt när sonen var 104 cm lång. Jag trodde att den skulle vara för stor för att cykla på direkt. Men sonen cyklade direkt på den dagen den kam. Och så började också riktiga stigcykling för mig :)

(I år fyllde han 12 år och nu klagar han att jag inte följer med honom på Kristin ...)
Vad kul att höra! Roligt att din son blivit såpass duktig också :)
Min pojke är ganska inbiten, dels pga mig som cyklar hela tiden, men tycker också det är kul med "äventyr" och fart och fläkt.

Barncyklar samlingstråd
Det är synd att inte fler tillverkare gör barn-mtb med stora hjul som Vpace. Naloo är de enda andra som jag känner till. Det är trist att t.ex. en Laufey 20 har mycket mindre hjul relativt till åkarens längd än en vuxen 29" när barn behöver relativt större hjul än vuxen. Hjulbasen är proportionellt så utrymmen finns, som man ser från stora distanser mellen vevlagret och bak och framdäcket.
Är Vpace den enda 24" som har såpass liten ram? Kollade och den jämförde med orbea 20".

Orbea 20"
reach: 322
stack: 447
ett: 450
seat tube: 257

Early rider Hellion 20"
reach: 312
stack: 468
ett: 455
seat tube: 245

Vpace matz 24"
reach: 330