Köpångest - Dåligt-väder-pendlare + äventyrshoj

Jenny W

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar och vänder mig till Happys oändliga vishet.
Jag behöver en vinterpendlare, ska kunna monteras stänkskärmar samt vattentäta packväskor bakpå.
Den får inte väga tungt som ett as. Ska ju vara lite kul att cykla oxå. Kolfiber gör inget men jag vet ju att det kostar.
Ska kunna svälja lite bredare däck, tänker dubb till vintern
Budget 15.000 kr inklusive pedaler och skärmar (exkl väskor)
Begagnat är helt ok.
Har skrollat igenom hundratals annonser och har landat i att en gravelcykel skulle passa mig. Men när jag kollar på bilder ser det inte ut som om det finns fästen för stänkskärmar och pakethållare (behöver man pakethållare till väskor?)

Och ja, jag har tänkt att cykeln ska fungera till lite längre rundor, cykelsemester med packning tex.

På moderna grushojar kan fästen vara "gömd" på insidan av gaffeln och kedjestagen.

Ett tråkigt alternativ är XXL:s White GX-cyklar som jag har använt några år som pendlare och som inte gett upp på mig ännu trots vintermisär och långcyklingar. Vet dock inte om de är vare sig lätta eller roliga att cykla med, jag bara trampar runt på min... ;)

Åtminstone deras GX-LTD-modell verkar ha skruvhål för både stänkskärmar och pakethållare baktill (samt även flaskställe på framgafflarna om man vill utöka).

Ok. Jag hade stänkskärmar på en äldre räser och då fäste jag dem på bromsen, men iom att det är skivbromsar på en gravel så går ju inte det.

Ett tråkigt alternativ är XXL:s White GX-cyklar som jag har använt några år som pendlare och som inte gett upp på mig ännu trots vintermisär och långcyklingar. Vet dock inte om de är vare sig lätta eller roliga att cykla med, jag bara trampar runt på min... ;)

Åtminstone deras GX-LTD-modell verkar ha skruvhål för både stänkskärmar och pakethållare baktill (samt även flaskställe på framgafflarna om man vill utöka).
Jo, jag har hört att de ska vara sjukt prisvärda, faktiskt

Stor skillnad mellan olika årsmodeller och deras geometri vad det gäller White GX LTD. 2021 var tydligen väldigt långa. 2022 kan jag gå i god för, den har en vettig geometri och är i övrigt en vettig cykel. Hittar du en sån beg så kan jag rekommendera den. Notera att 2021 och 2022 har samma lack, så det gäller verkligen att det är en 2022:a.

Nytt finns det inget under 15 tkr som jag vill rekommendera. Kan du tänja på budgeten för cykeln till knappt 16 tkr så är följande ett vettigt alt

Om du är tillräckligt lång även

Tror att Rosen är mest prisvärd. De har lite olika geo, men det tror jag du har koll på och kan bedöma själv.

Möjligen även Cube Nuroad, men jag har inte koll på dess geometri.

Tack Bele. Vet inte om jag är ”lång nog”. Jag är 183 cm.
Jag tittar mest på begagnade cyklar. Ny för 15 kkr blir svårt.
Kan även tänka mig en räser om det finns plats för lite bredare däck (sa någon 41 cm?) och att det är skivbroms.

när det gäller geometriska funderingar och vintrigt underlag bör man ha i åtanke att modernt låg gaffelvinkel ger ett självstyrande beteende, som kan vara svårt att bemästra när cykeln möter bristande spårig halvpackad snö där bilar gärna skapat styrande längsgående vallar. kan bli så problematiskt att man får gå.

men du bor har jag för mig söderut i landet?

själv hade jag funderat utan att budgeten nödvändigtvis bestämmer det, på en begagnad highend hardtail från tidiga tiotalet, gärna med tvådelad framväxel för att få till tajtare växlar i det högre fartregistret. billiga slitdelar i drivlinan när den möter vinterslasket är ingen nackdel...

byte av den förmodligen obsoleta framgaffeln till en stel förmodligen en fördel. bockstyre om du vill, men tror tempopinnar sommartid kan vara väl så bra i takt med din talang?

om du vill kunna parkera cykeln utan stöldrisk överväg något så obskyrt som en 26a. lägre tyngdpunkt på touringbagaget är ytterligare en fördel.

en inspirationsbild från när jag sökte på mtb 2010 xt carbon.
.
IMG_2683.webp

Senast ändrad:
En GT Grade eller Scott Speedster Gravel med några år på nacken vore nog inte helt fel. Du får inte in jättefeta däck, men 35 mm dubbdäck med skärmar går in på bägge modellerna.

Tack Bele. Vet inte om jag är ”lång nog”. Jag är 183 cm.
Jag tittar mest på begagnade cyklar. Ny för 15 kkr blir svårt.
Kan även tänka mig en räser om det finns plats för lite bredare däck (sa någon 41 cm?) och att det är skivbroms.

Lång nog syftade på storlekarna för Speedstern, den finns bara i L och XL hos BD.

Beg skulle jag försöka hitta det jag redan har rekommenderat, dvs en White GX LTD 2022 års modell. Prisbilden bör vara bättre då märket inte är hippt. Jag har använt mina (har två köpta för primärt pendling) till gruscykling, lvg-cykling, pendling och alpcykling. Jag har "fincyklar" som referens.

Vilka sköna pendlingsskor finns det? Ska vara med SPD och samtidigt kunna gå med dem, tex i affären mm.
Shimano brukade ha touringskor i sortimentet, tror modellerna började på RT. Har ett par sedan anno dazumal, de funkar.
Men det finns nog andra märken i segmentet.
Cykelskor - Stort sortiment av cykelskor online - Cykelkraft.se https://share.google/IGG8EatOblEaXR1yt

Tour & Bikepacking Shoes | SPD Pedal Walkable Footwear | Ride Shimano https://share.google/whRsiE4H8RD3gkjnX

Hahahaha jag ser Sandaler med SPD på Shimanos sida. Hahahahaha
Om det är med tåbox så är sandaler riktig bra, jag har 10 år gamla Vaude som tyvärr inte görs längre. När vädret skiftar byter jag strumpor, sandaler torkar fort efter regn, nackdel är svenskt vårregn och <10 grader.

jag har tänkt att cykeln ska fungera till lite längre rundor, cykelsemester med packning tex.
Vilka sköna pendlingsskor finns det? Ska vara med SPD och samtidigt kunna gå med dem, tex i affären mm.
Skall du även ha dem för lite längre rundor, cykelsemester med packning tex?
Då kan det vara bra att undvika de mjukaste (spd-)skorna.
Jag skaffade ett par sådana för flera år sedan, men fick problem redan på relativt korta rundor. Jag bytte till ett par styva XC-skor och är fortfarande nöjd

Shimano anger skosulans styvhet med en 12-gradig(!) skala, där 12 är styvast
"Shimano's Footwear Stiffness Index Explained"
Shimano-shoe-stiffness-index.png

(Googlad bild, om den visar aktuella skomodeller vet jag inte)

Senast ändrad:
Hej! Tack för god tråd, jag går med exakt samma köpångest och Rose/Scott rekommendationerna verkar vara precis vad jag letade efter. Allväder aluhoj med stabila komponenter för max 16000kr.

Hade dock också kikat på Canyons nya endurance med CUES som bara kostar 12000kr. Finns det några erfarenheter av CUES för bockstyre? Jag hittar knappast några vettiga recensioner och blir inte klok på hur stor skillnaden är i kvalitet mellan GRX400 och CUES? Och är det annat viktigt som motiverar prisskillnaden mot Rose/Scott?

För referens kör jag Topstone 1 piffad till med ren GRX+CR1600 hjul samt hyfsad kolfiber Di2 lvg hoj hemma i Skåne. Men nu ökar veckopendlingen till Sthlm så det behövs en hoj däruppe för vardagscykling samt kortare kvällsrunder september-maj på grus och asfalt.

Om det är med tåbox så är sandaler riktig bra, jag har 10 år gamla Vaude som tyvärr inte görs längre. När vädret skiftar byter jag strumpor, sandaler torkar fort efter regn, nackdel är svenskt vårregn och <10 grader.

Bilagor

• IMG_7061.webp
    IMG_7061.webp
    17.8 KB · Besök: 57
  • IMG_7062.webp
    IMG_7062.webp
    29.4 KB · Besök: 51
Skall du även ha dem för lite längre rundor, cykelsemester med packning tex?
Då kan det vara bra att undvika de mjukaste (spd-)skorna.
Jag skaffade ett par sådana för flera år sedan, men fick problem redan på relativt korta rundor. Jag bytte till ett par styva XC-skor och är fortfarande nöjd

Shimano anger skosulans styvhet med en 12-gradig(!) skala, där 12 är styvast
"Shimano's Footwear Stiffness Index Explained"
Shimano-shoe-stiffness-index.png

(Googlad bild, om den visar aktuella skomodeller vet jag inte)

Tja först och främst pendlarskor till höst och vår. Vinterskor har jag.
Sen om jag ska ut på längre äventyr kanske jag prioriterar på-cykel-komfort. Då har jag ändå troligen med mig ett par lätta sandaler i väskan som jag kan gå i när jag inte cyklar.

Hej! Tack för god tråd, jag går med exakt samma köpångest och Rose/Scott rekommendationerna verkar vara precis vad jag letade efter. Allväder aluhoj med stabila komponenter för max 16000kr.

Hade dock också kikat på Canyons nya endurance med CUES som bara kostar 12000kr. Finns det några erfarenheter av CUES för bockstyre? Jag hittar knappast några vettiga recensioner och blir inte klok på hur stor skillnaden är i kvalitet mellan GRX400 och CUES?
10-delat Cues verkar inte särskilt lämpat för vanlig lvgcykling, eller för den som är van vid vanlig lvgcykling.
De 10-delade Cues/Linkglide kassetter som finns, CS-LG400-10 finns enbart i tre(3) varianter: 11-39, 11-43, 11-48
https://bike.shimano.com/en-UK/products/components/pdp.P-CS-LG400-10.html
Till 10-delade GRX400 kan man använda en vanlig CS-HG500 med 12-28
Tyvärr skall inte Cues/LinkGlide vara kompatibelt med HG
"HG and CUES cassettes are not compatible. CUES uses LinkGlide, not HyperGlide, and thus has different spacing and tooth shape."
och
"Cog spacing is in between 9 and 10-speed hyperglide. A CUES/Linkglide 9-speed cassette is slightly narrower than a 8/9/10-speed hypergilde cassette, a CUES 10-speed cassette is slightly wider than an 8/9/10 HG cassette"
och
"LINKGLIDE systems are not compatible with conventional HYPERGLIDE systems with the same number of speeds because the actuation ratio between shifters and rear derailleurs is different."
https://si.shimano.com/en/cues/technical-assets-tips

Tidningen Tour har skrivit om Canyon Endurace AllRoad med Cues

10-delat Cues verkar inte särskilt lämpat för vanlig lvgcykling, eller för den som är van vid vanlig lvgcykling.
De 10-delade Cues/Linkglide kassetter som finns, CS-LG400-10 finns enbart i tre(3) varianter: 11-39, 11-43, 11-48
https://bike.shimano.com/en-UK/products/components/pdp.P-CS-LG400-10.html
Till 10-delade GRX400 kan man använda en vanlig CS-HG500 med 12-28
Tyvärr skall inte Cues/LinkGlide vara kompatibelt med HG
50-34/11-39 ger förvisso några luckor jämfört med 50-34/11-30 som jag kör lvg, men det lever jag med. Jag är mer osäker på skillnaden mellan LinkGlide och HyperGlide. Har tydligen alltid kört HG utan att veta om det och förstår att det ska växla snabbare, medans LG ska vara mer slitstarkt. Men kan man lita på att det även gäller för svensk vinterväder? Om CUES är det nya Sora/Claris är det väl inget att ha, men lutar det mer uppåt mot Tiagra är det kanske okej? Hursomhelst verkar recensionen ju positiv: lite tung och dålig dämpning, men till det priset vore allt annat konstigt.

IMG_7201.webp
Vad är det här för nymodigheter? Varför ingen snabbkoppling? Hur ska jag fästa pakethållarstag på dessa? Går det ens?

Bilagor

• IMG_7202.webp
    IMG_7202.webp
    408.8 KB · Besök: 41
50-34/11-39 ger förvisso några luckor jämfört med 50-34/11-30 som jag kör lvg, men det lever jag med. Jag är mer osäker på skillnaden mellan LinkGlide och HyperGlide. Har tydligen alltid kört HG utan att veta om det och förstår att det ska växla snabbare, medans LG ska vara mer slitstarkt. Men kan man lita på att det även gäller för svensk vinterväder? Om CUES är det nya Sora/Claris är det väl inget att ha, men lutar det mer uppåt mot Tiagra är det kanske okej? Hursomhelst verkar recensionen ju positiv: lite tung och dålig dämpning, men till det priset vore allt annat konstigt.
Inget fel på nyare Sora/Claris, men tanken med Cues är att det ska ersätta allt under 105/Deore om jag förstår det rätt. Det är en helt ny produkt och inte bara re-branding av gammalt så att jämföra med äldre produkter ger nog ingen insikt i hur Cues fungerar. Hur det håller i svenskt vinterväder återstår att se. Det krävs nog en hel del inbitna användare och vintrar för att det ska bildas något konsensus kring det, och allt annat som utlovas av Shimano i övrigt. Jag tror och hoppas på Cues, och jag tycker inte att begränsad utväxling som HåkanC poängterar är ett problem som enbart har med Cues att göra. Passar inte utväxlingen så får man välja något annat, som man alltid har gjort. Det riktiga problemet är att Shimano verkar fasa ut allt mekaniskt utom Cues.

Jag tror och hoppas på Cues, och jag tycker inte att begränsad utväxling som HåkanC poängterar är ett problem som enbart har med Cues att göra.
+1
Passar inte utväxlingen så får man välja något annat, som man alltid har gjort.
Det går tyvärr inte alltid.
Om man tex skulle vilja en 12-delad HG-kassett som börjar 12, eller en 11-delad som börjar på 13.

+1

Det går tyvärr inte alltid.
Om man tex skulle vilja en 12-delad HG-kassett som börjar 12, eller en 11-delad som börjar på 13.
Jo men det finns ju andra tillverkare av drivlinor, Sram, Campagnolo, Microshift och alla nya från Kina. Kassetter från tredje part som funkar med Cues är också ett alternativ. Tror vi kan leva med ett snävare utbud från Shimano om Cues lever upp till allt som utlovas.

Jo men det finns ju andra tillverkare av drivlinor, Sram, Campagnolo, Microshift och alla nya från Kina. Kassetter från tredje part som funkar med Cues är också ett alternativ. Tror vi kan leva med ett snävare utbud från Shimano om Cues lever upp till allt som utlovas.
Länk till tredjepartstillverkare av kassett till Cues?

Tittat runt en hel massa efter lämplig pakethållare och nu ska jag svära i kyrkan. Eftersom det är förberett med fästpunkter för en vanlig pakethållare så lutar det åt att köpa en vanlig på Jula. https://www.jula.se/catalog/fritid/...thallare-och-cykelkorgar/pakethallare-639058/
De har för övrigt väskor oxå för en billig peng. https://www.jula.se/catalog/fritid/...kethallare-och-cykelkorgar/cykelvaska-004221/
Tänker att om jag inte trivs med grejerna går det alltid att uppgradera efterhand.

Tittat runt en hel massa efter lämplig pakethållare och nu ska jag svära i kyrkan. Eftersom det är förberett med fästpunkter för en vanlig pakethållare så lutar det åt att köpa en vanlig på Jula. https://www.jula.se/catalog/fritid/...thallare-och-cykelkorgar/pakethallare-639058/
De har för övrigt väskor oxå för en billig peng. https://www.jula.se/catalog/fritid/...kethallare-och-cykelkorgar/cykelvaska-004221/
Tänker att om jag inte trivs med grejerna går det alltid att uppgradera efterhand.
Jag tror att den där funkar hur bra som helst. Kanske bara kolla att den hamnar på vettig höjd givet var dina fästen på ramen sitter. Vissa vill ha pakethållare som stödjer väskorna bättre, men det är väl sånt du kan utvärdera om du behöver.

På min pendlarcykel har jag också skruvat fast pakethållare och skärmar i samma fäste på ramen. Jag kör med en Topeak Super Tourist DX (disc). Jag behöver disc-varianten för att bromsoket är placerat ovanpå sadelstaget, men det behöver du inte bry dig om. Har för andra cyklar också kollat på Tortec Tour.

Om du vill kunna ta bort pakethållaren enkelt ska Ortlieb Quick-Rack också funka med fästen i ramen, men har inte testat den själv och vet inte om det funkar att fästa skärmarna i samma skruvhål bakom fästet för pakethållaren:
1755759758617.webp

N.B. att den där Ortlieb Quick-Rack även har en snabbskrotningsfunktion då skruvarna till pinnen till sadelklämman inte har gänglåsning och släpper efter ett tags användning...

Aluram = extra noga att alla fästskruvar fettas in med vattenfast fett innan montering

Nedre fästskruven till pakethållaren kan gå av, har inte hänt mig men andra, och jag kommer ändra till genomgående skruv från insidan med mutter på utsidan för att enkelt kunna byta om det skulle hända.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp