Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Samma vy igen, denna gången med sällskap av sambon i alla fall. 😝

IMG_20250724_070159674.webp

Hon hörde av sig när hon kom till jobbet, hade glömt eller tappat glasögonen. Cyklade hem på lunchen, som tur var låg glasögonen hemma! 1,4 mil extra på pendlarkontot! 😁

Senast ändrad:
Lugnet verkade ha peakat förra veckan. Idag var det helt plötsligt minst fyra gånger fler cyklister vid samma tid och sträcka. Direkt vid start blåste en man på vit Genesis förbi mig med en satans fart. Jag som tänkte ta det lugnt. Han höll ett jäkla tempo så pendlingen blev några minuter kortare.

Massor av folk som slingrar sig runt på cykelvägarna idag.
Var det något i vattnet?

Också, shout out till elsparkcykelmannen på Vasagatan som brake tested me tre gångar.
Prick.

Fixade äntligen min gängpajacykelram igår så nu kan jag använda pakethållaren igen och cykeln skramlar och knakar inte heller längre konstant. Fantastiskt! Det lilla regnet på vägen in kändes bara svalkande med såna framgångar i ryggen.

Måste varit bra medvind idag, snitt 27 km/h mot normala 21-23 typ. Mer folk än förra veckan trots regn. Behövde sicksacka och bromsa för andra och grejer.

Firar idag "serva din pendlare"-dagen, och vilket firande det blev! Efter 9 svåra år, om än ett par år mest dammsamlande under pandemin, fick min gamla Cube Cross för första gången helt ny drivlina, nya vajrar, byte från 2x till 1x, ny styrlinda. Ett lyft i paritet med att köpa ny cykel från det skick den var i igår...

Pendlade in med ryggsäck för att få med laptopen. Det händer inte varje år. Var inte lika illa som jag minns det. Ikväll förlängs hempendlingen med klubbrunda.

Veckan hittills har varit blåsig och dessutom trodde jag att Gud å jag var överens om det så ska det va motvind till å medvind hemåt , enda ljuspunkten på hemvägen var att jag såg en Klein mantra,
grönskimrande metalliclack 😛, stx rc utrustad, tyvärr med stel gaffel men det kanske är okej på en 30år gammal hoj 👍

På östfronten intet nytt. Enda förändringen har varit att vindriktningen bytts så jag har motvind in och medvind hem nu. Mer folk också men inte i närheten av vad det lär vara om en månad. Cykeln rullar på.

Veckan hittills har varit blåsig och dessutom trodde jag att Gud å jag var överens om det så ska det va motvind till å medvind hemåt , enda ljuspunkten på hemvägen var att jag såg en Klein mantra,
grönskimrande metalliclack 😛, stx rc utrustad, tyvärr med stel gaffel men det kanske är okej på en 30år gammal hoj 👍
Det sades att Mr Klein himself tänkte sig att den ramen skulle köras med stel gaffel! Stötdämpning mitt i cykeln…

Första gången i år. Skamligt men sant, tid och annat har inte möjliggjort cykelpendling under våren.
Mulet och litet blåsigt men rimligt väder, lagom temperatur, lagom kläder.
Och motvind förstås. :cautious: Skruvade ner ambitionerna och lät det ta tid. Kändes bra ändå.

Första pendlingen efter semestern här också. Mycket cyklister, fick fin draghjälp uppför Västerbron av herre på en Argon 18. Mycket vingelpellar också och givetvis nästan klippt av högersvängande ungdom i pappas bmw, på första pendlingsdagen, kommer bli en stökig höst :)

Triple-pendling på morgonen pga mtb-kollo på fel sidan av stan. Vi var trött och jag tänkte tar bilen idag till mountainbikeskolan men sonen sade att han kunde cykla de 12 km. Det blev tuff för honom på sin rejäla stigcykel, medan jag tog lvgcykeln. En krockad bil stöd mitt på korsningen Birger Jarlsgatan / Odengatan. Den stod kvar när jag kam tillbaka mer än en timme senare. Bara i Sverige kan man ser såna saker som en bil mitt i korsningen utan någon varning. Stadsgården var läskig mot rusningstrafiken. Jag var rädd att träffa en cyklist på mitt körfält vid varje 90-graders sväng. Jag har alltid velat pendla Ätlavägen och det var fint! Sonen var dock slut, hoppas att han överlever kollon. Dessutom fick jag känna på riktiga MÅMIL-känslan! Sen vanliga pendlingen.

Imorgon tar vi SL-båten för att minska cykel-km och undvika Stadsgården.

2025-08-11-11-42-18-786.webp

2025-08-11-11-42-49-061.webp

Idag slutade alla semestrar, fick lite psykbryt på någon snubbe på en hybrid som hade 140 i kadens och körde 17km/h men skulle ställa sig längst fram i alla rödlysen och tokstarta så ingen kom förbi honom.
Rätt ok i övrigt, lagom varmt gick skapligt fort (hade två stycken som var liiite snabbare än mig som jag använde som motivation). Kommer nog bli jobbigt hem med trötta ben dock :D

Idag slutade alla semestrar, fick lite psykbryt på någon snubbe på en hybrid som hade 140 i kadens och körde 17km/h men skulle ställa sig längst fram i alla rödlysen och tokstarta så ingen kom förbi honom.
Tätt mellan rödljusen eftersom du inte lyckades köra ifrån någon som höll 17 km/h?

Snart dags att rulla hem i det vackra vädret.

Blev första pendlingen efter semestern idag för min del. Väldigt bra väder, men fick gå av cykeln ett par ggr vilket kändes segt. Först en vägbom som ändå brukar vara tillräckligt öppen för cykel men inte för bil, men inte idag. Sen 100 meter senare ett nedfällt träd över en skogsstig som inte var där innan semestern (stigen var där, inte trädet). Eftersom det var i nedförsbacke och motljus kunde det gått illa, men brukar fega mig ner för den backen med stenar och rötter ändå.

Efter det var det iaf fritt fram även om jag fick väja för ganska mycket gäss.

Triple-pendling på morgonen pga mtb-kollo på fel sidan av stan. Vi var trött och jag tänkte tar bilen idag till mountainbikeskolan men sonen sade att han kunde cykla de 12 km. Det blev tuff för honom på sin rejäla stigcykel, medan jag tog lvgcykeln. En krockad bil stöd mitt på korsningen Birger Jarlsgatan / Odengatan. Den stod kvar när jag kam tillbaka mer än en timme senare. Bara i Sverige kan man ser såna saker som en bil mitt i korsningen utan någon varning. Stadsgården var läskig mot rusningstrafiken. Jag var rädd att träffa en cyklist på mitt körfält vid varje 90-graders sväng. Jag har alltid velat pendla Ätlavägen och det var fint! Sonen var dock slut, hoppas att han överlever kollon. Dessutom fick jag känna på riktiga MÅMIL-känslan! Sen vanliga pendlingen.

Imorgon tar vi SL-båten för att minska cykel-km och undvika Stadsgården.

Visa bilaga 786462

Visa bilaga 786463
Passerade där vid 07.30. Såg ut som de just innan hade smällt. Vart 2st Polestars inblandade.

Passerade där vid 07.30. Såg ut som de just innan hade smällt. Vart 2st Polestars inblandade.

Då stöd bilen mitt på korsningen i mer än två timmar. Jag passerade där kl 8 och nåt innan kl 10.

Andra delen av pendlingen avklarad i rusningstrafiken genom Stadsgården och Gamla Stan. Många elcyklar. Vet inte vad är värre: icke-trimmade cyklar som tar minuter att köra om varandra eller trimmade som kör mer än 30 kmh och är svårt för mig att köra om på ett säkert sätt. Jag körde största delen av Gamla Stan på bilfilen för att undvika dubbla cyklafiler på cykelbanan. Jag var lite förvånad att jag var enda cyklisten som gjorde så.

Stärkande och svalkande motvind. Genade på gruset mellan Tyresö C och Äventyrsbanan igen.
Som vanligt trångt på Skeppsbron. De som ändå håller i princip samma tempo kunde väl köra i samma led, så att vi snabbisar kan passera. Nåja, man tappar väl inte mer än en minut eller två på det ändå.

Jag körde största delen av Gamla Stan på bilfilen för att undvika dubbla cyklafiler på cykelbanan. Jag var lite förvånad att jag var enda cyklisten som gjorde så.
Det där är väldigt konstigt. Är det för att folk är sjukt lydiga, konformistiska eller rädda för att hoja bland bilar? Jag tror på mittenalternativet.

Det där är väldigt konstigt. Är det för att folk är sjukt lydiga, konformistiska eller rädda för att hoja bland bilar? Jag tror på mittenalternativet.

Eller så vet många inte att lagen ändrades för kring 10 år sen?

Var lite rädd för bilarna, med de håll bra distans. Måste också säga nästan alla cyklistern betedde sig helt förebildligt. Jag hade förväntad mig mer kaos men man behöver ordning med så mycket trafik (mer än på min vanliga pendlingssträcka).

Tillbaka
Topp