Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Ladda gärna upp! Jag älskar att glo på slow-TV i form av tex olika lopp i olika sporter. Använder dem också som rek inför :)
Då skall jag ta tag i den. Jag vill bara försöka få med lite enkla overlays. Hastighet osv. Inte helt säker på hur jag skall göra på bästa sätt.

Jag hade lite problem med pulsmätningen i första backen. Av någon anledning tog cykeldatorn in pulsen från min klocka istället för pulsbandet. Jag hade ändrat så att klockan skall sända puls tidigare men nu är det avstängt. Pga anledning...

Det var lätt missvisande att jag hade 120 i puls i första backen :ROFLMAO:. Puls på handleden är inte lika responsivt som ett klassiskt pulsband. Hur som helst så fick jag fippla med detta i backen.Jag lyckades men det var kanske inte så bra för videon :D

Cykelvasan 2025
Du är alltså lite bättre än de vanliga cyklisterna?

Jag startade i led 17 och fick kramp efter 6 mil så sista delen blev lite utmanande. Kom i mål på 4.31. Blev flera gånger omkörd av ”duktiga cyklister” i grupp som betedde sig ganska dåligt när de körde om mig och de andra vanliga cyklisterna.
Stod i led 22 och gissar att samma klungor körde om mig.
Tycker man det är så viktigt att göra en bra tid på CV så kanske man inte borde starta i led 25-30 tillsammans med folk med blandade meriter. Det blir dumt på så många sätt när dom inte seedar sig, både för dom själva när dom åker och ropar ”håll höger” i 9 mil, och för oss andra som kanske också vill köra om men inte håller samma tempo. Upplevde irritation över att folk inte flyttade sig DIREKT mer än en gång, ibland finns det ju inte möjlighet att falla in.

Edit: Jag är inte ute efter att klaga på folk som kör fort och startar längre bak, den stora merdelen som körde om mig gjorde inte som jag beskrev ovan men dom tänker man ju inte på! :)

Senast ändrad:
Cykelvasan 2025
Jag har kört 420 träningsmil utomhus i år (ingen pendling eller handla). Jag är ganska lastbar när det gäller god mat, vin och öl så jag väger in lite i överkant på 84 kilo. Det hade varit najs med tio kilo mindre uppför första backen 😂
Fick ihop 100 mil före vasan plus att semester blev fruktansvärt ohälsosam. Ska försöka få mer mil till nästa år. Ligger runt 90 kg och skulle tro att 84 hade varit ganska bra för min längd. Men nu är målet att köra på 4:30 nästa år (21 min snabbare) och det borde ju inte vara helt omöjligt. Har förbättrat mig med ca 10 min varje år men det hade varit roligt att göra ett större kliv, 30 min hade varit skoj.

Cykelvasan 2025
Då var de väl inte så duktiga då?

Nu vet jag inte om du försöker misstolka mig medvetet men jag hävdar i alla fall att vana cyklister t.ex. ser sig mer när de byter spår och har allmänt bättre koll på cykeln.

sen är man inte en van cyklist per automatik bara för att man kört snabbt en gång och fått en bra startgrupp i Cykelvasan så undantag finns överallt.

Nog om detta från min sida.

Angående gruset så var det inte så illa som jag trodde. Jag gillar verkligen inte dåligt grepp i kurvor så jag hade nog tur den här gången. 🙂
Haha nä de var nog inte så duktiga. Snabba var de iallafall.

Det var inte en medveten misstolkning, tyckte bara att du hade en lite överlägsen ton och såg ned på amatörer/nybörjare. Motionsklassen är ju öppen för alla och är man själv en snabb rackare så borde man kanske seeda upp sig för att slippa besväret med att ta sig förbi de långsammare. Men visst, även som nybörjare så bör man läsa på om hur man uppför sig i spåret och vilka "regler" som gäller. Fick själv uppfostra en herre som upprepade gånger höll på att ställa till det för oss övriga när han körde om utan att signalera först.

Men ja jag förstår vad du menar.

Roligast var ju tjejen i startbacken som skrek "kommer höger" när hon körde om på vänster :LOL:

Håller för övrigt med om gruset, så illa var det inte och jag såg nog bara en avåkning under hela loppet och den tjejen klarade sig bra såg det ut som.

Cykelvasan 2025
Fick ihop 100 mil före vasan plus att semester blev fruktansvärt ohälsosam. Ska försöka få mer mil till nästa år. Ligger runt 90 kg och skulle tro att 84 hade varit ganska bra för min längd. Men nu är målet att köra på 4:30 nästa år (21 min snabbare) och det borde ju inte vara helt omöjligt. Har förbättrat mig med ca 10 min varje år men det hade varit roligt att göra ett större kliv, 30 min hade varit skoj.

Då hade vi ungefär samma förutsättningar, dock var min semester hyfsat hälsosam med mycket träning. Klarade 4,32 trots krampkänningar. Får träna mer till nästa år och lägga in mer benstyrka under vintern/våren tror jag. Att bli lättare är fan svårt när man passerat 50 och tycker om öl :rolleyes:

Fundera på om du kan göra nåt aerodynamiken. Själv bytte jag till lite längre styrstam inför denna säsong. Kör med riserstyre pga ryggproblem men ska försöka med rakt styre till nästa säsong. Luftmotståndet är viktigare än man tror på långlopp.

Du borde rimligtvis få starta i ett bättre led nästa gång vilket kan innebära att du har lättare att hitta nån att ta rygg på vilket också gör mycket på rakorna.

Cykelvasan 2025
Då hade vi ungefär samma förutsättningar, dock var min semester hyfsat hälsosam med mycket träning. Klarade 4,32 trots krampkänningar. Får träna mer till nästa år och lägga in mer benstyrka under vintern/våren tror jag. Att bli lättare är fan svårt när man passerat 50 och tycker om öl :rolleyes:

Fundera på om du kan göra nåt aerodynamiken. Själv bytte jag till lite längre styrstam inför denna säsong. Kör med riserstyre pga ryggproblem men ska försöka med rakt styre till nästa säsong. Luftmotståndet är viktigare än man tror på långlopp.

Du borde rimligtvis få starta i ett bättre led nästa gång vilket kan innebära att du har lättare att hitta nån att ta rygg på vilket också gör mycket på rakorna.
Jo jag kör med ganska högt styre jag med. Startade i led 21 och nu va jag 12 minuter snabbare än förra året så det borde väl bli led 19? Vet inte om det kommer göra någon större skillnad. Första vasan fick jag led 49 och det va hemskt. Mer träning, lägre styre och thunder burt däck blir det till nästa år👍

Cykelvasan 2025
Jo jag kör med ganska högt styre jag med. Startade i led 21 och nu va jag 12 minuter snabbare än förra året så det borde väl bli led 19? Vet inte om det kommer göra någon större skillnad. Första vasan fick jag led 49 och det va hemskt. Mer träning, lägre styre och thunder burt däck blir det till nästa år👍
Du åkte på 4,40 nånting? Det gjorde jag ifjol och fick led 17 i år.

Cykelvasan 2025
Det hade ju varit fint om man kunde seeda sig mha Strava. Om man kopplar Strava till vasaloppskontot och lägger på en algoritm (eller AI, populärt i dessa tider) så borde man kunna få en rättvis startgrupp.

Cykelvasan 2025
Det hade ju varit fint om man kunde seeda sig mha Strava. Om man kopplar Strava till vasaloppskontot och lägger på en algoritm (eller AI, populärt i dessa tider) så borde man kunna få en rättvis startgrupp.
Du får en rättvis startgrupp på vasan redan år två på ditt förra resultat.

Cykelvasan 2025
Du får en rättvis startgrupp på vasan redan år två på ditt förra resultat.
Mitt senaste resultat var 13 år gammalt... Jag tänker på alla som inte har något resultat att falla tillbaka på men som borde kunna starta relativt långt fram.

Dock skall man nog akta sig för att ha en zwift-seedning. Urstarka cyklister som bara kan manövrera en stillastående cykel i ett garage. Det kan bli en spännande klunga att titt på i när det går undan i backarna. :ROFLMAO:

Cykelvasan 2025
Mitt senaste resultat var 13 år gammalt... Jag tänker på alla som inte har något resultat att falla tillbaka på men som borde kunna starta relativt långt fram.

Dock skall man nog akta sig för att ha en zwift-seedning. Urstarka cyklister som bara kan manövrera en stillastående cykel i ett garage. Det kan bli en spännande klunga att titt på i när det går undan i backarna. :ROFLMAO:
Ja, och zwiftarna kan säkert mata på bra i en timme, men inte alltid i tre/fyra timmar.

Cykelvasan 2025
För egen del blev det Cykelvasan30 i år, då jag cyklade med sonen (9år). Då vi knappt hunnit träna några distanser under sommaren och han varje gång vi varit ute bara velat köra stig (förståeligt) hade han aldrig cyklat längre än en mil i ett svep. Min gissning var att vi skulle ta oss i mål på 3-4 timmar, så det blev en positiv överraskning att vi tog oss i mål på 2:54:55. Han var supernöjd och glad under hela loppet och vi har redan bokat in nästa år.

Själv har jag kört 9 milarn på Öppet spår två gånger tidigare och varit sjukt nöjd med mina 5:30. Men då är det helstel stålhoj med breda däck och bred gubbe.

Cykelvasan 2025
Om man inte har något resultat som kan seeda en rätt till Cykelvasan 90 kan man köra Öppet spår. Då kan man seeda sig själv genom att ange en uppskattad tid. Arrangemanget är samma på fredagen som på lördagen. Det enda som skiljer är att det är mer åskådare på lördagen.

Och anmäler man sig till lördagen året efter blir man seedad baserad på sitt resultat från Öppet spår.

Just sayin'...

Cykelvasan 2025
Om man inte har något resultat som kan seeda en rätt till Cykelvasan 90 kan man köra Öppet spår. Då kan man seeda sig själv genom att ange en uppskattad tid. Arrangemanget är samma på fredagen som på lördagen. Det enda som skiljer är att det är mer åskådare på lördagen.

Och anmäler man sig till lördagen året efter blir man seedad baserad på sitt resultat från Öppet spår.

Just sayin'...

Precis, och kör man Gravel så får man starta först av alla oavsett tid.

Cykelvasan 2025
Det var inte ett helt seriöst förslag att kunna seeda sig via Strava. Men varför inte utnyttja alla möjligheter att få folk i rätt startfålla? Det vinner ju alla på, även de som inte kör så snabbt. Ju fler som står rätt från början desto färre omkörningar behövs.

Det är klart att man kan seeda sig via, eller köra, öppet spår istället. Men om man är en snabb rutinerad cyklist som vill testa vasan en gång hade det ju varit en smidig väg in.

Men det är ju rent hypotetiskt. Jag tror inte att de kommer börja med Strava-seedning. Men om de börjar med det, kom ihåg var ni hörde det först! :cool:

Cykelvasan 2025
2,32 mil per dag under ett år eller 16 mil per helg året runt? Menar du inte 85 mil/850km?
Screenshot_20250811_170954_Strava.webp

Tillbaka
Topp