Vätternrundan kina ram

MaxHoff

Medlem
Vätternrundan kina ram
Hej! Tanken är att jag ska cykla Vätternrundan för första gången nästa år, jag inser att jag behöver köpa mig en landsvägscykel!

Idag cyklar jag på min gravel med 40mm Gravelking däck. I fredags snittade 31.8 km/h på 15.3 mil (enligt strava) med mestadels asfalt, lite grus och nån stig, solo med stopp i Söderköping för glass (viktigt). Jag tror jag kan klara Vätternrundan men jag bör nog ha en landsvägscykel iallafall. Då graveln är en kina ram (Spcycle G069) som va båda kul att bygga och blev billigt funderar jag på att bygga en kina racer (Spcycle R088).

Min fundering är om det är en dum idé att bygga en cykel som inte är UCI-approved, har vi några lopp i Sverige jag inte kommer kunna använda cykeln på? Hittar inte så mycket info om det och min kunskap är = noll på ämnet. Tack på förhand! Slänger med en bild på mitt gravelbygge som snart är klart, vikt på 6.95 kg

Bilagor

• 20250801_210330.webp
    20250801_210330.webp
    720.7 KB · Besök: 1,382
Vätternrundan kina ram
Räcker det inte att skaffa ett par extra hjul till din gravel? Ett lätt par med snabba lvg-däck? Eller vad är det du saknar på den cykeln?
Det är absolut en tanke jag haft! Tänker bara att det liksom är dubbelt så långt som jag kan cykla nu, jag behöver nog all hjälp jag kan få och att det då varit skönt med ett 2x växelsystem

Vätternrundan kina ram
Det är absolut en tanke jag haft! Tänker bara att det liksom är dubbelt så långt som jag kan cykla nu, jag behöver nog all hjälp jag kan få och att det då varit skönt med ett 2x växelsystem
Överlägset enklast och med 98% av funktionen är att köpa en så stor framklinga som ramen klarar (kanske kan ta större med lägre offset) och ett par 32-38 mm landsvägsdäck och bara byta, gör tillräckligt många tillräckligt långa rundor för att bekräfta att det funkar.
99% av funktion till betydligt högre pris är samma fast med extra hjulpar för lvg-däck.

Det är inga dramatiska uppförsbackar på VR så en lagom bred kassett och lite vilja på de backar som är räcker.

Edit: snavfel.

Senast ändrad:
Vätternrundan kina ram
Ja, 2x ger tätare steg vilket är skönt när man ska nöta ett varv runt pölen. Men det är individuellt det där.

UCI-godkännande är nog bara ett krav när du kör UCI-godkända tävlingslopp. Typ Swecup antar jag? Kan inte tänka mig att ett endaste motionslopp i Sverige går under deras regelverk. Så ska du inte gå med i klubb och börja köra ”riktiga” tävlingar behöver du inte bry dig.

Vätternrundan kina ram
Snygg cykel!
Som sagts ovan är det väldigt svårt att motivera ny cykel skulle jag säga. Klingan ser väl t.o.m. rätt stor ut? Byta kassett och klinga är ju enkelt och billigt om det behövs, men jag skulle säga att du borde köra på med den som den är tills du vet vad du ev vill ändra på i utväxling. Även 40 mm GravelKing slicks är bra på asfalt. Klart det finns marginellt bättre lvg-däck, men det du har nu är riktigt funktionellt för asfalt och fint grus tycker jag.
Ang UCI-ram så är det skit samma, motionsloppen har inte någon som helst synpunkt på det. Det är väl typ SM eller SweCup som teoretiskt kan ha det. Men jag har aldrig sett att det kollats i alla fall.

Vätternrundan kina ram
Ja, 2x ger tätare steg vilket är skönt när man ska nöta ett varv runt pölen. Men det är individuellt det där.

UCI-godkännande är nog bara ett krav när du kör UCI-godkända tävlingslopp. Typ Swecup antar jag? Kan inte tänka mig att ett endaste motionslopp i Sverige går under deras regelverk. Så ska du inte gå med i klubb och börja köra ”riktiga” tävlingar behöver du inte bry dig.
Det va just det, vad för lopp har vi i sverige som är UCI-godkända? Att bygga en till cykel är alltid frestande!

Vätternrundan kina ram
Framgår ju inte vilka fartambitioner du har på VR, eller om du tänker köra det helt solo också eller i en organiserad klunga. Snittar du 32 kmh över 15 mil helt solo lär du ha tillräckligt med både kapacitet och cykel att behagligt ta dig runt sjön i grupp Sub 9-10 iaf, sätt på ett par landsvägsdäck och kör bara. Men visst, det är alltid bra att ha en ursäkt att få bygga en ny cykel…

Vätternrundan kina ram
Snygg cykel, ser snabb ut och uppenbarligen är den snabb. Att du "klarar" vätternrundan med den cykeln och din kondition/styrka är nog inget du behöver tvivla på. Det låter väl snarare som att du har fartambitioner du är osäker på om du kan nå med cykeln. Men där är nog klungan viktigare. Kan du klara det tempot du skriver om solo i 15 mil lär dubbla sträckan i samma tempo inte vara några problem alls om du kan ligga på rulle ibland. Kör du klunga lär du ligga mer på rulle än i tät också.

Vätternrundan kina ram
Överlägset enklast och med 98% av funktionen är att köpa en så stor framklunga som ramen klarar (kanske kan ta större med lägre offset) och ett par 32-38 mm landsvägsdäck och bara byta, gör tillräckligt många tillräckligt långa rundor för att bekräfta att det funkar.
99% av funktion till betydligt högre pris är samma fast med extra hjulpar för lvg-däck.

Det är inga dramatiska uppförsbackar på VR så en lagom bred kassett och lite vilja på de backar som är räcker.
Jag kan ju börja där, köpa ett par 32mm landsvägsdäck! Fråga är bara det funkar med mina fälgar. Dom är 25mm inv hookless

Vätternrundan kina ram
Jag kan ju börja där, köpa ett par 32mm landsvägsdäck! Fråga är bara det funkar med mina fälgar. Dom är 25mm inv hookless
Inga problem alls, så länge du köper däck för tubeless (oavsett du väljer att installera dem med slang eller ej). Däck som ej är gjorda för att köras tubeless däremot riskerar inte sitta säkert på fälgar som är hookless vid de tryck som vanligtvis förekommer med landsvägsdäck.

Vätternrundan kina ram
Om det kliar i köptarmen så skulle jag föreslå ett till hjulpar för gravel istället, de du har ser ju väldigt landsvägskompatibla ut. Släng på 30-35 mm landsvägsdäck på de du har och lite fetare grusdäck på ett nytt hjulpar istället. De kan ju få ha lägre profil och bara i alu om du inte verkligen vill betala extrapengar.

Vätternrundan kina ram
Det va just det, vad för lopp har vi i sverige som är UCI-godkända? Att bygga en till cykel är alltid frestande!
Som jag skrev Swecup, och som Lejon la till SM. Men tydligen kollas det inte, och Lejon vet vad han pratar om.

Vill du ha exakta namn på de olika tävlingarna kan du surfa in på SCF och slå upp tävlingskalendern och se vilka som kräver UCI-licens. Där kan du också se vilka gravel-tävlingar det (teoretiskt) kan bli problem för dig.

Men återigen. Har du tänkt tävla? Alltså tävla på riktigt, med UCI-licens och ett lag? Om nej, då behöver du inte fundera. Du kan inte ”råka anmäla” dig till de riktiga tävlingarna.

På motionslopp, det vi motionärer ibland missvisande kallar för ”tävling”, finns det ingen kontroll. Så kör på bara! Ser fram mot byggbilder på racern! :-)

Vätternrundan kina ram
Kul att många gillade cykeln! Ramen kostade 4300:- fraktad, sedan blev det ca 1200:- i färg då jag lackerade den själv, beställde den helt rå. Komponenter kan man ju bygga väldigt olika, jag bygger en lika dan åt sambon på typ enbart aliexpress delar, den landar på ca 12500:- med Elitewheels kolfiberhjul och Shimano växlar men utan däck.

Sen har jag beställt Juintech semi hydro bromsok att slänga på ett fram på hennes och ett på min, då springer det ju iväg lite mer. Men annars är TRP spyre toppen för att vara mekaniskt och det finns kopior på Ali.

Vad min har kostat vill jag inte räkna på men Easton ec90 sl vevparti och Dura-Ace mekaniska reglage är väl highlights. Sen va hjulen inte så billiga men dom köpte jag för länge sedan till tidigare gravel 😄

Bilagor

• Screenshot_20250812_055728_Samsung Notes.webp
    Screenshot_20250812_055728_Samsung Notes.webp
    70.3 KB · Besök: 160
Vätternrundan kina ram
Du har väl fått all feedback du behöver egentligen. Själv klickat hem ett par 60 mm landsvägshjul från Serenade. 23 mm inner, 34 ytter, 1417g med Sapim X-ray ekrar, dt-kloner, 5400 spänn ink frakt.
Jag hade ju börjat där och haft två hjulpar att skifta mellan.
Kollade lite på CarbonSpeedCycle också innan. Lite billigare, lite smalare innerbredd, lite tyngre.

Vätternrundan kina ram
Ett par Continental GP 5000 s tr 30mm är beställda! Jag börjar där, antar att dom kommer svälla till 32mm eller något på mina 25mm inv fälgar? Blir det för smalt att köpa 28mm om så är fallet?
ETRTO drog tillbaka sina rekommendationer för 28 mm på 25 mm år 2023 och säger numera att 29 mm är det smalaste som man skall köra på 25 mm.
Finns fälgtillverkare som tillsammans med däcktillverkare gör egna tester med 28/25 mm och ger vissa kombinationer godkänt.
30 mm är komfortabelt på 25 mm och rullar på bra.

Vätternrundan kina ram
Du har väl fått all feedback du behöver egentligen. Själv klickat hem ett par 60 mm landsvägshjul från Serenade. 23 mm inner, 34 ytter, 1417g med Sapim X-ray ekrar, dt-kloner, 5400 spänn ink frakt.
Jag hade ju börjat där och haft två hjulpar att skifta mellan.
Kollade lite på CarbonSpeedCycle också innan. Lite billigare, lite smalare innerbredd, lite tyngre.

Dom såg inte dumma ut, men hur blir det med 34 breda fälgar när man kör typ 28 eller 30 mm däck? Jag kör Sapim X-Ray ekrar på mina nuvarande hjul och dom känns styva och rappa även på 40mm fälg!

Vätternrundan kina ram
ETRTO drog tillbaka sina rekommendationer för 28 mm på 25 mm år 2023 och säger numera att 29 mm är det smalaste som man skall köra på 25 mm.
Finns fälgtillverkare som tillsammans med däcktillverkare gör egna tester med 28/25 mm och ger vissa kombinationer godkänt.
30 mm är komfortabelt på 25 mm och rullar på bra.
Låter klokt att hålla sig till 30 mm då! Ser fram emot att få hem däcken och ta en ren asfaltsrunda!

Vätternrundan kina ram
Tack för alla vettiga kommentarer och hjälpen jag fått! Uppskattas! Jag kommer inte börja tävla utan bara köra motionslopp, jag ska hinna med familj, villa och andra intressen också.

Nån frågade om utväxling. Nu sitter det 46T framdrev och 11 - 36T kassett. Känner att jag trampar ur ofta och rädd att jag blir fråncyklad på VR. Kanske ett större drev och 11 - 46 kassett skulle vara något, men då tappar jag dom täta växlarna jag nu kan uppskatta.

Vätternrundan kina ram
En till fundering, efter totalt 30 mil i sadeln förra veckan har jag lite skav i mellangården (trevligt att dela med sig av). Jag kör idag byxor från Gore som jag varit nöjd med men finns det något ännu bättre? Bör även kolla in lite nån annan sadel kanske, har en Selle italia carbonio utan hål i mitten och utan stoppning.

Vätternrundan kina ram
En till fundering, efter totalt 30 mil i sadeln förra veckan har jag lite skav i mellangården (trevligt att dela med sig av). Jag kör idag byxor från Gore som jag varit nöjd med men finns det något ännu bättre? Bör även kolla in lite nån annan sadel kanske, har en Selle italia carbonio utan hål i mitten och utan stoppning.
Chamoiskräm?

Vätternrundan kina ram
Dom såg inte dumma ut, men hur blir det med 34 breda fälgar när man kör typ 28 eller 30 mm däck? Jag kör Sapim X-Ray ekrar på mina nuvarande hjul och dom känns styva och rappa även på 40mm fälg!
Ytterbredden ska ju gärna vara 105% av däckets bredd för aerofördelar, så de 30mm du redan beställt hade med största sannolikhet funkat väldigt bra! Jag kommer köra 28or, dels för att jag har det liggande och att det i terorin borde bli lite mer aero :)

Angående utväxlingen så ska man ju säga att Vättern är väldigt platt. Givet den rundan du beskrev att du kört tror jag du klarat dig på en 48t med samma kassett, men kanske allra helst en 50-36. Jag använde inte lilla klingan en enda gång de två senaste åren, 52-32 som minsta för ref(8.28, 7.49 i tid). Det är ju bara Kaxholmen och Bankeryd där du kanske får stå och kränga några minuter, men det är mest skönt för variation IMO :)

Vätternrundan kina ram
Hej! Tanken är att jag ska cykla Vätternrundan för första gången nästa år, jag inser att jag behöver köpa mig en landsvägscykel!
Planerar du att cykla ensam eller kommer du att träna och genomföra VR i en grupp, tex med din cykelklubb/annan typ av grupp?

Att cykla i grupp tillsammans med andra under VR och gärna även träna i grupp med andra är riktigt kul och en av de stora anledningarna till att öht cykla VR.
Och cyklar du tillsammans med andra är det bra om era cykla är så lika som möjligt
och eftersom 2X är så dominerande kan det vara extra fördel med en ny 2X-cykel

Men att börja med 30mm däck på dina nuvarande hjul tycker är ett bra första steg.

Vätternrundan kina ram
Planerar du att cykla ensam eller kommer du att träna och genomföra VR i en grupp, tex med din cykelklubb/annan typ av grupp?

Att cykla i grupp tillsammans med andra under VR och gärna även träna i grupp med andra är riktigt kul och en av de stora anledningarna till att öht cykla VR.
Och cyklar du tillsammans med andra är det bra om era cykla är så lika som möjligt
och eftersom 2X är så dominerande kan det vara extra fördel med en ny 2X-cykel

Men att börja med 30mm däck på dina nuvarande hjul tycker är ett bra första steg.
Dåligt med landsvägscyklister här i Västervik, alla kör mtb 😅 Så att det blir nog att köra själv, men det kan väl vara möjligt att hamna i en klunga när man väl rullar?

Vätternrundan kina ram
Ingen idé att köra med 2x på VR om man har planer på att köra raskt. Prova att gå upp till 48t fram kanske och om du vill peta in ett snällare hopp på kassetten kan du köra 10-33 istället för 10-36. Då får du 17, 15, 14, 13 istället för 17, 15, 13.

Vätternrundan kina ram
Ingen idé att köra med 2x på VR om man har planer på att köra raskt. Prova att gå upp till 48t fram kanske och om du vill peta in ett snällare hopp på kassetten kan du köra 10-33 istället för 10-36. Då får du 17, 15, 14, 13 istället för 17, 15, 13.
Nu va det ju 11 - 36 jag har, 11 växlat 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Men tror ändå kanske på 48T eller 50T?

Vätternrundan kina ram
Dåligt med landsvägscyklister här i Västervik, alla kör mtb 😅
Kanske går att åtminstone går att hitta andra intresserade att träna med?
Kanske inte nu, men efter påsk/april-26 är det många som plockar fram lvg-cykeln

Så att det blir nog att köra själv
Själv eller ensam? :sneaky:

men det kan väl vara möjligt att hamna i en klunga när man väl rullar?
Så är det förstås, men det är alltid en fördel att veta vilka man cyklar med.
Om inte annat så minskar det risken för kaos och vurpor

När hustrun cyklade VR första ggn, i en grp med tre andra kvinnor, var hon fly förbannad på andra cyklisters uppträdande efteråt
"Gubbjävlarna kan inte växla eller byta förningar"
Det var också många som inte klarade av att bli om och frånkörda av en grp kärringar,
utan när de hade blivit omkörda 1a ggn växlade ner och spurtade om,
men det ledde bara till att de blev om och frånkörda ytterligare minst en gång.

Nu tror jag inte att en stark cyklist som du kommer att uppträda så, men även du kanske riskerar att bli utsatt för de risker sådana cyklister och sådant cyklande medför.

Vätternrundan kina ram
Nån frågade om utväxling. Nu sitter det 46T framdrev och 11 - 36T kassett. Känner att jag trampar ur ofta och rädd att jag blir fråncyklad på VR.
Hur fort vill du kunna cykla och med vilken kadens(trampvarv/minut) trampar du med nu?
För även med lite (måttligt) snabbtrampande borde det inte vara särskilt stora problem att trampa i över 50-55 km/h med 46 fram 11 bak

Kanske ett större drev och 11 - 46 kassett skulle vara något, men då tappar jag dom täta växlarna jag nu kan uppskatta.
Du kanske kommer från MTB-världen med 10-52 kassetter för enl mig är inte en 11-delad 11-36 kassett särskilt tätväxlad
Kolla jmf nedan med 50/34 och 12-28
Utvx_jmf 50_34__12_28 vs 46__11_36 - 2025-08-12.webp

Klicka här så kan du själv prova vilken utvx som kan passa för dig

Senast ändrad:
Vätternrundan kina ram
Hur fort vill du kunna cykla och med vilken kadens(trampvarv/minut) trampar du med nu?
För även med lite (måttligt) snabbtrampande borde det inte vara särskilt stora problem att trampa i över 50-55 km/h

Du kanske kommer från MTB-världen med 10-52 kassetter för enl mig är inte en 11-delad 11-46 kassett särskilt tätväxlad
Kolla jmf nedan med 50/34 och 12-28
Visa bilaga 786714
Klicka här så kan du själv prova vilken utvx som kan passa för dig
Nejdå 11-46 ser jag inte som tätväxlad, därav att det blev 11-36 på nya cykeln, jag hade ändå aldrig varit över 34T på gamla kassetten med samma drev fram 😅

Vad jag har för kadens har jag ingen aning om, har varken mätare eller cykeldator, men det är något jag borde skaffa. Men jag ligger på högre kadens nu än vad jag gjorde för något år sedan och det gör stor skillnad, framförallt i backarna kan jag tycka!

Vätternrundan kina ram
Det brukar vara någonstans när man passerat 20 mil som sånt som kanske varit obetydliga irritationsmoment kan börja bli riktigt obegagligt. Även tidigare favoritbyxor kan visa sig ha någon söm som i längden ger riktiga skav.

För längre sträckor skulle jag absolut rekommendera sadel med hål i mitten. Jag har ännu inte testat selle italias nya moderna med extra stora hål dock.

Vätternrundan kina ram
Nejdå 11-46 ser jag inte som tätväxlad, därav att det blev 11-36 på nya cykeln
Jag hade tänkt skriva 11-36, rättat nu 🤦‍♂️
Men det är åtminstone 11-36 i bilden och länken

Men jag ligger på högre kadens nu än vad jag gjorde för något år sedan och det gör stor skillnad, framförallt i backarna kan jag tycka!
+1
Mekaniska reglage som kostar mer än ramen? Ett bygge i min smak.
(y)
Eller så kan man ha tur och hitta DA beg här på Köp&Sälj för mindre än vad motsv Ultegra skulle kosta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp