Fairlight Faran/Strael/Secan

Hmm, ok, bara sådär?
Komplettera med vaxbaserad rostskyddsmedel. (Tectyl, Dinitrol mfl)
Men cykelns insida är kanske inte lika utsatt för väder och vind som en trallskruv. Inte för att jag vet vad du gör med din cykel så det är ju bara ett antagande vilket jag hoppas du har förståelse för.

Tack för tips , ska kolla in skärmarna!
Jag har en ED coatad Singular peregrine mk3 med Gilles Berthoud skärmar och jag har inte sett nåt tecken på rost under minst två vintrar (och då har jag ändå plockat ut vevpartiet 3ggr). Min anekdotiska slutsats är att kombinationen är tillräckligt bra. Saltet har dock rostat ett antal kedjor.

På tal om rostskydd invändigt så har jag en hel del input efter att ha byggt ett ganska stort gäng stålcyklar de senaste ca 10 åren eller så. Jag har en Strael som jag inte tror att jag behandlat invändigt eftersom den bara går under sommarhalvåret, men räknar med att Fairlight inte skiljer sig nämnvärt från Genesis, Surly och diverse andra tillverkare jag rostskyddat och sedan använt flitigt.

De "bra" tillverkarna verkar oftast köra på ED-coating och det verkar vara superbra. Här ser man bilder från insidan av min Genesis vid ombyggnation, där jag kört några år utan att göra någonting:
Svar i tråden '[Byggtråd] Fulpendlare blir fin-allt-i-allo'
https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-fulpendlare-blir-fin-allt-i-allo.3639946/post-3640348

Ska se om jag kan luska fram några andra inlägg där det finns instruktioner/bilder på hur jag brukar rostskydda. Uppdaterar om jag orkar/hinner/klarar av det!😛

Edit: rostskyddsmedlet jag använt
Svar i tråden '[Byggtråd] Genesis Croix de Fer - gravelversionen'
https://happyride.se/forum/threads/...x-de-fer-gravelversionen.3699554/post-4432227

Nu har jag fått lite mer tid på cykeln i varierande förhållanden med även några längre turer.
Igår skulle bli en 40 milare men fastnade först i ett åskoväder och behövde lite stopptid för att vänta ut regnet och tina upp igen och fick sen oväntat mycket gravel längs rutten så till slut landade jag i att det fick bli en övernattning för att avverka sista 100 km idag istället. Var inte sugen på stresscykling i fallande mörker och försöka hinna fram innan sista färjan för dagen skulle gå över till landstället.
Rätt skönt att fatta vuxna beslut ibland faktiskt och till syven och sist tror jag familjen är gladare över en trött men fungerande familjemedlem än zombieläget som hade infunnit sig annars.

Hur som tillbaka till cykeln. Den är rätt exakt som jag tänkt mig. Väldigt välbalanserad och mångsidig men fortfarande en landsvägscykel primärt även om det funkar fint på svenska mer välpolerade grusvägar - allroad helt enkelt, men gör sig bäst åt mer racerhållet.

Lacken är riktigt mysig, beter sig väldigt olika beroende på ljus, från hundskits grönbrunt i dassigt ljus till nästan lysande gult i stark sol och allt däremellan. Ger cykeln karaktär men är otroligt svår att ge rättvisa på bild.

Ramen är ju otroligt genomarbetad men en sak irriterar mig lite - skruvarna till bakbromsoket sitter liksom innanför dropoutens bromsfäste - byter man mellan olika hjulpar som jag gjort behöver man ibland centrera om oket och då är det fippligt att komma åt skruvarna.

Annars förlösande med enkel åtkomst till allt.
Komponentmässigt är jag nöjd.
Brookslindan är lite jävlig att linda och efter ett tag hade den krupit lite så det blev lite fula skarvar runt hoodsen, har lindat om och nu ser det bra ut och håller sig förhoppningsvis.

King Cage ställen är snygga men de ryker nog på sikt - det krävs för mycket fipplande för att få ner flaskorna med väskor vilket är det sista man vill ha när en timmerbil dundrar förbi.

Ska testa med +1 cm distanser på aerobarsen (har 2 cm nu) och ska testa 90 styrstam också (sitter 100 nu) - syftet med båda ändringar är aningens mer långfärdskomfort.

Sen är.det väl fortsatt huvudbry kring optimala däcken. Spesh däcken 26/28 som sitter på snabbhjulen nu från andra hojen ska snart bytas och då blir det Conti 5k 28/30 (max som får plats i andra ramen).
De andra hjulen med Challenge Strada Bianca 40 ska på sikt få nåt smalare för lite mer racerkänsla men som fortfarande är hyfsat på grus. Siktar nog på 34-36 mm.

I övrigt sjukt sugen på en Cyclite Aero bar bag men än så länge vinner snåljåpen :)
Visa bilaga 780989
Lösningen på åtkomsten till skruvarna till skivbromsoket:

För djäkla bra verktyg!

Lösningen på åtkomsten till skruvarna till skivbromsoket:

För djäkla bra verktyg!

Ja alltså det är inget problem när man är hemma och har access till alla verktyg. Men t.ex. nu när jag är på landet och har två hjulpar med mig som jag skiftat lite emellan beroende på vart turen går så får man hålla till godo med en liten fast torx och då är det lite puligt. Kan ju hända att man skulle behöva justera i fält också och då hade det gärna fått vara så att skallen för skruvarna är synlig och lättåtkomlig.

Men verktyget ser smidigt ut :)

Hm, tror vi får se det som att 40 mm däck ändå är lite för tight.... vilket är märkligt för det ser ut att finnas gott om plats och det är bara nött på ena sidan gaffeln.
Har andra hjul på nu men måste kolla lite närmare med 40orna....tycker det är lite skumt.
Inga märken i baktriangeln och inget på andra sidan i gaffeln.
IMG_20250724_155449.webp

Hm, tror vi får se det som att 40 mm däck ändå är lite för tight.... vilket är märkligt för det ser ut att finnas gott om plats och det är bara nött på ena sidan gaffeln.

Hjul flexar mer åt sidan där ekrarna är brantare. Man kan enkelt verifiera det genom att trycka hjulet åt sidan med fingrarna. Jag upptäckte det på min Santa Cruz Chameleon som jag kör helstel och där bakdäcket bara tog i kedjestagen på drivsidan.

Men givet att officiell tabell anger 39 mm WAM för Strael tycker man att 40 borde vara lugnt då det bör finnas 4 mm per sida i marginal med 39or enligt normen. Men men för sent nu :)

Läser följande kommentar om Secan:
"Downside of this frame is 72deg head tube and 50mm fork offset doesn't give the best stability and control on singletrack or bike packing, 45mm is more ideal, much like MTB trend to shorter offset forks."

Vad betyder det för en vanlig dödlig om jag vill att cykeln ska funka bra för backpacking? Han säger att 45mm är mer optimalt, motsvarande en Strael då?
Och om 45mm är optimalt, varför satte dom inte det på Secanen?

"Downside of this frame is 72deg head tube and 50mm fork offset doesn't give the best stability and control on singletrack or bike packing, 45mm is more ideal, much like MTB trend to shorter offset forks."

Vad betyder det för en vanlig dödlig om jag vill att cykeln ska funka bra för backpacking? Han säger att 45mm är mer optimalt, motsvarande en Strael då?

"More ideal" = / = optimalt

Secanen är väl inte designad för bikepacking eller singletrack? Allting på en cykel är ju en designkompromiss utifrån det tänkta användningsområdet

Secan är deras "snabbgravel" för bikepacking ,med en massa väskor framtill är det Faran som gäller. Även om det är minimal skillnad. Sen tror jag Fairlight gänget har örnkoll just vad geon anbelanger.

jag är oerhört nöjd med min strael!

Jag körde en hel del landsvägsgrusvägar idag. 39mm breda gravelking på. Stökigare än så vill jag inte köra med bockstyre så en allroad-racer är perfekt för mig.

Och storleken blev bra till slut. 56T. Jag är 186. 70mm drop mellan mitten på sadeln och ök styre.

Vad är största skillnaderna mellan Strael och Secan?
Ute efter att ersätta mtb, cx och lvg cykel.

Är Secan en dålig kompromiss, behöver man egentligen en Strael + Faran? =)
Eller en Secan med dubbla hjuluppsättningar?
Vill kunna köra på dom flesta underlag, lite lätt touring och även grus (inga mtb-ambitioner)

Vad är största skillnaderna mellan Strael och Secan?
Ute efter att ersätta mtb, cx och lvg cykel.

Är Secan en dålig kompromiss, behöver man egentligen en Strael + Faran? =)
Eller en Secan med dubbla hjuluppsättningar?
Vill kunna köra på dom flesta underlag, lite lätt touring och även grus (inga mtb-ambitioner)
Jag har både en Secan och en Strael, i olika storlekar dock. Secan fungerar riktigt bra på landsväg (skälet till att jag köpte en Strael) dock behöver jag som har väldigt låg maxkadens en tyngre utväxling på landsväg. Om utväxlingen på en Strael fungerar för dig på landsväg räcker det med en cykel och dubbla uppsättningar hjul.

Jag har både en Secan och en Strael, i olika storlekar dock. Secan fungerar riktigt bra på landsväg (skälet till att jag köpte en Strael) dock behöver jag som har väldigt låg maxkadens en tyngre utväxling på landsväg. Om utväxlingen på en Strael fungerar för dig på landsväg räcker det med en cykel och dubbla uppsättningar hjul.

Tror du menar Secan? Om utväxlingen funkar duger Secan för både landsväg och grus?

Faran är i mångt och mycket numera en "billigare Secan" givet stålgaffel och mer fokus på bikepacking / touring.

Som "en för allt" skulle jag satsat på Secan med dubbla hjulpar.

Lite lurigt med low trail styrningen som är anpassad för last framtill? Dom brukar vara lite oroliga om man kör olastat (low trail generellt dvs)

Jo, men vi får nog se cykeln som ett system inkl den nedföljande gaffeln?
Annars blir det ju dyrt om man ska switcharoooa gaffel med tänker jag

Du tänker så😁
Håller så klart med - därav att jag rekommenderade Secan som "allt i allo", men ville bara belysa att skillnaderna mellan Secan och Faran numera sen de fick samma rör primärt handlar om egenskaper som kommer av gaffelskillnaden (som jag tolkat det).

Du tänker så😁
Håller så klart med - därav att jag rekommenderade Secan som "allt i allo", men ville bara belysa att skillnaderna mellan Secan och Faran numera sen de fick samma rör primärt handlar om egenskaper som kommer av gaffelskillnaden (som jag tolkat det).
Jag är otroligt sugen på att rensa ordentligt i cykelstallet och skaffa en gravel som sneglar mer mot allroadhållet, då är secan (eller strael. Men skulle vilja ha 45mm däck åtminstone) väldigt intressanta alternativ

Jag är otroligt sugen på att rensa ordentligt i cykelstallet och skaffa en gravel som sneglar mer mot allroadhållet, då är secan (eller strael. Men skulle vilja ha 45mm däck åtminstone) väldigt intressanta alternativ

Jag gick i samma banor - beställde en Secan innan Straelen hade uppdaterats; när Straelen kom kunde jag inte låta bli och ändrade min order.

Istället för att rensa har jag nu två landsvägscyklar och kvar min gravel 🤣

Straelen är kalas, men den ersätter inte en "riktig" gravel.

Man byter två bra cyklar till en som man sen till slut ändå inser inte riktigt räcker och så köper man en eller två nya igen.
Är inget fel med att byta ut och köpa nya cyklar alltså. Men en cykel som är kass på två saker är inte bättre än två cyklar som är bra på varsin sak.

Men man kan låtsas en liten stund att man är nöjd med en suboptimal båge. Det kan vara lärorikt.

Man byter två bra cyklar till en som man sen till slut ändå inser inte riktigt räcker och så köper man en eller två nya igen.
Är inget fel med att byta ut och köpa nya cyklar alltså. Men en cykel som är kass på två saker är inte bättre än två cyklar som är bra på varsin sak.

Men man kan låtsas en liten stund att man är nöjd med en suboptimal båge. Det kan vara lärorikt.

Ja och nej - det är ju också rätt mycket prylnörderi inblandat. Att ha en Secan med olika hjul funkar alldeles utmärkt för att ta sig fram med effektivt på både asfalt och grus.
Sen vill den inre prylnörden "optimera" trots att ingen på.hels jordklotet bryr sig ett skvatt om man skulle vara 1,5% långsammare pga. suboptimal utrustningskonfig.

Hur bra en cykel egentligen är blir ju i slutändan ofta ett resultat av vad man upplevt med den.
Så ofta ger det ju mer att faktiskt cykla och göra nåt kul med cykeln.
Sen är det så klart alltid kul med ändamålsenliga prylar - jag skulle aldrig föreslå en Allez Sprint för bikepacking eller en Surly Straggler för crit racing. Men vill man varva underlag utan specifika fartambitioner tror jag man skulle klara sig utmärkt med t.ex. en Secan bara.

Men hur kul vore det? :)

Varit där.
Fick tag i en universalcykel (Mason Bokeh) och två hjulpar, sålde av de andra.
Det finns de som tycker det är jobbigt att kolla lufttrycket och pumpa inför varje runda.
Hålla på att byta hjul då?
Klart det går.
Men nu har jag sex cyklar, ett par mer än före universalcykeln...

Fast byta hjul tycker jag inte direkt är jättejobbigt.
Hela semestern har jag bara haft med mig en cykel, Straelen, med två hjulpar. Har funkat hur bra som helst. Nu är inte det ett permanent tillstånd men ändå. Och tyvärr har det påminnt mig om hur lite vissa av de andra cyklarna används samt fått mig att fundera återigen på hur det optimala cykelstallet egentligen ska gestaltas.

Jag har väl snarare börjat känna att mekandet, pysslandet och allmänna nörderiet ibland kan ta iväg från själva cyklandet.

Kombinerat med att min gravel i dagsläget mer är av bikepacking/offroad karaktär, och i någon sorts kris har jag fått för mig att det hade kunnat vara roligt med bockstyre, smala däck och cykla fort på asfalt med.
Har antagligen mer att göra med det faktum att dom olika cykelgrupperna som kör i lvg i sthlm ser ut att ha det trevligt. Men jag tänkte låta mig göra det misstaget på egen hand 😂

Om jag skulle göra mig av med alla cyklar och bara få ha en kvar hade en cykel motsvarande en Secan varit vad som hade fått vara kvar. Min stålgravel är ingen Fairlight utan en liknande, och jag saknar sällan racer när jag sitter på den. Byter aldrig hjul eller däck. Lätta och fina däck med lite mer volym (inte mer än typ 42 mm) så kan man köra på vad som helst.

Jag ska dock säga att jag inte har så bra koll på nya Secanen. Cyklar med massor av däckutrymme (som oftast ger långa kedjestag) och flack gaffel blir mer som traktorer än rappa racehojar. Är övertygad om att utsvävningarna åt att maxa däckutrymme har begränsat värde i min del av världen. Med det sagt litar jag ganska mycket på att just Fairlight har koll på vad de sysslar med och har lämnat Secanen nätt och pigg.

Som sidorspår är Straelen (och då pratar jag om min egen 2.0) på vippen nära att gå att ha som grushoj men är lite väl raceig för att vara riktigt bekväm på grus. Jag har alltid sett en Secan som snäppet över där man får det bästa av båda världar. Kanske.

Sammanfattningsvis är jag lockad av att renodla och är för att man byter sin äventyrshoj + racer mot en Secan.

Fast byta hjul tycker jag inte direkt är jättejobbigt.
Hela semestern har jag bara haft med mig en cykel, Straelen, med två hjulpar. Har funkat hur bra som helst. Nu är inte det ett permanent tillstånd men ändå. Och tyvärr har det påminnt mig om hur lite vissa av de andra cyklarna används samt fått mig att fundera återigen på hur det optimala cykelstallet egentligen ska gestaltas.
Jag har ett hjulpar och två uppsättningar däck. Njut ni som har flera hjulpar. 🙂

Och på grund av anledning kör jag med slang och inte tubeless.

Lite lurigt med low trail styrningen som är anpassad för last framtill? Dom brukar vara lite oroliga om man kör olastat (low trail generellt dvs)
Enligt Fairlight ska den bete sig som en Strael olastad och Secan lastad.

"On the Faran we use ‘low-mid trail’ to provide better handling with a front load
and also fast ‘road-like’ handling when there is no load and large tyres.
So by reducing the trail the stability is reduced, but then a front load is added to give a desired stability, or rather that it is ‘not too stable’ with a front load and still stable enough when unloaded.
The theory was that by reducing the trail by approx 10mm versus the Strael/Secan you end up with handling that is very similar to the Strael (because of the increased pneumatic trail on the Faran from the larger tyres) but less stable than the Secan (pneumatic trail approx the same assuming same sized tyres, but the Secan has greater mechanical trail).
If you then add a front load to the Faran the stability increases and it becomes
more like a Secan without a load. It depends on the size of the load of course.
So in summary, unloaded with 650 x 47 or 700 x 38-50 (..ish) tyres the Faran
feels fast and agile, like a Strael. With a front load added the stability increases
and it feels more like a Secan. Perfect for fast commutes on variable road
surfaces, or weekend tours with a medium front load such as a rando/pizza bag
and two fork packs."

Tittar lite på storleken, mätte jag PBH så verkar jag få 90cm (?!?!) till mina 184cm. Mätt om ett helt gäng gånger men verkar landa där.
men känns orimligt då jag verkar hamna på en sadelhöjd kring 76cm när jag experimenterar vad som känns bekvämt.

Så enligt storlekskalkylatorn skulle jag ha en 58T

Hur långa/vilket PBH har ni, och vilken ramstorlek?

Hur långa/vilket PBH har ni, och vilken ramstorlek?
Var tvungen att googla vad du avser med PBH och antar att det då är pubic bone height, så hade sagt innerbenslängd eller insöm för att göra det enklare att förstå.

Proportionerligt har du långa men inte orimligt långa ben. Jag har själv 87 cm ben mot 180 totallängd, och hade för eget bruk valt en 56R om jag köpt en Fairlight. 58 verkar därmed inte alls orimligt för dig men huruvida du sitter så upprätt att du verkligen behöver T-geometri kan bara du avgöra.

Fairlight gör inte sig själva någon tjänst genom att använda en ram med T-geometri på den stora hero-bilden på Secan. Visst jag förstår att de är lämpligare för vissa proportioner och åkommer, men usch vad fult det är med så långt styrhuvud…

Var tvungen att googla vad du avser med PBH och antar att det då är pubic bone height, så hade sagt innerbenslängd eller insöm för att göra det enklare att förstå.

Proportionerligt har du långa men inte orimligt långa ben. Jag har själv 87 cm ben mot 180 totallängd, och hade för eget bruk valt en 56R om jag köpt en Fairlight. 58 verkar därmed inte alls orimligt för dig men huruvida du sitter så upprätt att du verkligen behöver T-geometri kan bara du avgöra.

Fairlight gör inte sig själva någon tjänst genom att använda en ram med T-geometri på den stora hero-bilden på Secan. Visst jag förstår att de är lämpligare för vissa proportioner och åkommer, men usch vad fult det är med så långt styrhuvud…
Jag tycker det är snyggt.

Hellre långt styrhuvud än giraff-torn med spacers.

Inser att min mehteh är otroligt lik en Faran i 58T, även om jag kör den med rakt styre.
IMG_4054.webp

9mm längre reach på mehtehn och 15mm mer stack på Fairlighten. Så ifall man sätter 15mm spacers under stammen på mehtehn så är stacken densamma, och reachen diffar 5mm.

Till och med för mig blir det här ett vansinnesprojekt. Ska jaga rätt på bockstyre och någon beggad 11 delad grupp för att testa innan jag committar.

Jag tycker det är snyggt.
Jag hade svår ångest över att beställa en T-ram. Jag är 186, typ 88cm innerben (kan vara 89 med. Kommer inte ihåg nu, men det står säkert i någon tråd jag skrivit i) och beställde en 56T. Jag har mellan 5 och 10mm spacers under styrstammen och jag sitter kanonbra på den. 100 eller 110mm styrstam.

Jag är rätt flexibel i delar av kroppen. Kan t.ex. stå med raka ben och sätt handflatorna i marken. Men min övre delen av ryggen är lite stelare och nacken gillar inte för lågt styre.

56T ser trots allt proportionerlig ut. Hellre en 56T med få spacers än en 56R med 35mm spacers. En 56R med få spacers är helt klart snyggare på på bild men det bryr jag mig inte om när jag väl är ute på vägarna.

Tillbaka
Topp