Nu har jag fått lite mer tid på cykeln i varierande förhållanden med även några längre turer.
Igår skulle bli en 40 milare men fastnade först i ett åskoväder och behövde lite stopptid för att vänta ut regnet och tina upp igen och fick sen oväntat mycket gravel längs rutten så till slut landade jag i att det fick bli en övernattning för att avverka sista 100 km idag istället. Var inte sugen på stresscykling i fallande mörker och försöka hinna fram innan sista färjan för dagen skulle gå över till landstället.
Rätt skönt att fatta vuxna beslut ibland faktiskt och till syven och sist tror jag familjen är gladare över en trött men fungerande familjemedlem än zombieläget som hade infunnit sig annars.
Hur som tillbaka till cykeln. Den är rätt exakt som jag tänkt mig. Väldigt välbalanserad och mångsidig men fortfarande en landsvägscykel primärt även om det funkar fint på svenska mer välpolerade grusvägar - allroad helt enkelt, men gör sig bäst åt mer racerhållet.
Lacken är riktigt mysig, beter sig väldigt olika beroende på ljus, från hundskits grönbrunt i dassigt ljus till nästan lysande gult i stark sol och allt däremellan. Ger cykeln karaktär men är otroligt svår att ge rättvisa på bild.
Ramen är ju otroligt genomarbetad men en sak irriterar mig lite - skruvarna till bakbromsoket sitter liksom innanför dropoutens bromsfäste - byter man mellan olika hjulpar som jag gjort behöver man ibland centrera om oket och då är det fippligt att komma åt skruvarna.
Annars förlösande med enkel åtkomst till allt.
Komponentmässigt är jag nöjd.
Brookslindan är lite jävlig att linda och efter ett tag hade den krupit lite så det blev lite fula skarvar runt hoodsen, har lindat om och nu ser det bra ut och håller sig förhoppningsvis.
King Cage ställen är snygga men de ryker nog på sikt - det krävs för mycket fipplande för att få ner flaskorna med väskor vilket är det sista man vill ha när en timmerbil dundrar förbi.
Ska testa med +1 cm distanser på aerobarsen (har 2 cm nu) och ska testa 90 styrstam också (sitter 100 nu) - syftet med båda ändringar är aningens mer långfärdskomfort.
Sen är.det väl fortsatt huvudbry kring optimala däcken. Spesh däcken 26/28 som sitter på snabbhjulen nu från andra hojen ska snart bytas och då blir det Conti 5k 28/30 (max som får plats i andra ramen).
De andra hjulen med Challenge Strada Bianca 40 ska på sikt få nåt smalare för lite mer racerkänsla men som fortfarande är hyfsat på grus. Siktar nog på 34-36 mm.
I övrigt sjukt sugen på en Cyclite Aero bar bag men än så länge vinner snåljåpen :)
Visa bilaga 780989