Vätternrundan kina ram

Vätternrundan kina ram
Mekaniska reglage som kostar mer än ramen? Ett bygge i min smak.
Fördelen med att köra äldre grejer, det går att hitta fina saker begagnat till hyfsat pris!

Även styrlinda är ju att rekommendera
Snyggt bygge! Jag vet inte om cykeln är helt färdigbyggd på bilden du visar. Men jag kan tipsa om att montera styrändsplugg för att minska kroppsskada vid eventuell krasch.
Både styrlinda och styrändspluggar är på plats! Men tack för omtanken :)

Vätternrundan kina ram
Hej! Tanken är att jag ska cykla Vätternrundan för första gången nästa år, jag inser att jag behöver köpa mig en landsvägscykel!

Idag cyklar jag på min gravel med 40mm Gravelking däck. I fredags snittade 31.8 km/h på 15.3 mil (enligt strava) med mestadels asfalt, lite grus och nån stig, solo med stopp i Söderköping för glass (viktigt). Jag tror jag kan klara Vätternrundan men jag bör nog ha en landsvägscykel iallafall. Då graveln är en kina ram (Spcycle G069) som va båda kul att bygga och blev billigt funderar jag på att bygga en kina racer (Spcycle R088).

Min fundering är om det är en dum idé att bygga en cykel som inte är UCI-approved, har vi några lopp i Sverige jag inte kommer kunna använda cykeln på? Hittar inte så mycket info om det och min kunskap är = noll på ämnet. Tack på förhand! Slänger med en bild på mitt gravelbygge som snart är klart, vikt på 6.95 kg
Jävlar vad fet! En sån skulle jag vilja ha 😂 Hur mycket har den kostat att bygga?

Vätternrundan kina ram
50-36 fixar du alla mellansvenska knäppar med även om du är trött. Med 50-11 går du med i svansen på snabbklungor också.
Enda gången jag behöver 50-12 är när jag hetsar ner för backar, svårt att se att man behöver det på VR, är man i klunga kan man rulla med, är man själv är det vettigare att spara på benen där.
Så jag påstår att 48-11 räcker. Men om ramen klara 50 så go for it. Som jag skrev innan: största möjliga ramen klarar.

Edit: Särskilt som TS de facto kan snitta 31,5 med 46-11 som högsta.

Vätternrundan kina ram
50-36 fixar du alla mellansvenska knäppar med även om du är trött. Med 50-11 går du med i svansen på snabbklungor också.
Man behöver inte direkt gömma sig i svansen utan kan gå fram och dra. Med 50-11 och 90 i kadens så håller du 52 km/t, det räcker ganska långt att ha någon som ligger i spets och trycker den hastighet för de flesta snabbklungorna på 95% av sträckan runt pölen...

Vätternrundan kina ram
50-12 räckte gott och väl för en SUB8-klunga (gamla, kortare rundan) för mig, så 48-11 som är en ännu tyngre växel lär funka hur bra som helst utan att trampa ur. Om man inte är en utpräglad lågkadensare eller ska cykla jättejättefort. :-)

Vätternrundan kina ram
1000039368.webp
Fick hem sambons nya gravelhjul och 30 mm GP 5000 s tr samtidigt idag, vilket sammanträffande! Tejpade uppfälgarna, dit med ventil, däck och tubelessvätska så blev det en kort provtur. Detta rullade lätt!

Fälgarna väger ca 1550 gram, mäter 25 mm invändigt, 32.5 mm utvändigt, 38 mm höga och däcken mäter 31mm på dessa så ganska nära 105% regeln, även om 28mm nog hade passat ännu bättre. Fälgarna är från Elitewheels och kostade 4320 kr med frakt, fina hjul som kommer passa henne fint men jag blev sugen på hjul med lite högre profil. Hur funkar 60 - 65 mm höga här i sverige med tanke på sidovind? Eller är 50 - 55 mer lämpligt?

Vätternrundan kina ram
Visa bilaga 787521Fick hem sambons nya gravelhjul och 30 mm GP 5000 s tr samtidigt idag, vilket sammanträffande! Tejpade uppfälgarna, dit med ventil, däck och tubelessvätska så blev det en kort provtur. Detta rullade lätt!

Fälgarna väger ca 1550 gram, mäter 25 mm invändigt, 32.5 mm utvändigt, 38 mm höga och däcken mäter 31mm på dessa så ganska nära 105% regeln, även om 28mm nog hade passat ännu bättre. Fälgarna är från Elitewheels och kostade 4320 kr med frakt, fina hjul som kommer passa henne fint men jag blev sugen på hjul med lite högre profil. Hur funkar 60 - 65 mm höga här i sverige med tanke på sidovind? Eller är 50 - 55 mer lämpligt?
Snyggt!
Jag har ingen egen erfarenhet av höga fälgar, jag vet att det är bättre aeromässigt, själv prioriterar jag vikt då jag gillar klättringar...
Men jag kan tycka att det ser lite "bakvänt" ut med (gravel)singelklinga fram med höga fälgar. Och kanske också med höga fälgar i en ram med stora öppningar för breda däck.
Men det är bara jag.

Vätternrundan kina ram
Den dagen du tog bilden hade nog inte fälgbredden(?) spelat någon roll. Och jag tror inte en mer eller mindre vanlig cyklist drabbas så mycket.

Vätternrundan kina ram
Snyggt!
Jag har ingen egen erfarenhet av höga fälgar, jag vet att det är bättre aeromässigt, själv prioriterar jag vikt då jag gillar klättringar...
Men jag kan tycka att det ser lite "bakvänt" ut med (gravel)singelklinga fram med höga fälgar. Och kanske också med höga fälgar i en ram med stora öppningar för breda däck.
Men det är bara jag.
Jo det håller jag med om, det ser inte rätt ut. Men nu handlar det inte om utseende. Troligtvis blir det en racer framöver när jag fått min mtb såld

Vätternrundan kina ram
Visa bilaga 787521Fick hem sambons nya gravelhjul och 30 mm GP 5000 s tr samtidigt idag, vilket sammanträffande! Tejpade uppfälgarna, dit med ventil, däck och tubelessvätska så blev det en kort provtur. Detta rullade lätt!

Konstant kantvind är ju inga problem, det är kastvindar och för mig framförallt snabba utförsåkningar där vinden varierar (lä och vind om vartannat eller konstiga virvlar/områden med turbulens). Känslan av kontroll finns inte riktigt där vilket kan kännas olustigt.

En försiktig och/eller lätt cyklist skall nog undvika 65-hjul. 45-55 är nog en sweet spot för de flesta.

Vätternrundan kina ram
Konstant kantvind är ju inga problem, det är kastvindar och för mig framförallt snabba utförsåkningar där vinden varierar (lä och vind om vartannat eller konstiga virvlar/områden med turbulens). Känslan av kontroll finns inte riktigt där vilket kan kännas olustigt.

En försiktig och/eller lätt cyklist skall nog undvika 65-hjul. 45-55 är nog en sweet spot för de flesta.
Känns ju som att det kan vara extra lurigt på Vättern i och med att det är ganska många som är ovana att cykla i grupp.

Vätternrundan kina ram
Hur funkar 60 - 65 mm höga här i Sverige med tanke på sidovind? Eller är 50 - 55 mer lämpligt?
Vi har oftast inte jättestarka vindar i Sverige, men större vindfång betyder förstås starkare knuffar i sidan vilket kan vara tröttande. De flesta tycks använda 50 mm som standard och sätter eventuellt på 65 mm vid speciella tillfällen.
När jag började använda 50 mm tyckte jag att det var lite mer fladder i framhjulet bakom bussar och lastbilar, men det är mycket en vanesak.

Tillbaka
Topp