En cykel att härska över dem alla? N-1?

Men samtidigt om du tittar hur folk bygger/cyklar xc nu för tiden så är det en jäkla fart.
Tror att lätta hjul, snabba däck och en kolfibergaffel skulle göra underverk för rappheten på cykeln.

Däremot tror jag att jag inte skulle försöka ersätta den "råttiga åretrundpendlaren som kan lämnas vid bussen eller utanför kontoret"

Sen vill jag påstå att en flatbar gravel/hybridcykel är att föredra ifall man inte är nere i bocken på sin bockstyrecykel. Ser en massa folk som kör gravel/lvg och aldrig lämnar hoodsen
Aa, håller på att bygga cykel till ett av barnen nu som är en halvmodern 26" ram som ska gå med kolfibergaffel, och den känns ju onekligen rätt kul och rapp.

Heller helt med om resonemanget kring flatbar och hoods!

En av cyklarna som kommer få vara kvar oavsett vad är ju streetlockern som står parkerad inne i stan. Den är också svår att ersätta.

Aa, håller på att bygga cykel till ett av barnen nu som är en halvmodern 26" ram som ska gå med kolfibergaffel, och den känns ju onekligen rätt kul och rapp.

Heller helt med om resonemanget kring flatbar och hoods!

En av cyklarna som kommer få vara kvar oavsett vad är ju streetlockern som står parkerad inne i stan. Den är också svår att ersätta.
Vi har ju också @erolwi som byggt den coolaste karate monkeyn med kolfibergrejer, under 10kg om jag minns rätt?

Enda som stoppar att bygga den mer gravelaktigt/snabb är väl max 32t drev fram

Vi har ju också @erolwi som byggt den coolaste karate monkeyn med kolfibergrejer, under 10kg om jag minns rätt?

Enda som stoppar att bygga den mer gravelaktigt/snabb är väl max 32t drev fram
Ja, den har jag ju sett här på forumet när du säger det. Helt andra ändan av karatemonkeyspektrat från mig, men ruskigt frän. Men där ställer ju utväxling till det som du säger

Ja, den har jag ju sett här på forumet när du säger det. Helt andra ändan av karatemonkeyspektrat från mig, men ruskigt frän. Men där ställer ju utväxling till det som du säger
Jag har ju två karate monkeys (suck...)
En L och en XL.

En var byggd med rejäla 27.5" hjul, 3" däck och rätt tunga delar. En är byggd med lätta hjul, 2.4" däck och lättare grejer.
Är en sån otrolig skillnad i hur cyklarna upplevs. Så lätt att "overbike"-bygga en cykel att den blir tråkig för det man faktiskt använder den till. Man kommer faktiskt oftast undan med betydligt lättare/svagare grejjer än man tror

Istället för att gå all in med rakt styre kanske det går att hitta ett bredare bockstyre med lite grundare och kortare bock. Kanske till och med lite flare?

Jag har ju två karate monkeys (suck...)
En L och en XL.

En var byggd med rejäla 27.5" hjul, 3" däck och rätt tunga delar. En är byggd med lätta hjul, 2.4" däck och lättare grejer.
Är en sån otrolig skillnad i hur cyklarna upplevs. Så lätt att "overbike"-bygga en cykel att den blir tråkig för det man faktiskt använder den till. Man kommer faktiskt oftast undan med betydligt lättare/svagare grejjer än man tror
Nu har jag iofs sabbat en body på ett lättare hjulpar på min Karate monkey, men då var den också fullastad och drog en cykelkärra. Men jag håller absolut med, tänkt användningsområde och faktisk användning är inte alltid samma sak.

Sen vill jag påstå att en flatbar gravel/hybridcykel är att föredra ifall man inte är nere i bocken på sin bockstyrecykel. Ser en massa folk som kör gravel/lvg och aldrig lämnar hoodsen
Det kan vara mig du har sett. 🙂
Men jag tycker nog att det har sina fördelar med krullstyre ändå. Greppet runt hoodsen ger en mer naturlig ställning för händerna. Det blir lättare att slappna av i armbågarna. Och lättare att hålla krypa ner och hålla in armbågarna mot kroppen om man känner för att pressa på lite. Men om det väger upp nackdelarna med bockstyre beror förstås på smak och användningsområde. 🙂

Hallå!

Jag har plötsligt snöat in på en ide om att göra rent hus i cykelstället och koka ihop alla cyklar till en (typ).
Idag har jag någon form av pendlar-gravel, en vinterpendlare, en fincykel med fälgbroms och en hardtail som jag kan köra antingen med dämpad gaffel eller med bikepackinggaffel med tusen fästen. Har iofs också en cargobike, men den får vara kvar.

Cykelpendlar då och och då till jobbet, vilket innebär dryga två mil enkel väg, så jag vill ha något som fortfarande känns skapligt på asfalt.
Har också fortfarande planer på att bikepacka/cykelsemester, så vill ha kvar möjligheten till cargocages osv och få in lite fetare däck. Inser dock att jag typ aldrig använder hardtailen, så behovet av en renodlad mtb är uppenbart inte så stort.

Här dök tanken på ngn form av flatbar-gravel upp, den skulle i teorin kunna ersätta övriga cyklar i flottan (med två uppsättningar hjul). Däremot vet jag ju att den inte kommer vara bäst på något, men det kanske är en uppoffring som är värd att göra.

Så, kan ni övertala mig om att jag är fel ute eller stryka mig medhårs och säga att jag nog är något på spåren?

Målbilden annars är typ vinterpendlarens geo men med mer utrymme för däck och skivbroms.
Omöjligt, går inte , helt ogörligt😜

Jag testar lite med flatbar och tempopinnar. Ligger nämligen sällan i bocken. Men det är lite skön ställning på hoodsen (men inte lika bra bromskontroll). Det GÅR att cykla lite stig med bockstyre (men det är mycket som går), men... Svårt att få nåt som är optimalt för allt.

Jag testar lite med flatbar och tempopinnar. Ligger nämligen sällan i bocken. Men det är lite skön ställning på hoodsen (men inte lika bra bromskontroll). Det GÅR att cykla lite stig med bockstyre (men det är mycket som går), men... Svårt att få nåt som är optimalt för allt.

Har en tanke om att kunna slänga på tempopinnar om jag mot förmodan skulle ge mig ut på längre äventyr. Inser ju att en cykel aldrig blir optimalt för allt, men frågan blir ju om den blir tillräckligt bra på det mesta eller om det kommer simma runt i ett hav av mellanmjölk.
Har sneglat mot den där bombtracken också, gillar den på något sätt! Såg också att de har en ny hook med flatbar på gång som såg rätt lovande ut.

Specialized Diverge Evo hade jag skaffat med alla dessa krav och tankar :D Hade en med smalt styre (60cm) och barends. Riktigt allsidig och rolig

Har en tanke om att kunna slänga på tempopinnar om jag mot förmodan skulle ge mig ut på längre äventyr. Inser ju att en cykel aldrig blir optimalt för allt, men frågan blir ju om den blir tillräckligt bra på det mesta eller om det kommer simma runt i ett hav av mellanmjölk.
Har sneglat mot den där bombtracken också, gillar den på något sätt! Såg också att de har en ny hook med flatbar på gång som såg rätt lovande ut.
Jag köpte en Arise Singlespeed (halva priset) och slängde på lite växlar. Körde bikepacking med den förra sommaren (det gick bra, men var inte nere i bocken många gånger).
Hade jag hunnit klart med frampakethållaren hade den gått på årets cykelsemestrar. En trevlig cykel. Den kommer jag inte att sälja i första taget.
Men, styrkombon är under utveckling.
Tempobågarna är i vägen för styrväskan (som jag finner otroligt praktisk).
Och hoodsen är skönare än barends (trots att positionen inte är olik).
Livet är inte lätt! :)

Edit: dessutom gillar jag dess utseende. Stål, smala/runda ramrör, rakt styrhuvud. Klassisk cykel (för mig som är gammal).

Senast ändrad:
Den futureshocken på diverge Evon tycker jag funkar rätt bra , körde min evo kanske lite väl hårt i skogen ibland 😅 men tyckte inte om Evon när man låg och tryckte mil på platten då den har rätt brant sadelvinkel så tyckte jag man fick rätt mycket tryck på händer m.m men den va grym offroad och på stökiga stigar. Och jag körde tracer 47mm på den och tufo 45mmdäck med lite mer mönster

IMG_4262.webp
IMG_4263.webp

Stack & reach diffar 2-3mm mellan gamla big bron och divergen. Med flackare sadelrör 🤓
Så en mtb kan kännas rapp den med!

Jag ställer mig i järnkorshörnan. Med bockstyre för kontroll och motvind. Järnkorsen har bevisat sig på olika lopp och dess ägare säger ofta att det är den sista cykeln de säljer.

Min har gått mellan 4- och 5000 mil och är lite sliten. Den har gått som pendlare, randohoj, grusracer och racer. Den har styv bakända så det går att ta i. Min fick nytt liv med en kolfibergaffel. Med en 36a som lilldrev kan jag cykla hur soft som helst

Skulle jag bara ha den skulle jag ha två hjulpar för asfalt/grus. Att man inte sitter i bocken ibland betyder att geometrin är keff.

Jag ställer mig i järnkorshörnan. Med bockstyre för kontroll och motvind. Järnkorsen har bevisat sig på olika lopp och dess ägare säger ofta att det är den sista cykeln de säljer.

Min har gått mellan 4- och 5000 mil och är lite sliten. Den har gått som pendlare, randohoj, grusracer och racer. Den har styv bakända så det går att ta i. Min fick nytt liv med en kolfibergaffel. Med en 36a som lilldrev kan jag cykla hur soft som helst

Skulle jag bara ha den skulle jag ha två hjulpar för asfalt/grus. Att man inte sitter i bocken ibland betyder att geometrin är keff.
Den är dessutom snygg, det ska man inte underskatta!

Jag har inte gjort så många mil på min pendlare men åtminstone 1000 mil har det nog blivit. Använder både bock och hoods och tycker det är suveränt till just asfalt men om den här ekvationen ska gå ihop är det nog rakstyre som gäller för mig.

Jo. Förstås är eller vart fall kan alla våra förslag vara i grunden samma. Fel geo pga styre med fel form som kan avhjälpas med en bikefit 🙂
För mig blev det en extrem skillnad när jag bytte till ett smalare Deda Zero2-styre, och även också höjde det en smula. Det styret är ett relativt billigt alu-styre, men kändes verkligen som det var som gjort för mig. Nu gillar jag ligga i bocken en hel del.

Den är dessutom snygg, det ska man inte underskatta!

Jag har inte gjort så många mil på min pendlare men åtminstone 1000 mil har det nog blivit. Använder både bock och hoods och tycker det är suveränt till just asfalt men om den här ekvationen ska gå ihop är det nog rakstyre som gäller för mig.
I vilka sammanhang är rakstyret så mycket bättre att du accepterar det i alla sammanhang där krullstyret hade varit klart bättre?

Bilagor

• Screenshot_20250817-112925.webp
    Screenshot_20250817-112925.webp
    126.9 KB · Besök: 50
Ja, då blir geomtrin keff.
En sak jag har lärt mig är att höja styret och ha styren med lite grundare bock. Sitta med lite böjda armar på hoodsen, med lätthet i aeroposition och i bocken. Min rygg vilas bäst i bocken.

Geometrin är oförändrad. Ramen ändras ju inte. Det som ändras är hur ramen passar - dvs. bike fiten / hur man sitter på cykeln.
Geometri avser ramens vinklar.

Geometrin är oförändrad. Ramen ändras ju inte. Det som ändras är hur ramen passar - dvs. bike fiten / hur man sitter på cykeln.
Men man måste väl ändå se cykeln som ett system och inte isolerade komponenter.

En cykel kan ju passa perfekt med ett visst komponentval men inte alls med ett annat komponentval.

Typ att slänga på en för lång/kort gaffel, för lång/kort stam, för mkt/lite setback osv.

Må så vara. För mig hur kontaktpunkterna mot kroppen förhåller sig mot varandra. Brist på komfort dödar både fart och cykelglädje.

Det här med bockstyre verkar vara nån slags religiös grej. Om det vore så himla bra i alla lägen (även skogen undantaget) så skulle det sitta bockstyren på exakt alla cyklar. Det gör det inte. För att alla inte gillar att sitta ihopfälld och "prestera" när man cyklar.

Det här med bockstyre verkar vara nån slags religiös grej. Om det vore så himla bra i alla lägen (även skogen undantaget) så skulle det sitta bockstyren på exakt alla cyklar. Det gör det inte. För att alla inte gillar att sitta ihopfälld och "prestera" när man cyklar.
Håller med. Men nu handlar det om en cykel för allt. Man behöver inte sitta ihoptryckt eller prestera med ett bockstyre. Det är min poäng.

Jag har känslan att avog mot bockstyre ofta bottnar i att man utgått från en grundposition för racers. Det är lite som att åka runt med hård sportfjädring på sin vardagsbil.

Jag har satt mina hoods på en höjd som ger överblick i pendligstrafik och semesterlandskap. Det fungerar alldeles utmärkt till att cykla med barn och andra långsammare cyklister. Får jag motvind eller vill gasa på går jag ned i bocken, som är på en höjd där jag kan sitta bekvämt länge.

På en cykel som ska vara så mångsidig som möjligt bör man imho också ha ett styre som är så mångsidigt som möjligt.

Då ska du nog ha en annan cykel än cdf. Vilken som helst gammal mtb kvalar nog in.
Lite mer nyanserat än så måste det väl ändå vara? Det är ju onekligen en viss skillnad på cykel och cykel, oavsett om man föredrar bockstyre eller inte. Tänker att det finns en anledning till att många tillverkare börjar erbjuda någon form av flatbar-gravel i sin lineup.

Jag har känslan att avog mot bockstyre ofta bottnar i att man utgått från en grundposition för racers. Det är lite som att åka runt med hård sportfjädring på sin vardagsbil.

Jag har satt mina hoods på en höjd som ger överblick i pendligstrafik och semesterlandskap. Det fungerar alldeles utmärkt till att cykla med barn och andra långsammare cyklister. Får jag motvind eller vill gasa på går jag ned i bocken, som är på en höjd där jag kan sitta bekvämt länge.

På en cykel som ska vara så mångsidigt som möjligt bör man imho också ha ett styre som är så mångsidigt som möjligt.
Min pendlare kvalar helt klart in under kategorin"komfort", så problemet för mig är inte att sitta bekvämt i hoodsen, det handlar mer om att jag tycker att kontrollen i hoodsen är mycket sämre än med rakstyre. Sen är jag med på att bocken är bättre till asfalt men för min cykling funkar ett par inre barends troligen tillräckligt bra för att kunna hantera vind etc

Nä, men om man aldrig gör det så finns det heller ingen större vits med bockstyre.
Jo, om man tycker att bockstyre är den bekvämaste typen av styre.
och moderna hoods är designade lika mycket för att hanteras från "hoodsen" som från bocken så att ha händerna där är ingen kompromiss för +ANNAT.
Men om man inte tycker om att ha händerna med tummarna framåt, eller vill kunna byta handposition etc så håller jag med dig.

Även om man aldrig håller i bocken har man på sin höjd tagit bort 1/3 av möjligheterna till variation man får med ett bockstyre kontra "flatbar".

Ett bockstyre ger en mer naturligt position för handlederna och flera möjligheter att positionera händerna på styret. Jag vill hävda att det alltid är bättre för komforten med bock, förutom på stig. På korta distanser är det ingen stor problem med rakt styre men det blir okomfortabel för mig efter cirka en mil. Rakt styre är trevligare när det finns mycket trafik i stan. Jag tror att de flesta (icke-mtb) cyklar med rakt styre används för distanser som är mindre än en mil.

Tillbaka
Topp