Hur var din cykelträning idag?

IMG_8598.webp
Inte mycket till cykelträning men väl ett benpass på gymmet. Har halverat vikten på nästan varje övning och kompenserar med fler reps.

Skulle bara gymnastisera hojen lite då bakhjulet kändes trögt? Men det blev 12 mil 2 fjordar runt, och 2 färjor rakt, även om det blåste satan bitvis så vart det en najs runda.
(Jag började i nedre högra hörnet)
Fikat blev en burk Faxe Kondi och en äcklig raw bar med lakrits och mandel, ärvd av sonen.
IMG_3874.webp

IMG_3877.webp

Senast ändrad:
Lite lugnare zon1 och zon2 kanske passar ryggen bättre. Bra för humöret att ändå vara ute och trampa lite. Krya på dig!
Ja, jag baserar min träning på Z2-pass, helst 2 av tre iaf. När kropp medger och lust finns sticker jag in klubbrundor/fartpass. De senare med stor försiktighet och närmast på undantag.

Heeeeeeelt underbar sommarkväll! Fick en nästan religiös känsla när jag susade fram på vägarna norr om stan i perfekt temperatur, lätt medvind, kvällssolen i ryggen, nyvaxad och tyst kedja, nyrakade och pigga ben, skönt swoshande hjul, allting bara stämde och flöt på och var så njutningsfullt!!! Jag bara skrattade rakt ut flera gånger, om någon såg mig måste de ha trott att jag rymt från en institution... Magi! :-)

Bara ett par veckor kvar innan höstens kvällsmörker gör sådana här efter jobbet-rundor omöjliga. Men försöker skjuta bort såna tankar nu.

Skärmbild 2025-08-18 205409.webp

Är det redan Zwift-säsong...? Det är väl fortfarande ljust ute på kvällarna några veckor till innan det stora vemodet rullar in... :-(

Semester veckan ut så en och en halv timmes spinning i zon 2 igår kväll och ett pushpass vid lunchtid idag. Intervaller ikväll. Tar i från tårna men Garmin säger att jag bara underhåller min kondition. Svårflörtad klocka.
IMG_8662.webp

Senast ändrad:
Den säger likadant till mig men lyfter ftp'n så jag tror kanske inte att vi ska lyssna så mycket på Garmin.

Den säger 858 Optimal före dagens pass, och samtidigt 'Bibehållen' och 'Brist på anaerobisk aktivitet'.

Ftp + 3 watt under fyra dagar av just bibehållen 🤔

Generad... Åker där varje vecka. Haha.
Jag med, nästan, typ. Cyklat över bron en gång, efter att ha haft ärende på ön o kastat mig upp för 18%an innan bron, men passerar farleden regelbundet när jag lotsar fartyg in till Stadsgården eller Hammarby sluss...
Men jag blev ändå tvungen att zooma in för att känna igen mig i bilden.

Den säger likadant till mig men lyfter ftp'n så jag tror kanske inte att vi ska lyssna så mycket på Garmin.

Den säger 858 Optimal före dagens pass, och samtidigt 'Bibehållen' och 'Brist på anaerobisk aktivitet'.

Ftp + 3 watt under fyra dagar av just bibehållen 🤔
Ah, se där. Får väl gå och köpa såna där wattpedaler så att jag får både FTP och vo2max ur klockan.

Kände att jag inte bara kan cykla distansrundor i gubbtempo utan prövade på ett FTP-test förra helgen, som dock blev lite av en besvikelse. Gick lite bättre idag, det var väl ungefär här jag trodde att jag skulle ligga. Blev en FTP på 238W eller ca 3,6 W/kg. Inte som i fornstora dagar, men men, man blir ju inte yngre...

Skärmbild 2025-08-23 152730.webp

Lite annorlunda kurvor än på fikarundorna i alla fall. :-)

Skärmbild 2025-08-23 151754.webp

Blev en härlig fikarunda idag, fantastisk sensommardag med klarblå himmel och krispig luft. Förlängde min standard-fikarunda med en sväng förbi Hindås så det blev 10 mil (och en hel del fler höjdmeter).

Just som jag hade påbörjat en jättelång backe upp mot Hindås så blev jag passerad av en käck jävel på elcykel som ropade "Du skulle köpt en elcykel!!". Jag svor inombords men kunde inte hitta på någon dräpande replik utan fick bara fram ett mjäkigt "Ja, hahaha..." mellan mina ansträngda andetag. :-(

Skärmbild 2025-08-24 165753.webp

Fick äntligen tummen ur och kom ut på en tvåtimmarstur i kväll. Har inte haft lust att cykla på hela veckan. Förra söndagen blev visst lite väl mycket. Är det bara jag som tycker det är svårt att hitta en lagom balans mellan flera och kortare pass och färre och längre pass?
Jag kör aldrig långa pass, gör några 8-9 milare inför lopp om jag ska köra nåt, annars försöker jag bara sprätta runt på mina 5-6-7 milare och ta i i backarna.
Jag vill ha kul på rundorna, träningseffekten är mer en bonus.

Edit: ibland ids jag inte ut utan sätter mig på min dumma trainer, men även då är det mitt behov att röra kroppen som driver mest.

Senast ändrad:
Fick äntligen tummen ur och kom ut på en tvåtimmarstur i kväll. Har inte haft lust att cykla på hela veckan. Förra söndagen blev visst lite väl mycket. Är det bara jag som tycker det är svårt att hitta en lagom balans mellan flera och kortare pass och färre och längre pass?
Nej, tyvärr 😅
Zwift ger oftast kortare för mig i och för sig.

Nej, tyvärr 😅
Zwift ger oftast kortare för mig i och för sig.
Jag kan iofs tänka mig att det är en erfarenhetsfråga. Förr eller senare hittar jag väl någon modell som känns lagom för min nuvarande nivå. Bränner man ut sig på några alltför långa pass så blir det väl naturligt att man drar ned lite på längden på de längsta passen tills man känner att man vill utmana kroppen ytterligare ett snäpp igen. Jag vill ju fortfarande tro att kroppen orkar lika mycket som för 20 år sen... 😅

... Bränner man ut sig på några alltför långa pass....
Jag vill ju fortfarande tro att kroppen orkar lika mycket som för 20 år sen... 😅
Jag var (ju) i Norge o cyklade 3 dar i rad, nu i sommar, efter det tog det över en vecka innan jag hade återfått nån sorts ork.
Nä, kroppen hämtar sig inte längre som när man var 35...

Det svåraste just nu är att ta sig ut med cykeln. Väl ute är det alltid härligt, trots att jag kör samma sträckor hela tiden. Ju mer jag cyklar desto lättare blir återhämtningen efter långpassen också. Men jag är ju relativ ungdom fortfarande (dock inte 6 år gammal som användarnamnet kanske indikerar.)

Blev en härlig fikarunda idag, fantastisk sensommardag med klarblå himmel och krispig luft. Förlängde min standard-fikarunda med en sväng förbi Hindås så det blev 10 mil (och en hel del fler höjdmeter).

Just som jag hade påbörjat en jättelång backe upp mot Hindås så blev jag passerad av en käck jävel på elcykel som ropade "Du skulle köpt en elcykel!!". Jag svor inombords men kunde inte hitta på någon dräpande replik utan fick bara fram ett mjäkigt "Ja, hahaha..." mellan mina ansträngda andetag. :-(

Visa bilaga 789444
Screenshot_2025-08-24-22-55-05-94_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.webp

Du vet aldrig vem du möter 😂 (jag såg inga elcyklar och inte många andra heller)

En bra sak med Sjuhärads-bygden jämfört med Stockholm är att det finns rejäla backar här. Ikväll körde jag 3 ggr upp och ner för en 130 höjdmeters karamell till backe, blev perfekta 8-minutersintervaller. Kunde hålla 4 W/kg vilket jag får vara nöjd med. Finfin sensommarkväll också! :-)

Skärmbild 2025-08-25 210056.webp

IMG_0376.webp

Tillbaka
Topp