Jakt efter cykelglasögon

scott730plus

Aktiv medlem
Jakt efter cykelglasögon
Jag är på jakt efter ett par cykelglasögon som har ... Jag antar gult/orange? eller rosa färg... Vill att det ska öka kontrasterna och ge ett allmänt trevligare intryck.
Har ett par vanliga glasögon och de är nästan som guldfärgade i glaset och det ger sånt otroligt behagligt ljus men de passar inte att cykla i riktigt.

Är det någon som har erfarenhet av några bra glasögon i den stilen?

Jakt efter cykelglasögon
Jag har ett par bifokala Velodrom, eller snarare del-fokala - de har ett "läsglasögon-fält" i nederkant med +1,5 eller +2,5 dioptrier. Finns i gult eller orange. Gillar dem skarpt.

Jakt efter cykelglasögon
jag har ett par Oakley Sutro lite med linsen Prizm trail torch som jag är nöjd med (skön passform, härligt ljus via linsen i allt från mulet till soligt väder). Jag ser att de är med i testet som länkats till i tidigare inlägg. Håller med i det som står i testet. Linsen bra så länge det inte börjar bli skymning. Tror jag betalade kring 1200-1300kr för dem, inte de 1900kr som nämns i testet, antar det är det klassiska leverantörspriset.

Jakt efter cykelglasögon
Jaså inte bra i skymning... Det vill man ju ska funka då med. Med småbarn är det ju enda tiden jag kommer ut :(

Om de också ska fungera i skymning blir det lite svårare. Jag har i år köpt Julbo med Reactiv 0-3 High Contrast linser. Ger 87% ljusgenomsläpp ner de är ljusast, som är nästan helt klart. Trodde att de inte skulle ger högre kontrast, men det är faktiskt också bra. Helt perfekt till lvgcykling, också i skumningen. På stig föredrar jag Reactiv 1-3 High Contrast som är lite mer rosa och ger perfekt kontrast på stökig underlag.

Jakt efter cykelglasögon
Jaså inte bra i skymning... Det vill man ju ska funka då med. Med småbarn är det ju enda tiden jag kommer ut :(
Den tidigare varianten som bara heter Prizm Trail (inte Torch) är i min mening bra i skymning. Mer orange än Torch och lite behagligare vid mulet. Dock upplevs den möjligen som onödigt ljus om det är fullt solsken.

Jakt efter cykelglasögon
Jag har sådana här photokromatiska Henrik
Inte dom snyggaste kanske men prisvärda och dom gör sitt jobb. Mina är i klarglas men nu har det dykt upp färger också.
Dom där har jag oxå i klarglas. Billiga men kass kvalitet. Första paret gick sönder. Reklamerade och fick nya, som oxå gick sönder.

Gillar annars Oakley Sutro skarpt. Finns med alla möjliga olika linser. Har haft mina länge.

Jakt efter cykelglasögon

Bilagor

• 95491d85-6856-4a1a-bc36-ed425de72d93.webp
    95491d85-6856-4a1a-bc36-ed425de72d93.webp
    134.6 KB · Besök: 49
  • aab882b5-710b-4752-a6ff-03fc2689f799.webp
    aab882b5-710b-4752-a6ff-03fc2689f799.webp
    134.7 KB · Besök: 60
  • b1577b1a-a5bc-4045-87a1-b8dcfb7e1edc.webp
    b1577b1a-a5bc-4045-87a1-b8dcfb7e1edc.webp
    297.8 KB · Besök: 54
Jakt efter cykelglasögon
POC Elicit, Uranium Black/Clarity Road/Partly Sunny Gold.
Samt POC Aspire, Tortoise Brown/Clarity Road/Sunny är mina 2 senaste.

Tycker dom är kalas. Glaset ser lite lila ut men upplevs som neutrala med bra kontrast. Zeiss är inblandat... 👍🏻

Tillägg: Elicit är väldigt lätta och därmed känsliga. Aspire är tvärt om riktigt stabila.

Senast ändrad:
Jakt efter cykelglasögon
Köpte ett par https://www.synsam.se/oakley-sutro-...9sosjNJcN2OwEDG-mIVST1raCCuHhOZIaAnf3EALw_wcB

Och jag vart inte alls imponerad. Tänkte jag köpte det bästa som fanns men dessa måste jag tyvärr lämna tillbaka. Upplever heller inte glasögonen som på hemsidorna färgmässigt.. Mycket blåare glas. Men visst har man de på sig så ger det annat sken... Fick t om dubbelkolla serienummret.
De där är väl för aktiviteter med snö inblandat?

Jakt efter cykelglasögon
Köpte ett par https://www.synsam.se/oakley-sutro-...9sosjNJcN2OwEDG-mIVST1raCCuHhOZIaAnf3EALw_wcB

Och jag vart inte alls imponerad. Tänkte jag köpte det bästa som fanns men dessa måste jag tyvärr lämna tillbaka. Upplever heller inte glasögonen som på hemsidorna färgmässigt.. Mycket blåare glas. Men visst har man de på sig så ger det annat sken... Fick t om dubbelkolla serienummret.
Jag förstår inte riktigt grejen. DU köper ett par snöbrillor och fotar genom dom och bedömer dom vara dåliga, i augusti!? Köp prizm trail eller något istället.

Jakt efter cykelglasögon
Eller Prizm Road. Det är väl de två vanligaste. Jag kör själv Prizm Road och tycker de funkar till det mesta om man kör dagtid, även i skogen. Funderar på en trail eller low Light lins också men är det mulet och inte superstark sol så kör jag ändå ofta fotokromatiska utan färg

Jakt efter cykelglasögon

När jag köpte min Jawbreaker kom de med den linsen, var bra pris med den linsen. Den är jättebra när man åker längdskidor eller kör landsvägscykel i solsken. Men skulle inte vilja köra i skogen med den.

Köpte istället till linsen Prizm trail torch till mina glasögon som jag är supernöjd med. Visst är de lite mörka i skymningen men det funkar fortfarande. Har svårt att se en lins som funkar till allt. Kör jag när solen inte är uppe har jag mina gamla Bliz med klarglas.

Tillbaka
Topp