Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen tråkigt - har gamla och nya versionen och de funkar riktigt bra och kostar inte mycket medan min Wahoo Tickr bär sig konstigt åt utan att jag förstår varför.Behöver nytt pulsband. Vad köper man som fungerar till cykeldator samt iPhone och håller länge? Anderssonbandet som rekommenderades i annan tråd finns inte längre.
Perfekt har också haft problem till och från med TICKR men är säkert 7-8 år och börjar ramla isär men som du säger finns nog en koppling med krångel när man bytt batteriet och en del trainer med mycket svett.Mitt fjärde TICKR på två år gav upp i veckan. Dock är Wahoos support grym och man får alltid ett nytt. I klubben verkar det inte helt ovanligt, speciellt inte om man använder det inomhus med mycket svett. Minsta gemensamma nämnare verkar vara att det börjar strula när man börjar byta batteri och öppnar enheten.
Nu ska jag istället få en Wahoo TRACKR som utbyte (helt utan kostnad) - med integrerat batteri. De flesta omdömena säger att det fungerar betydligt bättre.
Så helt utan empirisk erfarenhet för TRACKR men med svart bälte i att byta TICKR skulle jag kanske snegla mot den förstnämnda om man ska välja ett pulsband från Wahoo.
Min Tickr har blivit liggande sedan förra året men inspirerad av det du skriver har jag nu kontaktat Wahoos support. Min erfarenhet av den är att den är bra - hade en strulande Kickr för några år sedan och den byttes bums via återförsäljaren efter kontakt med supporten. Vi får se om det blir en Trackr här med.Mitt fjärde TICKR på två år gav upp i veckan. Dock är Wahoos support grym och man får alltid ett nytt. I klubben verkar det inte helt ovanligt, speciellt inte om man använder det inomhus med mycket svett. Minsta gemensamma nämnare verkar vara att det börjar strula när man börjar byta batteri och öppnar enheten.
Nu ska jag istället få en Wahoo TRACKR som utbyte (helt utan kostnad) - med integrerat batteri. De flesta omdömena säger att det fungerar betydligt bättre.
Så helt utan empirisk erfarenhet för TRACKR men med svart bälte i att byta TICKR skulle jag kanske snegla mot den förstnämnda om man ska välja ett pulsband från Wahoo.
Hoppas det löser sig och du får en TRACKR. Jag fick min igår, och det är ju en helt ny enhet. Det enda negativa är att bandet är kränkande litet i storleken - men jag är ganska stor så det lär inte vara något problem generellt..Min Tickr har blivit liggande sedan förra året men inspirerad av det du skriver har jag nu kontaktat Wahoos support. Min erfarenhet av den är att den är bra - hade en strulande Kickr för några år sedan och den byttes bums via återförsäljaren efter kontakt med supporten. Vi får se om det blir en Trackr här med.
Edit: missförstod frågan.Vad är det enklaste/billigaste - förutom en befintlig iphone - som man kan fästa på styret och visa pulsen från t ex ett Tickr?
Absolut billigast borde väl vara att hitta en begagnad äldre pulsklocka på blocket och dra den runt styret.Vad är det enklaste/billigaste - förutom en befintlig iphone - som man kan fästa på styret och visa pulsen från t ex ett Tickr?
När jag bytte batteri mitt pulsband senast så passade jag på att byta o-ringen samtidigt. Den blir ganska stel med tiden och det är lätt att man förstör den när den skruvas tillbaka. Fettade in den med lite fett och det är tätt och fint än så länge iaf.Perfekt har också haft problem till och från med TICKR men är säkert 7-8 år och börjar ramla isär men som du säger finns nog en koppling med krångel när man bytt batteriet och en del trainer med mycket svett.
Får bli den nya TRACKR
+1När jag bytte batteri mitt pulsband senast så passade jag på att byta o-ringen samtidigt. Den blir ganska stel med tiden och det är lätt att man förstör den när den skruvas tillbaka. Fettade in den med lite fett och det är tätt och fint än så länge iaf.
Just den där på bilden gör ju inte puls, men beg pulsklocka får det nog bli.Absolut billigast borde väl vara att hitta en begagnad äldre pulsklocka på blocket och dra den runt styret.
Annars någon kinavariant - typ denna på Amazon (ingen aning om hur bra det funkar, men priserna ligger däromkring).
Just den där på bilden gör ju inte puls, men beg pulsklocka får det nog bli.Men är inte klockor överlag rätt modellspecifika med sina bröst- och handledsband?
Ja det borde jag ha skrivit - silikonfett ska det vara.+1
Jag har blivit rekommenderad silikonfett, vanligt (petroleum?)fett kan tydligen skada gummi
Säljs även av Biltema
![]()
Silikonfett, 100 ml
Silikonfett är ett bra smöjmedel för plastlager, nylonhjul, gångjär och gummiplattor. Dessutom används det för underhåll och skydd av gummigjutning, drivremm...www.biltema.se
Den har blåtand så med största sannolikhet kan du koppla pulsbandet till den eller motsvarande modell.Just den där på bilden gör ju inte puls, men beg pulsklocka får det nog bli.Men är inte klockor överlag rätt modellspecifika med sina bröst- och handledsband?
Tack för bra sammanfattning. Beställde också ett nu.Jag fick precis hem en Coospo HW9 från aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1005006525731703.html
Visa bilaga 790387
Känns betydligt mer premium än vad jag förväntade mig. Laddas med en medföljande magnetisk usb-kabel. Pulszoner konfas enkelt med app, men kräver att man reggar sig med epost för att komma igång. Inga problem att para med blåtand eller ANT+, gick smidigt på första försöket. Bra känsla i armbandet och det följer med ett extra i kartongen. Körde en vända och hade en Forerunner 235 på samtidigt för att kunna jämföra data och som väntat ger armbandsmätning bättre resultat än handled (rosa klockan, grön armbandet):
Visa bilaga 790378
Rådatat för klockan tappar dessutom bort pulsen rätt ofta. Lite svårt att se här då datat repararas och smoothas ut när jag croppar och justerar tiden, men det är samma cykeltur med förskjutna grafer. Armbandet mäter stabilt hela tiden:
Visa bilaga 790384
Kort och gott supernöjd.
Den lila grafen är från garminklockan, den gröna från HW9 och tidsskalan är timmar och minuter. Klockan tappar alltså pulsmätningen med ojämna mellanrum. Har inte korrelerat med kartan, men gissar att det är när det går utför och det hoppar och skakar.Tack kort review! Jag förstår inte vad det här diagramet visar. Vad är mörklila resp gulgrön kurva? Vilket tidsintervall gäller, sekunder eller timmar?
Visa bilaga 790432
Är det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?Den lila grafen är från garminklockan, den gröna från HW9 och tidsskalan är timmar och minuter. Klockan tappar alltså pulsmätningen med ojämna mellanrum. Har inte korrelerat med kartan, men gissar att det är när det går utför och det hoppar och skakar.
Bandet sitter över biceps.Är det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?
Den mäter skiftet i ljus (tid mellan skuggningar) under huden med hjälp av optisk sensor (dvs en kamera typ) och ljuskällor runt "kamera". För att det ska gå att få tillförlitligt så får det inte smita in dagsljus lite då och då. Så sensorn måste sitta dikt an huden, dock inte så hårt som om den mätte tryck eller så (som en blodtrycksmätare gör).Är det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?
Så här skriver GarminÄr det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?
www.dcrainmaker.com
Du är säker på att du inte bara är fläckvis död mellan varven?Den lila grafen är från garminklockan, den gröna från HW9 och tidsskalan är timmar och minuter. Klockan tappar alltså pulsmätningen med ojämna mellanrum. Har inte korrelerat med kartan, men gissar att det är när det går utför och det hoppar och skakar.
Kan ju alltid skylla på det när man inte orkar trycka på i backarna.Du är säker på att du inte bara är fläckvis död mellan varven?
Jaha ja. På det viset. Jag har en Samsung klocka som kom med telefonen. Den lyser också grönt ibland.Så här skriver Garmin
"Garmin Elevate™ - en optisk sensor (PPG) som är inbyggd i enhetens baksida. Den upptäcker din hjärtfrekvens genom att lysa grönt ljus genom huden, som reflekteras av de röda blodkropparna i hudens blodkärl."
Garmins senaste pulssensor kallar de Elevate v5![]()
Garmin
Många av de insikter om personlig hälsa och aktivitet som fås vid användning av Garmin wearables kommer direkt från eller via analyser av pulsdata.www.garmin.com
![]()
Sensorn använder en uppsättning av gröna, röda och infraröda lysdioder det skall göra att den förutom att mäta pulsen (med förbättrad noggrannhet) även kan mäta hudtemperaturen (kanske mest intressant för kvinnor i fertil ålder).
![]()
Garmin Adds Wrist Temperature and More: How it Works
Garmin has begun rolling out wrist temperature tracking to watches with the newer Garmin ELEVATE V5 optical heart rate …www.dcrainmaker.com
För att hålla noggrannare kolla på hjärtat finns det i klockorna med Elevate v5 en EKG-app (inte i FR570) med inspelning.Jaha ja. På det viset. Jag har en Samsung klocka som kom med telefonen. Den lyser också grönt ibland.
Men för att hålla undan hjärtinfarkten litar jag på pulsbandet. Om bröstet.
www.dcrainmaker.com
Har två defekta liggande. Hade du kvitto kvar?Reklamerade min tre år gamla Tickr efter att ha läst i den här tråden och idag kom en ny Tickr2 X med FedEx. Liknande batterilucka som förut, så vi får se hur det fungerar på lite sikt. Positivt i sammanhanget är Wahoos support, som är lösningsfokuserad och tillmötesgående utan att man behöver tjata eller argumentera.
Kvitto är ett önskemål. Jag köpte mitt pulsband på Netonnet och kunde logga in och därifrån tanka ner en kopia som pdf.Har två defekta liggande. Hade du kvitto kvar?
Nähäpp, så enkelt fick det inte vara.Tack för bra sammanfattning. Beställde också ett nu.
EDIT: ...och blocketköpte en fyra år gammal Garmin Instinct, nog borde de väl lira ihop?![]()
Nähäpp, så enkelt fick det inte vara.
Klockan hittar pulsbandet, och parar till det.
Men när jag går ur inställningsmenyn så visas pulsen bara några sekunder på "hemskärmen" på urtavlan, sedan försvinner den. Går in på inställningar, återansluter, backar ut, samma sak igen. Klockan kopplar ifrån pulsbandet så fort jag backar ut ur inställningsmenyn...
Aaaah. Kanske en batterispargrej. Tack!Garmin klockorna visar pulsen från ansluten sensor under aktiviteter, annars tar den pulsen från sensorn på undersidan. Så enkelt är det.
Det är förmodligen samma med klockor från alla andra tillverkare också. Min Polar gjorde samma.
Aaaah. Kanske en batterispargrej. Tack!![]()
Kan bara hålla med.Kör bara med Polar, så rekommenderar deras pulsband/bröstband H10.
På vilket sätt skiljer de sig?Polar H10.
Har kört olika varianter av Garmin och Wahoo men inget har varit i närheten.
Bekvämlighet och utifrån min erfarenhet, hållbarhetPå vilket sätt skiljer de sig?
Då kan jag varmt rekommendera Mios pulsband.Bekvämlighet och utifrån min erfarenhet, hållbarhet