Vilket pulsband?

magnil

Aktiv medlem
Vilket pulsband?
Behöver nytt pulsband. Vad köper man som fungerar till cykeldator samt iPhone och håller länge? Anderssonbandet som rekommenderades i annan tråd finns inte längre.

Vilket pulsband?
Mitt Waho tickr fungerade utmärkt fram tills att jag glömde det på ett hotell i somras efter massor av år. Minns inte när jag köpte det, men en gissning är att det var minst 7-8 år. Har både Ant+ och bluetooth. Kanske alla pulsband har numer?

Vilket pulsband?
Mitt fjärde TICKR på två år gav upp i veckan. Dock är Wahoos support grym och man får alltid ett nytt. I klubben verkar det inte helt ovanligt, speciellt inte om man använder det inomhus med mycket svett. Minsta gemensamma nämnare verkar vara att det börjar strula när man börjar byta batteri och öppnar enheten.

Nu ska jag istället få en Wahoo TRACKR som utbyte (helt utan kostnad) - med integrerat batteri. De flesta omdömena säger att det fungerar betydligt bättre.

Så helt utan empirisk erfarenhet för TRACKR men med svart bälte i att byta TICKR skulle jag kanske snegla mot den förstnämnda om man ska välja ett pulsband från Wahoo.

Vilket pulsband?
Behöver nytt pulsband. Vad köper man som fungerar till cykeldator samt iPhone och håller länge? Anderssonbandet som rekommenderades i annan tråd finns inte längre.
Verkligen tråkigt - har gamla och nya versionen och de funkar riktigt bra och kostar inte mycket medan min Wahoo Tickr bär sig konstigt åt utan att jag förstår varför.

Vilket pulsband?
Mitt fjärde TICKR på två år gav upp i veckan. Dock är Wahoos support grym och man får alltid ett nytt. I klubben verkar det inte helt ovanligt, speciellt inte om man använder det inomhus med mycket svett. Minsta gemensamma nämnare verkar vara att det börjar strula när man börjar byta batteri och öppnar enheten.

Nu ska jag istället få en Wahoo TRACKR som utbyte (helt utan kostnad) - med integrerat batteri. De flesta omdömena säger att det fungerar betydligt bättre.

Så helt utan empirisk erfarenhet för TRACKR men med svart bälte i att byta TICKR skulle jag kanske snegla mot den förstnämnda om man ska välja ett pulsband från Wahoo.
Perfekt har också haft problem till och från med TICKR men är säkert 7-8 år och börjar ramla isär men som du säger finns nog en koppling med krångel när man bytt batteriet och en del trainer med mycket svett.

Får bli den nya TRACKR

Senast ändrad:
Vilket pulsband?

Min Tickr har blivit liggande sedan förra året men inspirerad av det du skriver har jag nu kontaktat Wahoos support. Min erfarenhet av den är att den är bra - hade en strulande Kickr för några år sedan och den byttes bums via återförsäljaren efter kontakt med supporten. Vi får se om det blir en Trackr här med.

Vilket pulsband?
Min Tickr har blivit liggande sedan förra året men inspirerad av det du skriver har jag nu kontaktat Wahoos support. Min erfarenhet av den är att den är bra - hade en strulande Kickr för några år sedan och den byttes bums via återförsäljaren efter kontakt med supporten. Vi får se om det blir en Trackr här med.
Hoppas det löser sig och du får en TRACKR. Jag fick min igår, och det är ju en helt ny enhet. Det enda negativa är att bandet är kränkande litet i storleken - men jag är ganska stor så det lär inte vara något problem generellt..

Håller med om att supporten är bra. Min Kickr Bike v1 strulade mycket med växlingen, och efter att ha provat byta styre så fick jag en Kickr Bike v2. Det är ändå några tusingar de bjuder på. :cool:

Vilket pulsband?
Vad är det enklaste/billigaste - förutom en befintlig iphone - som man kan fästa på styret och visa pulsen från t ex ett Tickr?
Absolut billigast borde väl vara att hitta en begagnad äldre pulsklocka på blocket och dra den runt styret.

Annars någon kinavariant - typ denna på Amazon (ingen aning om hur bra det funkar, men priserna ligger däromkring).

Bilagor

• Skärmbild 2025-08-27 135937.webp
    Skärmbild 2025-08-27 135937.webp
    84.5 KB · Besök: 52
Vilket pulsband?
Perfekt har också haft problem till och från med TICKR men är säkert 7-8 år och börjar ramla isär men som du säger finns nog en koppling med krångel när man bytt batteriet och en del trainer med mycket svett.

Får bli den nya TRACKR
När jag bytte batteri mitt pulsband senast så passade jag på att byta o-ringen samtidigt. Den blir ganska stel med tiden och det är lätt att man förstör den när den skruvas tillbaka. Fettade in den med lite fett och det är tätt och fint än så länge iaf.

Vilket pulsband?
När jag bytte batteri mitt pulsband senast så passade jag på att byta o-ringen samtidigt. Den blir ganska stel med tiden och det är lätt att man förstör den när den skruvas tillbaka. Fettade in den med lite fett och det är tätt och fint än så länge iaf.
+1
Jag har blivit rekommenderad silikonfett, vanligt (petroleum?)fett kan tydligen skada gummi
Säljs även av Biltema

Vilket pulsband?
Absolut billigast borde väl vara att hitta en begagnad äldre pulsklocka på blocket och dra den runt styret.

Annars någon kinavariant - typ denna på Amazon (ingen aning om hur bra det funkar, men priserna ligger däromkring).
Just den där på bilden gör ju inte puls, men beg pulsklocka får det nog bli. (y) Men är inte klockor överlag rätt modellspecifika med sina bröst- och handledsband?

Vilket pulsband?
+1
Jag har blivit rekommenderad silikonfett, vanligt (petroleum?)fett kan tydligen skada gummi
Säljs även av Biltema
Ja det borde jag ha skrivit - silikonfett ska det vara.

Vilket pulsband?
Just den där på bilden gör ju inte puls, men beg pulsklocka får det nog bli. (y) Men är inte klockor överlag rätt modellspecifika med sina bröst- och handledsband?
Den har blåtand så med största sannolikhet kan du koppla pulsbandet till den eller motsvarande modell.

Min erfarenhet är också att det aldrig är några problem mellan modeller eller tillverkare.

Vilket pulsband?
Jag fick precis hem en Coospo HW9 från aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1005006525731703.html https://www.aliexpress.com/w/wholesale-coospo-hw9.html
IMG_4454.webp

Känns betydligt mer premium än vad jag förväntade mig. Laddas med en medföljande magnetisk usb-kabel. Pulszoner konfas enkelt med app, men kräver att man reggar sig med epost för att komma igång. Inga problem att para med blåtand eller ANT+, gick smidigt på första försöket. Bra känsla i armbandet och det följer med ett extra i kartongen. Körde en vända och hade en Forerunner 235 på samtidigt för att kunna jämföra data och som väntat ger armbandsmätning bättre resultat än handled (rosa klockan, grön armbandet):
1756450670791.webp

Rådatat för klockan tappar dessutom bort pulsen rätt ofta. Lite svårt att se här då datat repararas och smoothas ut när jag croppar och justerar tiden, men det är samma cykeltur med förskjutna grafer. Armbandet mäter stabilt hela tiden:
1756450928291.webp

Kort och gott supernöjd.

Senast ändrad:
Vilket pulsband?
Grym unboxing-rapport!

Vad är bandet för material, och är det hårt eller mjukt?
Jag åker en del skidor/rullskidor och kan få skav på långpasss av pulsband runt bröstet - detta skulle ju kunna vara ett bra alternativ.

Vilket pulsband?
Tack kort review! Jag förstår inte vad det här diagramet visar. Vad är mörklila resp gulgrön kurva? Vilket tidsintervall gäller, sekunder eller timmar?
1756450928291.webp

Vilket pulsband?
Jag fick precis hem en Coospo HW9 från aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1005006525731703.html
Visa bilaga 790387

Känns betydligt mer premium än vad jag förväntade mig. Laddas med en medföljande magnetisk usb-kabel. Pulszoner konfas enkelt med app, men kräver att man reggar sig med epost för att komma igång. Inga problem att para med blåtand eller ANT+, gick smidigt på första försöket. Bra känsla i armbandet och det följer med ett extra i kartongen. Körde en vända och hade en Forerunner 235 på samtidigt för att kunna jämföra data och som väntat ger armbandsmätning bättre resultat än handled (rosa klockan, grön armbandet):
Visa bilaga 790378
Rådatat för klockan tappar dessutom bort pulsen rätt ofta. Lite svårt att se här då datat repararas och smoothas ut när jag croppar och justerar tiden, men det är samma cykeltur med förskjutna grafer. Armbandet mäter stabilt hela tiden:
Visa bilaga 790384

Kort och gott supernöjd.
Tack för bra sammanfattning. Beställde också ett nu. 🙃

EDIT: ...och blocketköpte en fyra år gammal Garmin Instinct, nog borde de väl lira ihop? :unsure:

Senast ändrad:
Vilket pulsband?
Tack kort review! Jag förstår inte vad det här diagramet visar. Vad är mörklila resp gulgrön kurva? Vilket tidsintervall gäller, sekunder eller timmar?
Visa bilaga 790432
Den lila grafen är från garminklockan, den gröna från HW9 och tidsskalan är timmar och minuter. Klockan tappar alltså pulsmätningen med ojämna mellanrum. Har inte korrelerat med kartan, men gissar att det är när det går utför och det hoppar och skakar.

Vilket pulsband?
Den lila grafen är från garminklockan, den gröna från HW9 och tidsskalan är timmar och minuter. Klockan tappar alltså pulsmätningen med ojämna mellanrum. Har inte korrelerat med kartan, men gissar att det är när det går utför och det hoppar och skakar.
Är det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?

Vilket pulsband?
Är det inte så att klockan registrerar en fysisk rörelse - pulsen - och måste klämmas åt rejält för att fungerar korrekt medan bandet registrerar elektriska pulsar från lilla hjärtat?
Den mäter skiftet i ljus (tid mellan skuggningar) under huden med hjälp av optisk sensor (dvs en kamera typ) och ljuskällor runt "kamera". För att det ska gå att få tillförlitligt så får det inte smita in dagsljus lite då och då. Så sensorn måste sitta dikt an huden, dock inte så hårt som om den mätte tryck eller så (som en blodtrycksmätare gör).

Vilket pulsband?
Så här skriver Garmin
"Garmin Elevate™ - en optisk sensor (PPG) som är inbyggd i enhetens baksida. Den upptäcker din hjärtfrekvens genom att lysa grönt ljus genom huden, som reflekteras av de röda blodkropparna i hudens blodkärl."
Garmins senaste pulssensor kallar de Elevate v5
w=709

Sensorn använder en uppsättning av gröna, röda och infraröda lysdioder det skall göra att den förutom att mäta pulsen (med förbättrad noggrannhet) även kan mäta hudtemperaturen (kanske mest intressant för kvinnor i fertil ålder).

Vilket pulsband?
Så här skriver Garmin
"Garmin Elevate™ - en optisk sensor (PPG) som är inbyggd i enhetens baksida. Den upptäcker din hjärtfrekvens genom att lysa grönt ljus genom huden, som reflekteras av de röda blodkropparna i hudens blodkärl."
Garmins senaste pulssensor kallar de Elevate v5
w=709

Sensorn använder en uppsättning av gröna, röda och infraröda lysdioder det skall göra att den förutom att mäta pulsen (med förbättrad noggrannhet) även kan mäta hudtemperaturen (kanske mest intressant för kvinnor i fertil ålder).
Jaha ja. På det viset. Jag har en Samsung klocka som kom med telefonen. Den lyser också grönt ibland.
Men för att hålla undan hjärtinfarkten litar jag på pulsbandet. Om bröstet.

Vilket pulsband?
Jaha ja. På det viset. Jag har en Samsung klocka som kom med telefonen. Den lyser också grönt ibland.
Men för att hålla undan hjärtinfarkten litar jag på pulsbandet. Om bröstet.
För att hålla noggrannare kolla på hjärtat finns det i klockorna med Elevate v5 en EKG-app (inte i FR570) med inspelning.
Men det funkar inte under träning och den kan inte upptäcka hjärtinfarkter
P1100085-1536x1024.jpg

Vilket pulsband?
Reklamerade min tre år gamla Tickr efter att ha läst i den här tråden och idag kom en ny Tickr2 X med FedEx. Liknande batterilucka som förut, så vi får se hur det fungerar på lite sikt. Positivt i sammanhanget är Wahoos support, som är lösningsfokuserad och tillmötesgående utan att man behöver tjata eller argumentera.

Vilket pulsband?
Reklamerade min tre år gamla Tickr efter att ha läst i den här tråden och idag kom en ny Tickr2 X med FedEx. Liknande batterilucka som förut, så vi får se hur det fungerar på lite sikt. Positivt i sammanhanget är Wahoos support, som är lösningsfokuserad och tillmötesgående utan att man behöver tjata eller argumentera.
Har två defekta liggande. Hade du kvitto kvar?

Vilket pulsband?
Tack för bra sammanfattning. Beställde också ett nu. 🙃

EDIT: ...och blocketköpte en fyra år gammal Garmin Instinct, nog borde de väl lira ihop? :unsure:
Nähäpp, så enkelt fick det inte vara.
Klockan hittar pulsbandet, och parar till det.
Men när jag går ur inställningsmenyn så visas pulsen bara några sekunder på "hemskärmen" på urtavlan, sedan försvinner den. Går in på inställningar, återansluter, backar ut, samma sak igen. Klockan kopplar ifrån pulsbandet så fort jag backar ut ur inställningsmenyn...

Vilket pulsband?
Nähäpp, så enkelt fick det inte vara.
Klockan hittar pulsbandet, och parar till det.
Men när jag går ur inställningsmenyn så visas pulsen bara några sekunder på "hemskärmen" på urtavlan, sedan försvinner den. Går in på inställningar, återansluter, backar ut, samma sak igen. Klockan kopplar ifrån pulsbandet så fort jag backar ut ur inställningsmenyn...

Garmin klockorna visar pulsen från ansluten sensor under aktiviteter, annars tar den pulsen från sensorn på undersidan. Så enkelt är det.

Det är förmodligen samma med klockor från alla andra tillverkare också. Min Polar gjorde samma.

Vilket pulsband?
Bekvämlighet och utifrån min erfarenhet, hållbarhet
Då kan jag varmt rekommendera Mios pulsband.
Jag köpte en begagnat 105 med pulsband för några hundralappar för 10-11 år sedan. Bandet höll tills i våras, elektroniken tickar på i takt med hjärtat på ett 40- kronors Ali-band. Används ett par ggr i veckan omlott med en något yngre Tickr. Med lite skötsel finns det inte mycket som kan gå sönder.
Själva gepeessen är borta sedan länge.

Tillbaka
Topp