Hjälp med val av gaffel

Arth

Aktiv medlem
Hjälp med val av gaffel
Jag har beställt en hardtail. Det är en Fairlight Holt 2.0. cykeln kan nog bäst beskrivas som en XC-cykel til den lite mera progressiva sidan.

Tanken är att den ska ligga mellan men Cotic Cascade en en stel gaffel och min Commencal Meta TR med 140/150 mm.

Nu är jag osäker på vilken gaffel jag ska välja. Var egentligen fast besluten om att det skulle vara en SID ultimate 120 mm men nu är jag osäker. Jag kan se att man inte kan ställ på compression och det fungerar ju säkert fint för dom flesta men jag är 2 meter lång och väger 90 kg så jag är rädd för att den blir lite väl slapp. Jag har också kollat på en Pike Ultimate, jag antar att den påminner lite mer om den Lyrik jag har på min Commencal men lite lättare med mindre slag.

Tanken är att cykeln ska fungera som på spår som är för lätta/tama till min stora cykel men lite för hårda för kroppen till min Cascade. Dessutom vill jag kunne cykla längre turer med både spår, grusväg och asfalt samt även använda den till bikepacking där Cascaden kommer till korta.

Fördelarna med SID är ju lockout (har aldrig haft en cykel med lockout så är osäker på hur mycket jag kommer använda det) och vikten. Fördelen med Pike är att den kan inställas mer, troligvis dämpar terrängen lite mer samt att den kan hittas lite billigare.

Jag har även kollat andra alternativ som DT Swiss och Manitou men tycker inte det verkar tillräckligt prisvärt.

Är det någon som har input till detta? Jag är på lite okänd mark och behöver därför ett gott råd - gärna från någon som provat bägge delarna.

Hjälp med val av gaffel
Nu har jag aldrig använt en ny SID, men det är helt olika gafflar. Det är inte lockout eller kompressioninställing som är viktigt. En SID är en tävlingsgaffel, gjort för att tappa så lite energi som mögligt när man kör snabbt. En Pike är en stiggaffel som är gjort för komfort och kontroll på stig. Om du inte vet vad du vill har skulle jag säga att du vill har en Pike. Jag övervägde för några år sen en SID, men då skulle jag välja en Select. Race-day dämparen i Ultimate verkar kräva mer service.

Hjälp med val av gaffel
Fairlight sponsrade Alex McCormack som är lång (men kanske lättare) har ju valt Fox 34 till nya Holten på sina senaste lopp som Silk Road.
Så det lär ju vara utprövat alternativ för ändamålet du beskriver. Har för mig att han tidigare kört Sid och han är rätt vass på hantera cykel och köra tekniskt så det finns nog goda skäl för bytet.

Jag har alltid upplevt 34an lite som ett mellanting mellan Sid och Pike.

Hjälp med val av gaffel
Vet inte hur hårt du kör, men SID är ganska vek. Även den med 35mm gaffelben. Skulle nog gått på en gädda om du väger 90 pannor.

Hjälp med val av gaffel
Har inte kört Pike och min referens är främst Öhlins 36. Jag har en Sid 120mm på min hardtail (Surly Karate Monkey). Den med 35mm ben. Jag skulle säga att den inte är särskilt ”plush”, mer ”ärtig”. Passar ganska bra som jag cyklar där jag står mycket och då ger den bra respons men ibland hade jag önskat en mer plush känsla. Den känns väldigt styv och inget noterbart flex med mina 80 kg. Har inte brytt mig om att koppla in lockouten, viktigare med bra position för dropperreglaget och känns som jag aldrig skulle använda den ändå.

Ska du cykla på platten är en Sid inte fel men är det mer upp-och-ner för berg så är nog Pike ett bättre val.

Köpte min Sid Ultimate för 400 euro på bike-discount i höstas.

Hjälp med val av gaffel
Vad säger folket till Manitou R8 Pro? Verkar ju lite smart att den kan justeras ned lite till tex bikepacking
Troligen en super gaffel om man jämför med förslagen som har haglat in.
så om man då jämför dom olika så har R8 mera inställningar än dom andra då den har tre kammar justering på luftsidan det har dom andra inte och troligen så är den lika enkel att serva som mattoc

Hjälp med val av gaffel
Tack för alla svar.

Just nu tror jag att det lutar mot en R8 eller Pike. Jag håller utkik efter ett bra erbjudande då jag tidigast får ramen i början av oktober.

För andra som hittar hit senare så hittade jag denne recension av R8. Han väger lika mycket som jag och har visst satt gaffeln på prov.

Tillbaka
Topp