Fairlight Faran/Strael/Secan

Jag hade svår ångest över att beställa en T-ram. Jag är 186, typ 88cm innerben (kan vara 89 med. Kommer inte ihåg nu, men det står säkert i någon tråd jag skrivit i) och beställde en 56T. Jag har mellan 5 och 10mm spacers under styrstammen och jag sitter kanonbra på den. 100 eller 110mm styrstam.

Jag är rätt flexibel i delar av kroppen. Kan t.ex. stå med raka ben och sätt handflatorna i marken. Men min övre delen av ryggen är lite stelare och nacken gillar inte för lågt styre.

56T ser trots allt proportionerlig ut. Hellre en 56T med få spacers än en 56R med 35mm spacers. En 56R med få spacers är helt klart snyggare på på bild men det bryr jag mig inte om när jag väl är ute på vägarna.
Ja, håller med om att många spacers ser värre ut.
Personligen skaffar jag T versionen eftersom jag har långa ben och jag tror jag får bäst aero+kraft sammantaget då jag förhoppningsvis kommer ligga bekvämt i aero hoods position med ett mindre gap mellan ansikte och händer.

Hellre långt styrhuvud än giraff-torn med spacers.
Absolut. Men redan R-geometrin upplever åtminstone jag som högre än genomsnittlig konkurrent. En Secan i 56R har hela 20 mm högre stack än min nuvarande gravel, den senare kör jag idag med 15 mm spacers (men skulle kunna sänka). Kan då visserligen kunna åka på en Secan 54R också och utan att testa båda svårt att veta vilken som egentligen skulle kännas bäst, men tittar man istället på Strael skulle jag inte tveka alls att 56R är rätt för mig.

NU! finns design notes för Holt 2.0 att roa sig med uppe på sidan under "design notes & lookbooks".
Själva produktsidan för Holt är inte uppdaterad än med nya.

Nu finns holt 2.0 på hemsidan men verkar vara utan design note ännu.

£835 + moms (nästan £300 enligt deras sida). Så typ 15 000SEK hemma.
Nog för att jag gillar Fairlight och det är genomtänkta cyklar.
Men vad finns det för vettiga "adventure racing steel hardtails" på marknaden?

£835 + moms (nästan £300 enligt deras sida). Så typ 15 000SEK hemma.
Nog för att jag gillar Fairlight och det är genomtänkta cyklar.
Men vad finns det för vettiga "adventure racing steel hardtails" på marknaden?
Veloheld Iron, men den är inte många hundralappar billigare, och då känns Holt som både mer genomtänkt och sexigare.

Grejen med Fairlight är ju att de ockuperar segmentet "nästan custom".

Det finns väl en uppsjö av adventure ready hardtails med mer eller mindre uppdaterad geo, spontant tänker jag på t.ex. Nordest, Sonder osv.

Men ingen ligger det lika mycket detaljarbete bakom som på Fairlight. Sen tillverkar man på stor skala så priset blir något lägre än helt custom, men dyrare

Start på Sill Road Mountain Race idag. Fairlight sponsrade Alex McCormack ska ju köra och jag gissar det blir på Holt.
Dock inget på Fairlights eller Alex insta om det än. Alltid kul med specs.

Loppet börjar ikväll 18.00 lokal tid vad nu tidsskillnaden är från Kyrgyzstan.

runt 35 km upp för Alex till ettan Robin Gemperle som vann TCR förra året.
Alex är en beast, och en jäkel på hantera cykeln men Gemperle är sjukt vass med ett förflutet bland annat hos Scott med Nino i sin ungdom.
Båda väldigt "science based" men Gemperle är nog snäppet ännu mer fixerad vid data.

Håller på Alex så klart, långt kvar, men Gemperle blir en tuff nöt att knäcka.

IMG_6818.webp
IMG_6837.webp

Körde SIA 60 km ifrån 2023 idag. Riktigt najs.

Förstår inte vart du vill komma med dina osammanhängande och underliga resonemang.
🤣
.@Raggamuffin - hon behöver inte veta, men jag som ska pynta vet. Och jag kan ändå uppskatta pengars värde och vad som ligger bakom att få in dem på bankkontot så okynneshandla saker vars "finhet" inte kommer uppskattas fullt ut ligger inte för mig.

@Peth förstår fortfarande inte problemet 🤣

Vad är det för egenskaper som gör att den inte är så bra för touring?
Jag upplever den inte som trygg och stabil i högre farter med hyggligt mycket last. Kan såklart vara något med de pakethållare jag hade monterat men de kändes som väldigt stumma när jag satte dit och tog bort dem.

Framför allt upplevde jag framhjulet oscillerade i högre farter, vet inte om det finns ett bra ord för det på svenska?

Jag upplever den inte som trygg och stabil i högre farter med hyggligt mycket last. Kan såklart vara något med de pakethållare jag hade monterat men de kändes som väldigt stumma när jag satte dit och tog bort dem.

Framför allt upplevde jag framhjulet oscillerade i högre farter, vet inte om det finns ett bra ord för det på svenska?
Kan det ha varit för mycket vikt i bakändan, hade du nån packning i ramen eller styret/gaffeln?

Det är nog något man får räkna med utifrån hur Secan är konstruerad med ett 25,4 diameter och 0.8/0.5/0.8 på överröret, man får en livligare ram som är skön att cykla på, särskilt längre distanser, men med mera last och särskilt om man lastar både bak och fram eller för långt bak kan det ge självsvängningseffekter eller wobbel som man säger.

Alla cyklar jag suttit på har betett sig så, finns också klipp på yooutube med en kille som konstruerar och bygger cykelramar för långdistans och han har fått samma effekt i datorsimuleringsprogram och erfarenhetsmässigt, Henry Wildberry tror jag han heter. Fairlight anger själva en maximal lastvikt på 25 kg totalt för Secan när jag kollade vilket är lite om man vll cykla touring.

Min Miyata 610 har motsvarande styvhet i överröret och den är otroligt behaglig att cykla långt på men känslig för hur den lastas och blir det fel får man självsvängningar, det positiva är att det beror mycket på hur lasten fördelas, med last enbart baktill på en stabil hållare som Tubus Cargo och om tyngdpunkten inte hamnar för långt bak går den som på räls även fullastad vilket för mig är ungefär 25 kg och ibland över det.

En annan cykel jag har men med ram av "vattenledningsrör" klarar nästan hur mycket last som helst, har cyklat med 50 kg och cykeln gick fint trots att pakethållaren svajade ordentligt. Men komfortmässigt är den ramen utan last som ett järnspett i jämförelse med Miyatan .

Så mitt tips om man har en Secan och vill ha med mera last är att prova olika placeringar av lasten, och även om det inte ser så coolt ut testa med all last på en stabil bakhållare men med tyngdpunkten så långt fram som möjligt, helst framför bakaxeln.

Jag har ju inte cyklat på en Fairlight Secan men det skulle förvåna mig om den inte fungerade så,

Senast ändrad:
Ju mer vikt man ska lasta på, desto kraftigare och stummare ram behöver man tror jag. Det finns en gräns för hur mycket man kan lasta på en cykel man samtidigt vill ska vara följsam, härlig och rapp. Vice versa blir en riktigt tålig touringcykel skittråkig att cykla på. Såg en riktigt dedikerad Koga touringcykel med Marathon-däck och allt annat bös som tydligen behövs för någon vecka sedan på cykelverkstaden, och jag höll på att somna när jag var nära den.

Att en Secan inte är en touringcykel tycker jag är fullt rimligt!

Edit: när jag överlastat min fullkittade långcyklarcykel (cyklade bland annat runt med en motorkap med 350-klinga på cykeln en dag) börjar den orma sig och bli orolig. Vid lagom last går den som en dröm.

Men det är väl lite det som man vill komma tillrätta med med Faran-gaffeln?
Att den lastad ska bete sig på ett sätt, och olastad på ett annat.

Kan det ha varit för mycket vikt i bakändan, hade du nån packning i ramen eller styret/gaffeln?
Det jag upplevt är det främst beror på att ramen inte är tillräckligt styv i axiell led mellan fram- och bakhjul och med last både bak och fram ökar belastningen och flexet i sidled och att det är det som ger självsvängningen. All last bak löser problemet på min cykel, viktfördelningen blir ju kass men det har inte så stor betydelse om underlaget är hyfsat och det ger också den för mig stora fördelen att styrningen påverkas mycket mindre utan last på framgaffeln.

Vobbel brukar jag skriva och det är ett inte ovanligt resonansfenomen även utan last och pakethållare på ffa större, instabila ramar och det är vanligare i hastigheter över ~50-55 km/h med instabila ramar som inte är tillräckligt vridstyva. Läs mer om det här
https://happyride.se/forum/threads/randonneurcyklar.3702340/post-4533785
Men om du inte upplever det utan pakethållare och packning är det väl snarare kombinationen med packningen som triggar vobblet för dig?
Hur stor ram har du?
Längre rör ger ökat flex (med kvadraten på längden) och då ökar risken för vobbel
Jag som är både över svensk medellängd och medelvikt råkade ofta ut för det med gamla veka ramar, men ramarna på mina nuvarande cyklar är bättre konstruerade och därför i praktiken både snabbare, lättare och det utan att komforten har försämrats, snarare tvärtom.
Om man råkar ut för vobbel är ett sätt att dämpa det att klämma knäna om övre ramröret, läs mer här:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/shimmy.html

Men det är väl lite det som man vill komma tillrätta med med Faran-gaffeln?
Att den lastad ska bete sig på ett sätt, och olastad på ett annat.
Jag kollade nu på design notes för Faran 3.0 och de har i senaste versionen ändrat till OS överrör, 28,6 mm alltså, för som de skriver bättre stabilitet med last. Men jag såg inget om ändring på gaffeln?

Tror det är svårt att få till en ram och gaffel som excellerar både olastad och lastad, men det är delvis en vanesak också hur man upplever en cykel tycker jag.

Finns sånt här som hjälper mot vobbel också

Näe, och jag var ju nöjd med min Secan fram till jag dummade mig. Om det verkar bli mycket touring av någon anledning framöver så får jag omvärdera.

Hur mycket var hyggligt mycket last i kg?

Det ligger ett par Strael-ramar på Fairlights hemsida för bara hisnande låga £929
om någon är frestad

Finns sånt här som hjälper mot vobbel också
En gång i Spanien fick jag den jävla speed wobble (vid nästan 70 km/h, på en kurvig nerförsbacke) och då började jag med "Fader vår" trotts jag är 100% ateist. Vet inte HUR jag räddade mig ur det , men när jag stannade nere mina knä wobblade 15 min. till 😂 Sen läste jag hemma, att man ska trycka hård ramen med knäna och då släpper det. Har INTE testat ännu.

En gång i Spanien fick jag den jävla speed wobble (vid nästan 70 km/h, på en kurvig nerförsbacke) och då började jag med "Fader vår" trotts jag är 100% ateist. Vet inte HUR jag räddade mig ur det , men när jag stannade nere mina knä wobblade 15 min. till 😂 Sen läste jag hemma, att man ska trycka hård ramen med knäna och då släpper det. Har INTE testat ännu.
Det och bananen är kanske tillräckligt med bevis för trilla över i agnostiker-facket 😁

Hej!

Jag villhöver en bra allroundcykel med stålram och överväger att beställa en Faran. Verkar vara en grym cykel som tilltalar mig Jag har ett par funderingar som ni Fairlightkännare kanske kan hjälpa mig med. Dels funderar jag på hjulen. Hur går det att beskriva skillnaden mellan alternativen DT Swiss G 1800 och Hope RX24 Pro 5? Det är 700C som är aktuellt.

Det andra alternativet jag överväger är Croix De Fer. Både verkar vara väldigt bra alternativ men är det något särskilt som gör att Fairlight sticker ut?

Tillbaka
Topp