White GX Lite 22

White GX Lite 22
Funderade på köpa denna, men kommer nog avvakta. Känner personligen att jag hade velat se den gå ner till 7tkr.

En annan notering är att GX Lite 24 döptes om i samband med veckans nya kampanj till GX Lite IVORY 25. Samma modell men nytt namn med ntt årsnummer.

White GX Lite 22
Funderade på köpa denna, men kommer nog avvakta. Känner personligen att jag hade velat se den gå ner till 7tkr.

En annan notering är att GX Lite 24 döptes om i samband med veckans nya kampanj till GX Lite IVORY 25. Samma modell men nytt namn med ntt årsnummer.

Möjligt att de sänker ytterligare, men köper du den idag så kan du cykla på den redan idag!

White GX Lite 22
Möjligt att de sänker ytterligare, men köper du den idag så kan du cykla på den redan idag!
Det är sant, min cykel blev stulen under vintern så har suttit och spanat senaste veckorna efter bästa dealen, när jag pratat med XXL nyligen har dom sagt att gravel/landsvägscyklarna kommer släppas nu i slutet av April och början av Maj, så vi får se. (Kollar på lite annat också)

White GX Lite 22
Har haft min White GX lite sedan 2022 och funderar på att uppgradera den med nytt vevparti och kommer därmed att behöva byta från fyrkants-axel till hollowtech 24mm (ska sätta 50/34 Claris med kedjeskydd).

Frågan är om jag vinner något på att sätta en MTB BB (Saint BB80) kontra en Road BB (RS501)? Upplever att vevpartiet/lagret knakar när jag tar i och om MTB vevlagret kanske har bättre tätning så vore det lätt vär de 7€ extra det kostar. Läst runt lite det verkar som om det kan funka med MTB BB80 inom att den stödjer både 68mm och 73mm, men frågan är om Vevpartiet passar med tanke på Vevpartiet jag tänker montera?

White GX Lite 22
Jag svor själv länge åt vad som visade sig var knak mellan ram och sadelstolpe.
Ahh, det skulle det kunna vara. Just nu ligger cykeln inpackad i bilen för en bikepacking resa till Gotland, så jag får prova och se om det är det som bråkar. Lösningen skulle kunna vara att kladda på lite "grepp-smörj för kolfiber komponenter"? Har det liggande för mina kolfibercyklar. Annars har jag en burk litiumfett.

White GX Lite 22
Ahh, det skulle det kunna vara. Just nu ligger cykeln inpackad i bilen för en bikepacking resa till Gotland, så jag får prova och se om det är det som bråkar. Lösningen skulle kunna vara att kladda på lite "grepp-smörj för kolfiber komponenter"? Har det liggande för mina kolfibercyklar. Annars har jag en burk litiumfett.
Jag hade nog använt ändamålsenligt fett om det inte är just kolfiberram och -stolpe, men är ingen expert.

White GX Lite 22
Jag hade nog använt ändamålsenligt fett om det inte är just kolfiberram och -stolpe, men är ingen expert.
Tänkte mest att jag inte vill ha för mycket glid mellan dessa komponenter (Kolfiber pastan har lite friktionsmaterial i sig, men är annars smörjande). Har en momentnyckel som jag kan använda för att dra åt enligt spec, men jag har aldrig fettat in kontaktytor i någon större grad av just skälet att jag inte vill främja rörelser. Bara på gängade ytor såsom vevlager, pedaler etc... för att skydda mot rost och göra demontering lättare.

White GX Lite 22
Gäller det en metall stolpe i en metallram är det vanliga rådet att använda kopparpasta
Biltema (m fl) säljer även en alupasta som enl min erfarenhet funkar bra på alustolpe i aluram, alupasta skall åtminstone i teorin vara bättre än kopparpasta när just alu är inblandat.
Men när det gäller just sadelstolpar brukar bristen på, mer än typen av, fett vara det som ställer till problem.
36-910_xl_1.jpg

55 SEK https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/aluminiumpasta-100-g-2000017188

White GX Lite 22
@Stennan - problem med bristande friktion har jag inte läst om, däremot användare som har haft ett rent h-e med att få loss sadelstolpen och även kasserade ramar.
Att sadeln sjunker nedåt tror jag att jag har läst om. Men då har det nog varit kolfiberram mot kolfiberstolpe.
Sadelstolpar som gift sig med ramen finns det ju en hel del av ja. Men då är det väl stål mot aluminium det rör sig om? Aluminium mot aluminium borde väl inte reagera med varandra?

White GX Lite 22
Att sadeln sjunker nedåt tror jag att jag har läst om. Men då har det nog varit kolfiberram mot kolfiberstolpe.
Sadelstolpar som gift sig med ramen finns det ju en hel del av ja. Men då är det väl stål mot aluminium det rör sig om? Aluminium mot aluminium borde väl inte reagera med varandra?

Låter någon som har bättre materialkunskaper svara på alu vs alu. Jag fettar alltid in mina alu vs alu och har aldrig haft problem med att stolpen sjunker.

Inför en resa fick jag först inte loss en alu vs kolfiber trots kolfiberpasta. Pulshöjare när det är tveksamt om cykeln går in i cykeltranportväskan och det inte finns tid att fixa det. Trodde jag hade kollat allt, tex att pedalerna gick att lossa. Man lär sig nya saker hela tiden. :LOL:

White GX Lite 22
Har haft min White GX lite sedan 2022 och funderar på att uppgradera den med nytt vevparti och kommer därmed att behöva byta från fyrkants-axel till hollowtech 24mm (ska sätta 50/34 Claris med kedjeskydd).

Frågan är om jag vinner något på att sätta en MTB BB (Saint BB80) kontra en Road BB (RS501)? Upplever att vevpartiet/lagret knakar när jag tar i och om MTB vevlagret kanske har bättre tätning så vore det lätt vär de 7€ extra det kostar. Läst runt lite det verkar som om det kan funka med MTB BB80 inom att den stödjer både 68mm och 73mm, men frågan är om Vevpartiet passar med tanke på Vevpartiet jag tänker montera?
Bytte du till Hollowtech? Jag har bytt fyrkantslagret tre gånger pga knak. Bytte senast efter vintersäsongens pendling. Nu är det dags igen. Har ett extra på lager. Därefter blir det Hollowtechlager och nytt vevparti.

Aldrig slitit ut vevlager på annan hoj förut.

Antingen är Shimanos fyrksntslager kass eller så är gängorna i hojen så sneda att lagret är i spänn o slits pga det. Inte omöjligt med tanke på de sneda flaskhållargängorna. cykelpendlar ca 12 mil/vecka.

White GX Lite 22
Bytte du till Hollowtech? Jag har bytt fyrkantslagret tre gånger pga knak. Bytte senast efter vintersäsongens pendling. Nu är det dags igen. Har ett extra på lager. Därefter blir det Hollowtechlager och nytt vevparti.

Aldrig slitit ut vevlager på annan hoj förut.

Antingen är Shimanos fyrksntslager kass eller så är gängorna i hojen så sneda att lagret är i spänn o slits pga det. Inte omöjligt med tanke på de sneda flaskhållargängorna. cykelpendlar ca 12 mil/vecka.
Inte än eftersom jag hittade ett vevlager bland reservdelshögen hemma. Märker det bara när jag reser mig från sadeln och tar i.

White GX Lite 22
Inte än eftersom jag hittade ett vevlager bland reservdelshögen hemma. Märker det bara när jag reser mig från sadeln och tar i.
Ok. Bytte vevlager (vanliga 4-kant) igår men gamla verkade inte glappa och får leva kvar i reservlådan. Fortfarande lite missljud i riktning från vevlagret så felsökning pågår.

Knak kan vara kluriga att lokalisera.

Smorde in sadelstolpe, sadelrails, flaskhållarskruvar och vevpartiets klingor och bultar nyss. Får se ifall det hjälper. Annars kanske det är pedalerna eller framväxelns infästning.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Nu är knaket äntligen borta. Vevlagret var det inget fel på den här gången. Det var styrlagret alternativt expandern i styrröret. Smorde båda och sen blev det tyst. Det var rätt smutsigt i fettet kring nedre lagret så gissar det var där problemet satt.

White GX Lite 22
Ok. Bytte vevlager (vanliga 4-kant) igår men gamla verkade inte glappa och får leva kvar i reservlådan. Fortfarande lite missljud i riktning från vevlagret så felsökning pågår.

Smorde in sadelstolpe, sadelrails, flaskhållarskruvar och vevpartiets klingor och bultar nyss. Får se ifall det hjälper. Annars kanske det är pedalerna eller framväxelns infästning.
Jag gjorde så att jag tog isär vevpartiet och demonterade vevlagret. Fettade in de gängor som skulle fettas in och nu går den som smort. Misstänker att det kan ha varit vevpartiet eller de fem drevskruvarna som var boven.

Upptäckte dock att jag verkar ha fått en böj på Växel Hängaren? Funderar på att kontakta XXL och kolla var man hittar en passande sådan. Cykeln växlar ok fortfarande, men det kan vara bra att byta den innan den knäcks.

White GX Lite 22

Jag gjorde så att jag tog isär vevpartiet och demonterade vevlagret. Fettade in de gängor som skulle fettas in och nu går den som smort.

Upptäckte dock att jag verkar ha fått en böj på Växel Hängaren? Har kontaktat XXL för att kolla var man hittar en passande sådan. Cykeln växlar ok fortfarande, men det kan vara bra att byta den innan den knäcks.

White GX Lite 22
Jag gjorde så att jag tog isär vevpartiet och demonterade vevlagret. Fettade in de gängor som skulle fettas in och nu går den som smort.

Upptäckte dock att jag verkar ha fått en böj på Växel Hängaren? Har kontaktat XXL för att kolla var man hittar en passande sådan. Cykeln växlar ok fortfarande, men det kan vara bra att byta den innan den knäcks.
Ifall lagret är slut hjälper det inte att fetta in gängorna i vevlagrets infästning mot ramen.

Har inte xxl får man leta upp växelöra via webben utifrån den gamlas utseende och mått. Finns sidor där man kan leta upp rätt sort. Sök på ”derailleur hanger”.

Exempelvis https://derailleurhanger.com/shop/

White GX Lite 22
Har spanat lite på denna och funderar på om det skulle kunna vara något för mig.
Ändamål:
Pendling ca 30 km ToR, endast asfalt.
Vill kunna cykla året runt.
Inte för dyr då jag parkerar på gatan på jobbet.

Tycker nuvarande Aspect 930 är lite för slö.

Vad skulle ni säga är rimligt pris för ca 1 år beggad?

White GX Lite 22
Har spanat lite på denna och funderar på om det skulle kunna vara något för mig.
Ändamål:
Pendling ca 30 km ToR, endast asfalt.
Vill kunna cykla året runt.
Inte för dyr då jag parkerar på gatan på jobbet.

Tycker nuvarande Aspect 930 är lite för slö.

Vad skulle ni säga är rimligt pris för ca 1 år beggad?
Årets modell kostar 9000:- nu, hade den varit 1 år begagnat (i rimligt skick, inte varjedagpendlad eller isf med ny kedja och kassett) så vore väl 5000:- rimligt. Så då kanske 3500-4000:- för -22:an i bra skick? Prisbilden blir lite tokig då många ägare köpte den ny för 4000:- men man får väl se till bruksvärdet med.

White GX Lite 22
Årets modell kostar 9000:- nu, hade den varit 1 år begagnat (i rimligt skick, inte varjedagpendlad eller isf med ny kedja och kassett) så vore väl 5000:- rimligt. Så då kanske 3500-4000:- för -22:an i bra skick? Prisbilden blir lite tokig då många ägare köpte den ny för 4000:- men man får väl se till bruksvärdet med.
Aah, sorry missade att tråden handlade om -22.. syftar på nya generationen fast från förra året.. Finns en ute för 6500kr.. känns lite högt som om man lika bra kan ta en ny för 8500kr då

White GX Lite 22
6500kr är för högt. Xxl har ju regelbundna kampanjer och då går de förr ett par tusen under ”normalpriset”. Alltså ett kampanjpris som är omkring det pris som säljaren begär. Kolla hemsidan och köp när det är kampanjpris istället.

White GX Lite 22
6500kr är för högt. Xxl har ju regelbundna kampanjer och då går de förr ett par tusen under ”normalpriset”. Alltså ett kampanjpris som är omkring det pris som säljaren begär. Kolla hemsidan och köp när det är kampanjpris istället.
Frågan är om den kommer att komma ner så mycket igen.
Kollar man historiken så var lägsta priset på 1 år 8000kr i september för ett år sedan.. men då var std priset 9000kr istället för dagens 10000kr.
Köp en riktigt cykel i stället
Det hade jag gärna gjort.. men då jag måste förvara cykeln på gatan under tiden jag är på jobbet så ser jag det inte som alternativ att köpa en cykel för 15kkr
Det går bra att pendla 30 km per dag på asfalt med Shimano Claris…har gjort själv. Hitta en billig GX lite och nån duktig hobbymekaniker kan man slänga på kinesiska wheeltop elväxlar för kanske 8000 kr, då blir den riktigt fin.
Ja fördelen med denna cykel jämfört med andra i prisklassen verkar vara vikten. Sen vet jag inte om. Det finns några begränsningar med t.ex. axlar, BB-fit eller fästen för väska/skärmar.
Något annat man bör tänka på?

White GX Lite 22
Frågan är om den kommer att komma ner så mycket igen.
Kollar man historiken så var lägsta priset på 1 år 8000kr i september för ett år sedan.. men då var std priset 9000kr istället för dagens 10000kr.

Det hade jag gärna gjort.. men då jag måste förvara cykeln på gatan under tiden jag är på jobbet så ser jag det inte som alternativ att köpa en cykel för 15kkr

Ja fördelen med denna cykel jämfört med andra i prisklassen verkar vara vikten. Sen vet jag inte om. Det finns några begränsningar med t.ex. axlar, BB-fit eller fästen för väska/skärmar.
Något annat man bör tänka på?
Den har alla fästen. Tänk på att inte vela för länge, har du råd så vänta inte två månader i hopp att spara en tusenlapp eller två, du vill ju cykla NUUUU

White GX Lite 22
Felpost!

Men när jag ändå är här kan jag ju dela mina erfarenheter av GX Lite som jag åretruntpendlat på sedan 2019. Ganska ofta 27-28 km om dagen - inga problem. Just billiga slitdelar och låg stöldrisk tycker jag är en stor fördel på pendlaren. Det är inte cykeln som levererar allra störst cykelglädje, men den blev betydligt mycket roligare när jag bytte ut hjulen. De som satt monterade på min årsmodell var riktigt tunga, tröga och tråkiga.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Jag är också sugen på en GX Lite nu när den är nedsatt till 8500. Jag har också dryga tusenlappen i rabattkupong på XXL så det landar på väl på ca 8000 med skärmar och några enkla pedaler. Ska användas främst som pendlarhoj men det vore fint att få med grabben ibland. Hur funkar det med cykelstol som fästs i sadelstolpen på en aluram? Just nu rullar vi på en ramsne Flying Finn med obefintliga bromsar så det vore ju en klar uppdatering..

White GX Lite 22
Jag är också sugen på en GX Lite nu när den är nedsatt till 8500. Jag har också dryga tusenlappen i rabattkupong på XXL så det landar på väl på ca 8000 med skärmar och några enkla pedaler. Ska användas främst som pendlarhoj men det vore fint att få med grabben ibland. Hur funkar det med cykelstol som fästs i sadelstolpen på en aluram? Just nu rullar vi på en ramsne Flying Finn med obefintliga bromsar så det vore ju en klar uppdatering..
Kan inget om barnstolar men har svårt att se att White skulle vara mindre hållbar än en random Crescent/Monark.

White GX Lite 22
Felpost!

Men när jag ändå är här kan jag ju dela mina erfarenheter av GX Lite som jag åretruntpendlat på sedan 2019. Ganska ofta 27-28 km om dagen - inga problem. Just billiga slitdelar och låg stöldrisk tycker jag är en stor fördel på pendlaren. Det är inte cykeln som levererar allra störst cykelglädje, men den blev betydligt mycket roligare när jag bytte ut hjulen. De som satt monterade på min årsmodell var riktigt tunga, tröga och tråkiga.

Var i landet bor du? Om man bor någonstans i Sverige där det blir minusgrader så är GX Lite högst olämplig som vinterpendlare. Bakbromsens konstruktion gör att fukt kommer in i vajerhöljet och bromsen fryser. Det kan hända även under färd, vet av egen erfarenhet...

White GX Lite 22

Försök att hitta en beg White GX LTD istället, gärna av 2022-års modell (kanske även senare, men de är lite annorlunda). Det är en mycket bättre cykel.

White GX Lite 22
Var i landet bor du? Om man bor någonstans i Sverige där det blir minusgrader så är GX Lite högst olämplig som vinterpendlare. Bakbromsens konstruktion gör att fukt kommer in i vajerhöljet och bromsen fryser. Det kan hända även under färd, vet av egen erfarenhet...
Det är jag inte så orolig för, då får jag ta det lite lugnare och köra med frambroms tills den tinat. Jag är van vid fälgbromsar med originalbelägg från -77 😁

Vore najs att hitta beg men jag behöver en XL och utbudet har varit minst sagt skralt den tid jag kollat runt.

White GX Lite 22
Det är jag inte så orolig för, då får jag ta det lite lugnare och köra med frambroms tills den tinat. Jag är van vid fälgbromsar med originalbelägg från -77 😁

Vore najs att hitta beg men jag behöver en XL och utbudet har varit minst sagt skralt den tid jag kollat runt.

Det kan hända helt utan förvarning.Tycker nog att du ska prioritera din säkerhet lite högre än så, särskilt som du är pappa...

White GX Lite 22
Bele har rätt i att bakbromsens vajerhölje kan leda in fukt i höljet på vintern som kan leda till att vajern fryser fast i höljet. Det är inget unikt för just denna cykelmodell och har inte varit något stort problem för mig iaf.

Hade varit bättre om vajern letts ned mot bromsen uppifrån sadelstag istället för nedifrån kedjestag.

Jag som cykelpendlat på vintern med hojen i flera år har råkat ut för detta problem en gång. Det visade sig redan då cykeln togs ur ouppvärmda boden på morgonen så inget som inträffat under färd. På jobbet har cykeln stått i varmgarage. Står cykeln ute hela tiden blir det säkert strul (liksom snö på kedjan, nedisning av växelvajrar etc).

Föredrar ändå vajerstyrd broms över hydraulisk på vintern. Hydraulisk tenderar att börja läcka vid oken vid regelbunden vinterpendling med vägsalt.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Försök att hitta en beg White GX LTD istället, gärna av 2022-års modell (kanske även senare, men de är lite annorlunda). Det är en mycket bättre cykel.
Den har alla fästen. Tänk på att inte vela för länge, har du råd så vänta inte två månader i hopp att spara en tusenlapp eller två, du vill ju cykla NUUUU
Drog till XXL igår med inställningen att komma hem med en ny hoj. Tyvärr kändes den inte riktigt som förväntat, känner jag mig själv rätt så skulle jag snabbt vilja uppgradera komponenter och då skulle man vara uppe i GX LTD nivå prismässigt rätt snabbt.. Så jag kommer vänta tills LTD sjunker i pris ngt eller hålla utkik efter något beggat som inte är i lägsta prisklass.

Tillbaka
Topp