Orbea Oiz (2024-2025)

Hans Melange

Aktiv medlem
Orbea Oiz (2024-2025)
Är sugen på en Oiz M10 av årets eller föregående års utgåva. Lite avskräckt av kabeldragningen genom styrhuvudet - men också av att styrstammen verkar negativ (-6 grader) och ,enligt vad jag lyckats få fram, är 95mm lång på storlek L. Jag har svårt att föreställa mig att jag skall vilja ha en 95mm lång styrstan, i synnerhet eftersom L blir ganska stor åt mig som är 180cm. Och vill man byta, ja då behöver man alltså av med allt som har en vajer, ink bromsar.

Varför skriver jag här då? Jo, jag tänkte höra om det finns medlemmar här som åker på en nyare Oiz?
Hur ni upplever styrstam, sittposition, kabeldragning.
Är cykeln väldigt rejsig eller känns den också kul på lite tekniska stigar i skogen?
Kommer från en Top Fuel 2020 som var liknande i geometri, kanske aningen mer laid back, och vill ha nåt som är kul men snabbt på kortare intensiva rundor på xc-banor.

Var ängeln eller djävulen på axeln när jag sitter och hovrar med pekaren på köpknappen alltså...

Orbea Oiz (2024-2025)
Hej!

Jag köpte i våras en OIZ H10 2024 i storlek XL som jag upplever ganska raceig men inte gör bort sig på mera tekniska stigar, jag är 190cm.
Även om gaffeln är lite brant med dagens mått mätt så va steget för mig stort då jag gick från en brant 27,5” till en flackare 29”.

Gillar kabeldragningen genom styret men blir väl sådär kul när man ska byta något sedan.

Orbea Oiz (2024-2025)
Hej!

Jag köpte i våras en OIZ H10 2024 i storlek XL som jag upplever ganska raceig men inte gör bort sig på mera tekniska stigar, jag är 190cm.
Även om gaffeln är lite brant med dagens mått mätt så va steget för mig stort då jag gick från en brant 27,5” till en flackare 29”.

Gillar kabeldragningen genom styret men blir väl sådär kul när man ska byta något sedan.
Brant? Den är 67° och en XC-cykel så jag skulle anse att den är spot on vad de flesta hojar i samma kategori har.

Orbea Oiz (2024-2025)
Kör en Oiz m-pro 2024 och kör den på allt från cykelvasan, asfalt, grusväg till lättare downhill i lokala skogar och den prickar alla min önskemål 👍 geometrin är riktigt bra, skönt med 67 grader gaffelvinkel och 120 slag när det är stökigt.
Sitter 75mm styrstam på min ( storlek M)och m-pro modellen har -10grader på styrstammen gentemot m10 som har -6 som du skrev. Tycker dock inte det känns konstigt på något sätt med den lutningen och du kan justera höjden på styrstammen med distanserna. När det kommer till kabeldragningen så har jag inte haft några problem med det utan skönt att slippa allt rattel från kablarna och eftersom kablarna går in i ramen under styrstammen så behöver du inte böka något med det om du villa ändra längd på styrstam.

I say go for it 🥇

Orbea Oiz (2024-2025)
Kör en Oiz m-pro 2024 och kör den på allt från cykelvasan, asfalt, grusväg till lättare downhill i lokala skogar och den prickar alla min önskemål 👍 geometrin är riktigt bra, skönt med 67 grader gaffelvinkel och 120 slag när det är stökigt.
Sitter 75mm styrstam på min ( storlek M)och m-pro modellen har -10grader på styrstammen gentemot m10 som har -6 som du skrev. Tycker dock inte det känns konstigt på något sätt med den lutningen och du kan justera höjden på styrstammen med distanserna. När det kommer till kabeldragningen så har jag inte haft några problem med det utan skönt att slippa allt rattel från kablarna och eftersom kablarna går in i ramen under styrstammen så behöver du inte böka något med det om du villa ändra längd på styrstam.

I say go for it 🥇
Tackar för input. Låter som att du är en nöjd ägare? Jag har läst att Oiz hade problem med Main pivot bulten som lossnat och förstört gängorna i ramen - men det kanske är på äldre ramar?

Vad har du för storlek och hur lång är du?

Orbea Oiz (2024-2025)
Oiz 24 M-Pro, XL och 189cm. Tycker den är väldigt komplett, väldigt raceig och styv i backarna.

Lite obekväm fjädring när jag cyklar lugnt, men det får man ta. Nedre bulten/axeln till dämparen har lossat två gånger men lite starkare gänglås har löst det.

1756106105842.webp

Orbea Oiz (2024-2025)
Oiz 24 M-Pro, XL och 189cm. Tycker den är väldigt komplett, väldigt raceig och styv i backarna.

Lite obekväm fjädring när jag cyklar lugnt, men det får man ta. Nedre bulten/axeln till dämparen har lossat två gånger men lite starkare gänglås har löst det.

Visa bilaga 789575
Man drar på nån gänglås på gängorna men smörjen själva axeln?
Är det en 2024 du har?

Är det en lämplig cykel för kortare (1-2h) xc-pass på blandade stigar och banor?

Orbea Oiz (2024-2025)
Man drar på nån gänglås på gängorna men smörjen själva axeln?
Är det en 2024 du har?

Är det en lämplig cykel för kortare (1-2h) xc-pass på blandade stigar och banor?
Japp precis.

Det är en 24a M-Pro och den funkar fantastiskt bra på allt från XCO till grusväg. Skulle säg att det skiljer inte många km/h på denna och min gravel.

Sitter 32t-klinga fram, för min del skulle det inte skada att gå upp till 36.

Orbea Oiz (2024-2025)
Nu är jag ingen xc cyklist men jag slogs av hur lättcyklad/trampad Oizen är. Kommer från en Santa cruz Tallboy som har lika fjädringsväg bak. Jag satte även en 140mm Fox 34, 40mm stam och 780mm styre på Oizen, som passar min gubbkropp bra. Satte även på en Öhlins bakdämp som jag tror är lite mindre xc än original dämp. Känns som den nästan går lika lätt som min elcykel på platt väg. Tallboyen var en helt annan cykel tycker jag. Jag har åkt på den för lite i skogen för att ha nån uppfattning om hur den är. Men tyckte den kändes fin på barnvasan.

Orbea Oiz (2024-2025)
Nu är jag ingen xc cyklist men jag slogs av hur lättcyklad/trampad Oizen är. Kommer från en Santa cruz Tallboy som har lika fjädringsväg bak. Jag satte även en 140mm Fox 34, 40mm stam och 780mm styre på Oizen, som passar min gubbkropp bra. Satte även på en Öhlins bakdämp som jag tror är lite mindre xc än original dämp. Känns som den nästan går lika lätt som min elcykel på platt väg. Tallboyen var en helt annan cykel tycker jag. Jag har åkt på den för lite i skogen för att ha nån uppfattning om hur den är. Men tyckte den kändes fin på barnvasan.
Det låter ju lovande. Det är just en lite kvickare hoj jag är sugen på - men primärt till stigar och stök.
Finns det ens 40mm stam till Oiz.en? Trodde det bara var deras specifika som passade?

Orbea Oiz (2024-2025)
Jag köpte en Oiz våren 2024 med målet att cykla långloppskuppen. För det är cykel perfekt.

Jag gick från Allebike MB31 (HT enduro) och innan det en Canyon Neuron. Det är stor skillnad. Oiz ber om att öka farten, vill sprätta iväg och bombas uppför eller på plattan. Är det riktigt tekniskt, eller brant, var MB31 tryggare, med en flackare gaffelvinkel och mer framdämpning.

För snabb, relativt enkel cykling kan jag rekommendera Oiz. Är det tekniskt utmaning i gubbtempo finns det mer lämpliga cyklar. Lika som om det är "härda upp och bomba ner".

Kabeldragningen går genom styrhuvudet, men inte genom styrstammen så det är inga problem att byta. Jag fick problem med min main pivot bult, men fick en ny ram på ramgaranti (livstids garanti om ramen registreras hos Orbea).

Orbea Oiz (2024-2025)
Jag köpte en Oiz våren 2024 med målet att cykla långloppskuppen. För det är cykel perfekt.

Jag gick från Allebike MB31 (HT enduro) och innan det en Canyon Neuron. Det är stor skillnad. Oiz ber om att öka farten, vill sprätta iväg och bombas uppför eller på plattan. Är det riktigt tekniskt, eller brant, var MB31 tryggare, med en flackare gaffelvinkel och mer framdämpning.

För snabb, relativt enkel cykling kan jag rekommendera Oiz. Är det tekniskt utmaning i gubbtempo finns det mer lämpliga cyklar. Lika som om det är "härda upp och bomba ner".

Kabeldragningen går genom styrhuvudet, men inte genom styrstammen så det är inga problem att byta. Jag fick problem med min main pivot bult, men fick en ny ram på ramgaranti (livstids garanti om ramen registreras hos Orbea).
Tackar för input - Jag tycker den låter och ser perfekt ut för att cykla på lite tempo på stigar och banor. Jag roar mig med att försöka åka snabbt men ganska kort och blandad stig, mest på platten - men bitvis ganska stökigt med mycket rötter/stenar. Hoppas den kan vara lämplig för sådant. Jag trampar i princip inga långa pass på grusväg.
Jag kommer från en cykel med liknande egenskaper, en trek top fuel 2020 med 120/115mm så jag hoppas att denna skall vara lite åt samma håll, men lättare och snabbare:)

Får man fråga om längd/storlek du har? Och hur mycket strul var det att få ny ram på garantin? Det låter ju inte jättekul att behöva skicka och vänta på ny ram...

Orbea Oiz (2024-2025)
På platten är den som sagt fantastisk, tycker jag.
Jag är 183 cm och cyklar på en L. Det fungerar bra för mig, gillar att sitta kompakt (kör M på min HT-pendlare) men upplever att det ändå är en ganska aggresiv/sportig position utan att vara obekvämt.

Det var inget egentligt strul med garanti. Jag kontaktade Orbea som ville att jag skulle gå via min återköpare, Älvängens cykel norr om Göteborg. Mailade Älvängen cykel, som tog kontakt med Orbea. Sedan lämnade jag cykeln där, och kunde hämta en ny ram ca två veckor senare, monterad och klar. Väldigt nöjd med deras hantering!

Totalt tog det kanske en månad, från första kontakt till ny ram. Cyklade ändå inte så mycket under våren, så saknade egentligen aldrig cykeln (blev ganska mätt efter sjunde loppet på långsloppscuppen 2024 och tog till i sommar innan suget på cykling kom tillbaka).

Orbea Oiz (2024-2025)

Visa bilaga 789575

Intressant att du har problem med den bakre bulten du med. Exakt den som var paj på hustruns Orbea Oiz H30.

Orbea Oiz (2024-2025)
Intressant att du har problem med den bakre bulten du med. Exakt den som var paj på hustruns Orbea Oiz H30.
Det verkar vara ett känt problem för vissa, i synnerhet cyklar från 2023-24. Jag har dammsugit nätet om erfarenheter av Oiz och det verkar vara ett problem fler haft. I vissa fall har det förstörd gängorna i ramen och blivit reklamationsärenden.

Orbea Oiz (2024-2025)
Det verkar vara ett känt problem för vissa, i synnerhet cyklar från 2023-24. Jag har dammsugit nätet om erfarenheter av Oiz och det verkar vara ett problem fler haft. I vissa fall har det förstörd gängorna i ramen och blivit reklamationsärenden.
enligt gemini:

Orbea åtgärdade detta genom att tillhandahålla ett uppdaterat skruvkit till sina kunder. Kitet innehöll en ny, längre skruv samt en bricka och en ny bult för övre länkarmen, som hade en förbättrad design med en inbyggd bricka. Genom att använda den nya, längre skruven kunde man säkerställa att den satt ordentligt i länkarmens lager.

För att få tillgång till det uppdaterade kitet behövde kunder kontakta en auktoriserad Orbea-återförsäljare eller, i vissa fall, Orbeas kundtjänst direkt. Återförsäljarna kunde sedan beställa och installera de nya delarna för att åtgärda problemet.

Ev detta skruvkit:

Orbea Oiz (2024-2025)
Tackar för input. Låter som att du är en nöjd ägare? Jag har läst att Oiz hade problem med Main pivot bulten som lossnat och förstört gängorna i ramen - men det kanske är på äldre ramar?

Vad har du för storlek och hur lång är du?
Jag är väldigt nöjd med den. Inte haft några problem med lösa bultar etc men hört att det varit några som har haft problem med pivotbulten som nämns i denna tråden. Jag kände på mina bultar med momentnyckel när jag fick hem cykeln och några gick att dra pyttelite till rätt moment, efter det känner jag på dom med jämna mellanrum (som jag gjort på alla mina cyklar) men har aldrig behövt dra åt dom igen. Kanske kan det vara orsaken på några som haft problemet att bulten inte varit helt korrekt dragen ur kartongen startat sin vandring ut? Bara en killgissning 🤓 vet också att 2023 modellerna kunde ha en vass kant där kabeldragningen går ner i ramen vilket är åtgärdat på 2024 med en ny ring. min lokala orbeahandlare är Älvängen cykel som jag har grymt förtroende för om det skulle bli något framtida garantiärende så är inte orolig över nått sånt. Bara man registrerar ramen och även fälgarna om man har kolfiber så är du set for life 😎

Jag är 178cm och kör Medium med 75mm styrstam och har sadeln lite framflyttad från centrum. Du kanske nämnde hur lång du var men ofta får jag höra att om man är mellan 2 storlekar kan det vara fördel att den mindre ramen ur inställningssynpunkt. Lättare att ”förstora” en litem cykel än att krympa en stor är något jag sett i många bikefitvideos

Orbea Oiz (2024-2025)
Var tvungen att söka lite på nätet (nörd) angående main pivot bultarna som felat och märkte att det jag hittade handlade om aluramarna som hade problem. Det verkar vara 2 bultar på aluramarna och en genomgående på carbon ramen? Kände på min bult idag och den sitter som berget, likadant på min sambos M-pro 2022 som är gamla carbonramen

Ni som haft problemet, har ni aluramen?

IMG_0934.webp
IMG_0935.webp

Orbea Oiz (2024-2025)
enligt gemini:

Orbea åtgärdade detta genom att tillhandahålla ett uppdaterat skruvkit till sina kunder. Kitet innehöll en ny, längre skruv samt en bricka och en ny bult för övre länkarmen, som hade en förbättrad design med en inbyggd bricka. Genom att använda den nya, längre skruven kunde man säkerställa att den satt ordentligt i länkarmens lager.

För att få tillgång till det uppdaterade kitet behövde kunder kontakta en auktoriserad Orbea-återförsäljare eller, i vissa fall, Orbeas kundtjänst direkt. Återförsäljarna kunde sedan beställa och installera de nya delarna för att åtgärda problemet.

Ev detta skruvkit:

Exakt reservdel XC63 är det som jag blev hänvisad till av Orbea när jag hörde av mig angående min trasiga bult. Se här. Då känns det ännu bättre för min del att driva vidare det som en reklamation.

Tillbaka
Topp