Punktering *HÄR* på slangen? Verkligen?

lagrave

Aktiv medlem
Är det här ett naturligt ställe att få punktering på en slang?
IMG_20250801_165804.webp

Det är alltså på insidan, mot fälgen, precis bredvid ventilen och vid flera av gjutskarvarna (det som ser ut som ett uppochnervänt J). Det hände när cykeln stod inomhus och jag satt några meter bort - helt plötsligt pös det kraftigt. Jag tycker det känns som något som sprukit pga dålig tillverkning eller så. Vanlig Clas Ohlson-slang.

Vanligt och vanligt vet jag inte. men lagade precis en Continental-slang med hål där. Fram med lagningskittet från biltema, sätt på lappjäveln sen en mil på räsern för att se att det håller. Lycka till.

Senast ändrad:
Rivskadan eller vad det är ser ju konstig ut. Efter verktyg? Om du blir glad för det ger Classe dig säkert ett nytt, men kolla ändå hur fälg och fälgband ser ut.

Hur ser fälgband/tejp ut? Ser ut som att slangen haft en liten bubbla och töjt ut sig lokalt. Kanske sedan gnagt mot en vass kant eller så?

Hur ser fälgband/tejp ut? Ser ut som att slangen haft en liten bubbla och töjt ut sig lokalt. Kanske sedan gnagt mot en vass kant eller så?
Så här:

IMG_20250802_150046.webp

Hålet var ju precis vid ventilgenomgången. Men detta ser väl rimligt ut? Dvs i gott skick, utan något som kan tänkas skada slangen?

Fälgen ser inte så kul ut, strax ovanför hålet.
Jag menar, det kan ju inte vara ett ufo som ställde till det.

Med skadan på fälgen så kan en ju misstänka att någon våldat med däckavtagare eller annat verktyg för att få på däcket vid ventilen? Om så är fallet använd lite såpavatten nästa gång längs däckkanter, aningen luft i slangen, *börja* istället för att sluta vid ventilen och använd handkraft istället för verktyg. Brukar gå, speciellt om man har handskar.

Men om detta ”J” finns på flera ställen med jämna mellanrum så är det väl antingen jämnt avstånd som matchar med dina nipplar och de som haft sönder slangen trots fälgbandet, eller kanske mer troligt något som hänt vid tillverkning/packning.

Om du är hyfsat säker på att det inte är ditt eller hjulets fel så skulle jag reklamera till CO om slangen är hyfsat ny.

Fundera på att köpa kvalitetsslang från ett känt märke som Continental eller Schwalbe nästa gång, kan inte skilja så mycket i pris…

Fälgen ser inte så kul ut, strax ovanför hålet.
Jag menar, det kan ju inte vara ett ufo som ställde till det.
Så här ser fälgen ut från sidan. Det blanka är bara en bit lack som släppt. Det är väl inte några konstigheter med detta?

(Stoppade i en slang för att ventilhålet skulle synas)

Bilagor

• IMG_20250809_152827.webp
    IMG_20250809_152827.webp
    321.8 KB · Besök: 64
  • IMG_20250809_152953.webp
    IMG_20250809_152953.webp
    391.4 KB · Besök: 63
Fundera på att köpa kvalitetsslang från ett känt märke som Continental eller Schwalbe nästa gång, kan inte skilja så mycket i pris…

Kollade just CO, Biltema och XXL:s slangutbud:

XXL säljer Conti. De flesta kostar ca 60:-.

Biltema har Schrader, Dunlop och Presta. De flesta kostar ca 50:-

CO:s slangar verkar vara märkeslösa, men kostar ca 60:-

Låter som jag borde köpa XXL?

Provade nyligen Schwalbe för första och sista gången, hade två slangar, helt nya i oöppnade förpackningar. Den första slangen tappade luft dagen efter montering, men jag kunde inte hitta några skador. Den andra slangen var jag extra noga med att hålla skräp borta innan jag pumpade upp den. Efter en timme eller två kollade jag däcket och upptäckte att en stor mängd luft hade läckt ut.. Har aldrig vart med om något liknande, det är de sämsta slangarna jag har testat.

För egen del köper jag ej Hutchinsonslangar mer då ett par såna hade samma fel/hål vid ventielrna på en långrunda som höll på att sluta tråkigt i ”ödemarken” (nåja, Frankrike så civilisation fanns ju)

Provade nyligen Schwalbe för första och sista gången, hade två slangar, helt nya i oöppnade förpackningar. Den första slangen tappade luft dagen efter montering, men jag kunde inte hitta några skador. Den andra slangen var jag extra noga med att hålla skräp borta innan jag pumpade upp den. Efter en timme eller två kollade jag däcket och upptäckte att en stor mängd luft hade läckt ut.. Har aldrig vart med om något liknande, det är de sämsta slangarna jag har testat.
Låter mysko! Du ska nog kolla insidan på däcket en gång till. Om man är misstänksam, kan man pumpa slangen innan, utanför däcket, och se att det steget fungerar bra. Använd helst inga verktyg vid "påsättning". Slangarna till fr a racer är tunna, och man ser dåligt när däcket träs över slangen och upp på fälgen.

För egen del köper jag ej Hutchinsonslangar mer då ett par såna hade samma fel/hål vid ventielrna på en långrunda som höll på att sluta tråkigt i ”ödemarken” (nåja, Frankrike så civilisation fanns ju)
Har du inte lärt dig att det är n+1 som gäller?

Man ska alltid ha med sig n+1 slangar om n = antalet slangar man punkterar innan man kommer till cykelaffär som säljer slangar.

(Och för säkerhets skull, jag tramsar!)

Tillbaka
Topp