Graveldäck - vilket är er favorit?

Som jag har skrivit här tidigare: det är inte vikten som sådan som är viktig(!) det är konsekvenserna av onödigt hög däckvikt som har betydelse
Ngnstans i en av alla artiklar om däck och rullmotstånd har jag läst ett inlägg från en erfaren däckskonstruktör som skrev att om man vill ha däck med lägsta möjliga rullmotstånd i verkligheten bör man välja max breda däck som får plats (detta var länge sedan så för fälgbromsade lvg-cyklar) med den lägsta vikten och anpassa trycket efter bredden, detta baserat på antagandet att de lättaste däcken även är däcken med smidigast stomme ("supple casing") vilket skulle vara det som gör störst skillnad i verkligheten. Detta trots att han hade tillgång till en rullmotståndstestartrumma typ som den BRR använder.

Det där stämmer inte, särskilt inte med gravel-däck och inte enbart i verkligheten utan även i andra laboratorietest än de BRR gör
Läs tex tidningen Tours i april -25 publicerade test av 10 gravel-däck
I sammanställningen ser man det tydligt
rollwiderstand-auf-rauer-strasse-und-auf-schotter-gemessen-im-tour-labor-und-umgerechnet-auf-90-kilogramm-systemgewicht-und-30-km-h-kuerzere-balken-bedeuten-geringeren-rollwiderstand-bzw-leichteres-rollen-

Jmf tex Schwalbe G-One RS Pro med Continental Terra Speed Protection,
Pirelli Cinturato Gravel S med Vittoria Mexcal Gravel Endurance och
Continental Terra Adventure med Vittoria Terreno T50 Mixed Gravel
på hårt underlag och grus

Labbtester av rullmotståndet som enbart görs på onaturligt underlag säger lite om snabbhet när det gäller däck som i verkligheten används på annat underlag.
Känns som att du missförstår ditt eget diagram för du motbevisar dig själv nu? Det är ju tydligt att de däck som är snabba på asfalt generellt också är snabba på grus även i Tours test.

De tre snabbaste däcken kom på samma placering oavsett underlag och tryck.
Från 4:e plats och nedåt skiljer det beroende på underlag. Exempelvis Pirello Cinturato Gravel S (7:e plats på asfalt) var sämre än både 8:an och 9:an på grus...

I sammanställningen ser man det tydligt
Jag fattar inte vad jag tittar på. På BRR så är det 0.1W i skillnad mellan Schwalbe och Continental och på ditt tyska grus är det väl heller ingen skillnad?

Vad tycker du är tydligt? Du är snabb med dina tyska grafer, men brister ofta i det didaktiska.

det är väl ändå inte kontroversiellt att säga att hög vikt kan tyda på dåligt rull? och när nu hutchinson-däcken är kungen av brr så är det hälsosamt att ifrågasätta dem.

men att låg vikt inte automatiskt ger bra rull är också självklart.

jag gjorde ett skitdåligt rulltest ned för en flack grusbacke en vindstilla kväll med race king, rene herse extralight 44 mm och dessa 46-millimetersdäck (ännu lättare än rene herse, och större):
Screenshot_20250829-090023_Strava.webp

...där jag inte kunde se nån skillnad på race king och rene herse, men jag blev övertygad om att chaoyang rullade klart sämst.

det är väl ändå inte kontroversiellt att säga att hög vikt kan tyda på dåligt rull? och när nu hutchinson-däcken är kungen av brr så är det hälsosamt att ifrågasätta dem.

men att låg vikt inte automatiskt ger bra rull är också självklart.

jag gjorde ett skitdåligt rulltest ned för en flack grusbacke en vindstilla kväll med race king, rene herse extralight 44 mm och dessa 46-millimetersdäck (ännu lättare än rene herse, och större):
Visa bilaga 790390

...där jag inte kunde se nån skillnad på race king och rene herse, men jag blev övertygad om att chaoyang rullade klart sämst.
Känns lite som att du motsäger dig själv här. Jag håller ju som jag skrev helt med om att låg vikt inte automatiskt ger bra rull. Det var hela min poäng pretty much. Vikt är alltså inte en bra parameter för att bedöma rull på ett däck.

Att du i samma post också skriver att låg vikt kan tyda på bra rull är ju inte särskilt intressant om det inte är en tydlig trend. Vissa däck som rullar bra är lätta, andra tunga?

Sen skriver du att du gjort ett "skildåligt rulltest" vilket det låter som eftersom du inte har några mätvärden eller någon tydlig metodik som kontrollerar parametrar som du inte försöker utvärdera. I nästa mening drar du ändå slutsatser från detta test som du själv precis sagt är skitdåligt?

Den här herrn har ju testst mkt baserat på att faktiskt cykla.
Men han gör väl något fel då inte heller han lyckas få testresultatet att RH däcken att utklassar alla andra

Visa bilaga 790402Visa bilaga 790403Visa bilaga 790404
Haha det är så roligt att hur man än testar, både i labb och utomhus, så är det aldrig någon som kan lyckas mäta den magiska "följsamheten" i RH däck som gör att de är så snabba och bra i "verkligheten".

När vi ändå pratar om Schwalbe Thunder Burt (TB) 2,1. Har ni några synpunkter på Continental Race King 2,0 om man jämför dessa däck?

Enligt TRR har de samma låga rullmotstånd vid 1,7 BAR, men 2,2-tummaren 588gram vilket är cirka 100 gram lättare, medan på 2,0 hittar jag en högre viktuppgift på 659 gram. Märkligt!

Continental Race King 2,0 säljs för halva priset mot TB. Skulle vara kul att testa ett fetare däck på min Specialized Diverge Carbon om 2,0 passar med fälgar som har 25mm innermått?

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

Visa bilaga 790168
som mkallstrom skriver så finns de bara i shieldwall. https://www.bike24.com/p2278578.htm...serToken=e5769738-3915-4834-b6ee-c7fd0465d00c
Jag har dessa däck monterade på de här fälgarna https://www.wtb.com/products/kom-li...sRJ2kEARicKpp7BbRWY-c5IWUsziDTXGBYY-U4PNXtLqN
dvs 25mm innerbredd.
Behövde nåt med lite mer luftkudde och grepp för att kunna cykla med dottern när hon tränar mtb. Kör hjulen på en White GX ltd..

Har du förkastat detta däck eller ska jag mäta något? Jag har ingen åsikt om det som graveldäck mer än att det ser rätt fränt ut :)

När vi ändå pratar om Schwalbe Thunder Burt (TB) 2,1. Har ni några synpunkter på Continental Race King 2,0 om man jämför dessa däck?

Enligt TRR har de samma låga rullmotstånd vid 1,7 BAR, men 2,2-tummaren 588gram vilket är cirka 100 gram lättare, medan på 2,0 hittar jag en högre viktuppgift på 659 gram. Märkligt!

Continental Race King 2,0 säljs för halva priset mot TB. Skulle vara kul att testa ett fetare däck på min Specialized Diverge Carbon om 2,0 passar med fälgar som har 25mm innermått?

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

Visa bilaga 790168
Som redan skrivits så är tyvärr RaceKing 2.0 (50mm) endast tillgänglig i deras enklare och även långsammare ShieldWall konstruktion. Det är 2.2 ProTection som gäller om man vill kunna matcha Thunder Burt i rull.

Om du vill ha ett snabbt 50mm däck på grus tror jag att Schwalbes senaste g-one pro serie kan vara värda ett försök, finns i tre olika mönster beroende på hur mycket grepp du vill ha. Även Tufo däcken i 48mm som tidigare nämnts i tråden :)

1756455461825.webp

Senast ändrad:
Känns lite som att du motsäger dig själv här. Jag håller ju som jag skrev helt med om att låg vikt inte automatiskt ger bra rull. Det var hela min poäng pretty much. Vikt är alltså inte en bra parameter för att bedöma rull på ett däck.

Att du i samma post också skriver att låg vikt kan tyda på bra rull är ju inte särskilt intressant om det inte är en tydlig trend. Vissa däck som rullar bra är lätta, andra tunga?

Sen skriver du att du gjort ett "skildåligt rulltest" vilket det låter som eftersom du inte har några mätvärden eller någon tydlig metodik som kontrollerar parametrar som du inte försöker utvärdera. I nästa mening drar du ändå slutsatser från detta test som du själv precis sagt är skitdåligt?
jag är verkligen inte säker på något i det här sammanhanget. och jag tror mycket på labbtester. men jag har ingen anledning sätta mig i nåt jädra läger och säga att existerande labbtester ovedersägligt trumfar allt. för så bra är inte existerande offentligt tillgängliga labbtester. vikt tror jag är intressant att väga in också, och egna tester på de underlag en själv kör på, med de tryck som en själv vill köra ett särskilt däck med. men som jag försökte säga med mitt verklighetsexempel, så tror jag inte automatiskt på vikt heller. för det upplevde jag, om än i ett skitdåligt test, inte gick att använda som den enda indikatorn på om ett däck rullar bra eller inte. jag har inga problem med att "motsäga" mig själv i den här frågan, ingen kan komma med obestridliga fakta, särskilt på grus och värre underlag, när det är så mycket variabler.

Det är ju intresseant med den stora fokusen på rullmotstånd. Ska man tävla så är det ju absolut viktigt men för oss andra, speciellt för de många såsom jag cyklar mest själv, är det egentligen så viktigt? Bytt från erkänt lättrullade graveldäck till ett par halvgrova MTB-däck på min grushoj. Hade i förväg bestämt mig att det kommer vara kännbart trögare men inser såhär i efterhand att jag ju har inget sätt att avgöra det. Det blir ju en subjektiv bedömning och några km/h upp/ner är ju omöjligt att känna och omgivande faktorer såsom status på vägen, vind, dagsform, mm påverkar mer än olika däck. Däremot blev cyklingen på sämre underlag än fingrus mycket roligare! Så mitt fredagstips är att släppa fokusen på rullmotstånd och köp ett däck som verkar skoj!

som mkallstrom skriver så finns de bara i shieldwall. https://www.bike24.com/p2278578.htm...serToken=e5769738-3915-4834-b6ee-c7fd0465d00c
Jag har dessa däck monterade på de här fälgarna https://www.wtb.com/products/kom-li...sRJ2kEARicKpp7BbRWY-c5IWUsziDTXGBYY-U4PNXtLqN
dvs 25mm innerbredd.
Behövde nåt med lite mer luftkudde och grepp för att kunna cykla med dottern när hon tränar mtb. Kör hjulen på en White GX ltd..

Har du förkastat detta däck eller ska jag mäta något? Jag har ingen åsikt om det som graveldäck mer än att det ser rätt fränt ut :)
Tack. Du får gärna mäta bredd och höjd, så att jag har något att utgå ifrån.

Det är ju intresseant med den stora fokusen på rullmotstånd. Ska man tävla så är det ju absolut viktigt men för oss andra, speciellt för de många såsom jag cyklar mest själv, är det egentligen så viktigt? Bytt från erkänt lättrullade graveldäck till ett par halvgrova MTB-däck på min grushoj. Hade i förväg bestämt mig att det kommer vara kännbart trögare men inser såhär i efterhand att jag ju har inget sätt att avgöra det. Det blir ju en subjektiv bedömning och några km/h upp/ner är ju omöjligt att känna och omgivande faktorer såsom status på vägen, vind, dagsform, mm påverkar mer än olika däck. Däremot blev cyklingen på sämre underlag än fingrus mycket roligare! Så mitt fredagstips är att släppa fokusen på rullmotstånd och köp ett däck som verkar skoj!
Jag resonerar lika om rullmotståndet, men för mig är det viktigt med bra punkaskydd och lång livslängd. Jag kör på Pathfinder Pro (650Bx47) i bak nu och tycker att det är ett trevligt däck att cykla på, även om det är ganska tungt och ska rulla sämre än de snabbaste däcken. Jag cyklar nästan alltid själv och kommer aldrig att tävla på de här däcken.

Edit: Jag försöker också undvika grovt grus och stig på mina rundor. Föredrar MTB för det.

Senast ändrad:
Tittar man på dom bilderna jag la upp så är det ju onekligen små skillnader, och man åsidosätter ju helt och hållet känslan av däcken, hur är greppet? Förtroende? Ljud?

Jag älskar mina schwalbe big apple däck. Antagligen är dom jättelångsamma om man mäter, men dom är så tysta när man rullar att det bara känns.. mysigt?

det handlar väl ganska mycket den subjektiva glädjen av att känna ett motståndslöst rull? känslan av lyx;)

vid tävling särskilt i skyddet av klunga vill jag hävda att rullet har mindre betydelse. snarare får alla utom försteman bromsa lite nedför även om de har mer trögrullande däck.

det är vid klättring man vid tävling skiljer agnarna från vetet och där är nog vikten en större faktor än några watts skillnad i rullmotstånd.

en annan rullande faktor är att kunna behålla greppet och farten i kurvor. börjar det sladda börjar det bromsa. där fallerar ju nämnda race king rätt hårt. de är toppiga på något vis och ger dåligt stöd när det svänger. toppiga däck sjunker också ner i mjukt underlag...

vi är bara på sidan 19...

Jag håller med. Men om man, som jag, har många km på asfalt innan man kommer till gruset är det trevligt med låg rullmotstånd på asfalt. Det gäller ännu mer när cykeln också används som lvgcykel, som sonens. Sonen är riktigt nöjd och förvånad hur lätt hans Schwalbe G-One RS rullar på asfalt. Men då är han också en riktigt skicklig cyklist och överlever stökig stig på 35 mm breda nästan-slicks.

Tittar man på dom bilderna jag la upp så är det ju onekligen små skillnader, och man åsidosätter ju helt och hållet känslan av däcken, hur är greppet? Förtroende? Ljud?

Jag älskar mina schwalbe big apple däck. Antagligen är dom jättelångsamma om man mäter, men dom är så tysta när man rullar att det bara känns.. mysigt?
Jag har haft min nuvarande gravel i två år nu. Kört Thundero på den hela tiden. Har alltid kännt mig lite överdrivet gubbig när jag cyklat på min den, tar det lite försiktigt i kurvor och så. Börjar nu närma mig femtio så jag har tänkt att det är väl så det är, men känner inte riktigt igen mig för på MTB:n har jag inte samma känsla.

När jag bytte däck så försvann den känslan helt, plötsligt kul att ladda på. Fick dock ett nytt problem. Mina bromsar är riktigt kassa TRP wirebromsar men jag bromsar ju sällan mycket på graveln (bor på slätten) så det har aldrig varit ett problem. När det plötsligt är kul att ladda i kurvorna så ökade plötsligt behovet av att kunna bromsa mer. Så jag blev tio år yngre men lär bli tio tusen fattigare pga bromsuppgradering, allt på grund av nya däck :-) !

Som redan skrivits så är tyvärr RaceKing 2.0 (50mm) endast tillgänglig i deras enklare och även långsammare ShieldWall konstruktion. Det är 2.2 ProTection som gäller om man vill kunna matcha Thunder Burt i rull.

Om du vill ha ett snabbt 50mm däck på grus tror jag att Schwalbes senaste PRO kan vara värda ett försök, finns i tre olika mönster beroende på hur mycket grepp du vill ha. Även Tufo däcken i 48mm som tidigare nämnts i tråden :)

Visa bilaga 790409
Ny på gravel men kört låga tryck på plusdäck och fatbike tidigare så experimenterat mkt genom åren.
Köpte Thundero HD 48 efter att ha kollat BRR.
Körde 1v+ nu och 14mil kanske, igår 65km gruppcykling, slutade på 1,64 bar bak o 1,44 fram. Avslutningsvis 15+km asfalt och rullar fint där, hade noll problem att hänga med andra som körde 2,5bar på andra däck.

Tävlar man inte lär de flesta däck som testas på BRR vara vettiga men position på cykeln gör mer än däcken, iaf om man ligger närmre 30 o uppåt, ut o kör för fan!

Senast ändrad:
Tror alla däck från Schwalbe som är bredare än 40mm är godkända så någon av deras senaste g-one pro modeller är nog bra val. Annars är ju Tufo som redan nämnts riktigt schyssta däck!
Blev ett par Schwalbe G-One R Pro 45 mm till slut. Tror mönstret i dem passar bättre för mig än Tufo. Ska bli intressant att testa iaf, då jag kört på Zipp G40 i flera år.

Jäklar vad trevligt det var att konvertera till tubeless och köra på lite bredare däck, nykärlek till gravel.
Thundero 44mm (46mm på 25mm fälg). Snabba däck både på gruset och asfalt.
Tack för måttangivelser! Kanske att jag skulle våga testa (vid nästa däckbyte) 48mm. Hamnar då kanske kring 50mm med mina fälgar som har innermått 25mm. Vi får se vad det blir när det är dax. Mina Continental Terra Speed 45mm nöts inte lika snabbt som många har påstått. De rullar på bra, men jag behöver all hjälp jag kan få...

Jag cyklar så mycket min kropp orkar och hinner återhämta sig. Senaste fyra veckorna har snittat 10.28 h/veckan med gruscykeln. Det är fullt möjligt att det är för lite, men klarar inte mer. Kan man önska sig det i hjulklapp? 😉

När jag byter däcket ska jag se hur långt det har rullat.
Bara skojade 😉 Själv hade jag 250 mil i augusti.

Se även John Karraschs test för kompletterande tester utomhus!

Stort tack för inlägget, det stärker rejält däckets position i klassen "snabbdäck". Något som passar mig, som behöver all hjälp jag kan få. Extra plus är att däcket sväller ut, så att det passar både fälg med 25mm innermått och min Specialized Diverge som officiellt tar 47mm. Det låter nästan för bra! 🙂

Nu när det börjar att bli blött och mjukt ute på vägarna/stigarna är inte Thundero särskilt roligt.
Blir att leta fram något annat däck runt 50 mm till Grizln för höstcyklingen. Thundero 48 mm förpassas till ett bikepackingbygge istället.

Frågan är vad man skall ha för däck? 48-50 mm brett, bättre kantdobbar jämfört med Thundero, bättre gummiblandning för våtgreppet och gärna ungefär lika låga klackar på toppen av däcket som tidigare nämnda däck.

Nu när det börjar att bli blött och mjukt ute på vägarna/stigarna är inte Thundero särskilt roligt.
Blir att leta fram något annat däck runt 50 mm till Grizln för höstcyklingen. Thundero 48 mm förpassas till ett bikepackingbygge istället.

Frågan är vad man skall ha för däck? 48-50 mm brett, bättre kantdobbar jämfört med Thundero, bättre gummiblandning för våtgreppet och gärna ungefär lika låga klackar på toppen av däcket som tidigare nämnda däck.
Specialized Tracer 50 kanske? Jag hoppas Tufo gör Swampero i 48 mm storlek framöver men Tracer kan vara ett alternativ.

Mina förslag, som jag har erfarenhet av. De har bra grepp, lång livslängd och inga punkor:

Pirelli Cinturato Gravel M 50
1758445148637.webp

Schwalbe G-One Bite 50mm
1758445101454.webp

Tillbaka
Topp