Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Den funkade bra att pendla på också.
1756102025174.webp

Stål!
Den funkade bra att pendla på också.
Visa bilaga 789555
Fin den där! Som jag förstått det är det en Nishiki Gravel Master i grunden, men med rolig färg? Nishiki väcker inte många lyckliga känslor i mig normalt sett, men den där verkar ju riktigt bra!

Smala 520-rör, koniskt kronrör vilket inte alla bemödar sig med (Fairlight, jag tittar på dig!) osv. Integrerad sadelstolpsklämma är elegant! Kul hoj!

Edit: kollade lite till. Blir kul att höra utlåtande om hur den känns. Är den välbyggd och fin att cykla på känns det ju som en enormt lättillgänglig och prisvärd stålgravel.

Stål!
Fin den där! Som jag förstått det är det en Nishiki Gravel Master i grunden, men med rolig färg? Nishiki väcker inte många lyckliga känslor i mig normalt sett, men den där verkar ju riktigt bra!

Smala 520-rör, koniskt kronrör vilket inte alla bemödar sig med (Fairlight, jag tittar på dig!) osv. Integrerad sadelstolpsklämma är elegant! Kul hoj!

Edit: kollade lite till. Blir kul att höra utlåtande om hur den känns. Är den välbyggd och fin att cykla på känns det ju som en enormt lättillgänglig och prisvärd stålgravel.
Ja, den är väldigt lik Gravel Mastern i geometri. Tydligen samma ägare till Nishiki och Motobecane nuförtiden.

Nu är det ju min första gravel och min tidigare cykel med krullstyre var min DBS Avanti från -87, som jag skaffade när jag började högstadiet, så jag har inte så mycket att jämföra med. Däremot var den fruktansvärt rapp och växlarna funkade riktigt bra när jag väl vant mig. Lyckades hålla jämna steg med en Bianchi med suddgummidäck från Medis till jobbet vid Torsplan, så jag är mycket nöjd.
Ska byta till en lite kortare styrstam, hoodsen är lite långt fram.

Jag ska avrapportera när jag provat lite mer. Ser även fram emot att testa den för bikepacking. Lite kul att kunna tillryggalägga lite längre avstånd jämfört med MTB-bikepacking.

Stål!
En stålis uppe på stället: Made in Taiwan, dubbelreducerade Cr-Mo rör, moderna vinklar, 47 mm däck, lödda fästen för hållare bak och fram + lås och ingen rost i vevhuset. Egentligen bara skivbromsar som saknas för att kunna mäta sig med high-end stålramar från idag :)

HcLG6KU.jpeg

Senast ändrad:
Stål!
Trevligt! Vettig vevlagertyp? Årtal?
Standard BSA så inga konstigheter, samma med styrlagret och 135 mm bakaxel. Andra halvan av 90-talet bör den vara ifrån. De första åren efter det att Grimaldi köpte Crescent satsade han på riktigt bra ramar av Cr-Mo rör och tillverkade i Taiwan. Crescent Abisko som man kan säga är finversionen av den här hade i början till och med en ram av märkesrör, Columbus Thron, men det blev nog lite väl för de byttes till motsvarande de på den här.

Senast ändrad:
Stål!
Inget särskilt men den fyller sitt behov som vardagspendlare i götet. Visa bilaga 789998
Nitto Grand Randonneur styre och en Claris grupp
Gick det bra att byta vevparti eller behöver man tänka på något speciellt? Behöll du original vevlager med fyrkantsaxel? Var det några andra fallgropar?
Jag håller själv på att konvertera en sen 80-talare Crescent. Min plan är att köra Sora brifters och 9-delat vevparti, kassett och bakväxel. Men 1-växlat fram så behöver troligtvis hitta ett vevparti med narrow-wide klinga, eller om det går att anpassa.

Stål!
Ingen bild på hela cykeln? ☺️
Den är i originalskick och i princip helt oanvänd och förvarats i varmutrymme så skicket är bra, har inte riktigt bestämt vad jag skall göra med den här, bör klara 47 mm med skärmar och 50 mm utan så ganska hyggligt, tyckte tidigare att den var lite väl oversize i rören men har vant mig och det är kanske inte så tokigt med en lite styvare ram när man hänger på last så får se. 60 cm höjd på denna och i stort sett samma ram som den ovan fast då med Columbusrör, Richtey gaffeländar har den också, undrar om det inte bara var ett år som den var med i modellprogrammet, nog för dyr att tillverka gissar jag.

YYNxqoi.jpeg

Stål!
Gick det bra att byta vevparti eller behöver man tänka på något speciellt? Behöll du original vevlager med fyrkantsaxel? Var det några andra fallgropar?
Jag håller själv på att konvertera en sen 80-talare Crescent. Min plan är att köra Sora brifters och 9-delat vevparti, kassett och bakväxel. Men 1-växlat fram så behöver troligtvis hitta ett vevparti med narrow-wide klinga, eller om det går att anpassa.
Det är orginal vevlager på min. Den har fransk standard så kommer inte byta om det inte måste.

Du får kika vad du har för bredd mellan gaffelöronen (dropouts:en) på cykeln, skiljer det för mycket behöver du bända ut dem en del.. Det är inte optimalt, kanske till och med avrådansvärt, men folk gör det för att få till sina växelönskemål. Det finns särskilda verktyg för att lyckas behålla parallelliteten mellan öronen.

Är du van med skivbroms så kommer du nog tycka att fälgbromsarna är sisådär, men mina nyper riktigt bra. Vajerhöljet till bakbromsen löper fullängd och kanske ser aningen långt ut på bilden men jag fann 5mm kevlarhöljen där väggtrådarna löper parallellt med vajern, för att minska kompressionen, därav att böjen blev lite vidare baktill, för att undvika friktion inne i höljet.

I övrigt kan jag säga att det enda jag köpt till cykeln är styrlindan, allt annat är återbrukat från ett cykelkök, så total kostnad för cykeln är 149 kr.

Tillägg : timmarna av letande ska vi dock inte tala om.. 😄

Senast ändrad:
Stål!
Den är i originalskick och i princip helt oanvänd och förvarats i varmutrymme så skicket är bra, har inte riktigt bestämt vad jag skall göra med den här, bör klara 47 mm med skärmar och 50 mm utan så ganska hyggligt, tyckte tidigare att den var lite väl oversize i rören men har vant mig och det är kanske inte så tokigt med en lite styvare ram när man hänger på last så får se. 60 cm höjd på denna och i stort sett samma ram som den ovan fast då med Columbusrör, Richtey gaffeländar har den också, undrar om det inte bara var ett år som den var med i modellprogrammet, nog för dyr att tillverka gissar jag.

YYNxqoi.jpeg
Läcker! Orange gör sig alltid bra på cyklar. Om jag känner dig rätt så kommer den nog finna sitt syfte och mer därtill. (:

Stål!
Det är orginal vevlager på min. Den har fransk standard så kommer inte byta om det inte måste.

Du får kika vad du har för bredd mellan gaffelöronen (dropouts:en) på cykeln, skiljer det för mycket behöver du bända ut dem en del.. Det är inte optimalt, kanske till och med avrådansvärt, men folk gör det för att få till sina växelönskemål. Det finns särskilda verktyg för att lyckas behålla parallelliteten mellan öronen.

Är du van med skivbroms så kommer du nog tycka att fälgbromsarna är sisådär, men mina nyper riktigt bra. Vajerhöljet till bakbromsen löper fullängd och kanske ser aningen långt ut på bilden men jag fann 5mm kevlarhöljen där väggtrådarna löper parallellt med vajern, för att minska kompressionen, därav att böjen blev lite vidare baktill, för att undvika friktion inne i höljet.

I övrigt kan jag säga att det enda jag köpt till cykeln är styrlindan, allt annat är återbrukat från ett cykelkök, så total kostnad för cykeln är 149 kr.
Det är en fin ram med bra stål och allt, har tittat efter en sådan själv och ramen gjordes i 25" så det skulle passat, vevlagret är ett aber men undrar om inte Crescent på de senare årgångarna bytte till BSA eller kanske att de blandade beroende på vad de hade hemma i lager då på åttitalet? Du kanske vet?

Stål!
Vajerhöljet till bakbromsen löper fullängd och kanske ser aningen långt ut på bilden men jag fann 5mm kevlarhöljen där väggtrådarna löper parallellt med vajern, för att minska kompressionen, därav att böjen blev lite vidare baktill, för att undvika friktion inne i höljet.
Jagwires kompressionfria höljen brukar rekommenderas ffa till mekaniska skivbromsar men naturligtvis är de bra även till andra bromsar

Stål!

Tillägg : timmarna av letande ska vi dock inte tala om.. 😄
Tack för råden! Hjulen är inga problem faktiskt då de bara är ett par mm bredare mellan gallelöronen, så det är bara att trycka in hjulet. Jag har kört modern skivbromsgravel senaste åren men kommer från många år av att köra vintage-racers så det kommer gå fint med bromsarna. Bra tips med höljen! Vad är det för cykelkök så du går till?

Stål!
Det är en fin ram med bra stål och allt, har tittat efter en sådan själv och ramen gjordes i 25" så det skulle passat, vevlagret är ett aber men undrar om inte Crescent på de senare årgångarna bytte till BSA eller kanske att de blandade beroende på vad de hade hemma i lager då på åttitalet? Du kanske vet?
Ja, den känns bra. Men måste exprimentera lite mer med sadeln känner jag. Tycker dom är lite långa i geometrin, tror miyata höll sig något kortare, visst?

Det var lite olika tror jag, men förekom nog hela 80 talet.

Tillägg: cykelhobby skriver att modellerna 92319 och 92320 var först och lämnade franska gängor år 1981.

Stål!

YYNxqoi.jpeg
Kan det vara något sånt Göran Kropp tog till Everest?

Stål!
GT köpt av @detvanligavartaget genom yardsale-tråden i måndags. Målet fick bli att återuppliva den så enkelt som möjligt eftersom jag inte äger några bra cyklar och alla är rätt trasiga. Växelreglagen hade beckat ihop, men det löste ett bad i lacknafta.

Blev lite nya slitdelar också:
9D66C204-52E7-4ED4-809D-D38BC8B9914D.webp
3BB156EE-371F-44EB-822A-000BEEB38AC8.webp

Styret är jag inte kompis med, men jag får leva med det för styrstammen är den mest fastärgade jag varit med om och jag har hittills inte fått loss den. Det blev plattispedaler, för mina spd-skor bor på annan ort. Kommer byta till spd när jag har skorna på plats.

I lördags blev det premiärtur på 50km och idag blev det 65km:
92E8D052-4589-4122-B3C6-E9D63892188B.webp
D8C6AA91-5871-45EA-A31E-BBCF946385AC.webp
00AC2E96-C134-46CA-84BF-F7A96E5F30D5.webp
6119A167-EB6C-4460-ACAC-6BE7B4DC1A94.webp
D2D6FBF2-FA1E-43E1-9DFD-42AC69BC9643.webp
0AAD54FF-2448-4CA8-85BE-79368193081B.webp

Eftersom jag inte ägde en racer sen innan är det helt klart en schysst cykel att ha. Känns snabb trots att den väger en del. Går förvånansvärt bra på grus med 28mm däck. På inget sätt en optimal cykel, men den duger gott till att mosa kilometer på och är betydligt trevligare på asfalt än det jag äger sen innan. Den lär tjäna mig bra tills den dagen jag unnar mig själv en fin cykel.

Senast ändrad:
Stål!
GT köpt av @detvanligavartaget genom yardsale-tråden i måndags. Målet fick bli att återuppliva den så enkelt som möjligt eftersom jag inte äger några bra cyklar och alla är rätt trasiga. Växelreglagen hade beckat ihop, men det löste ett bad i lacknafta.

Visa bilaga 790856Visa bilaga 790855
Styret är jag inte kompis med, men jag får leva med det för styrstammen är den mest fastärgade jag varit med om och jag har hittills inte fått loss den. Det blev plattispedaler, för mina spd-skor bor på annan ort. Kommer byta till spd när jag har skorna på plats.

Visa bilaga 790849Visa bilaga 790848Visa bilaga 790850Visa bilaga 790851Visa bilaga 790852Visa bilaga 790853
Eftersom jag inte ägde en racer sen innan är det helt klart en schysst cykel att ha. Känns snabb trots att den väger en del. Går förvånansvärt bra på grus med 28mm däck. På inget sätt en optimal cykel, men den duger gott till att mosa kilometer på och är betydligt trevligare på asfalt än det jag äger sen innan. Den lär tjäna mig bra tills den dagen jag unnar mig själv en fin cykel.
Snabbt byggt! Den blev ju superfin!

Stål!
Snabbt byggt! Den blev ju superfin!
Det är en trevlig cykel, lacken är riktigt najs med glittereffekten och det gjorde lite skillnad för utseendet med nya däck och en tvätt. Ser bara lite knäppt ut utan styrlinda, vilket iallafall kommer när jag fått loss stammen och kan montera styret jag vill ha.

Att kalla det ett bygge är nog att ta i, jag har ju bara gjort en service. Men det vore kul att bygga neo-retro av den med lättare hjul och ett modernare gruppset med några växlar till. Då skulle man till och med kunna kalla det en fin cykel. Det kanske kommer så småningom. Just nu är jag mest nöjd över att något annat att cykla på än en militärcykel

Stål!

Visa bilaga 790856Visa bilaga 790855

Visa bilaga 790849Visa bilaga 790848Visa bilaga 790850Visa bilaga 790851Visa bilaga 790852Visa bilaga 790853
Funkar bra med plattisar? Jag har aldrig cyklat med fastspända fötter.

Stål!
Funkar bra med plattisar? Jag har aldrig cyklat med fastspända fötter.
På dessa 2 turer jag nu gjort med racern har jag tyckt att plattisarna funkar bra. Det har mest varit platt underlag och jag har inte spurtat så mycket så då tappar man inte lika mycket effekt.

Spd tycker jag gör skillnad när man cyklar i mer stökig och kuperad terräng. Lätt att fötterna hoppar runt på pedalerna och svårt att mosa samma effekt i backarna med plattisar om man cyklar på grus eller i skogen.

Nu har jag även problem till och från med knäsmärtor och där hjälper spd för då har jag alltid fötterna där dom ska vara.

Spd kan ju vara svårt i början men om man börjar med lös spänning på pedalerna kommer man loss lätt. För mig sitter den rörelsen instinktivt och jag har inte haft en spd-vurpa på många år

Stål!
Fruns farfar vann den här skönheten på en cykeltävling nångång i mitten av förra seklet. De senaste 15-20 åren har den stått i ett vedskjul vid svärföräldrarnas sommarstuga som nu har sålts. Efter mycket tjatande har jag förbarmat mig över den och ska se om det går att få tillbaka lite lyster. Det finns masugnar som är lättare, just sayin …
IMG_6892.webp

Stål!
Har börjat hitta fram till "final form" av denna nu. Fästet för reglaget är improviserat i väntan på att Berthouds variant ska komma tillbaka, men blev bättre än väntat så kanske får förbli så här. Kommer bli ett par väskor från Acorn också (och några silvriga styrpluggar), sen är vi redo att korsa Taklamakan (eller närmsta grusplan).
1000002285.webp

1000002289.webp

Tillbaka
Topp