Tips på bra och prisvärd dropper? 150 mm 31,6 mm

johan12345

Aktiv medlem
Lite brådis men sonens dropper dog igår i Järvsö och nu behöver jag införskaffa en ny pronto. Han använder hojen nästan varje dag och har både egna träningar och leder grupper så det bör gå hyggligt snabbt också.

150 mm och 31,6 mm är kravet. Nån som har koll på om det går att köpa i butik i Stockholm? Annars är det väl från tysken som är billigast och snabbast.

Brand-X och TranzX är ju säkra kort men hade svårt att hitta med ovan kravspecifikation. Men kanske jag som är dålig på att leta? (Förmodligen). Nåt annat förslag med rimligt pris (helst under tvåtusen)?

Om "helst under tvåtusen" betyder att budgeten kan tänjas lite så vill jag slå ett slag för PNW Loam eftersom jag är väldigt nöjd med min.

Lite brådis men sonens dropper dog igår i Järvsö och nu behöver jag införskaffa en ny pronto. Han använder hojen nästan varje dag och har både egna träningar och leder grupper så det bör gå hyggligt snabbt också.

150 mm och 31,6 mm är kravet. Nån som har koll på om det går att köpa i butik i Stockholm? Annars är det väl från tysken som är billigast och snabbast.

Brand-X och TranzX är ju säkra kort men hade svårt att hitta med ovan kravspecifikation. Men kanske jag som är dålig på att leta? (Förmodligen). Nåt annat förslag med rimligt pris (helst under tvåtusen)?
Du kan få låna en av mig tills du köpt en ny!
Mange

Det här borde vara en Tranz-x -tillverkad dropper. Neatt är Alltricks lågprisvarumärke för (bra) produkter likt andra webbshopars egna produkter, däribland droppers från Tranz-x. Alltricks är franskt och i princip lika billiga som tyskarna. Jag handlar ofta därifrån och det är aldrig några problem. Postnord tar hand om frakten inrikes ifall det spelar roll.

Grymt! Happy levererar som vanligt. 👍

Sen är det ju uppenbart att jag är usel på att googla. Tack för länkar! Verkar som att jag t.o.m. kommer undan billigare än beräknat. Händer inte så ofta. Verkar kunna få riktigt snabb leverans också. (Så om det stämmer kanske vi klarar oss. Annars hör jag av mig @simson ! Stort tack för erbjudandet!)

En sak som slog mig är om vi kanske skulle gå på 170 mm? Sonen fick nämligen låna min hoj nyss när han skulle ut och då kommenterade han att han satt högre upp i högsta läget på min hoj (och då är jag 177 och han 183). Men min nya hoj har en 200mm dropper så det är ju lite skillnad. Ska stämma av när han kommer tillbaka men 2 cm extra kanske egentligen är en bra idé för honom?

Mer slag är alltid bättre. 150 mm är för lite slag till den typ av cykling ni håller med. Men titta om ramen har tillräckligt instick. Det går att shimsa Tranz-X dropper om utsticket är för lång.

Min son, som är mycket kortare än din, fick just en uppgradering till 185 mm, som är nu shimsad ner till 165 mm.

Den ska sättas på en Trek Remedy-ram (näst senast modellen) och är rätt säker på att det bör finnas plats för en något större dropper. Är den här ramen.

Sonen kom precis tillbaka och tyckte absolut att vi borde köra på en 170 mm. Mer än så är nog lite av en chansning och lägsta läget är också något högre på hans Remedy jämfört med min Spectral.

Tyvärr har jag datorn kvar på jobbet så får nog vänta med att lägga beställningen tills imorgon bitti. Men lutar alltså mot den dxc som @Berk länkade till fast 170mm. Och förhoppningsvis med express leverans.

Senast ändrad:
Lite snabb återkoppling. La en beställning på en dxc dropper 170mm från bike24 med expressleverans (tot 20€ frakt) och fick den dagen därpå! (dvs igår onsdag) Jisses. Det var riktigt imponerande. Helt värt dom extra 10€ för så snabb leverans. Landade på ca 1600 SEK totalt för dropper inkl frakt. Helt ok.

Installerade den igår kväll tillsammans med sonen och den passar perfekt. Helt klart bättre med 170mm också. Inte riktigt lika snabb i returen som hans gamla och inte heller lika smooth men det kan ju ev hjälpas av lite extra smörjning med sram butter. Eller så får man leva med det.

Lite snabb återkoppling. La en beställning på en dxc dropper 170mm från bike24 med expressleverans (tot 20€ frakt) och fick den dagen därpå! (dvs igår onsdag) Jisses. Det var riktigt imponerande. Helt värt dom extra 10€ för så snabb leverans. Landade på ca 1600 SEK totalt för dropper inkl frakt. Helt ok.

Installerade den igår kväll tillsammans med sonen och den passar perfekt. Helt klart bättre med 170mm också. Inte riktigt lika snabb i returen som hans gamla och inte heller lika smooth men det kan ju ev hjälpas av lite extra smörjning med sram butter. Eller så får man leva med det.
Bra att den fungerar. Jag har ägt 2 olika, den som går att justera med luft och den med stängd catridge. Båda hade tyvärr problemet att om man drog åt sadelklämman så stolpen inte gled i ramen så funkade inte droppern alls eller dåligt, och lagom hårt så den fungerade så gled den i ramen hela tiden. Det kanske är löst numera dock.

Bra att den fungerar. Jag har ägt 2 olika, den som går att justera med luft och den med stängd catridge. Båda hade tyvärr problemet att om man drog åt sadelklämman så stolpen inte gled i ramen så funkade inte droppern alls eller dåligt, och lagom hårt så den fungerade så gled den i ramen hela tiden. Det kanske är löst numera dock.
Det problemet hade jag på MB31:an, löstes med lite sån där greppasta. Med annan dropper då.

Tillbaka
Topp