Hör upp, cykel i media-tråden

DN har quiz om cykelkultur.

Bra att DN visar lite intresse i cykling men det är mer av en kulturquiz en en cykelquiz (kunde ändå klicka på rätt svar på några kulturfrågor :) )

Kan vara värt att kolla hemförsäkringen. Noga.

(Bonnier-inloggning)

Kan vara värt att kolla hemförsäkringen. Noga.

(Bonnier-inloggning)
Av det lär man sig att man ska rapportera stölderna på två olika dagar oavsett hur det gick till.

Pratade inte vi om cykelförbudet på bron nyss? @IM

Om det är trångt på bron kan man väl göra om ett körfält till cykelbana och köra växelvis rödlyse på varje sida för biltrafiken?
Jag är rätt säker på att enda anledningen till att 4 körfält behövs är för att magasinera 2000 personbilar (= 20 km bilkö) som ankommer eller lämnar Ölands djurpark samtidigt.

Om ett av körfälten på bron görs till cykelbana, så att det inte längre går att köa på samma sätt på bron, så räcker det med att magasinskapaciteten byggs ut på Öland så att köerna kan vara där istället.

Den smartaste lösningen bör vara buss med släp för att transportera cyklarna.

Absolut bästa och enklaste lösningen. En rymlig skyttel som går fram och tillbaka mellan t.ex. Jutnabben på Kalmarsidan och turistbyrån på Ölandssidan, gratis för alla med en cykel. Det enda som vore enklare med en riktig cykelbana vore att kunna cykla över bron när man vill.

Man kan ordna skytteltrafik för de som vill ta med bil till ön 😉

Screenshot_20250911-115523.webp

Om det är trångt på bron kan man väl göra om ett körfält till cykelbana och köra växelvis rödlyse på varje sida för biltrafiken?
Konstaterar att såväl husbilsskatten som dieselskatten sänkts. Politiskt fokus ligger inte på cykelturism.En lokal topppolitiker för ett av regeringspartierna gick nyss ut med allt som anses positivt med gynnad husbilsturism.

Konstaterar att såväl husbilsskatten som dieselskatten sänkts. Politiskt fokus ligger inte på cykelturism.En lokal topppolitiker för ett av regeringspartierna gick nyss ut med allt som anses positivt med gynnad husbilsturism.
Jag ser ganska ofta cyklar bakpå husbilar. Finns nog rätt ofta i ”garagen” på dem också. Allt behöver inte vara en motsättning, är många cyklister som använder husbil för transport mellan och boende på destinationerna.

Problemet är ksk att det var så få som cyklade över bron så man tyckte det var bättre att skruva upp biltrafiken på max istället?

Problemet är ksk att det var så få som cyklade över bron så man tyckte det var bättre att skruva upp biltrafiken på max istället?
Nja, att cykeltrafik var tillåten var mest en bieffekt av att det fanns vägren i båda riktningarna. Idag bygger man inte vägar så. Tre eller fyra körfält och inga vägrenar är säkrare än två körfält och två breeeeeeeda vägrenar. Dessutom fanns under vägrenstiden en utbredd uppfattning att fordon som fick köra högst 80 km/h skulle hålla sig i vägrenen - några av er kanske minns lastbilsdekalen med texten "VÄGRENSKÖRNING AVGÖR JAG". Så i praktiken så kanske man som cyklist på en högtrafikerad vägrensväg fick trängas med en massa lastbilar.

Nja, att cykeltrafik var tillåten var mest en bieffekt av att det fanns vägren i båda riktningarna. Idag bygger man inte vägar så. Tre eller fyra körfält och inga vägrenar är säkrare än två körfält och två breeeeeeeda vägrenar. Dessutom fanns under vägrenstiden en utbredd uppfattning att fordon som fick köra högst 80 km/h skulle hålla sig i vägrenen - några av er kanske minns lastbilsdekalen med texten "VÄGRENSKÖRNING AVGÖR JAG". Så i praktiken så kanske man som cyklist på en högtrafikerad vägrensväg fick trängas med en massa lastbilar.
Nja.
Ursprungligen var väggrenarna enbart tillåtna att användas av cyklar, mopeder, hästvagnar och annan LGF-trafik (max 40kmh). Nån gång på 80-talet blev det tillåtet för annan trafik att utnyttja väggrenen tillfälligt för att underlätta omkörningar.
Det tolkades av BMW-förarna att lastbilar var skyldiga att gå ut i väggrenen för att undderlätta deras omkörning. Därav klistermärkena.

En wikipediabild avslöjar att det verkar på ena eller båda sidor finnas en smal trottoar på bron. Då skulle man kunna få till en smal cb kanske. Om man skulle vilja.

Nja.
Ursprungligen var väggrenarna enbart tillåtna att användas av cyklar, mopeder, hästvagnar och annan LGF-trafik (max 40kmh). Nån gång på 80-talet blev det tillåtet för annan trafik att utnyttja väggrenen tillfälligt för att underlätta omkörningar.
Det tolkades av BMW-förarna att lastbilar var skyldiga att gå ut i väggrenen för att undderlätta deras omkörning. Därav klistermärkena.
Du kan mycket väl ha rätt om regeländringen. Jag ska kolla upp det någon gång om jag kommer över ett ex av gamla vägtrafikkungörelsen (författningar från före slutet av 1990-talet finns sällan på webben).

Pratade inte vi om cykelförbudet på bron nyss? @IM

Hörde att Bilverket ska tillåta tre bilar i timmen. Det för att ligga i nivå med antalet cyklar som kan åka över.

Jo, men idealt med + att även behålla färjan. Den ger ju uppenbart mervärde i form av en mer levande miljö i Färjestaden. I ett välfungerande samhälle borde sånt få finnas, även om det är en kostnad.

Men är det en kostnad? Överfarten kostar 90:-? 42000 passagerare om året. Hur ser ekonomin ut för båten. Bron är inte grattis, den kostar väl några miljoner om året.

Jag är rätt säker på att enda anledningen till att 4 körfält behövs är för att magasinera 2000 personbilar (= 20 km bilkö) som ankommer eller lämnar Ölands djurpark samtidigt.

Tjena!

Jag är rätt säker på att du har fel. Trafiken till Ölands Djurpark är långt ifrån tillräckligt stoe för att det ska bli långa köer ut på bron.
En av anledningarna var precis det @staine skrev, det var väldigt lite cykeltrafik på bron men biltrafiken ökade markant och då var det "bättre" att ge den mer plats.

Med tanke på hur trafiken ser ut på bron så hade jag inte velat cykla över om bron såg ut som förr.

När det gäller köer på bron så finns det några olika anledningar. Dels är det pga olyckor eller haveri och dels är det pga katastrofalt dålig trafikplanering. När man kör till fastlandet så är det tvåfiligt nästa hela vägen, men höger fil går in till centrum en bit innan E22 och sen är det bara enfiligt. Så där ska 98% av trafiken trycka ihop sig i en fil. Hade lätt kunnat fixas genom att ha tvåfiligt hela vägen ut till E22.
Åt andra hållet är @NAnders lite på rätt spår. Avfartsfilen till Färjestaden är ganska kort och då blir det stopp i högerfilen rätt fort och alla som ska norrut eller söderut, utan att passera Färjestaden, får tränga ihop sig i samma fil. Hade också gått att lösa relativt enkelt genom att förlänga avfartsfilen

Att göra bron enfiligt igen hade skapat enorma köer vi eventuella olyckor, dom blir tillräckligt långa som dom är. Men problemet mot fastlandet hade minskat. Däremot hade det blivit mer problem på Ölandssidan.

Håller inte med, Kalmariter och ölänningar behöver lära sig att köra bil. På öland väntar man gärna vid väjningsplikten vid rondellen vid brofästet på en bil som är två kilometer bort och parkerar och blockerar bilar bakom för att skapa kö. Man bromsar innan man kommit ut på avfarten. Långsamtgående fordon som kör i 30km/h är tillåtna dygnet runt, begränsa tiderna när de kan köra. Största problemet att det blir köer är att folk kör för fort. Det är bevisat gång på gång i studier. Egoism skapar köer, se myror som aldrig har trafikinfarkter, för de samarbetar.

Edit. När det är tillfälligt sänkt hastighet till 70km/h gäller det cirka 50% av bilisterna villet också skapar köer. Sätt upp permanenta kameror som mäter genomsnittshastighet.

Senast ändrad:
Jag ser ganska ofta cyklar bakpå husbilar. Finns nog rätt ofta i ”garagen” på dem också. Allt behöver inte vara en motsättning, är många cyklister som använder husbil för transport mellan och boende på destinationerna.
När det gäller bron och delvis även andra vägar finns ändå en motsättning mot oss som inte är boomers med 800’+ husbil (och ibland tillhörande cykel) som ändå kan tänkas vilja ta oss fram på bron eller landsvägar med cykel.

Tjena!

Nej, men ganska mycket folk cyklade över bron en timme senare. 😁

Mm, var en väldigt bra cykeldag i Kalmar, avstängda vägar för motortrafik, folk som gick och cyklade fritt i stan utan konflikter. Jag var så pass avis på att man fick cykla över bron att jag nästan själv skulle kunnna betala den ohyggliga startavgiften för att få cykla där.

Intressant. Det skrivs "När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer", men de tog inte hänsyn till hyr/ägd. Jag tror att det spelar en stor roll. I Nederländerna är det många, framförallt äldre, cyklister som får allvarliga skador i krasch med elcyklar för att det är lätt att cykla snabbt och bromsarna är mycket starkare än man är van med. Jag kan tänka mig att samma händer när folk hyr en elcykel för första gången. Däremot skulle jag tänka att en elsparkcykel känns instabil och ovan och folk kör lugnare första gångerna.

Det behövs en studie som också tittar på ägda elcyklar. I Nederländerna är det klart att elcyklar, och framförallt "fatbikes", ledar till mycket fler och allvarligare skador än vanlig cykling. Jag har dock aldrig sett en studie som jämför vanlig cykel och elspark.

Intressant. Det skrivs "När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer", men de tog inte hänsyn till hyr/ägd. Jag tror att det spelar en stor roll. I Nederländerna är det många, framförallt äldre, cyklister som får allvarliga skador i krasch med elcyklar för att det är lätt att cykla snabbt och bromsarna är mycket starkare än man är van med. Jag kan tänka mig att samma händer när folk hyr en elcykel för första gången. Däremot skulle jag tänka att en elsparkcykel känns instabil och ovan och folk kör lugnare första gångerna.

Det behövs en studie som också tittar på ägda elcyklar. I Nederländerna är det klart att elcyklar, och framförallt "fatbikes", ledar till mycket fler och allvarligare skador än vanlig cykling. Jag har dock aldrig sett en studie som jämför vanlig cykel och elspark.
Kändes som studien lade mycket fokus på de geografiska begränsningarna. Kanske hade de någon teori om att kunna se skillnader i beteende i olika städer beroende på infrastruktur eller mänskligt beteende. Eller så var det bekvämt att vända sig till en aktör och få ut all data från samma källa.

Men jag håller med, det lär absolut kunna skilja sig i skadefrekvens på ägt kontra hyrt.

Jag
Studien verkar inte ha tagit ålder på cyklist/sparkcyklist med i beräkningarna. Jag gissar att många äldre väljer elcykel istället för sparkcykel då det känns mer bekant och tryggare. Jag vill minnas att äldre är överrepresenterade bland elcykelolyckor generellt och det borde väl gälla även här.

Tillbaka
Topp