Får inte isär växelreglage (Shimano) på hybrid… Vad har jag missat?

johan12345

Aktiv medlem
Det här är ju lite pinsamt men växelvajern på fruns Nishiki-hybrid hade gått av så jag tänkte att det ju borde vara snabbt bytt. Har gjort det flera gånger på min och sonens mtb-hojar men då med Sram NX o GX reglage.

Men jag fattar verkligen inte hur jag ska få isär det här Shimano-reglaget? Har skruvat loss så mycket jag kunnat men ”locket ovanpå” vill fortfarande inte lossna. Vad har jag missat? Mer våld? Hemlig gömd skruv?

Bifogar bilder. Ovanifrån, underifrån och från förarplats.
IMG_3213.webp

IMG_3214.webp
IMG_3215.webp

Du behöver inte lossa på mer än den plastskruven som sitter på sidan av reglaget (mot styrändan dvs). Då är det bara att trycka ut vajern om reglaget är i rätt läge.

Bild tagen från Park Tool:
1757438489032.webp

Har faktiskt gjort precis så men tyvärr åker inte den lite metallpluppen på vajern tillräckligt långt in i reglaget. Den ligger lite för långt ut och gör att man inte ens kan skruva tillbaka plastskruven. Kollar man på det andra reglaget ser man heller inte metallpluppen om man skruvar ut plastskruven så den ska ju definitivt längre in. Men har hittills inte lyckats få den längre in trots både våld och vickande. Frustrerande.
IMG_3216.webp

Fast det måste spela roll vilken växel som är i.
Det gör det säkert. Problemet är att metallpluppen på växelvajern fastnar för långt ut. På ett Sram Nx/Gx reglage ska ju pluppen ligga i ett litet fack en bit fram och där måste man ju ta av locket för att det ska funka. Här får jag ju varken in metallpluppen till rätt läge eller får av locket på reglaget.

Jag antar att det här egentligen är skitsimpelt bara man vet exakt hur man gör på just det här reglaget. Men det är ju just det som är problemet. Får fan inte skiten att fungera. Frustrerande är bara förnamnet men lyckas jag inte lösa detta får jag väl lämna in hojen till lbs. Galet för en sån här skitgrej.

Det gör det säkert. Problemet är att metallpluppen på växelvajern fastnar för långt ut. På ett Sram Nx/Gx reglage ska ju pluppen ligga i ett litet fack en bit fram och där måste man ju ta av locket för att det ska funka. Här får jag ju varken in metallpluppen till rätt läge eller får av locket på reglaget.

Jag antar att det här egentligen är skitsimpelt bara man vet exakt hur man gör på just det här reglaget. Men det är ju just det som är problemet. Får fan inte skiten att fungera. Frustrerande är bara förnamnet men lyckas jag inte lösa detta får jag väl lämna in hojen till lbs. Galet för en sån här skitgrej.

Jag har för mig att det går att dra den fel. Eventuellt har jag nån gång fått hjärnsläpp och öppnat locket jag med.

På alla shimano som jag bytt vajer på så lägger man i rätt växel och drar genom vajer.

Så att det säkert spelar roll men att du har ett annar problem verkar osannolikt.

Med reservation för att jag så klart inte testat alla reglage och det finns mycket konstiga saker.

Sjukt svårt att få vettiga bilder på hålet men det här är det bästa jag lyckades med. Vet ej om det är någon hjälp.
IMG_3218.webp

Har du en "mode converter" på reglaget? Alltså för 2x/3x?

Om ja, har du ställt den i 3x läge innan du matade in vajern?

Finns gamla vajern kvar? Jämför annars med andra sidan. Om det är samma så är det ju fel hål

Tänkte också på gamla vajern. Finns det någon skillnad? Är den möjlig att pilla dit?

Sådärja. Verkar som om hustrun tröttnade på mitt gnäll igår kväll för imorse hade hon tagit cykeln till jobbet och meddelade att hon skulle lämna in den till cykelverkstan som ligger bredvid. Nåväl. Det är ju också ett sätt att lösa problemet. Tror hon hade lite dåligt samvete för att skaffa mig ännu mer problem med familjens cykelpark.

Så snällt tänkt av henne och förmodligen bra för mitt humör och blodtryck. Men liiite irriterande att jag inte kommer få reda på hur man löser det här skitproblemet…

Jag håller på med ett liknande problem just nu. Ska montera ny växelvajer i mitt SL-M510-reglage. Här är en bra video som jag använt mig av förut. På slutet säger han att om inte vajern hamnar på plats ordentligt så jiddrar man lite med reglaget. Testade du det någon gång?

Inte helt lätt detta med växelvajrar, har jag återigen upptäckt den hårda vägen. Jag har ett nästan exakt likadant problem som TS beskriver, fast med en Biltema-vajer. Nu är det ju förståeligt om inte en BT-universalvajer passar i ett Shimano-reglage och TS har ju dessutom använt en orginalvajer från Shimano, som jag förstår det. Men ändstoppet verkar ändå ha stuckit ut för långt, om jag förstår TS beskrivning. Kan det ha varit samma orsak som jag har med min BT-vajer? Att det helt enkelt beror på dåliga toleranser, även hos Shimano?

Ändstoppen på min nya BT-vajer är 5,0 mm lång medan längden på de tidigare ändstoppar jag haft och som fungerar i reglaget, har varit 4,1 mm långa. Jag har haft fungerande vajrar även från Biltema. Se detaljer i posten nedan.

https://happyride.se/forum/threads/...ran-classe-eller-biltema.1018643/post-4683615

Det fungerar väldigt ofta att montera en shimano vajer i ett shimano regalage. Det får man ge dem.

Inte helt lätt detta med växelvajrar, har jag återigen upptäckt den hårda vägen. Jag har ett nästan exakt likadant problem som TS beskriver, fast med en Biltema-vajer. Nu är det ju förståeligt om inte en BT-universalvajer passar i ett Shimano-reglage och TS har ju dessutom använt en orginalvajer från Shimano, som jag förstår det. Men ändstoppet verkar ändå ha stuckit ut för långt, om jag förstår TS beskrivning. Kan det ha varit samma orsak som jag har med min BT-vajer? Att det helt enkelt beror på dåliga toleranser, även hos Shimano?

Ändstoppen på min nya BT-vajer är 5,0 mm lång medan längden på de tidigare ändstoppar jag haft och som fungerar i reglaget, har varit 4,1 mm långa. Jag har haft fungerande vajrar även från Biltema. Se detaljer i posten nedan.

https://happyride.se/forum/threads/...ran-classe-eller-biltema.1018643/post-4683615
Om nippeln är för stor, är det inte enklast att lösa det med en fil då?

Om nippeln är för stor, är det inte enklast att lösa det med en fil då?
Jo, jag tänkte testa det idag. Fila bort drygt en mm på toppen av nippeln. Bara jag vet om att det funkar så kan jag ju använda även moddade BT universalvajrar. Det gäller i så fall att ha med en sådan moddad kabel även i fält, om man inte vill ta med sig fil och stå och fila vid vägkanten då man ska byta vajer.

Det fungerar väldigt ofta att montera en shimano vajer i ett shimano regalage. Det får man ge dem.
Det verkar f.ö. finnas en hel del olika standarder v.g. kabel, nipplar mm. om man börjar söka runt lite, även inom ett och samma märke. Så det gäller att ha tungan i rätt mun. Några exempel:

Are all derailleur cables the same?
No, derailleur cables aren’t all the same.

You’ll find different diameters, materials, and coatings that affect shifting performance.

Road and mountain bikes often use different specifications, so check your derailleur’s requirements before purchasing to ensure the best performance.
https://bikebesties.com/bicycle-derailleur-cable-replacement

The housing and cable are ones that came with the Alfine SL-S7000-8 trigger shifter set, fully compatible also with Nexus-8. The derailleur type shifter cable hasn't only narrower housing, the cable itself is also way more feeble compared and the end of it frayed quite easily, suspecting overall reduced life span in the Nexus use.

Shifter (derailleur) cables come in two standards, main difference being the end barrel, though cable thickness also tends to differ:

• Campagnolo standard – 1.1 to 1.2 mm cable diameter, with a bit smaller diameter barrel at the end
  • Others (Shimano, SRAM…) – around 1.2 to 1.3 mm cable diameter – with end barrel a bit larger than Campagnolo one
https://bike.bikegremlin.com/8548/c...fter-derailleur-cable-standards-–-differences

Tillbaka
Topp