Nitecore pannlampa, nåt att ha?

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Den där såg klart intressant ut. Jäkligt synd att den inte hade laddning med USB-c. Det är (nästan) ett skall-krav från min sida.

/J

Har inte riktigt kunna släppa tanken på en Lucifer, och nu när höstmörkret sänker sig blev jag sugen igen på att stigjogga med något premium på skallen 🙂

Mejlade Petr för att kolla om det är någon produktutveckling på gång.

Händer det nåt annat kul på den här fronten? Blev det en Lupine @Orwar ?

/J

Jag har råkat köpa mig en Lupine, men det blev faktiskt en Betty när XXL hade någon rea på rea-kampanj på något sista exemplar. Inget jag hade velat ha på huvudet, det är den för tung för i mitt tycke.

Funderar fortfarande på att komplettera med en Lupine på huvudet också, men det får nog dröja tills mitt sista Magicshine-batteri ger upp.

Lupine på huvudet också, men det får nog dröja tills mitt sista Magicshine-batteri ger upp.
Visst är Lupine mer premium på alla sätt och Magicshine skall man ha en viss hatkärlek till men är det verkligen värt skillnaden i pris?
Lupine Alpha vs MS 8000 v2 är 8000:- 😲

Om det nu är Lupine man skall ha hoppas jag att min MS8000 håller många år till 🤣

Visst är Lupine mer premium på alla sätt och Magicshine skall man ha en viss hatkärlek till men är det verkligen värt skillnaden i pris?
Lupine Alpha vs MS 8000 v2 är 8000:- 😲

Om det nu är Lupine man skall ha hoppas jag att min MS8000 håller många år till 🤣
Nä, jag tycker absolut inte att det är värt prisskillnaden, absolut inte om man köper Betty för ordinarie pris, och egentligen inte för vad jag gav heller. Lupine är alldeles för dyrt sett till vad man får.

Både MS 8000 och 6500 är bättre som styrlampa än Lupine Betty rent ljusmässigt skulle jag säga (men Betty är mer än tillräckligt bra). Det är väl mer det där med att köpa något som känns nice, som är tillverkat i Europa av någon som har det schysst på jobbet, och att jag till slut blev less på det allmänt ohållbara med att byta mina Magicshine lite då och då som nån sorts förbrukningsvara.

Jag känner helt enkelt att jag tycker det är lite goare att ha ett liv utan Magicshine, men jag förstår att man väljer olika där. Alla fin-alternativ är ju svindyra i jämförelse, utan att egentligen ge bättre ljus.

Har inte riktigt kunna släppa tanken på en Lucifer, och nu när höstmörkret sänker sig blev jag sugen igen på att stigjogga med något premium på skallen 🙂

Mejlade Petr för att kolla om det är någon produktutveckling på gång.

Händer det nåt annat kul på den här fronten? Blev det en Lupine @Orwar ?

/J
Tydligen så är det USB-C-laddade pack på G från Petr, men fortfarande en bit bort (kanske nästa år).
Så jag frångick mina laddprinciper och beställde en S2X+ ändå. Får leva med att ladda lösa 18650 eller köpa med inbyggd laddport.
Kan återkomma med liten rapport här när lampan landat och provjoggats.

/J

Tydligen så är det USB-C-laddade pack på G från Petr, men fortfarande en bit bort (kanske nästa år).
Så jag frångick mina laddprinciper och beställde en S2X+ ändå. Får leva med att ladda lösa 18650 eller köpa med inbyggd laddport.
Kan återkomma med liten rapport här när lampan landat och provjoggats.

/J

Stigjoggat ett par vändor nu och är preliminärt riktigt nöjd med lampan. Nästan så jag kan överse med avsaknaden av usb-c 🙂

Trots att den ser lite yxig och lite hemsnickrad ut så sitter den väldigt bekvämt. Batteriet bak ger en skön balans och den lätta lampkroppen studsar eller glider inget, ens om man blir svettig.

Ljuset är riktigt bra. Nästan perfekt ljusbild för stiglöpning. Riktigt bra spridning på vidvinkellinsen och bra räckvidd på den smala, utan skarp övergång. Om möjligt skulle jag önska att den smala var en liten smula vidare, men det är minimalt.

För att få lite bättre batteritid kör jag i det svagare av de två grundlägena och då ska den ge 1050 lumen på högsta. Jag har ingen anledning att tvivla på den siffran och jag har inte upplevt att den behöver dimma ner (ca 5 grader och lite fartvind på mina turer). Ofta räcker dessutom näst högsta bra (ca 425 lumen).

Tycker också att det är riktigt behaglig temperatur på ljuset (4500K). Inte riktigt lika varmvitt som min Armytek, men väldigt mycket bättre än mina två Nitecore som båda är tydligt blåvita.

Har inte kört batteriet till noll så jag kan säga något säkert om drifttid. Men en tur på 1:26 nästan uteslutande på högsta klarade den utan att krokna (tillverkaren hävdar 1:45). Tänker att om jag planerar vara ute mer än 1:30 så stoppar jag ett 18650 eller två i fickan.

Förutom nämnda avsaknad av usb-c är det två småsaker jag stör mig en smula på. Knappen är lite diffus. Jag skulle önska lite tydligare klick. Och så känns kabeln mellan lampkroppen och batteriet en smula "osmidig". Inget som känns när man använder lampan, men det är inte helt smidigt att stoppa den i en väska eller ficka. Verkligen småsaker som sagt, och ute på stigen är den kanon.

Finns det bättre lampor för pengarna (2175 kr)? Ja, kanske. Garanterat mer "polerade" produkter, men jag tyckte det var lite kul med nåt annat också.

20251004_182037.webp
20250923_202803-EDIT (1).webp
20250925_205721.webp

Tack för tipset @kais01 👍

/Johan

kul med bra rapport liksom vettiga pannlampor utanför lupine/valostore/ magicshine- bubblan. och kul med snygg cnc-fräsning.

en annan tillverkare som gör lätta lampor tänkta för joggning är norska moonshine. där kan man nu erbjuda visserligen dyra, men lätt utbytbara 21700-batterier vilket ger typiskt 50 procent bättre kapacitet. de har också fått styr på frakt, moms och tull, så numera smidigt handla där.

sen för pannlampor och joggning bör man väl nämna silva. här ett test av en kallvit 10000 lumen toppmodell. värmeproblemen är ska vi säga närvarande, men 2500 lumen verkar den orka att kyla även i stillastående.
.

Stigjoggat ett par vändor nu och är preliminärt riktigt nöjd med lampan. Nästan så jag kan överse med avsaknaden av usb-c 🙂

Trots att den ser lite yxig och lite hemsnickrad ut så sitter den väldigt bekvämt. Batteriet bak ger en skön balans och den lätta lampkroppen studsar eller glider inget, ens om man blir svettig.

Ljuset är riktigt bra. Nästan perfekt ljusbild för stiglöpning. Riktigt bra spridning på vidvinkellinsen och bra räckvidd på den smala, utan skarp övergång. Om möjligt skulle jag önska att den smala var en liten smula vidare, men det är minimalt.

För att få lite bättre batteritid kör jag i det svagare av de två grundlägena och då ska den ge 1050 lumen på högsta. Jag har ingen anledning att tvivla på den siffran och jag har inte upplevt att den behöver dimma ner (ca 5 grader och lite fartvind på mina turer). Ofta räcker dessutom näst högsta bra (ca 425 lumen).

Tycker också att det är riktigt behaglig temperatur på ljuset (4500K). Inte riktigt lika varmvitt som min Armytek, men väldigt mycket bättre än mina två Nitecore som båda är tydligt blåvita.

Har inte kört batteriet till noll så jag kan säga något säkert om drifttid. Men en tur på 1:26 nästan uteslutande på högsta klarade den utan att krokna (tillverkaren hävdar 1:45). Tänker att om jag planerar vara ute mer än 1:30 så stoppar jag ett 18650 eller två i fickan.

Förutom nämnda avsaknad av usb-c är det två småsaker jag stör mig en smula på. Knappen är lite diffus. Jag skulle önska lite tydligare klick. Och så känns kabeln mellan lampkroppen och batteriet en smula "osmidig". Inget som känns när man använder lampan, men det är inte helt smidigt att stoppa den i en väska eller ficka. Verkligen småsaker som sagt, och ute på stigen är den kanon.

Finns det bättre lampor för pengarna (2175 kr)? Ja, kanske. Garanterat mer "polerade" produkter, men jag tyckte det var lite kul med nåt annat också.

Visa bilaga 797350Visa bilaga 797351Visa bilaga 797352

Tack för tipset @kais01 👍

/Johan
Tack för att du tar dig tid och skriver bra recensioner.

Kul trådutveckling. Lucifer S2X+ är verkligen en kandidat om jag skulle köpa en ny, starkare pannlampa idag. Men min gamla Lupine Piko från 2013 känns fortfarande modern och visar inga tecken på att ge upp. Utvecklingen har verkligen inte gått fort senaste decenniet, särskilt inte jämfört med skillnaderna mellan 2005 och 2015.

På smålampor har det hänt mer och jag skulle gärna vilja ha något ännu bättre. Använder mest Petzl Actic Core och Iko Core som båda är helt okej. Använder dem för korta turer på väg och Actic:en som reservlampa på långlopp. Nackdelarna för båda är lite tråkig ljuston, för svagt mellanläge (100 lumen) och micro-USB-kontakt på batteriet.

Drömspecifikation:

- En stor knapp för att slå av och på och växla mellan ljuslägen på ett enkelt sätt även med handskar.
- Ljuslägen som inte regleras ner pga överhettning eller något annat.
- Tre ljuslägen med typ 600, 300 och 100 lumens med 2, 4 respektive 12 timmars driftstid.
- Ljusbild anpassad för stiglöpning.
- USB-C-laddning, gärna under drift.
- Vikt på max 100 g.

Har kikat på Silva Explore 5 och Nitecore NU27 och senaste tiden kanske främst på norska Stormlight Storm 600 (https://www.stormlight.no/products/storm-600). Finns det några bättre som jag har missat?

Finns det några bättre som jag har missat?
Matchar inte allt på drömspecen men jag använder ofta en Lumonite Compass vid enklare löpning för att slippa en tung lampa med externt batteri. Går så klart inte att jämföra ljusflöde men fullt tillräckligt i de flesta fall. Inga problem att hantera med handskar och väger 150g med batteri och pannband.

Matchar inte allt på drömspecen men jag använder ofta en Lumonite Compass vid enklare löpning för att slippa en tung lampa med externt batteri. Går så klart inte att jämföra ljusflöde men fullt tillräckligt i de flesta fall. Inga problem att hantera med handskar och väger 150g med batteri och pannband.
Tack! Compass och även den mindre Vector har en del goda sidor men jag tycker specialladdare och -batterier är stora nackdelar. Provade en Compass för många år sedan och var då inte särskilt imponerad av ljusbilden, men modellen har uppdaterats flera gånger sedan dess så det kanske har blivit bättre. Den verkar åtminstone såpass vettigt designad att den kan lysa med utlovad ljusstyrka mer än några sekunder och bara genom det slår den ju det mesta.

det jag kan ha emot compass är den totalt avgränsade ljusbilden. men det går ju att avhjälpa med lite spridande tejp.

Är klart nöjd med Nitecore UT27 Pro som "liten" lampa vid löpning och annat, Två dioder med smal och bred spridning (dock med olika ljustemperatur vilket jag inte riktigt ser nyttan med), USB-C-laddport direkt på batteripacket. Jag brukar använda det starka läget med vitt ljus och lite bredare ljuskägla när jag springer, enligt spec 200lm och 6h.Går att köra båda dioderna samtidigt en kort stund då blir det 500+ lm. 75 gram.

För att vara så liten att man gärna tar med den utifall att eller för att den behövs ibörjan eller slutet av en runda så är den riktigt bra.

Numera verkar man dessutom få två batteripackar med: https://www.valostore.se/sv/produkt/pannlampa_nitecore_ut27_pro

Är klart nöjd med Nitecore UT27 Pro som "liten" lampa vid löpning och annat,
Den verkar ha ovanligt snäll dämpning av ljusstyrkan jämfört med många andra Nitecorelampor. Hur är den att använda med de två knapparna? När jag kikade i manualen verkar det lite rörigt att hoppa runt mellan alla moder men det kanske är intuitivt när man använder den.

Jag tycker det funkar ovanligt bra. Ena knappen för kalla lampan, andra för varma, håll inne för att starta/stoppa och tryck för att cykla mellan lägen.

Sen går det att köra båda samtidigt och tända en röd lampa med men det gör jag inte :-)

Det är konstigt att det ofta funkar så olika, jobbigt när man har flera lampor.

det jag kan ha emot compass är den totalt avgränsade ljusbilden. men det går ju att avhjälpa med lite spridande tejp.
När jag använt min Compass vid cykling tidigare så virade jag bara själva pannlamps-remmen runt styrstammen, fungerade bra. Men köpte nyligen ett styrfäste, vilket var prisvärt.

För stunden är nuvarande montage som bilden visar, vilket gör det ganska enkelt att anpassa ljusbilden så den passar både mig och mötande trafik relativt bra. (Nu hjälper ju gatubelysningen till på bilden, men det var den enda bilden jag hade "in action".)

1760541909872.webp
1760541987101.webp

den där ljusbilden ser ju harmoniskt spridd ut, inte som andra compass jag sett med en skarp avslutning.

iofs kan en skarp avslutning medföra mindre risk för bländning...

/Johan

Fortfarande grymt nöjd med Luciferlampan. Fulrundade usb-c-problematiken genom att köpa ett 18650 med inbyggd usb-c-laddning. Det är lite längre än standard (syns inte så bra på bilden), men det gick precis in i lampans batterihållare och det verkar ha snarlik kapacitet som batteriet lampan levererades med (båda Keeppower). Inte supersmidigt men jag kan slänga lampan i väskan för en helg på landet utan att behöva komma ihåg extra laddare eller specialsladdar.
20251120_112114~2.webp

/Johan

speaking of batteries, Sofirn now sells the 18650 4000mah battery on its own. And currently has -25% as well.
For 4 batteries, to get free shipping, comes at ~6.5€ per battery.
The good thing is that it works with the HC65UHE even in the highest setting, that is supposed to draw about 10A (this from personal experience)

edit: it is also button top that is needed for Nitecore's headlamps

Senast ändrad:
big question. Depends on the current at which you measure capacity as well as other parameters that I am not really qualified to comment on.

Usually, I charge in separate charger because in the headlamp it stops way sooner, at around 4.1V

I take it more as a comparative number.4000mah rated batteries should last 10-15% longer than 3500mah, 30% than 3000mah and so forth.

Nitecore sells the HC65/60UHE with 4000mah, which at the low setting of ~150lm will get 12hr at least(from my personal experience). But standalone Nitecore batteries are really expensive. Thus the Sofirn recommendation that checks the rest of requirements for these headlamps
  • button top
  • 10A rating
Sofirn measures 67mm, Nitecore 69.3mm in case you have additional length constraints

Senast ändrad:
I do not own a charger that can do capacity test, and did not have the chance to get this one down to 2,5V before charging. So I cannot tell you exactly what the capacity of the one I own is, not yet.
Here is someone else that measured it at 3700.

If you are looking for 18650 batteries at 4000mah at around the stated price point, you can also check Vapcell N40. These have been tested by many to perform at nominal capacity.

The problem is that I cannot find ones with button top so that it will work with the Nitecore headlamp discussed in this thread.

Keepower and XTAR both sell 4000mah button tops, rated at 10A but they are very close to the Nitecore pricewise.

Senast ändrad:
problem is if they pack 18650 batteries with ever thinner membranes to reach 4000, and on top of that overdischarge them with the same cosmetic goal, batteries will will not be robust for high currents, and longevity will likewise be compromised.

18650-based batteries quality cells for tools are mostly not over 2500 and rarely 3000. its a wise thing to stay within these levels.

if you instead go for 21700 cells 4000 mah is still a stable yet high performing level.

Fortsatt användande har bekräftat det första intrycket av gedigen kvalitet och genomtänkta design. Exempel på det senare är att den växlar till lägre effektläge när batteriet börjar laddas ur och vid laddning visas inte bara att det pågår laddning utan även hur mycket som är laddat.

Har använt den till längdsskidor och långfärdsskridskor.

Lite tråduppföljning. Köpte en Nitecore HC65UHE. Bra ljusstyrka men ärligt talat så använder jag den aldrig, utan föredrar barnens Silva 600-lumens-lampor pga komforten.

Min fru tycker likadant och fick i år en Silva 5R istället. Extremt mkt skönare att ha på huvudet.

Nitecoren är säkert jättebra om man sätter den på en hjälm eller ett styre. Eller har en stor, platt träskalle till panna. Med mössa under går det att stå ut ibland.

Men som sagt, vad är det för vits med lumen om man inte vill använda den?

Mer tråduppföljning men för en Nitecore HC30. Den ska väl ge i princip vad man kan kräma ur en sån liten stavlampa med 18650 batteri. Den hänger med som reservlampa på styret vilket är det enda den duger till för mig. För klen för skogscykling och överhettningsskyddet drar ner effekten markant direkt om man är stillastående. Positivt är att den inte har för många lägen att försöka navigera igenom med en knapp.

Lite tråduppföljning. Köpte en Nitecore HC65UHE. Bra ljusstyrka men ärligt talat så använder jag den aldrig, utan föredrar barnens Silva 600-lumens-lampor pga komforten.

Min fru tycker likadant och fick i år en Silva 5R istället. Extremt mkt skönare att ha på huvudet.

Nitecoren är säkert jättebra om man sätter den på en hjälm eller ett styre. Eller har en stor, platt träskalle till panna. Med mössa under går det att stå ut ibland.

Men som sagt, vad är det för vits med lumen om man inte vill använda den?

Jag vet inte om det är samma design på Nitecore HC60UHE som jag har som på 65:an, men jag har inte upplevt något komfortproblem. Jag har mestadels använt den tillsammans med en mycket tunn hjälmhätta. Jag kanske har en stor, platt träskalle till panna. :)

Tillbaka
Topp