Stigjoggat ett par vändor nu och är preliminärt riktigt nöjd med lampan. Nästan så jag kan överse med avsaknaden av usb-c
Trots att den ser lite yxig och lite hemsnickrad ut så sitter den väldigt bekvämt. Batteriet bak ger en skön balans och den lätta lampkroppen studsar eller glider inget, ens om man blir svettig.
Ljuset är riktigt bra. Nästan perfekt ljusbild för stiglöpning. Riktigt bra spridning på vidvinkellinsen och bra räckvidd på den smala, utan skarp övergång. Om möjligt skulle jag önska att den smala var en liten smula vidare, men det är minimalt.
För att få lite bättre batteritid kör jag i det svagare av de två grundlägena och då ska den ge 1050 lumen på högsta. Jag har ingen anledning att tvivla på den siffran och jag har inte upplevt att den behöver dimma ner (ca 5 grader och lite fartvind på mina turer). Ofta räcker dessutom näst högsta bra (ca 425 lumen).
Tycker också att det är riktigt behaglig temperatur på ljuset (4500K). Inte riktigt lika varmvitt som min Armytek, men väldigt mycket bättre än mina två Nitecore som båda är tydligt blåvita.
Har inte kört batteriet till noll så jag kan säga något säkert om drifttid. Men
en tur på 1:26 nästan uteslutande på högsta klarade den utan att krokna (tillverkaren hävdar 1:45). Tänker att om jag planerar vara ute mer än 1:30 så stoppar jag ett 18650 eller två i fickan.
Förutom nämnda avsaknad av usb-c är det två småsaker jag stör mig en smula på. Knappen är lite diffus. Jag skulle önska lite tydligare klick. Och så känns kabeln mellan lampkroppen och batteriet en smula "osmidig". Inget som känns när man använder lampan, men det är inte helt smidigt att stoppa den i en väska eller ficka. Verkligen småsaker som sagt, och ute på stigen är den kanon.
Finns det bättre lampor för pengarna (2175 kr)? Ja, kanske. Garanterat mer "polerade" produkter, men jag tyckte det var lite kul med nåt annat också.
Visa bilaga 797350Visa bilaga 797351Visa bilaga 797352
Tack för tipset
@kais01
/Johan