OT: Fanns det ett höghushotell i Kalmar på 1980-talet?

NAnders

Aktiv medlem
Diskussionen om Ölandsbron fick mig att tänka på att jag har övernattat en natt på ett hotell nära Ölandsbron i Kalmar, ett höghus. Detta var i slutet av 1980-talet. I mitt minne ligger det alldeles intill brofästet med utsikt över havet. Jag hittar dock inget sådant hotell idag. Minns jag fel?

Jag är uppväxt ett par stenkast från brofästet på 80-talet och det har aldrig funnits några höghus däromkring, undantaget några 6-vånings hyreshus precis nära påfarterna.

Diskussionen om Ölandsbron fick mig att tänka på att jag har övernattat en natt på ett hotell nära Ölandsbron i Kalmar, ett höghus. Detta var i slutet av 1980-talet. I mitt minne ligger det alldeles intill brofästet med utsikt över havet. Jag hittar dock inget sådant hotell idag. Minns jag fel?
Hög som ett hus? Vid brofästet? 🤔🤣

På 80-talet var det högt :-)

Nä det är väl egentligen inte särskilt högt ens jämfört med omgivande hus om jag minns rätt.

Hotell Rasta skulle det kunna vara. Inte jättehögt, men då låg det utan omgivande bebyggelse, och för den tidens Kalmar...
Scandic ligger vid en bro över motorvägen E22, om jag minns rätt.

Hotell Rasta skulle det kunna vara. Inte jättehögt, men då låg det utan omgivande bebyggelse, och för den tidens Kalmar...
Scandic ligger vid en bro över motorvägen E22, om jag minns rätt.
Båda två är rimliga gissningar men de faller på att de har blott två våningar...

Det är förresten fullt tänkbart att det inte alls var Kalmar. I så fall var det någonstans i Småland, Östergötland eller Södermanland och inte nödvändigtvis nära Östersjön. (Det var inte Eurostop i Jönköping.)

Det är förresten fullt tänkbart att det inte alls var Kalmar. I så fall var det någonstans i Småland, Östergötland eller Södermanland och inte nödvändigtvis nära Östersjön. (Det var inte Eurostop i Jönköping.)
Är du säker på att det var i Sverige?

Senast ändrad:
Är du säker på att det var i Sverige?
Ja.
Hur har överlag ditt minne förändrats med tiden?
Om det hände under tonåren så kan jag berätta vilken månad det var och vilka låtar som låg på listorna samtidigt. Annars:
87a67a220e3a2096.webp

Det var förmodligen hotell "Älvkarlen" byggt på fromma förhoppningar och grandios självbild på 80-talet vid E4 långt utanför Älvkarleby :-). Numera känt som "Dragon gate", inte heller så affärsmässigt lyckat. Dock ett riktigt höghus, och vid ett brofäste.

Tycker att cyklarna (eller cykel?) är intressantare: ett gemensamt framhjul och ett halvt styre på stället där det vanligtvis sitter en sadel.

Sen finns det konstiga skylt. Förbjud mot ingenting? Och R?
Man skulle ju MÖJLIGEN kunna tänka sig att bilden är AIgenererad...

Ljus och vinklar tyder på att hotellet var placerat på södra Skallö. Hade ju varit intressant...

Tillbaka
Topp