Drama med hundar

Drama med hundar
Om ägaren inte uppfostrat hunden att inte skälla, ja.

Absolut drygaste är folk som sitter i trädgården när deras hundar skäller skäller skäller, hör man inte det själv längre?

Att en hund skäller när man går förbi och sen blir tyst när man är längre bort är rimligt. Men när de står hela dagarna och förpestar för alla andra.

Att kritisera hundägare är som att kritisera föräldrar för hur de uppfostrar sina barn. Det möts med attack och sen är de sura. Fördelen är att man kanske slipper umgås framöver.

Drama med hundar
Det kan också vara så att den som är rädd triggar hunden med rädslan.
Ja, hundar går väldigt mycket på kroppsspråk. En människa som visar säkerhet och vänlighet är inget att jaga och hunden går eventuellt fram och hälsar.

Osäkerhet och flykt triggar jaktinstinkt, dvs många av tipsen i tråden.

Drama med hundar
Inom loppet av någon vecka har jag varit med om ett par draman med hundar under mina cykelturer. Det vore intressant att få höra om era incidenter och ev. olyckor, samt om ni har några bra tips på vad man kan göra för att undvika att hamna i dylika situationer under cykelturerna.

I går då jag kom cyklandes på en traktorväg i kanten av en slåtteräng kom en medelstor jakthund farandes och skällandes över fältet från min vänstersida. Detta samtidigt som ägaren stod ca. 200 m bort på andra sidan fältet och försökte kalla tillbaka sin hund, som uppenbarligen inte brydde sig. Jag hann få det vanliga adrenalinpåslaget som jag får när hundar beter sig hotfullt, men försökte bara vara lugn, se obrydd ut och fortsatte cykla i samma takt som innan. När hunden var ca. 10 m. ifrån mig mig vek den till sist av och sprang tillbaka mot husse. Högst obehagligt och jag förväntade mig ett bett i benet vilket ögonblick som helst.

I tisdags kväll cyklade jag längs en gc-väg (sportgrus) som för tillfället var ganska trafikerad, både av fotgängare och cyklister. Det var en fin höstkväll så många ville väl ut och röra på sig. Jag håller gissningsvis ca. 25 km/h med MTB:n. Framför mig ser jag ett par kvinnor med varsin hund på väg mot mig i sakta mak på högersidan av gc-banan. Jag håller ut så långt till vänster jag kan för att kunna passera säkert. När jag är kanske 15-20 meter ifrån ser jag plötsligt att en av hundarna, en golden retriever, viker av över gc-banan och går fram emot ett träd på vänstersidan. Jag ser först inte om hunden är kopplad, men tvärnitar oavsett och får stopp på cykeln kanske 10 m före hunden och de övriga. Det går sen upp för mig att hunden inte var kopplad. Som tur var ingen aggressiv hund utan den var mer intresserad av att lukta på träden än att skälla och göra utfall mot mig. Ändå ett obehagligt möte som kunde ha gått betydligt sämre.

Tillägg: En annan sak jag kom att tänka på... är det någon som kan redogöra för rättsläget om man skulle råka köra på och/eller skada en hund (lös eller kopplad), som exempelvis gör utfall mot en?

För de som är ute och går med sin hund är det att plinga i god tid så ägaren kan ta fatt i sin hund men i övriga fall är det svårare, det man kan göra är att umgås lite med hundar då lär man sig ganska fort att läsa dem bättre och det blir inte lika obehagligt.

Drama med hundar
Hästar är väldigt känsliga varelser vad jag förstått.
Jag passerar ett häststall på jobbpendlingen, och när de är ute och rider, så har jag den största
respekt för hästarna, och tar det ytterst lugnt.
Hej.. Jag brukar fråga " Går det bra?? ".. Du får besked om hästen och kan lyssna av ryttaren på köpet.. mvh borano20

Drama med hundar
Ofta kommer en gläfsande hund farande när man är ute på landet o cyklar. Men oftast stannar de vid tomtgränsen. Bara blivit attackerad en gång när jag cyklade förbi ett boningshus o en liten spets? kom med raketfart o högg direkt mot foten. Fick en liten rispa men hunden fick nog ont i tänderna eftersom jag vevade på vad jag kunde. Ett problem är ju att det kan vara svårt att avgöra om en hund är nyfiken eller aggresiv. När jag o en kompis cyklade i grekiska berg på en liten grusväg kom vi till en korsning med 2 gula jättestora herdehundar. Vi stoppade o undrade vad vi skulle göra men som tur var dök ägaren upp o ledde bort dem.

Drama med hundar
Lite intressant att det pratas om ”hundar”, som att alla raser har samma beteende.
Vi har en ”tyst ras” men vissa flyttar sig ändå till andra sidan vägen när vi är ute på promenad.
Sk spetshundar är kända för att skälla ofta. Även om hundar kan läras att sluta skälla vid tillsägelse går inte komma ifrån att de ofta skäller. Ungefär som att få en pratglad människa hålla tyst efter en tillsägelse.

Drama med hundar
Min metod med att tillämpa
1. Ringklocka
2. Sänka farten
3. Hälsa
4. Eventuellt stanna

har hittills räddat mig från drama med hundar.

Kan tycka, baserat på observationer, att fler cyklister borde tillämpa det.
100% lösning för mig under snart 20år av cykelträning. Detta är inte svårt, handlar bara om att kommunicera.

Sen finns det avarter inom både hundägare och cyklister som tror att för att man köpt hund så äger man cykelbanan alternativt för att man köpt en cykel så äger man densamma… det verkar dock inte ha med hobby i sak att göra utan mer vilken syn man har på andra människor.

Drama med hundar
Det har Hammarbyhunden förstått.
1757853332091.webp

Drama med hundar
Har bara varit med om hund-drama utomlands med lösa hundar på gårdar och vildhundar.

Men jag läser om många som springer med hund som råkar ut för lösa bråkiga hundar.

Då har vi ofta hund själva som ofta är med och springer och cyklar, men inte lös trots att han är 99% på inkallning.

Det skulle vara extremt jobbigt om han var på någon som var hundrädd (även om jag vet att han är ofarlig så är han stor och gillar människor) eller andra hundar som inte bara vill leka, det är inte en risk jag vill ta.

Drama med hundar
Ja, hundar går väldigt mycket på kroppsspråk. En människa som visar säkerhet och vänlighet är inget att jaga och hunden går eventuellt fram och hälsar.

Osäkerhet och flykt triggar jaktinstinkt, dvs många av tipsen i tråden.
Om man tipsar nån om att inte bli rädd så har man ju inte många indianer i kanoten. Hela ansvaret ligger alltid hos hundägaren.

Drama med hundar
Lite intressant att det pratas om ”hundar”, som att alla raser har samma beteende.
Vi har en ”tyst ras” men vissa flyttar sig ändå till andra sidan vägen när vi är ute på promenad.
Och hur menar du att en icke hundintresserad ska veta om din hund är aggressiv eller inte på håll? Har man dåliga erfarenheter sen tidigare så chansar man troligen inte, om man är rädd för hundar.

Det är samma med "vill bara leka". Hur ska jag veta att hunden inte "bara vill döda" mig?

Drama med hundar
Och hur menar du att en icke hundintresserad ska veta om din hund är aggressiv eller inte på håll? Har man dåliga erfarenheter sen tidigare så chansar man troligen inte, om man är rädd för hundar.

Det är samma med "vill bara leka". Hur ska jag veta att hunden inte "bara vill döda" mig?
Jag menar att vissa raser, bland annat många terriers, kan vara skälliga men det har sällan något med om hunden är aggressiv eller inte. Vissa hundar skäller bara mer helt enkelt. Sen kan det såklart upplevas otäckt av en icke hundvan person.

Drama med hundar
Jag menar att vissa raser, bland annat många terriers, kan vara skälliga men det har sällan något med om hunden är aggressiv eller inte. Vissa hundar skäller bara mer helt enkelt. Sen kan det såklart upplevas otäckt av en icke hundvan person.
Kan man inte uppfostra hunden att inte skälla ska man inte ha hund, anser jag. Skiter fullständigt i vad det är för ras.

Drama med hundar
Om man tipsar nån om att inte bli rädd så har man ju inte många indianer i kanoten. Hela ansvaret ligger alltid hos hundägaren.
Tack för att du kallar mig idiot! Det är svårt att vistas bland människor och djur om man inte kan hantera sitt kroppsspråk.

Du tycks ha en stor ovana att kalla människor idioter. Du kanske skall försöka hantera den ovanan lite bättre?

Drama med hundar
Kan man inte uppfostra hunden att inte skälla ska man inte ha hund, anser jag. Skiter fullständigt i vad det är för ras.
Många husdjur har precis som sina människor olika erfarenheter och personligheter det går inte att hindra varken den ena eller andra från att gläfsa om det är en del av deras personlighet oavsett om det är ett genetiskt eller inlärt beteende.

Du kan gå omkring och tycka folk och djur är idioter och att det 100% är deras fel de är idioter om det förgyller din tillvaro. Jag vill dock gärna tro jag kan påverka andra genom att anpassa mitt eget beteende, motsatsen känns som att leva i hopplöshet.

Drama med hundar
jag är uppväxt med hundar och har alltid trott att de var ofarliga. mina första år som cyklist hade jag inga större problem, om en okopplad hund kom farande mot mig skällande stannade jag och avväpnade situationen. hade någon frågat mig då hade jag sagt att det var ett ickeproblem.

sen kom några riktigt riktigt läskiga situationer där hundarna fortsatt göra utfall mot mig trots att jag stannat, varit cool och pratat med hundarna. i år har det hänt tre gånger att okopplade hundar kommit farande, jag har stannat men de har fortsatt skälla, cirkulera runt mig och gjort utfall med ägarna efter, också cirkulerande kring mig, utan att få tag på dem förrän efter ett tag. känns som jag haft sådan sjuk tur att jag inte blivit biten än.

nu har jag helt bytt åsikt och tycker det är helt absurt med hundägandet i sverige. att så många har hundar okopplade, att de inte har kontroll på dem, att det inte anses vara en stor grej när någons hund hotar att misshandla och skada dig. hundägare är som på en annan planet känns det som.

Drama med hundar
Var med om ett drama för två, tre år sedan som summerar vad jag tycker rätt bra.

Jag går längs en smal grusstig, utan cykel. Det är sommar och jag är klädd i shorts.

En cyklist, kvinna, kommer i hög fart med en lös springande hund på sin vänstra sida, min sida. Det är smalt som tusan. För att undgå kollision hoppar jag av stigen ut i…….. ett snår av brännässlor. Det bränner till som fan på mina ben och min spontana reaktion är att skrika Aj!!!!!!

Hunden som nu är tvärs mig blir rädd och hoppar åt sitt höger, rakt in i framhjulet på mattes cykel och matte går i backen. Hon flyger upp, skriker på mig att jag med flit sparkat hunden, att jag är en hundmördare, hundhatare, psykiskt sjuk, vidrig människa…….och en massa andra saker. Fler människor ansluter, de flesta tar hennes parti och verbalt attackerar mig som står där med rödflammiga ben……

Jag ger så småningom upp mina försök att förklara vad som egentligen hände och går därifrån. 10 m bort står en äldre kvinna och hon säger när jag går förbi att hon såg vad som hänt och att man ska hålla sig borta från hundägare. De är ofta inte helt kloka.

Människor är ett jävla skit.

Senast ändrad:
Drama med hundar
Tack för att du kallar mig idiot! Det är svårt att vistas bland människor och djur om man inte kan hantera sitt kroppsspråk.

Du tycks ha en stor ovana att kalla människor idioter. Du kanske skall försöka hantera den ovanan lite bättre?
Jag har inte kallat dig idiot. Återkom gärna när du lärt dig läsa.

Det är jättelätt att vistas bland människor som inte är egoistiska rövhål.

Senast ändrad:
Drama med hundar
Många husdjur har precis som sina människor olika erfarenheter och personligheter det går inte att hindra varken den ena eller andra från att gläfsa om det är en del av deras personlighet oavsett om det är ett genetiskt eller inlärt beteende.

Du kan gå omkring och tycka folk och djur är idioter och att det 100% är deras fel de är idioter om det förgyller din tillvaro. Jag vill dock gärna tro jag kan påverka andra genom att anpassa mitt eget beteende, motsatsen känns som att leva i hopplöshet.
Återigen; det är hundägarens ansvar att uppfostra och hålla pli på hunden. Övriga har 0,0 ansvar att låta bli att bli rädda för andras kreatur.

Edit: PS. Jag är inte hundrädd själv, utan argumenterar mest å andras vägnar. Är dock extremt less på egon i största allmänhet. DS.

Senast ändrad:
Drama med hundar
Jag ser "kamphundar" lite som en penisförlängare - ungefär som när man ser en liten gnom parkera över 2 parkeringsfickor med sin Dodge Ram. Osäkra människor som vill verka tuffare än de är.

Uppgifter: Man fick näsan avbiten av hund​

14 september 2025 15:09
Under söndagen attackerade en hund en man i Borlänge. Mannen ska ha skadats allvarligt i ansiktet.

– Det var en kvinna som hade hunden i koppel, och den här mannen kände kvinnan. Om han är delägare i hunden vet jag inte, det kommer utredas. Men de var tillsammans när hunden var utåtagerande mot en cyklist som skulle förbi, vilket fick mannen att tillrättavisa hunden, varpå den biter honom i ansiktet. Han skadades svårt och fördes till sjukhus, säger Mats Öhman, presstalesperson på polisen.

Drama med hundar
Hundar är jag inte rädd för, eller har haft nått problem med på cykelturer.
Skönt det.
Men, det är ju satans irriterande med hundar som skäller som galningar typ hela tiden.
Det borde ju ägaren ha ett ansvar för att stävja tycker jag.

Drama med hundar
Äter allt. Tycker om barn.
Och favoriträtten är bajs, oavsett ursprung.
Ca 70% av alla hundägare bör behandlas som om det vore en tjackis, särskoleelev, femåring eller liknande. Sen bör hundskatten återinföras. 1000kr per år och hund. Över en miljard rätt in i kommunernas kassa. Och det drabbar nästan ingen oskyldig. De ca 280 ledarhundarna och en del annat kan undantas.

Drama med hundar
Drama med hundar
Och favoriträtten är bajs, oavsett ursprung.
Ca 70% av alla hundägare bör behandlas som om det vore en tjackis, särskoleelev, femåring eller liknande. Sen bör hundskatten återinföras. 1000kr per år och hund. Över en miljard rätt in i kommunernas kassa. Och det drabbar nästan ingen oskyldig. De ca 280 ledarhundarna och en del annat kan undantas.
Det som var huvudsyftet med hundskatten bekostar redan hundägarna med att betala registreringsavgift.
En diskussion om att beskatta individer med ett speciellt intresse som eventuellt belastar samhället ekonomiskt vore ju lite kul på ett cykelforum.
Om du är inne på att just hundägare som redan betalar vanlig skatt likt dig och mig så vore det väldigt intressant att varför just de ska beskattas mer för att de har en anledning att vilja äga en hund. Några mer intressen/hobbies vi ska ge oss på när vi ändå håller på?

Drama med hundar
Det som var huvudsyftet med hundskatten bekostar redan hundägarna med att betala registreringsavgift.
En diskussion om att beskatta individer med ett speciellt intresse som eventuellt belastar samhället ekonomiskt vore ju lite kul på ett cykelforum.
Om du är inne på att just hundägare som redan betalar vanlig skatt likt dig och mig så vore det väldigt intressant att varför just de ska beskattas mer för att de har en anledning att vilja äga en hund. Några mer intressen/hobbies vi ska ge oss på när vi ändå håller på?
Om syftet vore att få in skattepengar så är det ju annars en utomordentlig idé att beskatta cykelägare. 🥶😱
Men nu kanske vi spårar iväg lite från tråden…

Drama med hundar
Om syftet vore att få in skattepengar så är det ju annars en utomordentlig idé att beskatta cykelägare. 🥶😱
Men nu kanske vi spårar iväg lite från tråden…
Ska man beskatta cykelägande måste ju alla cyklar registreras, och ska de registreras måste de ha någon slags unikt ID. Och har de ett unikt ID blir det krångligare att sälja stulna cyklar.

Plötsligt har vi ett nationellt cykelregister (förutom de illegala cyklar vi redan har i våra förråd, garage och källare)

Drama med hundar
Hästskatt vore bra. De flesta hobbyfordon beskattas eller betalar registeravgift.
Med tanke på hur många idioter som äger hund, så vore det bra med ett till hinder innan folk skaffar bajsätare.

Drama med hundar

Världens farligaste djur​

Det finns omkring 8,7 miljoner djurarter i världen och de allra flesta är ofarliga för oss människor.

Men det finns undantag.

Varje år avlider cirka 1,3 miljoner människor av exempelvis bett, gift eller sjukdomar

Myggor - 700 000 dödsfall

Människor - 458 000 dödsfall

Ormar - 100 000 dödsfall

Hundar - 59 000 dödsfall

Krokodiler - 1000 dödsfall

Drama med hundar
Djur som inte kan respektera människor och de regler och lagar som gäller människor i den mänskliga civilisationen ska inte vistas där det förekommer människor. Det borde vara grundregeln.

En hund eller häst som inte tål att en cyklist cyklar förbi i normal cykelfart (10-40 km/h) på en väg avsedd för (bland annat) cyklister ska inte vara på eller vid den vägen.

Möter jag, eller kommer ikapp, en häst så är det klart att jag gör mitt för att skapa ett säkert möte. Väljer min hastighet med eftertanke och hälsar på ryttaren eller männsikan som håller i repet.
Men jag ska inte behöva anstränga mig mer vid hästpassage än om det till exempel vore ett barn.
Jag anser inte att det finns någon rättighet att ha en häst utanför inhängnat område.

Hundar är också en galenskap egentligen.
En tidig morgon när jag cyklade till jobbet kom jag nerför en backe och under en viadukt. På andra sidan stod en äldre dam med en hund (av liten sort) på sidan av vägen, en vid platsen 4 meter bred GC-väg.
Precis innan jag ska passera springer hunden, med långt koppel, rakt över vägen och spänner sin lina rakt över. Tvärbroms räddar situationen.
Minns inte om några ord utbyttes.

En gång när jag cyklade på en grusväg i skogen ser jag en kvinna med hund (modell mellan/stor) gå på höger sida, i samma riktning som jag. Plingar när jag har kanske 80 meter kvar. Höll max 20 km/h vid tillfället, förmodligen lägre, så gott om tid kvar. Kvinnan rycker i kopplet och nästan släpar hunden av vägen. Hunden verkar chockad och skäller lite och hon tar ett grepp för att stilla den. Jag passerar på vänster sida utan incident.

Cyklade en ny och okänd väg. På kartan ser den helt farbar ut, passerar en gård och sedan ut och möter en större väg. Tror kartappen valde den åt mig dessutom. När jag passerar gården hör jag lite skällande och ser nån hund (liten sort). Tänker inte så mycket mer på den.
Vägen visar sig vara avspärrad med en grind (lagligt?) och jag ser inget vettigt sätt att passera.
Vänder om och passerar gården igen. Tre eller fyra hundar (alla modell liten) jagar efter mig och skäller. Jag tror att en nafsar efter min fot men jag är mest orolig över att köra över den med bakhjulet när den är så nära. Ökar farten något och hundarna ger upp.

Och när vi ändå pratar om djur. Varför tillåts hästägare lämna kvar sina djurs fecala dumpar?

Tillbaka
Topp