Orbea Occam växelöra - får inte fast!

V_gurra

Medlem
Hallo folkens.

Har en Occam 2022 som jag ska byta växelöra på.

Orbea har ett skitsystem dem kallar "pull and turn" för att öppna och lossa växelörat, eller närmare bestämt "muttern" på utsidan.. Enligt många andra på internet så fungerar det inte att öppna med bara händer. Finns en finskt Youtube video på ämnet öppna, dock inte låsa.
Så inte för mig heller, fick ta en polygrip.

Men okej jag fick av det. Perfekt?

Nej. För det är omöjligt att få tillbaka det och skruva åt "muttern" från utsidan. Den ska pressas in och sen vridas in i en skåra för att sitta fast. Kan inte ens göra det med bara örat och muttern på arbetsbänken....

Nog med beskrivning. Ni som vet, vet.

Hur löser ni detta? Finns det andra "muttrar" som inte måste in i skåran och bara använda thuruaxel som låsning.

Ge mig tips!

Jag har motsatt problem med att örat sitter sladdrigt även när ringen ”låst”. Axeln drar ihop allt, men en dålig lösning är det ju…Det verkar som om många bytt till:
Tack för svar. Hittad samma på lite andra sidor.
Pilo D797

Verkar även finnas från Whistler, men dit är det långt....
https://northshorebillet.com/products/orbea-occam-2020-derailleur-hanger?_pos=1&_sid=c9fbdc688&_ss=r

Skulle vara spännande om någon har fått originalet från Orbea att fungerar och hur?
- blir dyr att byta växelöra för 550 spänn en gång om året.....

Jag hade motsatt problem med min, den lilla plastringen gick sönder så örat satt för löst när hjulet inte var på plats och åtdraget men lätt att lossa var det alltid.

Tillbaka
Topp