SRAM GX Eagle 1x12 på Trek Superfly 7 verkar inte gå ihop..

kimarite

Medlem
TL;DR
Kan jag köra GX Eagle 1x12 på en Trek Superfly från 2015?

Hela storyn
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja så jag beskriver vad jag gjort och vad jag upplever att problemet är. Jag har en Trek Superfly från ca 2015 som jag köpte runt 2017 och omedelbart köpte ett komplett Shimano XT set till. Jag bytte dock till singelklinga fram och tog bort framväxeln. Något år senare bytte jag ut bromshandtagen till SLX då jag blev tokig på att XT-bakbromsen aldrig blev bra när jag luftade och jag hörde att SLX var lättare att få det bra på. Nu har det gått en massa år och frambromsen har aldrig behövt luftas och bakbromsen har jag luftat 2-3 gånger utan problem. Cykeln har inte rullat särskilt mycket de senaste fem åren heller. Nu kändes dock bakbromsen kass så jag luftade på nytt.

Efter att ha kört 3 dl shimano mineralolja genom systemet utan att bromsen bygger något tryck alls ställde jag frågan på instagram om vad som var fel. Där fick jag tipset att SLX från den eran var kända för att en packning som inte går att byta ut går sönder. Så nu började jag söka efter ett nytt bromshandtag att ersätta det gamla med. I-SPEC var en term jag snabbt fick bekanta mig med och Insåg att jag måste hitta ett handtag som går att skruva ihop med mitt växelhandtag. I-SPEC då och nu visade sig ändå inte vara kompatibla då man verkar flytta fästet med varje ny generation för att försäkra sig att det inte är bakåtkompatibelt. Så rätt bromshandtag för mitt 10-växelhandtag fanns inte att hitta.

Less på allt, tog jag där och då beslut att helt enkelt köpa ny drivlina exklusive vevpartiet. Som man gör idag frågade jag ChatGPT. Många diskussioner senare landade jag i följande inköpslista:

GX Eagle Upgrade Kit (XD, 10–52)
DT Swiss XD-body 12x142
SRAM G2 RSC bromsset
Narrow-wide 104 BCD-klinga (12s-kompatibel)

När jag fick hem grejerna monterade jag den nya kassetten, nya framklingan och sen kapade jag kedjan enligt instruktionen från SRAM. Därefter monterade jag bakväxeln enligt instruktion. Här börjar det gå fel. När jag ska ställa in high-skruven märker jag att växelarmen går emot ledaren för växelvajern när jag låter armen åka up. Fattar inte vad som är fel så jag skruvar in highskruven så att växelarmen kan passera fritt, men då är den över tredje minsta drevet istället för ute vid 12:e. Skruvar jag ut den tar armen i igen. Nu får jag syn på hur tajt det är mellan minsta drevet och ramen, inte en chans att kedjan får plats att löpa där.

Nu har jag demonterat allt och konstaterar att växelarmen tar i kroppen även när den är helt lös. Men antagligen för att high-skruven är för långt ut. Jag har tagit bilder på allt och hoppas de hjälper till att förklara. Går det att få GX Eagle 1x12 att lira med min ram? Är det någon komponent jag saknar eller har jag begått något i misstag i moneteringen?

Hur svårt kan det vara tänkte jag..

Bilagor

• IMG_2606.webp
    IMG_2606.webp
    202.4 KB · Besök: 89
  • IMG_2614.webp
    IMG_2614.webp
    88.6 KB · Besök: 73
  • IMG_2615.webp
    IMG_2615.webp
    131.4 KB · Besök: 73
  • IMG_2613.webp
    IMG_2613.webp
    106 KB · Besök: 77
  • IMG_2612.webp
    IMG_2612.webp
    208.1 KB · Besök: 75
  • IMG_2611.webp
    IMG_2611.webp
    302.5 KB · Besök: 82
  • IMG_2610.webp
    IMG_2610.webp
    203.3 KB · Besök: 79
  • IMG_2609.webp
    IMG_2609.webp
    110.9 KB · Besök: 85
  • IMG_2608.webp
    IMG_2608.webp
    219.4 KB · Besök: 83
  • IMG_2607.webp
    IMG_2607.webp
    213.6 KB · Besök: 83
Senast ändrad:
Det är kanske lite sen nu men har inte Saint och zee rätt i spec?

Enklast att sätta på ett reglage med klämma annars

Det är kanske lite sen nu men har inte Saint och zee rätt i spec?

Enklast att sätta på ett reglage med klämma annars
Ja det gick kanske lite snabbt. Hade ju kunnat plocka fram XT-handtagen jag redan hade också och bara kämpat lite mer med luftningen har jag också insett. Men nu är det för sent att vara efterklok så det jag mest är intresserad av är att veta om detta går att få ihop eller om jag är körd.

Du saknar en kedja. Med kedja i rätt längd på så tar det inte emot som de gör när man inte har kedja.

Lite snett öra kanske funkade bra nog på 10 men med tightare växlar funkar det kanske inte. Snett växellöra kan ge jättekonstiga fenomen, att utgå från ett rakt kan spara både mycket tid och bekymmer.

Kontrollfråga, efter att kedjan är på plats, B-skruven ser långt ut, är den inställd som den ska?

Du saknar en kedja. Med kedja i rätt längd på så tar det inte emot som de gör när man inte har kedja.
Enligt SRAMs egen installationsvideo kommer kedjan på först efter att man ställt in high-skruven för att linjera med ytterkanten av minsta drevet och satt dit växelvajern. Jag skulle kunna testa så klart men vill då vara säker så att jag inte bränner kedjelåset som de säger är engångs i videon.

Lite snett öra kanske funkade bra nog på 10 men med tightare växlar funkar det kanske inte. Snett växellöra kan ge jättekonstiga fenomen, att utgå från ett rakt kan spara både mycket tid och bekymmer.

Kontrollfråga, efter att kedjan är på plats, B-skruven ser långt ut, är den inställd som den ska?
Jag funderade på detta också, så jag jämförde med hur långt B-skruven var inskruvad i SRAMs installationsvideo och skruvade min likadant. Jag hittar ingen info om vad defaultläget på skruven är. Jag har också varit noga vid montering att plattan ligger mot b-skruven när jag skruvade fast bakväxeln i växelörat.

Men jag skulle kunna testa att skruva ut b-skruven ytterligare och göra ett nytt försök. Det ska alltså inte vara något kompatibilitetsproblem med 12-växlat och min ram? Den frågan vill jag verkligen ha svar på innan jag gör mer saker. Som jag skrev i OP och man ser på bilderna är det väldigt lite plats mellan ram och minsta drevet. Jag testade lägga kedjan över minsta drevet och det tar emot ramen. Så här är nog det största problemet i nuläget.

Jag funderade på detta också, så jag jämförde med hur långt B-skruven var inskruvad i SRAMs installationsvideo och skruvade min likadant. Jag hittar ingen info om vad defaultläget på skruven är. Jag har också varit noga vid montering att plattan ligger mot b-skruven när jag skruvade fast bakväxeln i växelörat.

Men jag skulle kunna testa att skruva ut b-skruven ytterligare och göra ett nytt försök. Det ska alltså inte vara något kompatibilitetsproblem med 12-växlat och min ram? Den frågan vill jag verkligen ha svar på innan jag gör mer saker. Som jag skrev i OP och man ser på bilderna är det väldigt lite plats mellan ram och minsta drevet. Jag testade lägga kedjan över minsta drevet och det tar emot ramen. Så här är nog det största problemet i nuläget.
B-skruven kan hamna olika på olika cyklar så ställ in den rätt för din, tror jag på.
Är kedjan där växeln kommer lägga den med rätt inställning? Om växeln drar ut den bakåt eller netåt kanske den inte går i?

Enligt SRAMs egen installationsvideo kommer kedjan på först efter att man ställt in high-skruven för att linjera med ytterkanten av minsta drevet och satt dit växelvajern. Jag skulle kunna testa så klart men vill då vara säker så att jag inte bränner kedjelåset som de säger är engångs i videon.
Kedjelåstet, masterlink iaf funkar flera gånger.

Förutom problem med kedja eller/och B-skruv har du inte dragit åt kassetten helt. På minsta drevet kommer kedjan nu att tar i ramen (samma sak hände mig).

B-skruven kan hamna olika på olika cyklar så ställ in den rätt för din, tror jag på.
Är kedjan där växeln kommer lägga den med rätt inställning? Om växeln drar ut den bakåt eller netåt kanske den inte går i?
Jag förstår inte riktigt hur B-skruven påverkar växelarmens position i sidled, eller monteringen av växelarmen öht.. Den används sedan när kedjan är monterad för att bestämma korrekt avstånd mellan övre trissan och dreven. Jag har fått med ett plastmått att använda för att ställa in över andra växeln.

Andra videos jag tittar på ser jag ett större avstånd mellan ramen och minsta drevet än vad jag har på min cykel. Se exempelvis nedan bild. Vidare när jag tittar på min bild av ramen med hjulet installerat upplever jag att den är lite inåtböjd, som att en distans saknas eller något. Men allt som följde med i paketet är installerat och den nya XD-bodyn var inga konstigheter att installera heller.

Om jag bara får svar på frågan huruvida detta kit är kompatibelt med ramen så skulle det kännas bättre. I dessa videos tar heller aldrig växelarmen emot överkroppen på växeln när den är ditskruvad. Jag funderar på om min växelarm kan vara böjd eller trasig redan från början. Tittar jag på min gamla växel tar inget emot när den är helt fri.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-09-14 kl. 20.19.52.webp
    Skärmavbild 2025-09-14 kl. 20.19.52.webp
    71.1 KB · Besök: 52
Jag skrev ovan att det är pga att du inte har dragit åt kassetten helt.
Tack det ska jag givetvis dubbelkolla. Men när jag skruvade dit den drog jag åt ganska hårt. Det ska vara 40nm men i avsaknad av momentverktyg med 40nm på skalan drog jag bara åt.

Jag börjar där och tar av den och skruvar på den igen så inget blivit fel. Men läste jag rätt att du skriver att kedjan kommer att ta i ramen ändå?

Tack det ska jag givetvis dubbelkolla. Men när jag skruvade dit den drog jag åt ganska hårt. Det ska vara 40nm men i avsaknad av momentverktyg med 40nm på skalan drog jag bara åt.

Jag börjar där och tar av den och skruvar på den igen så inget blivit fel. Men läste jag rätt att du skriver att kedjan kommer att ta i ramen ändå?

Som kassetten sitter nu kommer kedjan att tar i ramen och växelörat. Jag hade samma problem och tyckte att det var ok för att jag inte behöver minsta drevet. Men då kam jag på att jag kanske inte hade dragit åt tillräckligt mycket. På min nyaste cykel behövdes det mycket mer kraft än på alla andra cyklar i familjen. Jag visste inte om 40 Nm, det är riktigt mycket. Jag drar inte så hård.

Yes, det var lösningen! Det där med 40 Nm var bara struntprat. När den når botten är det stopp.
Behöver fortfarande ställa in växlarna så allt löper rent. Men på minsta drevet är det inte en millimeter mellan bågen som vajern löper på och växelarmen. Så där finns inte mycket spelrum för justering utåt.
Inställningen för B-skruven ska definitivt göras med kedjan på, det blev för tajt när jag gjorde det utan kedja som i instruktionen.

Men så himla skönt att det bara var jag som inte gjort rätt från början.

Tillbaka
Topp