Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan nån reda ut skillnaderna i dämparprestanda mellan SID gafflarna på Evo?
Som jag fattat det:
ULTIMATE = Race Day
SELECT+ = Charger 2 RL
SELECT= Charger RL
Jag har fattat att Race Day är en superlättviktsvariant och att RL borde stå för Rebound / Lock
Men prestandamässigt vad skiljer mellan i synnerhet Charger 2.0 RL och Charger RL?
Någon som testat bägge i nåt sammanhang? Märker man ens någon skillnad?
Ultimate har väl en slimmad Charger 2.1 .
Select + är oem Charger 2 har endast lsc och en lite enklare retur krets än tex 2.1.
Select är som en motion Control mer el mindre så lite tyngre och "sämre" justering. Även här en enklare retur krets.
Blev inte mycket klokare. Kanske lika bra att gå på Ultimate gaffeln.
Har du den nya med 35mm ben?Jag har som sagt en select som jag inte tycker är så bra.
Lockouten har slutat fungera också. Därmed nåt fel med charger-enheten vilket också kanske påverkar känslan.
Tyckte jag hörde nåt om att om dom byter den på garantin så får man en bättre. Vilken det nu kan vara.
Verkar vara liknande logik som för t.ex lyrik. Sid select (dvs utan "+") har en enklare chargerdämpare utan blåsan, men med en fjäderbelastad ifp kolv istället. Personligen har jag en motsvarande sådan i min yari (som numera blivit en lyrik select då) och den är mångdubbelt bättre än motion control.
Köpte även en charger 2.0 RC (dvs "select+) dämpare och provade men skillnaden var hårfin. Om något tyckte jag faktiskt den enklare dämparen kändes mer smutt, den hade lite mindre kompressionsdämpning i fullt öppet läge vilket jag gillade för körning på stökiga stigar osv. Vet dock inte hur det är ställt på sid så det kan ju vara helt annan känsla i den.
Men båda dämparna var ett stort steg upp från motion control och inte särskilt stort steg från varandra. Kan dock inte uttala mig om "charger raceday" dämparen. Den har väl kanske mer inställningsmöjligheter/mer som man kan fucka upp? Ser iofs inte så ut..?
Det är 2020:s allebike majestic XT. Jag tänker mig att det inte är 35mm ben.Har du den nya med 35mm ben?
Numera är det antagligen 2.1 men tidigare har det väl varit 2.0.Är Select+ på Piké verkligen Charger 2.0? Tror att den är Charger 2.1 utan high speed compression inställning.
Jag har svårt att jämföra min Charger RC dämpare med Charger 2.0, för att dom sitter på olika gaffel på olika cyklar som jag kör på olika stig.
Det är 2020:s allebike majestic XT. Jag tänker mig att det inte är 35mm ben.
Jag skulle skippa Select och köpa senaste generationens Charger, dvs Select+ eller Ultimate. Ingen HSC på race Day / Ultimate förvånar mig och skiljer från t ex Pike Ultimate.
Har nu cyklat flera tusen hm utför på Pike Ultimate 2020 (Norco Optic C1), mestadels i Åre, och trots ganska mkt tuning är jag besviken på Charger 2.1 i högfartsstök samt "Square edged bumps". Den känns lite stötig/studsig/okontrollerad och förbrukar lite för mycket slag när man pressar den tycker jag. Varje gång jag byter tillbaka till min Helm slås jag av hur mycket bättre den är på att filtrera bort högfartsstöket och hålla sig ngt högre i slaget genom såna sektioner. Tycker vikt är den enda fördelen Piken har, annars är både Jennies DVO Diamond D1 och min Helm rakt av bättre för samma pengar (899€). Separat negativ coil preload(DVO OTT) eller luft (Helm) gör mycket men båda verkar också ha bättre dämpkretsar.
Men för XCO och den genomsnittliga stigcyklisten som inte kör de vildaste stigarna tror jag SID35 kan vara bra. Särskilt om vikt är en stor faktor vilket det för de flesta är.
Min nästa downcountry kan få en SID35 eller DVO Sapphire. Ska försöka testa en ny SID.
Nej, bara första Pike RC.Men har du erfarenheter med nyare Charger RC dämpare som sitter på t.ex. Pike Select? Jag har inte uppmärkt stora skillnader med Charger 2.0 och Valhalla tycker att RC är lite bättre.
Nej, bara första Pike RC.
Jag lär väl ha några till övers skulle jag tro.Nån som har en 35mm token till salu?
Någon som har koll hur enkelt och kostsamt det är att göra om en Pike Ultimate RC2 till RCT3 om man är ute efter en möjlighet till lock-out! SID Ultimate 35 verkar sopslut så en Pike skulle kanske fungera! Har möjlighet att få tag i en RC2 men är osäker på vad som krävs för en ”lock-out” för det verkar den inte ha, någon som vet?
Tack för länken.Den här passar många, men kanske inte alla, Pike:
RockShox Charger 2.1 RCT3 Dämpfer Upgrade Kit 29 Zoll für Pike Boost A1-A2 - 00.4020.169.004
RockShox ▶ Upgrade Kit mit einstellbarer Plattform für 29" Pike Boost A1-A2 Federgabeln.www.bike24.de
Tack för länken.
Det kändes inte självklart att ett upgrade-kit för 2014-2017 gaffel passar som ersättare i 2020-2021 gaffel men upgrade-kit kanske är samma som används stock i RC2 och RCT3 Pike Ultimate, det var ungefär här jag började tveka och inte ens servicekatalogen/reservdelskatalogen från RockShox känns lätt att tolka där!
Bytte till Raceday på min SID Select så har kört med båda dämparna. Kände ingen större skillnad om jag ska vara ärlig men tappade 150 gram.
Så största vinsten är nog en lättare gaffel.
Är det samma underben och innehåll i de olika 35mm SIDarna, förutom dämparenheten dårå? Eller med andra ord, blir en SID Select samma som en SID Ultimate om man byter Chargern till en Race Day?
Det är det jag tror också, utan att ha jämfört ”parts-list” (jag tappade ordet?) bredvid varandra.Nej, du behöver också byta klibbarna ;)
På en Pike Select behöver man också lägga till buttercups och SKF tättingar, men på en SID verkra dämparen vara enda skillnaden.
Ska jag vara helt ärlig är det just det som ska göras, byta klibbor alltså. Så då kan jag kolla på Ultimate också!
Nej, nu blev det fel. Otydligt av mig.Menar du nu bara byta klibbarna??
När jag övervägde en SID tänkte jag att tar Select för att race-day dämparen behöver mer underhåll.
Nej, nu blev det fel. Otydligt av mig.
Grabben fick ny dämpenhet på garanti pga haveri. Då blev det en Raceday istället.
Grabben vill pimpa gaffeln med bättre färgmatchade klibbor. Nu när han plötsligt faktiskt i allt väsentligt har en Ultimate, känns det inte fel att han även kan välja Ultimate klibbor om han tycker de är snyggare. Eller, är det ändå lite bedrägeri?
Menar du nu bara byta klibbarna??
När jag övervägde en SID tänkte jag att tar Select för att race-day dämparen behöver mer underhåll.
Men, va? Jag som var så glad att ha 50/200h på SID. Menar du att det inte gäller Race Day? Jag har lagt 15min på RockShox för att försöka hitta vad som gäller (jag har ju inte ett serienummer att söka på) men jag kan inte hitta något annat än 50/200h för Ultimate m Race Day2.Tjena!
Finns ju en anledning till att den heter RaceDay. Den är inte gjord för att användas på träning i större mängd, serviceintervallet är ju ruskigt kort och det märks fort om man överskrider det.
Jag tolkar det samma. Fick precis hem en rs sid ultimate och manualen säger enligt bifogad bild om jag söker på serienr.Men, va? Jag som var så glad att ha 50/200h på SID. Menar du att det inte gäller Race Day? Jag har lagt 15min på RockShox för att försöka hitta vad som gäller (jag har ju inte ett serienummer att söka på) men jag kan inte hitta något annat än 50/200h för Ultimate m Race Day2.
Jag tror nog att du har betydligt bättre koll än vad jag har, men har du någon länk så jag kan kolla lite närmare?
Nu är jag ingen expert och Kneecap vet mer om det. Men vi har servat alla Pikes och Rebas i var familj betydligt mindre ofta än de 50 och 200 timmar som nämns i instruktioner. Vi har faktiskt aldrig gjort service på själva dämparen och de funkar fortfarande bra. Min gissning är att man ska följa instruktioner mer noggrann med en race-day dämpare.