[Byggtråd] Skeppshult V

lflx

Aktiv medlem
[Byggtråd] Skeppshult V
Det bästa jag vet är fanimej när jag hittar en ny byggtråd. Bygger själv rätt mycket 90-tals MTB och tänker varje gång att "nu är det min tur att starta en tråd", innan jag snabbt bygger klart och glömmer att fota. Här kommer alltså mitt försök till byggtråd. Vissa saker har givetvis redan hunnit göras, men bättre sent än aldrig.

Har för många "vanliga" cyklar och har länge dragits till estetiken av 20"s cargohojar, men priset på dessa ligger ofta en bra bit över min studentbudget. Omnium tycker jag gör väldigt trevliga cyklar att titta på, men när jag kom över Le Petit Porteurs instagram så blev jag lite till mig. Deras OG-modell har enligt mig proportionerna helt rätt och den genomgående horisontella linjen var ju toksnygg.
Skärmbild 2025-09-25 120639.webp

Då horisontella linjer tydligen var skitdyra så gick jag på några betydligt billigare – diagonala! En Skeppshult V dök upp till salu och jag slog till.
received_1857825501701928.webp

En snabb googling visade att en lite sportigare variant vid namn V115 tillverkats i några exemplar och jag blev inspirerad. Jag har en förkärlek för saker som är kralligare än vad de borde och bygger mina projekt därefter. Har satt 12-delat på mitt senaste 90-talsprojekt, med 2,4-däck och hydrauliska bromsar. More is more.
handgjord-rakt-igenom.webp
PXL_20250916_164550439.webp

Detta projekt tänker jag ska få samma behandling. Bort med navväxlar och dit med en 9-delad lina. Skivbromsfästen ska svetsas dit och däcken blir av den större modellen. Bara för att tänker jag att den kanske får sig en dropper nån gång. Bra att kunna sänka sadeln om man ska upp på bakdäcket. Pakethållare ingick bara en, men den var lite ful tycker jag, så blir nog någon annan. Kanske bara en fram, om jag inte hittar nån snygg bak.

Var tvungen att pilla lite och en första mockup blev såhär. Påväg nånstans åt rätt håll iallafall
PXL_20250427_192237575.webp

Jag lovar ingen frekvent uppdatering, eller för den delen en speciellt lång byggtråd då jag tror det går ganska fort, men nu är tråden startad så då har jag någon sorts skyldighet mot mig själv iallafall.

Felix

[Byggtråd] Skeppshult V
Kul! Jag kör en V som stadscykel, ganska passande för det. Min har Nexus 3 så en inbyggd fartbegränsing med en maxhastighet vid trampande på typ knappt 30 km/t. Men jag ser det mest som en fördel mig för den typen av cykling då jag cyklar lugnt och fint på den. 🙂

[Byggtråd] Skeppshult V
Tjena!

Dålig ide att köra på bakhjulet med dom där. Dom är kända för att gå av. Men skitkul projekt, bör roligt att följa.

[Byggtråd] Skeppshult V
Första uppdateringen:

Har plockat upp lite delar under sommaren. Köpte en BMX för att sno lite delar. Maxxis Holy Rollers i ganska bra skick, samt styrstam och sadel får nytt liv. Fick även passande nog ett framhjul med skiva från en kompis verkstad som åkte på. Köpte ett framrack modell större som kommer passa bra!
1758810757072.webp

Provade lite olika höjder. Tyckte den lägsta blev bäst. Då får man ju plats med mest i höjd.
1758810881110.webp
1758810912040.webp

På sista bilden har även lite andra delar kommit på. Införskaffade ett växelöra som monteras på axel/dropouts. Provmonterade på befintligt hjul och hittade även en SRAM X9 Short cage i lådorna jag aldrig trott jag skulle få användning av, men den blir nog kanon till den här. Nästa steg är att bygga bakhjul. Blir mitt första någonsin och är toknervös
1758811040062.webp
1758811114804.webp

Provmonterade cockpit och den ser ganska trevlig ut enligt mig.
1758811238204.webp

Testade även pakethållaren bak, men tycker den mest ser larvig ut. Cyklar mest fram och tillbaka till skolan nuförtiden, så kan offra lite lastutrymme.
1758811331255.webp

Allt för mig!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Skeppshult V
Mäktigt, helt klart slammat rack! Kommer du svetsa på det med eller?

Bygga hjul löser du, blir några gråa hår men lugnt och metodiskt med lite youtube så fixar du det!

[Byggtråd] Skeppshult V
Lite offtopic, men ändå cykelbygge-relaterat.
Har länge varit sugen på en lite knasigare ram. Typ elevated chainstays. Jag behöver en aluram med lite sämre komponenter att ha som vinterpendlare och denna dök upp på Marketplace för en tusing. Ingen färg eller loggor, men tyckte mig skymta en xt-logga så tänkte att det kanske var nåt fint.
1000005691.webp

Efter lite efterforskning så är det nog tamejfan en Alpinestars Almega under alla jävla klistermärken!! Med XT-växlar och XTR-bromsar dessutom. Fuck billiga komponenter, fram med mina finaste XT/Mavic-hjul! Får väl bygga om den inför vintern.
1000005685.webp
1000005682.webp

Min fråga är nu: Hur gör jag bäst för att få den jätteoxiderade aluminiumen fin igen?
1000005688.webp

Snart kommer minicykeluppdatering.

Felix

[Byggtråd] Skeppshult V
Jag kör på vanliga Autosol kromglans för allt. Praktisk produkt, men antar att vilket polermedel som helst funkar. Proceduren är detsamma oavsett vad man har för favorit
Vanlig Autosol är toppen.
En annan bra grej är den på bilden. Färdigimpregnerad vadd som är enkel att dosera om man skall putsa på smågrejor. Luktar fantastiskt gott dessutom.
1759403733488.webp

[Byggtråd] Skeppshult V
Dom där också? Skeppshult Z kan i princip gå av när den står still vilket på nåt sätt syns på konstruktionen om man tänker efter, visste inte att V också var sköra.

Tjena!

Rent krasst kan man väl säga att Skeppshult som är yngre än 20 år inte höll samma kvalitet som förr. Har fått byta några ramar som knäckts genom åren. Men dom har bra garantier å andra sidan.

[Byggtråd] Skeppshult V
Precis, ett nytt horisontellt överrör som ansluter till frontrack och pakethållaren bak lär ju inte vara så svårt att lösa och hade säker gjort underverk för stabilitet!
Har inte cyklat överdrivet mycket på den innan jag började slakta, men den känns förvånansvärt stabil ändå!

[Byggtråd] Skeppshult V
Tjena!

Rent krasst kan man väl säga att Skeppshult som är yngre än 20 år inte höll samma kvalitet som förr. Har fått byta några ramar som knäckts genom åren. Men dom har bra garantier å andra sidan.
Skeppshult är väldesignat överprisat skräp helt klart. Trist att det är på den nivån att ramarna går av.

[Byggtråd] Skeppshult V
Känns nästan nervöst att fortsätta haha. Ska inte köra den så hårt, men hade väl nästan lite förhoppningarna att tjejen kunde sitta fram på påväg till skolan. Nån vass svetsare i boråstrakten måntro?

Senast ändrad:
[Byggtråd] Skeppshult V
Känns nästan nervöst att fortsätta haha. Ska inte köra den så hårt, men hade väl nästan lite förhoppningarna om en som tjejen kunde sitta fram på påväg till skolan. Nån vass svetsare i boråstrakten måntro?
Äh, det kommer (nog) gå bra! Om du ändå håller på skulle jag svetsa en frampakethållare också för maximal stabilitet!

[Byggtråd] Skeppshult V
Lite offtopic, men ändå cykelbygge-relaterat.
Har länge varit sugen på en lite knasigare ram. Typ elevated chainstays. Jag behöver en aluram med lite sämre komponenter att ha som vinterpendlare och denna dök upp på Marketplace för en tusing. Ingen färg eller loggor, men tyckte mig skymta en xt-logga så tänkte att det kanske var nåt fint.
Visa bilaga 796855

Efter lite efterforskning så är det nog tamejfan en Alpinestars Almega under alla jävla klistermärken!! Med XT-växlar och XTR-bromsar dessutom. Fuck billiga komponenter, fram med mina finaste XT/Mavic-hjul! Får väl bygga om den inför vintern.
Visa bilaga 796856Visa bilaga 796859
Min fråga är nu: Hur gör jag bäst för att få den jätteoxiderade aluminiumen fin igen?
Visa bilaga 796860

Snart kommer minicykeluppdatering.

Felix
Spännande att se hur fin den kan bli efter polering 😀

[Byggtråd] Skeppshult V
Spännande att se hur fin den kan bli efter polering 😀
Eller hur! Får hålla mig lite dock, måste fortsätta med Skeppshulten först, har ju en tråd att följa upp! Men kanske smyger in lite gnuss medans jag väntar på ekrar. Inte riktigt bestämt mig om jag vill polera eller lacka än , men det känns ändå smart att försöka göra mig av med oxideringen innan

[Byggtråd] Skeppshult V
Eller hur! Får hålla mig lite dock, måste fortsätta med Skeppshulten först, har ju en tråd att följa upp! Men kanske smyger in lite gnuss medans jag väntar på ekrar. Inte riktigt bestämt mig om jag vill polera eller lacka än , men det känns ändå smart att försöka göra mig av med oxideringen innan
Det blir nog snyggt vilket som. Inte fel med en snygg lack heller!

[Byggtråd] Skeppshult V
Fan vad sugen jag blir på att vinterpyssla med min Marin nu... Har haft den som stughoj men vill göra lite restmod på den. Kanske blir av i vinter, vi får se :) Kul tråd, blir att följa och se slutresultatet!

[Byggtråd] Skeppshult V
En liten miniuppdatering och rop på hjälp.
Bygget har stått lite still pga skola och lite annat trams. Men kanske främst för att jag gruvar mig inför svetsningen. Har väl försökt göra så mycket som möjligt förberedande innan jag väl svetsar. Tar nog @Willie s råd och svetsar fast racket när jag väl är igång. Har även varit sugen på att göra en cargo-fork ett tag och kom över en stor och stel gaffel från en DJ. Klickade hem ett till likadant rack som sitter på V'n och tänkte svetsa fast den med lite stag, när jag ändå är igång med svetseriet. Provmonterade på min Almega och tycker längden känns ganska bra!
PXL_20251015_070845086.webp

Nu till mitt rop på hjälp: Finns det någon i Borås/GBG-trakten som skulle vilja hjälpa mig att svetsa? Är inte nå vidare erfaren och speciellt inte av sånt som kräver lite precision, så som skivbromsfästen. Då gäller det följande:
- Skivbromsfäste bak och fram på Skeppshult V
- Skivbromsfäste bak på min Shogun Trailbreaker 3
PXL_20250916_164550439.webp

- Rack fram på Skeppshult V
- Rack fram på cargogaffeln

Jag väntar på 2 fästen och håller på slipa till ett. Alla rör till cargogaffeln och stag till baktriangeln kommer att vara iordninggjorda och klara. Ramarna kommer att vara slipade. Nån sugen på hjälpa?

Är det någon som har erfarenhet av att svetsa fästen? Behövs en jigg eller är det inte så jävla noga? Räcker det med ok och adapter?

[Byggtråd] Skeppshult V
Här kommer en liten uppdatering:

Fick tummen ur, mätte och beställde lite ekrar. Frågade en fellow happyit (ge dig tillkänna om du vill;)) om han hade ett riktställ att låna ut. Det visade att han var skyldig mig en pryl i ett tidigare byte, så nu är jag härmed ägare av ett riktställ! Tacksam och smått nervös körde jag igång. Pappa är hobbymekare han med och tipsade mig om den här videon:
Det var den eklaste tekniken han prövat, så jag följde slaviskt. Det kanske är den absolut vanligaste tekniken, jag har dålig koll, men döm av min förvåning så lyckades jag bygga mitt livs första hjul utan att ekra om en enda gång!
PXL_20251020_183503901.webp
1761756969834.webp

Nöjd nåt jävulskt gick jag för att provmontera. Mitt lilla ägghuvud hade inte riktigt tänkt på att mäta saker och ting och det gick ju inte ens nästan in. Nu vet jag det tills nästa gång!
1761756205625.webp

Växelörat ska sitta i dropoutsen, på insidan av ramen för övrigt, så nästa steg blir en cold-set. Tack för mig!

Bilagor

• 1761756061063.webp
    1761756061063.webp
    660.4 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
[Byggtråd] Skeppshult V
Här kommer en liten uppdatering:

Fick tummen ur, mätte och beställde lite ekrar. Frågade en fellow happyit (ge dig tillkänna om du vill;)) om han hade ett riktställ att låna ut. Det visade att han var skyldig mig en pryl i ett tidigare byte, så nu är jag härmed ägare av ett riktställ! Tacksam och smått nervös körde jag igång. Pappa är hobbymekare han med och tipsade mig om den här videon:
Det var den eklaste tekniken han prövat, så jag följde slaviskt. Det kanske är den absolut vanligaste tekniken, jag har dålig koll, men döm av min förvåning så lyckades jag bygga mitt livs första hjul utan att ekra om en enda gång!
Visa bilaga 801245Visa bilaga 801246

Nöjd nåt jävulskt gick jag för att provmontera. Mitt lilla ägghuvud hade inte riktigt tänkt på att mäta saker och ting och det gick ju inte ens nästan in. Nu vet jag det tills nästa gång!
Visa bilaga 801241
Växelörat ska sitta i dropoutsen, på insidan av ramen för övrigt, så nästa steg blir en cold-set. Tack för mig!
har du valt att korsa ekrarna endast en gång, "1-cross", eller ser jag fel? det skulle jag vara lite nervös med på en lastcykel, men det kanske inte är någon fara i verkligheten.

[Byggtråd] Skeppshult V
har du valt att korsa ekrarna endast en gång, "1-cross", eller ser jag fel? det skulle jag vara lite nervös med på en lastcykel, men det kanske inte är någon fara i verkligheten.
Farsan påstådde att det räckte. Hans senaste bygge är en 3-hjulig, eldriven lasthoj som han svetsat själv. Typ en klassisk packmoped. Den väger bly och han har kört en korsning på framhjulen som är 20" och det funkar fint. Håller tummarna

[Byggtråd] Skeppshult V
En gammal bild på pappas bygge. Han har nya framhjul med skiva och enbart 1 korsning och det där är inte en lätt pjäs. Får se hur det går helt enkelt!
1000006103.webp

Senast ändrad:
[Byggtråd] Skeppshult V
Med små hjul brukar det inte gå att få till lika många kors som med stora(622) hjul.

Det viktigaste är ju att få ekrarna så tangentiella som möjligt
Tangential_spoking.webp

antalet möjliga kors ger sig då utifrån det.
Undantaget är förstås fälgbromsade framhjul som ofta(?) är(var?) radialekrade.

Tillbaka
Topp