Hör upp, cykel i media-tråden

Sammanfattning då bara posta en PDF bryter mot upphovsrätten.

GP:s kartläggning av cykelolyckor i Göteborg mellan 2021 och augusti 2025, baserat på Transportstyrelsens Strada-data.
  • Omfattning: Drygt 3 000 olyckor med personskador där cykel, elcykel eller elsparkcykel varit inblandade.
  • Mest olycksdrabbade platser: Drottningtorget (37 olyckor), Brunnsparken (27), samt Järntorget, Vasagatan, Korsvägen och Ullevi. Även Nya Allén/Avenyn sticker ut.
  • Mönster: Olyckorna koncentreras till centrala knutpunkter där många trafikslag möts och där infrastrukturen är fragmenterad eller trång.
  • Olyckstyper: Singelolyckor dominerar – ofta kopplade till spårvagnsspår, kanter eller dålig beläggning. Korsningar upplevs särskilt riskfyllda.
  • Skador: I Västra Götaland 2021–2024 skadades över 8 000 personer, varav drygt 300 svårt. 21 personer omkom. Nationellt dog 524 cyklister under samma period.
  • Cyklistbeteende: Många cyklar mot rött, stressar eller kör över sin förmåga. Samtidigt upplever vissa pendlare elsparkcykel som tryggare än bil.
  • Stadens syn: Göteborgs stad medger att infrastrukturen i centrum är bristfällig och fragmenterad. Problem är trånga banor, avbrutna stråk och störningar av byggprojekt. Lösningar som diskuteras är bredare cykelbanor, begränsad biltrafik, bättre underhåll och långsiktiga ombyggnader.
Kärnan: Göteborg har ett växande cyklande men infrastrukturen hänger inte med, vilket gör centrala platser som Drottningtorget till de farligaste områdena att cykla i.
Singelolyckor säger ofta ingenting om platsens utförande utan är mest en indikator på hur många som cyklar där. Många cyklande ger många singelolyckor. Det förstås, skulle man söka ut alla singelolyckor i Göteborg och se att de verkar koncentrerade till spårvägsgatorna så torde det finnas något särskilt på dessa gator som orsakar olyckorna.

Singelolyckor säger ofta ingenting om platsens utförande utan är mest en indikator på hur många som cyklar där. Många cyklande ger många singelolyckor. Det förstås, skulle man söka ut alla singelolyckor i Göteborg och se att de verkar koncentrerade till spårvägsgatorna så torde det finnas något särskilt på dessa gator som orsakar olyckorna.
2/3 gånger jag vurpat till vardags som jag kan komma ihåg har varit på spårvagnsspår på Drottningtorget. Det är en extra nivå av dåligt och finns inga bra alternativ. En giftig kombination. Så i det här fallet korrelerar det med brister också, inte bara höga flöden.

Men inga av mina är rapporterade eftersom bara stoltheten fick sig en törn.

1758776730552.webp

I dagens Ring P1 är det en som ringer in och vill att det skall vara tillåtet att cykla på vänster sida av vägarna.

Edit: Kommer in åsikter om det tidigare inlägget. Bland annat att det skall vara lag på backspegel på cykel.

Senast ändrad:
I dagens Ring P1 är det en som ringer in och vill att det skall vara tillåtet att cykla på vänster sida av vägarna.
Här i byn (lågtrafikerade gator med 30-gräns) ser jag ofta folk cykla på vänster sida. Även om det inte är rätt så finns det en logik eftersom de vanligtvis fortsätter med en vänstersväng in på nästa gata så de har förmodligen gjort en bedömning att genom att vid behov cykla i vänstertrafik så minskas behovet att korsa en körbana.

Edit: Kommer in åsikter om det tidigare inlägget. Bland annat att det skall vara lag på backspegel på cykel.
Det är inget nytt att cykla på vänster sida, det gjorde jag redan 1963!

Behöver det här för entusiaster av mobiltelefoner

Behöver också 'Håll dig till höger' igen.
Vet någon om tailfin har en montering lösning för en ghetto blaster?

Verkar som inringaren anser att man inte kliva av åt höger med en cykel som har cykelstödet åt vänster.
Vet inte om vi skall tipsa cykeltillverkarna om denna persons åsikter och säga att det är viktigt att lyssna på dessa.
Jag antar att hen inte vill kliva av till vänster för att det skulle vara ut i trafiken. Kan dock tycka att det verkar dumt att kliva av cykeln ute i trafiken. Är det inte bättre att ta sig bort från trafiken och där kliva av på den sida hen vill, t.ex. vänster sida om hen vill vara på samma sida som stödet sitter?

Jag antar att hen inte vill kliva av till vänster för att det skulle vara ut i trafiken. Kan dock tycka att det verkar dumt att kliva av cykeln ute i trafiken. Är det inte bättre att ta sig bort från trafiken och där kliva av på den sida hen vill, t.ex. vänster sida om hen vill vara på samma sida som stödet sitter?
Håller med om att det finns många lösningar som är bättre än att be cykeltillverkarna bygga om alla cyklar efter denna persons önskemål.

Förr parkerade man cyklar på gatan vilket man kan se på gamla fotografier, men idag ställer ju ofta folk cyklar på trottoaren istället även om det inte finns anordnad cykelparkering men det är väl inte så bra för synskadade.
Jag skulle nog drifta mig till att säga att det, i alla fall i en överväldigande majoritet av fallen, idag är olämpligt att parkera cykeln på gatan. Om det är lämpligt är sannolikt trafiken så begränsad att avstigning åt vänster inte är ett problem givet rimlig uppmärksamhet.

Förr parkerade man cyklar på gatan vilket man kan se på gamla fotografier, men idag ställer ju ofta folk cyklar på trottoaren istället även om det inte finns anordnad cykelparkering men det är väl inte så bra för synskadade.
1. Man får parkera cykeln på gångbanan enligt trafikförordningen.
2. Gångbanan ska vara tillgänglig och användbar för funktionsnedsatta enligt föreskrifter till PBL.
3. Om man parkerar cykeln på gångbanan är den inte längre tillgänglig och användbar.
4. Alltså är det inte längre en gångbana utan istället terräng enligt förordning om vägtrafikdefinitioner.
5. I terräng i tättbebyggt område får man inte parkera cykeln enligt trafikförordningen.

Det är därför tillåtet att parkera cykeln på gångbanan endast under förutsättning att man låter bli att parkera cykeln på gångbanan.

Vore lite kul att lägga typ elstängselspänning på handtag/remmar på väskan. Tjuven skulle nog få en liten näsknäpp om hen fick sig en stöt!
En smal, lättillgänglig, utfällningsbar cykelpump i teleskopformat, gjord i metall och fäst på överröret skulle nog också kunna lösa en del problem. Om rånet inte sker med hjälp av moped och machete som i Storbritannien då.

Tillbaka
Topp